Akvarievägg med dörr

#1 - 19 februari 2009 22:56
Hej allihopa

Jag höll på lite med akvarier när jag var liten, men nu tänkte jag starta igång igen och tänkte ha ett par stycken.

Är dethära tekniskt genomförbart?

http://move.to/akvarie

Bild 1, där har jag mina riktiga mått.
Bild 2, där har jag anpassat dem till vettigare mått.
Bild 3, ger en uppfattning om resultatet, man ska kunna stå i dörröppningen och kolla in i alla akvarier.

Enligt Bild 3 borde akvarierna:
På vänster sida ha 64 liter (4 st)
På höger sida ha 128 liter (4 st)
Akvariet högst upp ha 320 liter (1 st)
Totalt 1088 liter

Jag har skickat in det till ett företag för att få ett kostnadsförslag,
men tänkte kolla med er som verkar ha erfarenhet av byggnationer.
Jag har för avsikt att genomföra det i slutet på året, alternativt i början på nästa år.

Mvh akrell
#2 - 20 februari 2009 09:02
Haha, härligt vansinnig ide! Absolut är det genomförbart, men det kan ju bli en del blod svett och tårar kan jag tänka mig...

Gillar särskilt akvariet som man kommer kolla upp i underifrån!

Om du kör alla i samma vatten kan du ha ett etage-ytavrinnigssystem där du pumpar vatten från de två undre till det översta. De understa akvarierna kommer ju då att bli något slags sumpar, där du kan ha filtrering, värmare etc. Eventuellt har du de inte ens synliga och utan fisk och har dem bara som sumpar. Man kommer ändå inte att se dem så bra där nere...

Ska bli spännande att se vart detta tar vägen...
#3 - 20 februari 2009 09:08
Det jag tänker på är vibrationerna i karen när dörren öppnas och stängs.
#4 - 20 februari 2009 09:12
!!!!!! harre jävlar....
men det blir väl två olika konstruktioner..?
hmmm hur ska den dörren fästas om man ska kunna se in i karen i dörröppningen?
vad är det för typ av dörr? Garderobsdörr eller riktig innerdörr?
#5 - 20 februari 2009 09:13
Med en rejäl ställning till det hela tror jag det skulle funka! Riktigt skön idé!

Men i slutet på året eller början på nästa? :X
Guest
#6 - 20 februari 2009 09:17
Grymt coooolt....ska bli skoj att följa : )
#7 - 20 februari 2009 09:21
Men man kommer ju inte se karet udnerifrån (Det ovanför dörren), det kommer ju vara grus där.

Och ändå, hur kul skulle det vara att se fiskarnas analer? :p Det är häftigt med stora hajar, osv. som på universeum, men att se en guppy underifrån är nog inte mycket för världen.
#8 - 20 februari 2009 09:37
JojjeN skrev:

Och ändå, hur kul skulle det vara att se fiskarnas analer? :p Det är häftigt med stora hajar, osv. som på universeum, men att se en guppy underifrån är nog inte mycket för världen.

haha :d

det är nog snyggt när man ser det ''så som man ser det på bilderna''.
nåt jag tycker hade blivit svårt är att sköta alla karen speciellt det högst upp.

på sidorna går det ju sköta lätt, och det hade nog funkat utan problem. men det lägst upp är nog tveksamt till.
Guest
#9 - 20 februari 2009 09:48
JojjeN skrev:
Men man kommer ju inte se karet udnerifrån (Det ovanför dörren), det kommer ju vara grus där..

Bara en tanke....kan du se dina kar underifrån :d
#10 - 20 februari 2009 09:52
aggehunk skrev:

Tjock glasruta och inget grus ovanför dörren.
Kanske t.om bygga överhäng och ha vändmalar, som ett upp&ned-akvarium!
#11 - 20 februari 2009 10:17
aggehunk skrev:

Det var ju det jag sa? Att det inte går?
#12 - 20 februari 2009 10:21
om du inte bygger in överrinning och automatisk vattenpåfyllning, så kommer
det att bli ett rent elände att byta vatten.

har ett kar där ovankanten ligger på 162 cm.

det är inte så kul att balansera på en pall och försöka dratta ner vatten
från spann eller liknande.

långa slangar till och från badrum/kök kanske kan lösa det problemt.

även om man inte har grus på botten, så kommer det att samlas en massa skit där iaf, de små liven bajsar som fasen, och det kan bli riktigt intressant att slammsuga
de översta karen, särskilt det som är längst upp.....för så kul är det väl ändå inte att
se en massa skit.....

ledsen om jag är negativ, men det är ofta man glömmer att karen skall skötas, och är det direkt opraktiskt, så blir man i längden ganska less på det......

.
#13 - 20 februari 2009 10:33
Hej igen och tack för alla svaren:)

Jag har fått svar nu från akvarielagret

"Stativet förstärkt kostar 4500kr
Och dom små akvarierna görs i 8mm
Det stora i 12mm
Akvarierna kostar 7000kr"

Projektet är ekonomiskt sett helt klart genomförbart.
Så det kommer ju att bli av :)

Men som jag sa tidigare att projektet kommer att genomföras i
slutet på året pga att jag kommer att ha ett stort projekt
på jobbet, vilket kommer att resultera att det är ovisst
när jag kommer ha möjligheten att jobba med akvariet.

Men jag tänkte försöka svara på de hittills inkomna inläggen som är riktade till mig.

ParSve: :) Jo tycker jag med, och det är ju tänkt att detta ska
vara estetiskt tilltalande så man får väll stå ut med lite tårar.
jag ska läsa på lite om "etage-ytavrinningssystem" men alla förslag
ska funderas på. Vänd malar låter som en kul ide :) jag har ju endel tid att fundera på innehållet.

NIC: Jag är hemskt ledsen att jag glömde skriva det i mitt inlägg tidigare
jag har plockat bort dörren där, men tyckte att det var lättast att skriva
så för att påvisa att det var över en dörrpost som "triumfbågen" skulle
sträcka sig.

nesseman: Samma svar till dig, ledsen att jag var missledande i första inlägget.

Markus1984: :), hoppas du har överseende med tiden ;)

aggehunk: Jo, jag lovar att fotografera det sen.

JojjeN: Hade tänkt att om det är möjligt ha som "kanter" över akvarierna på sidorna
så att det inte gruset "rullar ner" på mitten glaset och ha det öppet där så att
det känns som att stå inne bland fiskarna :), har inte tänkt så noga på innehållet
ännu, men det är sant man får väll ha några roliga krabater.

Flaxss: Har funderat lite på det med, men det behöver ju inte vara så högt
+ att det ska ju vara estetiskt tilltalande, så lite får man väll stå ut med.
Men är gärna öppen för förslag.

Kensa: Jag funderar på att använda en liten elektrisk pump, när jag ska dra ut vattnet ur akvarierna till någon hink eller så, så jag tror att den biten skulle fungera. Det översta karet kommer det ju att bli viktigt vad man har för innehåll, men jag har ju lite tid att fundera på det :), men jag tycker att det är bra att du kommer med lite negativa grejer nu, för annars kommer man ju att upptäcka det försent

Mvh akrell
#14 - 20 februari 2009 11:38
Om du vill ha förslag så tycker jag att du börjar med att tänka "ett kar asien tema, ett kar syd amerika tema, ett kar östersjön tema, ett kar oceanien tema, ett kar afrika tema, ett kar malawi tema, ett kar räk tema" osv, för det är nog bra om du får med så många olika teman som möjligt på en gång, så du inte sitter sen och tänker "men jag ville ju ha ett malawi också!", och då redan fyllt alla karen.

Just östersjön tema tycker jag själv lockar just nu, skulle vara häftigt. Eller om du bor på västkusten så kan du ju ha kategatt tema eller nåt. ;)
#15 - 20 februari 2009 11:47
Vilken härlig idé :d

Tänk på att ha tillräckligt avstånd ovanför varje akvarium så att du kommer åt att inreda.
#16 - 20 februari 2009 12:33
Låter helt klart läckert! Att jag undrade över tiden...ja jag var lite nyfiken vad som får dig att vänta så pass länge? Men givetvis kommer jag vänta =)

Spännande projekt! Lycka till med allt !
#17 - 20 februari 2009 15:01
riktig roligt projekt!!! :)
#18 - 13 mars 2009 21:38
Grymt cool idé, men får nog hålla med om att det behövs något genomtänkt system för underhåll och särskilt utrymme för ev. rengöring av botten o så!

Men som sagt, kommer ju lätt att bli döläckert när det väl står där =)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 13 mars 2009 21:54
Hur höga har du tänkt att ha akvarierna? Tycker det verkar vara rejält trångt om man skall kunna komma åt att jobba med dom som man måste göra ibland. Utrymmet minskar ju också genom att man mellan ena akvariets ovansida och ena akvariets undersida också skall få plats med en frigolitskiva, en spånskiva, stativet (vad skall den vara byggd av) samt belysningen.
#20 - 13 mars 2009 22:34
Jävla dåre! :D
(Se detta med glimten i ögat. :) )

Men grymt häftigt!!

Annons