Akvarievatten till blommorna

#1 - 25 september 2009 06:10
För några veckor sedan tog jag en hink av akvarievattnet vid vattenbytet och tänkte att det måste finnas en massa "bra" ämnen i det för blommorna. Använder PMDD och nitrat finns ju i vattnet man normalt häller ut. Sagt och gjort, vi slog gamla akvarievattnet på våra blommor.

Måste tipsa om att det blev en himla fart på växterna. På tre veckor med tre bevattningar så har en blomma skjutit skott som nu utgör 1/3 av plantan, hibiskusen blommar och en spindelliljas blad har blivit mörkgröna och mycket kraftigare och har fått en helt annan spänst än tidigare.

Gratis gödning till blommorna i fönstret!

PS Återkommer om alla är döda om några veckor ...;)
#2 - 25 september 2009 06:16
Gammalt akvarievatten (utan extra salt iaf) är alltid användbart en gång till...
#3 - 25 september 2009 06:21
Kan inte tänka mig att det är annorlunda med akvarievatten än med dammvatten när det gäller den frågan. Dvs det är kalas för växter. Precis som du säger så är ju vattnet fullt av gödning. Tror inte du behöver vara orolig för att dina växter ska dö.

Men du lyfter fram en viktig sak - att faktiskt komma ihåg att använda det. Der är kanske inte så revultionärt att använda dammvatten till växterna i trädgården men jag misstänker att det inte är så många som tänker på att göra det samma med akvarievattnet för inomhusväxterna.:-)

Tack
#4 - 25 september 2009 06:21
Har vattnat våra blommor i flera år med gammalt akvarievatten, av nån anledning så mår orkideérna bättre av det oxå och blommar oftare om.
#5 - 27 september 2009 09:42
Man kanske skulle prova det på orkideerna?
#6 - 27 september 2009 10:04
nej nej...gör inte detta, det blir bara kaos.

jag körde enbart akvarievatten under en lång tid till alla mina blommor.

satan i havet vad det växte, var tvungen att dra ner på akbvarievattnet.

numera kör jag enbart a-vatten 1 gång i månaden på vinterna, och 1 gång / vecka
under sommaren (jag har blommor som kräver vatten flera ggr / vecka).

.
#7 - 27 september 2009 10:25
Kensa skrev:
nej nej...gör inte detta, det blir bara kaos.

jag körde enbart akvarievatten under en lång tid till alla mina blommor.

satan i havet vad det växte, var tvungen att dra ner på akbvarievattnet.

numera kör jag enbart a-vatten 1 gång i månaden på vinterna, och 1 gång / vecka

under sommaren (jag har blommor som kräver vatten flera ggr / vecka).

.

menar du att krukväxterna växer för mycket?
för det tycker ju inte jag är så tokigt... :)
#8 - 27 september 2009 10:35
FiaLotta skrev:
menar du att krukväxterna växer för mycket?

för det tycker ju inte jag är så tokigt... :)

det beror ju på om man tycker det är roligt att klippa blommor / träd
varje vecka.......................

.
#9 - 27 september 2009 12:18
Har aldrig prövat att vattna med pmdd-vatten innan men när jag vattnade våra contronträd för första gång denna sommar så fick dom blommor för första gången.så vi ställde ut dom under sommaren så att hummlorna kunde för över pollen från han-trädet till hon-trädet och fan banne mej! vi fick citroner!! bara 5 stycken men endå!!

Annons