Akvarievärldens Pricerunner

#1 - 27 oktober 2007 00:20
Jag har kommit på en idé som förmodligen inte är ny, men som jag verkligen vill genomföra.

Det är många som letar efter olika arter runt om i Sverige. Varför inte skriva ner vilka arter de olika affärerna har i olika städer? Det kanske låter omständigt men jag besöker regelbundet Malmös djuraffärer och vill gärna bidra med min hjälp. Kanske fler som känner så?
Här är olika förslag till hur detta skulle kunna fungera.

1. Med tanke på att Zoopet är så känt vill säkert flera djuraffärer bidra med deras artlistor. Det skulle gynna många. Fohrman kanske skulle kunna tänka sig att lägga till en funktion här på zoopet med artlistor från hela Sverige?

2. Ambitiösa fiskfantaster kanske skulle vilja bidra med respektives lokala affärers artlistor. Desto fler som hjälper till desto mer korrekt blir den. Samt att det blir mindre arbete för varje enskild person.

3. Nästan samma som 2:an. Fast man bortser från vanliga arter så som "vanlig guppy" och "Metallpansarmalar". Istället kan vem som helst som hittat en mer intressant art skriva om det.

Man kan dela in affärerna i län och/eller städer.
Detta är ett projekt jag verkligen hoppas på.

Kom gärna med förslag för att utveckla detta:)
#2 - 27 oktober 2007 04:25
Idén är inte så dum men tyvärr tror jag den är mer eller mindre omöjlig att genomföra.
De affärerna som är intresserade att lägga ut sina priser på nätet gör det redan och har ofta en hemsida. Antalet timmar för en privatperson att göra detta skulle nog med bli ett antal, och personligen skulle jag nog lägga dessa timmar på något roligare;).
Risken att det blir fel, både på namn, pris och tillgång är också ganska stor, och att kunna upprätthålla en någorlunda aktuell lista på fisk som finns inne är nog ganska svårt.

Annons