Hej,
Jag blir inte riktigt klok på det här med akvariets vikt kontra golvs hållfasthet. Jag har försökt läsa på i ämnet med anledning att jag, och mina akvarium, snart ska flytta till ny bostad.
Jag har t ex läst att ett vanligt trägolv (dvs med träbjälkar under och inte betong) tål ett konstant tryckt på ungefär 200 kg/m2. Ett vanligt 375 liters tar ju upp 0,75 m2 men väger ju nästan 500 kg om man räknar med själva akvariets vikt, vattnet, substrat osv.
Min tanke inför flytten till lägenhet med träbjälkar som underlag har varit att skaffa en stor limträskiva om 170*60 cm att ha under akvariet för att fördela vikten. Detta innebär ju dock att mina 500 kg ska fördelas på 0,9 m2, vilket ju inte på långa vägar heller ska räcka!
Hur ska jag tänka? När jag började resonera med mig själv kring detta hade jag det endast det sunda förnuftet som beslutsunderlag. I min tankevärld jämförde jag ett par Billy fulla med böcker som jämförbara viktmässigt med mitt akvarium, och för bokhyllor finns ju inga restriktioner vad jag vet (har inte heller hört talas om att bokhyllor, eller för den delen akvarier, har trillat igenom golv ner till grannen under...).
Ju mer jag läser ju mer orolig blir jag, någon som har tankar och idéer som kan lugna mig?