Akvariets speciella invånare (:

#1 - 7 april 2007 11:47
Hej, tänkte skapa en kul tråd. Får se om någon hakar på? (;
Många har ju favoriter i sitt akvarium, någon fisk/räka/groda osv som är lite mer speciell än de andra invånarna. Kanske gör denna invånare skojjiga saker också? Skriv och berätta!

/Debs
#2 - 7 april 2007 12:28
Hej!
Har en skalare som e ganska spec. Hon/han är den enda av 6 st skalarer som överlevde en sjukdom som jag fick i mitt kar. Nu simmar hon där och stor trivs fastän hon e ensam, i bland simmar hon med min dvärggurami hane. dom e kompisar dom 2.
Hon e totalt orädd för allt från vattenbyte mitt stora face osv. kan tom klappa henne. Men hon e en riktig jävel också.. när hon e hungrig simmar hon efter mig om jag går förbi karet, får hon inte mat då så simmar hon tätt intill dom andra av mina fiskar, väntar en stund tills dom inte bryr sig om henne.. och då.. tar hon sig ett smakprov.. hon gör endast så när hon vet att jag ser på.. för då vet hon att hon får lite mat av mig. Tycker ju synd om dom andra fiskarna.

Vet inte om det är normalt att dom gör så men jag tycker att lilla Lizette e väldigt spec i alla fall.
#3 - 7 april 2007 14:28
Jag har en kärfta som är hur hungrig som helst... han käkar 3 ärtor själv på 3 minuter. Idag fick han en hel räka som han slukade på nolltid... Undrar om han kommer växa och bli jättestor???
Han heter Remus. Det är hummer baklänges +/- några bokstäver hit eller dit...
#4 - 7 april 2007 21:49
Haha, smart skalare... Tycker faktiskt också att de känns lite intelligentare än genomsnittsfisken!

Remus är ju bara halva hummer, hehe, men det funkar väl det med!
/Hulis (simon baklänges=))
#5 - 8 april 2007 11:50
Har en boliviansk fjäril som har lite annorlunda beteende:)
När karet var nystartat så började jag med Zach och en till bolivian, dom parade ihop fint, lämnade inte varanda i onödan. Efter ett par veckor satte jag i två scalarer och vips så lämnade Zach sin kompis för att börja umgås med scalarerna, där dom var var han:) Samma när vi hade i två ancistrus, dock hade Zach lite svårt att följa med in i grottorna;)
Nu är han lite mer normal och håller sig till de sina, men det händer att han ger sig iväg med scalarerna då och då:)

/Hans
#6 - 8 april 2007 12:18
Håller med Vance om att scalare verkar lite smartare än de flesta, kan bero på att de e nära släkt med discusar. Discusar kan ju tillomed få deppressions perioder , utan att man gör något speciellt med akvariet...Jag tror att discus är en av de intelligentaste fiskarna man kan skaffa i sötvattens akvarium.[:)]
#7 - 10 april 2007 10:24
Jag har en rent ut sagt vidrig fisk hemma hos mig. Jag är så äcklad av den, jag önskar bara att den kunde försvinna från jordens yta. Det är en silverfisk. :p
#8 - 10 april 2007 10:31
Jag har en väldigt "speciell" eldstjärtsherre vid namn Voldemort - mest kallad Voldis. En riktigt busig & bråkig huligan, som fick mig att köpa ett eget akvarium - speciellt till honom!För jovisst..han är sk_tjobbig ibland men jag gillar honom skarpt.

Han går endast ihop med tetror. Jag har testat det mesta, men de har blivit ihjäljagade/stressade. Fick akutflytta fembandsbarber nu senast till min platyburk. För den delen - nog käkar han tetror också..men endast om de visar svaghetstecken. Då städar han och blir mätt samtidigt :D

De enda han verkar gilla är mitt ancistruspar. De kan holla honom i schack och Voldis kan ligga sida vid sida med dem under dagtid. Båda sorterna är ju mest aktiva nattetid. Han håller sig gärna ikring dem.

Jag och Voldis för en ständig kamp om mina akvarieväxter.
HAN vill att de ska flyta - inte jag :p
Senaste given är att han lirar boll med mina algbollar runt hela akvariet.
Jag försöker förtvivlat förankra dem i botten - för att nästa dag hitta dem rullandes igen *suck* Och jag ser ibland från håll sena kvällar honom böka och putta nertill på dem för att lossa dem....

INGEN kan se så oskyldig ut som Voldis när han hittat på sattyg!
Man kan inte annat än skratta åt honom och hans hyss....
#9 - 15 april 2007 19:01
Min vf chokladmal gunnar är jätte stödig när han går på pallet paret men när han får syn på ynglena som har överlevt hans attacker blir han livrätt och sticker in i roten och gömmer sig och kommer inte ut på flera timmar xD
#10 - 15 april 2007 22:09
Haha! Vilka härliga fiskar folk har :) Glad att jag startade den här tråden ;D
#11 - 16 april 2007 13:22
Aaa flera roliga inlägg har det ju varit xD
#12 - 16 april 2007 15:32
Läs om min Don Acei på:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102132

Skalaren från helvetet är också rolig. :D
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=100760
#13 - 16 april 2007 15:34
hehe Acein har jag läst om förrut men "skalaren från helvetet" var ju nåt nytt. *asg* xD
#14 - 16 april 2007 16:22
Finns det inga fler som kan bidra med en liten text om era fiskar med lite udda beteende
#15 - 16 april 2007 16:38
hehe...kom på att jag har haft en konstig firre......hade för ett tagsen en guppy hane som var en kåtbock.....han satte på allt som rörde sig nästan xD........han var till och med på en av mina mindre ancistrusar :p....men han gillade mest mina gamla platyhonor xD.......han brydde inte om sina egna guppy honor och ibland hände det till och med att han försökte sätta min andra guppy hane och min platy hane xD......men han dog för ett tagsen...han blev ett år gammal
#16 - 16 april 2007 17:12
Jens A. skrev:
Läs om min Don Acei på:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102132

Skalaren från helvetet är också rolig. :D

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=100760

HAHA! Åh Gud! Hade läst om din Don Acei, men Djävulens avkomma var ny för mig! Helt underbart! Ibland är ett akvarium mer spännande/humoristiskt än långfilmer!

Jaja. Jag ska väl också bidra med en eller två historier. Det var ju trots allt jag som startade tråden :P Har inga riktigt extrema firrar.. men lite roliga saker har väl hänt. Obs; jag är en riktig tönt som pratar med mina akvarie-invånare!

Kan börja med mina axoloter Axel och Axie. Axel inköptes först, fick leva själv och äta upp sig rejält (behövde inte slåss om maten). Senare köpte jag även Axie. Hon var lika lång, men väldigt mager och blek. Vad händer när jag släpper ner dom i sitt nya fina hem? Jo, självfallet försöker Axel att bita Axie. Så, i panik stoppar jag ner en glasskiva för att skapa två avdelningar i karet och sära på dom. Axel stirrar surt genom fönstret mot Axie. Och just för att han skulle lära sig sin läxa så matade jag alltid Axie först. Efter en vecka beslöt jag mig för att nu har ju Axie fått lägga på sig lite iaf, och Axel verkar mer lugn. Så jag ställer mig vid akvariet (de två axoloterna står redan å glottar på varandra genom glaset), å så sa jag:
”Okej. Om jag tar bort glaset, uppför ni er då? Bäst för er att ni gör det” och VIPS så försvann glaset. Ooooh vilka snälla ödlor. De ligger nästan på varandra ibland utan att bråka. MEN, Axel har funnit en ny fiende: plastpincetten jag använder för att mata med. Han attackerar den varenda gång och sliter och vrider å har sig. Ser verkligen ut som en dödskamp! Och han är väldigt beskyddande mot lilla Axie när det är hennes tur att bli ”terroriserad” av den ”elaka” pincetten med mat :P

Hmm… Sen har jag ju min segelfenspleco Janne också. När han var riktigt liten så blev han väldigt bortskämd. Ensam mal om alla de smaskiga algerna. Liten i ett stort kungadöme. Då kunde jag även ta upp honom med håv, och han fick alltid lite panik, men var snäll i medhjälpsam i slutändan. (men han var ju aldrig HELT med på noterna. Han var ju tvungen att göra liiite motstånd innan han gav sig). Och en gång när jag skulle plocka ur honom så hade jag ovanligt lite ork, så jag lade handen på bottnen å sa trött ”snälla Janne, bråka inte idag. Om du hjälper till så går det här sååå mycket snabbare” och det som hände sedan tycker jag än idag var häftigt. För han simmade lugnt upp i handen och fällde ihop alla fenor i väntan på att bli utplockad!

Men sen. Han hade växt så han var runt 13-15cm lång, och han hade börjat bråka rejält när jag skulle lyfta ur honom (använde händerna). Och så hände det en dag. Han sprattlade så vilt att han slet sig och hamnade på golvet. Men istället för att plocka upp honom så ställde jag mig över honom å gastade (Ja.. det var dumt. Men jag hade kämpat med att bara FÅ FAST honom i säkert en timme..)
”Fattar du nu din jävla idiot varför det inte är någon bra idé att bråka??!! Det här är vad som händer om du bråkar!!” så plockade jag upp honom och lade honom snabbt i en hink med vatten. Och sedan dess har han aldrig bråkat sådär mycket :D

Hade även en supersnäll öronål en gång i tiden. Alla säger ju att ålar är slippriga/hala och skitsvåra att handskas med. Men inte min inte! Han var så snäll och lät mig lyfta honom ur karet vid varje vattenbyte. Och inte en enda gång så försökte han hoppa ur heller :)
#17 - 16 april 2007 18:53
Min ena Sorgmanteltetra (fläskhonan även kallad) vaktar mat hon inte äter.
Värst är hon på broccoli och dänger alla som vågar sig nära. Men äta den? Nej herregud... hon kan ju få köttsår eller nåt.
#18 - 23 april 2007 23:25
Mormor i fara

För några år sen var mormor på besök. Efter kaffet stapplar hon fram till akvariet för att se vad som finns däri. Redbellyn, 15cm, som alltid står och trycker längst in bakom stocken, och som endast kommer fram vid matdags, hoppar plötsligt ur akvariet när mormor böjer sig fram, och landar sprattlandes, vilt klippande med käkarna, vid hennes fötter. Jag beordrar brorsan att ta hand om mormor som inte lagt märke till vad som hänt. Hon blir dock förvånad när han drar henne baklänges. Jag får tag i håven och lyfter. Det misslyckas, pirayan tuggar sig igenom håven på nolltid och faller i golvet igen. Skit ,kan ju inte ta den med händerna. Gör ett nytt försök med den sargade håven och det är inte lätt att fånga den, men till sist går det bra. Mormors strumbyxor klarade sig också utan att det gick någon maska. Redbellyn dog tyvärr några månader senare, började kantra och till sist så låg hon upp och ner. Det var en hona skulle det visa sig. Jag lät henne vara då hon såg, i övrigt, okej ut och jag visste heller hur jag skulle avliva henne. Dagen efter var hon död och jag dissekerade kroppen och fann den full av rom! Saknar den fisken!

Hade också två pågågelsciklider som var riktigt roliga att mata. Så fort jag syntes i dörröppningen blev de till sig och visste att det vankades mat. De hoppade och tog skalade räkor ur handen långt ovanför ytan, skoj! De var länge sen, mer än 20 år sen... Har inte haft några sen dess, saknar dem också!
#19 - 24 april 2007 09:06
Hihi vilken härlig tråd.. Ska vi se här då.. Jag hade en mollyhane som jag tog över efter en kompis som avvecklade sitt kar, vi kallade honom Bengt the Stallion och det var han verkligen.. Satte på allt han kom i närheten av, till och med algbollar haha!

Nu har jag en avkomma till Bengt och en silvermollyhona, han är sin far upp i dagen - när jag skaffade mig ett segelfenmollypar blev han superlycklig och for iväg som en galning för att uppvakta - hanen.. Han struntar fullkomligt i honan, och han har sett henne, men är kär i hanen; 3 ggr större än honom med ett gonopodium ungefär lika stort som honom.. Men Bengt Jr simmar fortfarande bredvid och försöker "stoppa in den" och den nya hanen verkar inte ha något emot det, den enda som protesterar är honan som vill ha sin pojkvän för sig själv! :D
#20 - 24 april 2007 14:33
min speciella fisk e min nya black ghost:) anledningen är för att han e så fin och så e de så coolt då han simmar.:)
#21 - 24 april 2007 16:39
hehe. Jag har också en black ghost Cold. De är väldigt härliga :) Har börjat mata min med händerna, i hopp om att den ska bli tillgiven med tiden.
#22 - 24 april 2007 16:47
awasegg skrev:
hehe. Jag har också en black ghost Cold. De är väldigt härliga :) Har börjat mata min med händerna, i hopp om att den ska bli tillgiven med tiden.

Jasså?Visst e dom speciella,de e inte många va mina kompisar som hade sett en sån:) vad mata du h*n med då,räkmix??

Annons