Läste i en tråd under Mitt första akvarium en rad av Erikthur Å andra sidan kan nog vara förvissade om att man förmodligen kommer att betrakta en del av de för närvarande sanningarna som "bullshit" om säj 10-20 år... Så jag började fundera över vad som borde bli trender framöver inom akvaristiken.
Generellt gäller att jag tror att energipriserna kommer att stiga, det kommer bli dyrt att hålla många och stora akvarier igång. Det är en faktor som jag tror vi får räkna med har inflytande på akvaristiken. Och så tror jag att känslan av att vara unik kommer att fortsätta driva på för allt fler arter av fiskar och växter.
Låt oss göra en genomgång, och kom gärna med egna profetior
Akvariet
Jag tror att själva akvariet kommer att gå mot att bli mindre glas, och mer täckta sidor, som också kan värmeisoleras. Glas är dyrt, tungt och ömtåligt. Därför finns det anledning att inte använda det. Att värma upp akvarier är också mycket dyrt, kanske den allra dyraste delen som en akvarist har. Med isolerade akvarier kostar det mindre att driva akvariet.
Jag tror också att akvarietillverkarna kommer att snegla mer på hur de skall få en större del av kakan när man köper ett akvarium. Många har redan börjat med att göra färdiga möbelakvarier med inbyggda specialanpassade ramper. Jag tror det är en tidsfråga innan man också gör dem med färdiga bakgrunder. Kanske också med specialanpassade filter för just det akvariet. Fästen och hål i bakgrunden kan tyvärr lätt anpassas så att de bara passar vissa sorters filter.
Ljuset
Naturligtvis kommer det att komma allt mer effektiva lysrör och lampor som kan ge maximalt med ljus av den effekt de förbrukar. T5 är ett steg framåt, jag tror vi kommer hinna se åtminstone ett par generationer till komma. Även här drivet av att energi är dyrt och att ha flera hundra watts belysning till ett förhållandevis normalstort akvarium är dyrt. Reflektorer borde snart vara absolut standard.
Filtret
Här kommer datatekniken in i bilden. Jag tror att framtidens filter är små underverk med inbyggd värmare och inbyggd ph/kh/nitrit/you-name-it-mätare. Ett filter som har små behållare där du fyller på olika vätskor för pH/kH, Nitrit etc, med kran för anslutning av en CO2-tub. Allt styrs sedan av en dator där du ställer in exakt vilka värden du vill ha på ditt vatten. Som larmar när något håller på att gå över styr (vattenflödet, stora svängningar, hög temperatur, låg vattennivå etc) Temperatur, pH, kH, nitrit etc borde alla kunna kontrolleras ständigt och jämnt. Jag är faktiskt förvånad att ingen kommit med detta ännu.
Vattenbyten
Naturligtvis kommer filtret in i bilden också här. Det klart att man i framtiden bara ansluter en slang till filterpumpen och pumpar ur vattnet. Hävertprincip i all ära, med Eheimeffekt går det snabbare.
Växterna
I takt med att akvaristerna har fått mer möjligheter att skapa bra miljöer för växter så har fler och fler växter, även svårare, kommit in i bilden. Jag tror det kommer att fortsätta, många vill ha något som inte grannen har i sin burk. Det kommer ställa krav på bottenmateriel, gödning och ljus. Akvaristerna måste helt enkelt bli duktigare.
Fiskarna
Här är jag nog mest skeptisk. Det som redan börjat med en massa korsningar, hybrider och framtagande av fiskar som är mer eller mindre deformerade kommer att fortsätta. Precis som med växter vill vi ha fiskar som inte finns i grannens burk. Och odlarna tycker det är bra om fiskar inte lever så länge, och därtill inte kan reproducera sig. Om man dessutom lägger till att det näppeligen finns kvar särskilt enorma mängder nya fiskar att upptäcka i det fria i vår värld, som dessutom passar för akvarier, så återstår bara för odlarna att uppfinna nya. Bäva månde de som skall försöka artbestämma allt det som komma skall.