akvarium 150*20*20

#1 - 3 januari 2007 16:16
hej hej !!

jag undrar om det finns någon fisk som trivs i ett sådant akvarium ? isf vilka ? har tidigare haft det uppdelat i olika sektioner för kampyngel men nu står det tomt.. kanske är det bättre att ha lite räkor istället ? kom med lite förslag på nått kul :)

//kim
#2 - 3 januari 2007 16:19
i en sån tank skulle jag köra en stimfisk (någon liten tetra) och lågväxande gräsliknande växter.
#3 - 3 januari 2007 16:23
joo jag har faktisk ochså funderat på nån liten stimfisk...vilken kan passa där då då tro ?? kan nog bli ganska fräckt att inreda det med växter o grejjer...

//kim
#4 - 3 januari 2007 16:25
Rödmunstetror är ruskigt fina i stim.
#5 - 3 januari 2007 16:27
joo det är ju riktigt fin. men det bör ju enligt armetsbeskrivningen ha 130 liter :( detta är på 60.

//kim
#6 - 3 januari 2007 16:32
Nån typ av gurami? dom vill ju ha låg vattennivå :D
#7 - 3 januari 2007 16:35
nja, är inte så mycket för gurami faktiskt :( funderade annars på ettt par burundi brevis. kanske två par då karet är 150cm långt !

//kim
#8 - 3 januari 2007 16:37
Jag tänker direkt på pansarmalar och små tetror. Kanske också dvärgciklider.
#9 - 3 januari 2007 16:44
joo dvärgciklider tycker jag ju iaf om, speciellt snäcklekare :) men jag har ju redan ett par kar med sånna så det kanske är roligare med nån annan art. men som du sa daniel så kanske pansarmalar vore nått :)

//Kim
#10 - 3 januari 2007 16:49
jag har aldrig haft pansarmalar förut så de vore roligt att prova på :)
när jag kollade runt lite bland arbetsbeskrivningarna så fasnade jag för denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=832 och det var även den minsta jag kunde hitta vilket bara är bra då akvariet är ganska smalt.. någon som haft den ?

//kim
#11 - 3 januari 2007 18:25
stenpari hela vägen, en REDIG pump (3000l+) och så odla nån L-mal
#12 - 3 januari 2007 18:34
ska jag ha en pump som pumpar 3000L/timman ? eller missuppfattande (stavning?) jag dig nu ? akvariet är ju bara på 60 liter :(

//kim
#13 - 3 januari 2007 19:09
denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=779 är ju riktigt snygg, men är den välldigt svår att ha ? välldigt kännslig o så ?`?

//Kim
#14 - 3 januari 2007 19:17
Skulle köra ett gäng C.Panda och blästersand botten.
#15 - 3 januari 2007 19:31
Jag hade nog kört på ett killi par, hade nog blivit ganska häftigt. Du kan ju ha mer än ett par med.
#16 - 3 januari 2007 21:06
ska jag ha en pump som pumpar 3000L/timman ? eller missuppfattande (stavning?) jag dig nu ? akvariet är ju bara på 60 liter :(

//kim

nej du uppfattade rätt, och en massa "stora" stenar 5-10cm diameter och så någon l-mal som vill ha det så, och riktigt stark belysning så får du igång algerna med. kanske någon rot nånstans oxå med ett hål i för malarna..
#17 - 3 januari 2007 21:15
denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=779 är ju riktigt snygg, men är den välldigt svår att ha ? välldigt kännslig o så ?`?

//Kim

tror inte att den är direkt svår, Tror dock att det blir svårare att få tag i den då man inte ser aspidoras allt för ofta i affärerna.
#18 - 3 januari 2007 21:16
ärligt talat så tror jag att vattnet kommer spruta utanför akvariet då det endast är 20 cm högt och brett :)....är nog inte så mycket för malar heller faktisk typ L-malar...men pansarmalar skulle jag vilja prova på....hur inreder man bäst för sånna då ?? har tänkt köra med rådasand 0,6-0,8 iaf..

//kim
#19 - 3 januari 2007 21:18
vilka pansarmalar rekomenderar ni då ?? vill ha så liten som möjligt egentligen för att kunna ha fler ist. metallpansarmalen blir lite för stor tycker jag (8cm)..men dvärgpansarmal då ??

//kim
#20 - 3 januari 2007 21:19
Finkornig rådasand är det som gäller precis vilket du har tänkt att ha. Sen kan du ha lite rötter och växter så kommer dom att trivas. Ska du odla på dessa så ta en skifferplatta som du ställer upp i akvariet och luta den mot bakrutan. Det brukar bli ett mycket uppskattat ställe att lägga rommen på.
#21 - 3 januari 2007 21:21
vilka pansarmalar rekomenderar ni då ?? vill ha så liten som möjligt egentligen för att kunna ha fler ist. metallpansarmalen blir lite för stor tycker jag (8cm)..men dvärgpansarmal då ??

//kim

Kör på den som du själv vill ha! Några snygga är tex Arcuatus, sterbai adolfoi mfl:)
#22 - 3 januari 2007 21:22
joo det skulle absolut vara kul att odla på den ochså :) men hur gör jag när de lagt romen ?? är det bäst att låta den vara eller flytta den till ett annat akvarium och själv föda upp den ??

//kim
#23 - 3 januari 2007 21:25
Jag tror att det bästa är att låta den vara kvar. Men hör med tex sonja eller corydoras mad om det. Vet att dom båda har fött upp en hel del corrys
#24 - 3 januari 2007 22:17
Igen C.Panda blir 5cm och är inte svårlekt. Corydoras arterna kan äta sina ägg och sen möglar den lätt så man ska helst ha nåt för att hindra dom att mögla så jag flyttar rommen istället för att ha det i hela karet.
#25 - 3 januari 2007 22:38
blir nog som du säger kamparn, Corydoras panda. hur många är lagom i ett sådant akvarium tror du/ni då ?? har du själv odlat på dom alltså? lägger den all rom på ett ställe eller sprider den ut den ?? vill gärna veta lite mer om odling :)

//kim
#26 - 3 januari 2007 23:38
Du kan ju lätt ha 10st iaf. När det kommer till odlingen så behöver karet inte vara inrett direkt. Min kompis hade bara finkorning sand, en skifferplatta ståendes mot bakgrunden och en liten javaormbunke i ett 45L tillsammans med sin grupp på 6st corydoras
#27 - 4 januari 2007 00:01
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag kan varmt rekommendera alla sorters pygmépansarmalar som pygmeus och habrosus. Dessa har jag själv och tycker de otroligt charmiga. Mina pygmeus har dessutom spontanförökat sig vilket kom som en kul bonus! :) Sanden i karet kan lika gärna vara biltemas "grövsta" blästersand för den funkar minst lia bra för corysar. När sedan akvariet är så långt hade det ju varit kul att ha ett vackert litet ministim med firrar att vila ögonen på med. Ett läckert litet stim med kolglödstetror eller med nån borarasart, t ex maculata hade inte varit fel heller. Aspidoras är inte helt vanliga i affärerna här i Gbg i alla fall. Såg pauciradiatus vid ett besök i Åled men då var de inte till salu.:( Otroligt söta var de i alla fall.[/COLOR][/FONT]
#28 - 4 januari 2007 09:01
Jag skulle nog ha 10-15st men inte köpa alla på ett ställe utan försöka få från olika grossister. Sen tror jag alla Corydoras sprider rommen högt och lågt om det inte är en art som leker i mossa eller liknande då man kan plocka ut den enkelt. Enda arten jag varit med om som sätter allt på ett ställe är S.Barbatus och dom sätter den alltid på termometern vilket gör det enkelt för mig:-). Men som Glenn sa prova med en skifferplatta, här väljer dom rutorna ändå. Har också C.Pygmaeus men gillar Pandan mer då det är lite mer teckning på den och mina Pandor är lika mycket i övriga akvariet som på botten, till min guramihannes förtret då han byggt skumbo.
#29 - 4 januari 2007 12:07
jag tror nog jag satsar på pandan ändå faktiskt :) men som du sa Lenmar så skulle det nog vara fint med nån stimfisk ochså !! kolglödstetran vet jag ingen om, och kan heller inte läsa i arbetsbeskrivningen då jag inte är gold medlem :( kanske på tiden att man blir de nu ;) vad finns det för andra stimmfiskar jag kan ha ?? som gärna stimmar ochså ?

//kim
#30 - 4 januari 2007 16:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Kolglödstetra heter Hyphessonbrycon amandae på latin, en liten söt knallorange tetra som blir ca 2,5 cm som störst. Otroligt snygg i akvariet eftersom den ser ut precis som glödande små kol. Om du kollar i Sonjas bildarkiv så är jag helt säker på att hon lagt upp bilder på sina små sötingar där! Boraras maculata är också en himla söt liten minifisk som också blir knallorange och max 2-2,5 cm. Nån av dessa i ett vackert stim tror jag skulle bli så snyggt. (Lite avis på ditt akvarium... undrar om jag inte skall smyga in ett sånt hemma :rolleyes:) [/COLOR][/FONT]
#31 - 4 januari 2007 17:13
har även kollat runt lite bland arbetsbeskrivningarna och fasnat för några st.

Glödbandstetra:
Citrontetra: som ser riktigt fräck ut. hur är den ?
blodtetra och röd fantomtetra är ochså snygga, men de kräver mera utrymme eller ??

//kim
#32 - 4 januari 2007 17:54
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag tänker ju så här då, att eftersom akvariet bara är 20 cm djupt så blir det lättare för firrarna att "vända sig" i akvariet om de inte är så stora. Hellre många små firrar än större firrar... Bifogar en verkligt skitdålig bild på vårt kolglödsstim... [:I][/COLOR][/FONT]
#33 - 4 januari 2007 18:37
jag tycker ochså att de ska vara så små som möjligt..nja bilden var väl inte så jättebra kanske ;) men jag ser ändå på ett ungefär. vad kostar sånna ungefär ?? och hur många skulle vara lagom ? stimar de bra o så ? utan att de har några fiender ??...får kolla sonjas bildarkiv me :)

//kim
#34 - 4 januari 2007 18:42
hittade inga bilder hos sonja :( kanske var det jag som letade för dåligt...

//kim
#35 - 4 januari 2007 20:29
För bövelen, multisar eller en annan snäcklekargrupp torde väl passa ypperligt!!
#36 - 4 januari 2007 20:34
joo jag har funderat på de, men jag har redan två kar med multisar.. vore kul med nån annan art :)

//kim
#37 - 4 januari 2007 20:37
Annars har du ju ett alldeles ypperligt kar för två, tre, kanske flera grupper med snäcklekare!
Flytta genast över snäcklekarna till detta kar och skaffa fjärlilsciklider, guramis och tetror till de andra!! ;)
#38 - 4 januari 2007 20:51
haha, du är bestämmd du sockerconny ;) får tänka över saken tror jag :)

//kim
#39 - 4 januari 2007 20:59
Nejförfasen, tänkt har jag redan gjort!!!
Seså, sassamandelmassa, koppa in snäcklekarna bara!!!:D
#40 - 4 januari 2007 21:15
nee det får blir panda-pansarmal ändå. blir bara massa yngel av multisarna :) kul med olika arter me ..sen ska jag försöka sätta upp akvariet på nått häftigt sätt. ska kolla upp om man jag fixa nån hylla som sitter fast i bara väggen och sticker ut 20 cm som karet är. alltså inga ben till ;) och sedan hänga rampen i taket över, med kedjor så den kommer ner en bit så att säga...hoppas det funkar :D

//kim
#41 - 5 januari 2007 13:26
jag skulle gärna vilja ha ett gäng med räkor ochså :) skulle det funka tillsammans med panda-pansarmalar och nån liten stimfisk ??

//kim
#42 - 5 januari 2007 13:51
just de ja, ska ju ha jullar ochså. då kanske det inte funkar med räkor eller ??

//kim
#43 - 6 januari 2007 11:13
nee det får blir panda-pansarmal ändå. blir bara massa yngel av multisarna :) kul med olika arter me ..sen ska jag försöka sätta upp akvariet på nått häftigt sätt. ska kolla upp om man jag fixa nån hylla som sitter fast i bara väggen och sticker ut 20 cm som karet är. alltså inga ben till ;) och sedan hänga rampen i taket över, med kedjor så den kommer ner en bit så att säga...hoppas det funkar :D

//kim

Tror inte en sådan hylla skulle hålla för ett sånt akvarium.
#44 - 10 februari 2007 20:10
räkor? jag funderar på att bygga ett kar på 96¤15¤15 och ha räkor och enderlens där:D :D :D :D :D

Annons