Akvarium 220 liter

#1 - 27 januari 2010 13:05
Jag har köpt ett möbelakvarium med måtten L 100 x H 55 x D 40. Jag planerar att ha finkornig sand som bottenmaterial och relativt mycket växter. Både höga och låga. I främre delen av akvariet skulle jag vilja ha en växt som är väldigt låg och som bildar en matta över stenar eller på sanden om det är möjligt. Någon gräsliknande växt hade varit fin. Har ni några förslag på växter som skulle passa in på beskrivningen hur jag vill ha det? Växten ska också vara relativt lätt.

I akvariets bakre del skulle jag nog vilja ha någon sorts svärdplanta eller någon liknande som blir ganska hög och växer bra. Jag sätter nog in några andra större växt i bakre delen också då jag tycker det är snyggt med mycket växter. Men inte för mycket för jag vill inte skymma back to nature bakgrunden helt. Jag ska även ha lite rötter och stenar runt om i akvariet då rötter är väldigt snyggt enligt min åsikt.
Har ni några andra förslag eller mer förslag på hur jag skulle kunna inreda så får ni gärna ge lite tips.

Nu när jag ska välja fisk till karet vill jag ha skalarer. Jag funderar på 4-6 skalarer (ungfiskar). Sen blir det svårare. Jag skulle vilja ha någon slags stimfisk som t.ex neontetror, kardinaltetror eller minortetror då jag tycker dem är mycket vackra. Några andra förslag på någon stimfisk som skulle passa fint i mitt svarta möbelakvarie?
Några pansarmalar 8-10 stycken tror jag att jag ska inhandla och även 2 ancistrus malar.
Fiskuppsättningen kommer då se ut såhär.

4-6 skalarer
10-20 tetror eller någon slags stimfisk
8-10 pansarmalar
2 ancistrus.

Hur tycker ni detta ser ut? Är det för mycket fisk till karet eller har ni andra förslag på fisk? :d

Med vänliga hälsningar Simon
#2 - 27 januari 2010 13:15
Låter mycket bra! Tips på sand som passar är Julas blästersand. (O mycket billigare än akvariegrus!)

Finns massa tetror som är snygga. Jag kör med Koppartetror. De tycker jag är snygga.
http://www.aquaticcommunity.com/se/fisk/silvertiptetra.php
annars är rödmunstetror snygga!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=435
svarta neontetror är snygga också!

växter är jag inte så bra på tyvärr...

Gillar att du håller dig till ett SA tema! :D
#3 - 27 januari 2010 13:21
hannesc skrev:

Gillar att du håller dig till ett SA tema! :D

Ursäkta offtopic, men börjar inte folk tröttna på SA snart? :p
#4 - 27 januari 2010 13:23
låter skitbra det här, du har ungefär samma tankar som jag hade när jag körde igång mitt 234L kar, och du får gärna kolla in mitt kar för lite inspiration, jag har loggat vilka alla växter jag har är.

På frågan om en lågväxande grästyp så kan jag tyvärr inte svara någon speciell då de flesta efter vad jag läst är ganska svåra :( de behöver dvs mycket ljus samt näring för att växa bra, problemet med lågväxare är ju det att de ofta växer sig högre om man inte har tillräckligt med ljus.. Läs. 0.5W/L ungefär.
#5 - 27 januari 2010 13:23
Johanski skrev:

Hur kan man tröttna på SA? :P
så många underbara fiskar hehe.

Hade jag kört ett rent växtkar så hade jag nog satsat på Asien eller Australien dock ;)
#6 - 27 januari 2010 13:25
Marnat skrev:

På frågan om en lågväxande grästyp så kan jag tyvärr inte svara någon speciell då de flesta efter vad jag läst är ganska svåra :( de behöver dvs mycket ljus samt näring för att växa bra, problemet med lågväxare är ju det att de ofta växer sig högre om man inte har tillräckligt med ljus.. Läs. 0.5W/L ungefär.

Vad jag har upplevt är co2 mycket viktigare än starkt ljus när det gäller låga växter. Givetvis är en kombination av de båda bäst.
#7 - 27 januari 2010 13:26
Johanski skrev:

haha. jao kanske det...det går kanske i vågor ( ha ha ha...akvarieskämt)

om ett par månader så ska kanske alla köra Asien eller nått sånt:P
Bilagor:
#8 - 27 januari 2010 13:30
hannesc skrev:
haha. jao kanske det...det går kanske i vågor ( ha ha ha...akvarieskämt)

om ett par månader så ska kanske alla köra Asien eller nått sånt:P

som sagt, har jag fiskar så vägrar jag asien då jag tycker de är skitfula :P men rena växtkar med bara räkor växter och CO2 hade varitt något :)

Dock blir det senare projekt då frugan redan är på krigsstigen

Back on topic!
#9 - 27 januari 2010 13:33
Ja, jag får fundera på vilka tetror jag ska välja. Svart neontetra är faktisk väldigt snygg och jag tycker att den svarta alltid blir ganska mycket större än vanlig neon blir. Kanske har fel men när jag haft svartneontetra så har den varit större än mina vanliga. Vad tror ni om minortetra då? Jag har haft den innan och jag upplevde inte den som fenbitare utan det var då mer synd om dem då mina paletter hade yngel och trängde ihop alla andra fiskar i karet på 1/10 del av ytan :P.

Jag har faktiskt alltid kört på SA kar vilket kanske låter lite tråkigt men det passar min smak helt enkelt :D.

Jag får fundera på det med gräset också. Vill ju inte köpa dyra växter som dör en vecka senare. Kanske ska göda med PMD eller vad det nu heter? :S. Är det lagom med fisk annars tycker ni?
Kollade på kejsartetran nu, väldigt vacker. Skulle den passa in? :D

Mvh Simon
#10 - 27 januari 2010 13:52
Eleocharis parvula är relativt lätt att odla utan c02 och är gräsliknande, växer möjligtvis inte över stenar som du vill men kan bilda en fin matta.
#11 - 27 januari 2010 13:53
tja du skulle kunna köra i ett par av nån dvärgciklid. fjärilar eller nån apisto-historia?
#12 - 27 januari 2010 13:58
Simon--B skrev:
Ja, jag får fundera på vilka tetror jag ska välja. Svart neontetra är faktisk väldigt snygg och jag tycker att den svarta alltid blir ganska mycket större än vanlig neon blir. Kanske har fel men när jag haft svartneontetra så har den varit större än mina vanliga. Vad tror ni om minortetra då? Jag har haft den innan och jag upplevde inte den som fenbitare utan det var då mer synd om dem då mina paletter hade yngel och trängde ihop alla andra fiskar i karet på 1/10 del av ytan :P.

Jag har faktiskt alltid kört på SA kar vilket kanske låter lite tråkigt men det passar min smak helt enkelt :D.

Jag får fundera på det med gräset också. Vill ju inte köpa dyra växter som dör en vecka senare. Kanske ska göda med PMD eller vad det nu heter? :S. Är det lagom med fisk annars tycker ni?

Kollade på kejsartetran nu, väldigt vacker. Skulle den passa in? :D

Mvh Simon

Kejsare skulle passa bra skulle jag vilja säga, dock hade jag rekommenderat kerritetror istället, de blir inte riktigt lika stora vilket innebär att du kan få in lite fler istället :) Sen blänker de oerhört fint i ljuset också. (ps googla dem och kolla inte på zoopets bild)
De är dom tetror jag har i mitt kar och där är alltid fart, dock hamnar du då i samma problem som jag har nu haha, alla fiskar är svartvita ;)

Låter ganska lagom med fisk i mitt tycke, kanske någon mer bottenlevande bara.

För övrigt tycker jag att du definitivt ska köra med pmdd, det är så billigt så det finns ingen anledning att inte köra det.
#13 - 27 januari 2010 14:02
Jag kollade lite på google då jag inte är guldmedlem men det gräset verkade väldig fint. Däremot såg det ut att bli ganska högt. Men kan kolla om det finns i djuräffären för snyggt var det ju iaf :).
Jag funderade på någon dvärgciklid. Kanske kakadua eller ett par fjärilar som du sa! Vad skulle vara bäst, vanlig fjäril, boliviansk eller gul?

Jag ska hämta akvariet om en vecka! Finns det då något medel som man kan använda för att få bort skit på glaset? Vill ju inte ha något medel som gör att alla mina fiskar i framtiden dör. Bakgrunden skulle säkert behöva rengöras lite med. Något tips på hur man rengör den?

// Simon :)
#14 - 27 januari 2010 14:07
Marnat skrev:
Kejsare skulle passa bra skulle jag vilja säga, dock hade jag rekommenderat kerritetror istället, de blir inte riktigt lika stora vilket innebär att du kan få in lite fler istället :) Sen blänker de oerhört fint i ljuset också. (ps googla dem och kolla inte på zoopets bild)

De är dom tetror jag har i mitt kar och där är alltid fart, dock hamnar du då i samma problem som jag har nu haha, alla fiskar är svartvita ;)

Låter ganska lagom med fisk i mitt tycke, kanske någon mer bottenlevande bara.

För övrigt tycker jag att du definitivt ska köra med pmdd, det är så billigt så det finns ingen anledning att inte köra det.

Ja den fisken är verkligen ett alternativ. Får kolla lite på utbudet på djuraffären. Zoopets bild verkar inte göra den rättvis. Gillar svart och vitt men kanske blir lite tråkigt? Kanske blir att ha några kardinaler eller neoner ist! PMDD, fungerar det bra och gör att växterna blir grönare och växer snabbare eller?
#15 - 27 januari 2010 14:14
Simon--B skrev:
Ja den fisken är verkligen ett alternativ. Får kolla lite på utbudet på djuraffären. Zoopets bild verkar inte göra den rättvis. Gillar svart och vitt men kanske blir lite tråkigt? Kanske blir att ha några kardinaler eller neoner ist! PMDD, fungerar det bra och gör att växterna blir grönare och växer snabbare eller?

kolla bilderna i mitt kar om du vill, jag är allt annat än kunnig och avancerad och kör bara pmdd torrmix var tioende dag tills jag börjar med vattenbyte, (filtret ej ordentligt inkört än) samt Easycarbo varje dag. jag har ungefär 0.25W/L i mitt kar och får rensa ganska ofta redan nu då växterna växer som galna :)
#16 - 27 januari 2010 14:15
jadu bolivianska är lite större, men jag skulle nog köra på vanliga fjärilar.. fast det bestämmer du själv. kolla vilken som charmar dig mest ;)

skit på glaset? i form av vad?

jag tog bort kalkavlagringar med 24% ättika....skrubba skrubba skrubba! men det blir vansinniga ångor av det så ventilera bra. Tips. ner med dammsugarslangen o sug ut luft samtidigt.
sen är det bara att tvätta rent ordentligt..
#17 - 27 januari 2010 14:26
Ja, jag får kolla ditt kar och låna lite inspiration av dig :D. Ska nog ner i djuraffären ikväll eller imorgon och kolla runt lite :). Aldrig fel.

Jag ska kolla runt lite. Tror det blir vanliga då jag tycker dem är vansinnigt vackra. Däremot hört att dem är väldigt känsliga :S. Antar att det finns alger och annat skit på akvarieglaset som inte är så snyggt att ha kvar. Okej, jag får testa med ättika och skrubba, skrubba, skrubba :D. Har ju ingen brådska med att få igång akvariet. Bättre att ta det lugnt och få det riktigt snyggt.

Att ta det lugnt är oftast ett problem för mig då jag vill få allt klart samma dag som karet kommer. Men nu ska jag skärpa mig och ta det lugnt :D
#18 - 27 januari 2010 14:44
Bra inställning du har! vet precis hur mycket det kliar i fingrarna. :)

A kolla gärna min projtråd. du har den i min signatur.
Jag körde fjärilar som inkörningsfiskar o det gick hur bra som helst. de la ägg igår :D , men mina Multispinosa åt upp dom. men det är ändå ett tecken på att de trivs!
jag har inte haft några problem alls med dom.

Men som sagt. ta det lugnt o tänk igenom vad du behöver för att skaffa en bra miljö för dem. :D
#19 - 27 januari 2010 15:21
Vilken fisk är den bästa fisken att starta med? Tetrorna, skalarerna eller fjärilarna? Ska nog också låta karet stå en vecka med växter och så i en vecka innan fisken kommer i. Vill att växterna ska rota sig lite innan. :). Vad tycker ni om det?

Fint kub hannesc :D.

Mvh Simon
#20 - 27 januari 2010 15:21
Eleocharis parvula blir runt 5-10 cm beroende på ljus, vid dåligt ljus växer det oftast högre. Dock kan du alltid klippa ner det till önskad längd. Kolla på http://www.plantswap.se deras forum har en bra köp/sälj del där du garanterat alltid blir mer nöjd än hos djuraffären(oftast iaf).
#21 - 27 januari 2010 15:25
Marnat skrev:
kolla bilderna i mitt kar om du vill, jag är allt annat än kunnig och avancerad och kör bara pmdd torrmix var tioende dag tills jag börjar med vattenbyte, (filtret ej ordentligt inkört än) samt Easycarbo varje dag. jag har ungefär 0.25W/L i mitt kar och får rensa ganska ofta redan nu då växterna växer som galna :)

Har du bara 3 sorters fiskar i ditt kar? Växterna var snygga och jag kommer nog ha något liknande i mitt kar :D.
#22 - 27 januari 2010 15:26
Simon--B skrev:
Vilken fisk är den bästa fisken att starta med? Tetrorna, skalarerna eller fjärilarna? Ska nog också låta karet stå en vecka med växter och så i en vecka innan fisken kommer i. Vill att växterna ska rota sig lite innan. :). Vad tycker ni om det?

Mvh Simon

Börja med tetrorna och de kan du också slänga i några stycken direkt nästan (inte alla)
nitrifikationsprocessen kan inte starta förrän du får i fisk förstår du, och fisken hjälper också växterna att må bra ;)
#23 - 27 januari 2010 15:27
Simon--B skrev:
Har du bara 3 sorters fiskar i ditt kar? Växterna var snygga och jag kommer nog ha något liknande i mitt kar :D.

ja det är bara tre sorter än så länge :D

Ska komma i Apistogramma Baenschi samt Nannacara Anomala till helgen om akvarielagret har några fina inne, inte haft tid att köra dit än och karet har bara varit igång en månad ungefär ;)
#24 - 27 januari 2010 15:27
GustavE skrev:
Eleocharis parvula blir runt 5-10 cm beroende på ljus, vid dåligt ljus växer det oftast högre. Dock kan du alltid klippa ner det till önskad längd. Kolla på http://www.plantswap.se deras forum har en bra köp/sälj del där du garanterat alltid blir mer nöjd än hos djuraffären(oftast iaf).

Vad bra att man kan klippa det :D. Blir som en egen liten undervattens gräsmatta :D. Gräset blir att inhandla iaf :D. Riktigt snyggt.

Ska kolla länken!
#25 - 27 januari 2010 15:30
Simon--B skrev:

Mvh Simon

tack så mycket :D

Ja du bra fråga...tetrorna kanske? förmodligen inte scalarerna. du kan nog lägga i fiskarna dagen efter växterna.. det är ju inte så att tetror rycker upp växter precis;)
o det blir inga nyttiga bakterier med bara växter i.
#26 - 27 januari 2010 15:30
Då får jag slänga i lite tetror i karet senare :D. Jag ska försöka hålla takten lugn och inte köpa och köpa hela tiden. Ska först få upp växterna innan alla fiskarna åker i :D. Men innan det får jag skrubba och fota karet som anländer nästa vecka :D. Längtar så!
#27 - 27 januari 2010 15:31
hannesc skrev:
tack så mycket :D

Ja du bra fråga...tetrorna kanske? förmodligen inte scalarerna. du kan nog lägga i fiskarna dagen efter växterna.. det är ju inte så att tetror rycker upp växter precis;)

o det blir inga nyttiga bakterier med bara växter i.

Nej, jag får väl slänga i lite tetror :D
#28 - 27 januari 2010 17:13
Var i djuraffären nyss! Hittade snygga koi skalarer, det är faktiskt den snyggaste av alla dem avlade enligt mig. Jag får se om jag vill ha koi eller vanlig skalar. Dem skulle kosta 45 kr/st iaf.

Kollade runt på lite tetror som fanns inne. Kejsartetra, nättetra, kardinaltetra, vinkeltetra var väl dem jag la på minnet.

Kejsartetrorna är riktigt fina men lite stora för att ha många i ett stim enligt mig. Nättetrorna har intensivt röda ögon vilket är snyggt men är ganska intetsägande annars.
Kardinalerna var riktigt maffiga. Dem största jag sett tror jag faktiskt. Finns det några nackdelar med att köpa så stora? Dem kanske är väldigt gamla?
Sist men inte minst så hör jag hört att vinkeltetror håller sig i sitt stim väldigt bra. Vilket är en klar fördel. Vad tycker ni om dessa tetror? Vilken skulle du ha valt till min fiskuppsättning?

Jag frågade även om grässorter men hon sa att hon verkligen inte rekommenderade att ha nålgräs eller någon grässort i sig heller. Hon sa att gräset oftast bara klarar sig i några veckor och blir sedan bruna och fula om man inte har riktigt bra ljus. Hon rekommenderade en annan sorts växt som jag glömt vad den hette men den växer i regel uppåt men hon sa att man kunde lägga den ner på sidan lite under gruset så kommer små blad sedan bilda en fin matta.

Vad tror ni om detta?

Känner att det kanske blev väldigt rörigt nu :S. Fråga om det är något ni inte förstår för jag vill självklart ha så många förslag och så mycket hjälp som möjligt. Tack alla hittills. :D

// Simon
#29 - 28 januari 2010 15:37
Nu har jag bestämt mig för kardinaltetror iaf. Om jag inte hinner ändra mig.
Fiskuppsättning:

6 koi skalarer
20 kardinaltetror
10 pansarmalar
2 ancistrus
4 fjärilciklider

Vad tror ni om det?

Hur tycker ni att jag ska göra när fisken ska i vattnet? Jag börjar men tetrorna, kanske 10 st. Är det för många?
Hur länge ska jag vänta till jag kan sätta i resten av tetrorna och sedan resterande fisk?

Mycket frågor :D

Mvh Simon
#30 - 28 januari 2010 15:42
ang scalarer. de finaste skalarerna tycker jag helt klart är Altum . men de kostar ju 250:- osså.

kör i ett gäng tetror o ett para pansarmalar kanske

vänta nån vecka eller två, eller en månad
sen resten.

borde funka
#31 - 28 januari 2010 15:49
hannesc skrev:
ang scalarer. de finaste skalarerna tycker jag helt klart är Altum . men de kostar ju 250:- osså.

sen resten.

borde funka

1 liten fråga farför heter det altum ser iallafall ingen skillnad:confused:
#32 - 28 januari 2010 15:53
hannesc skrev:

sen resten.

borde funka

Ja altum är riktigt snygga men mitt akvarium är ju i minsta laget för dem :S. Synd. Eller tror ni det går? :D.

Ja, jag kör igång med ett gäng kardinaler och några pansarmalar. På tal om kardinalerna! :o. Dem var gigantiska :D.
Som jag skrev i förra inlägget utan svar, kan det vara några nackdelar med stora kardinaler? Menar om dem är jättegamla och dör veckan efter? :O

Ja, jag ska vänta 1 månad innan allt åker iaf :). Ska ta det väldigt lugnt :)
#33 - 28 januari 2010 15:54
august1996 skrev:
1 liten fråga farför heter det altum ser iallafall ingen skillnad:confused:

Dem blir större och jag ser faktiskt stor skillnad :D. Faktiskt mycket finare och mäktigare :)
#34 - 28 januari 2010 16:03
större vet jag inte om de blir..finns ju odlade jumbo-scalarer.

men de är absolut mäktigare!
sen har de en "knyck" vid munnen som gör att den putar upp!

ang tetror. jag vet inte. om de är lite äldre så är de ju7 rätt härdade.

måste du köra kardinaler då? tycker det finns så mycket annat som är finare
#35 - 28 januari 2010 16:06
hannesc skrev:
större vet jag inte om de blir..finns ju odlade jumbo-scalarer.

men de är absolut mäktigare!

sen har de en "knyck" vid munnen som gör att den putar upp!

Dem blir lite större om man jämför man vanlig skalar. :). Men tror jag håller mig till vanlig då dem också är väldigt fina :).

Måste måste jag verkligen inte men vill gärna ha någon färgklick :). Några förslag på tetror med fina starka färger? :)
#36 - 28 januari 2010 16:08
kolla igen. editade lite
#37 - 28 januari 2010 16:08
hannesc skrev:
kolla igen. editade lite

Jag ändrade också mitt svar :D. Haha
#38 - 28 januari 2010 16:18
rödmunnar är snygga tycker jag...beror ju på vilken färg du är ute efter såklart ;)
#39 - 28 januari 2010 16:23
Ja, rödmunstetra är väldigt snygg. Men finns det någon tetra som har stark, fina färger över hela kroppen?
Är väldig sugen på kardinal eller kejsartetra men kejsartetran är så stora och det går inte att ha så många av dem då :(.
#40 - 28 januari 2010 18:08
Simon--B skrev:
Är väldig sugen på kardinal <snip>

Jag tycker också de är väldigt fina, har tio stycken i mitt platykar och gillar dem verkligen! Inte för att de stimmar så bra kanske, men så har de bara platys och corydoras som sällskap och känner sig nog inte så hotade :)

Hälsningar
Jennifer
#41 - 28 januari 2010 18:29
jenmad skrev:
Jag tycker också de är väldigt fina, har tio stycken i mitt platykar och gillar dem verkligen! Inte för att de stimmar så bra kanske, men så har de bara platys och corydoras som sällskap och känner sig nog inte så hotade :)

Hälsningar

Jennifer

Jag tror det blir kardinaltetra! Synd att dem är så pass mycket dyrare än neontetra bara. Det får en att nästan hellre vilja köpa neoner fasten kardinalerna är finare :S.
Fast jag får fundera för akvariet kommer inte hämtas förren onsdag!
#42 - 10 februari 2010 14:25
Nu är akvariet på plats! Fixat 10 stora kardinaltetror till att börja med. Tyvärr har jag problem med trådalger på växterna, kan det vara för jag använder pmdd? Här kommer lite bilder också.

http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#a38

Sök på zoopet uppe i sökhörnet. Då kommer ni till rätt sida! Vet inte varför den inte direktlänkar. Men men. Hoppas ni hittar rätt :)

Ska hämta 6 Koi skalarer om någon vecka! Då har karet varit igång med fisk i 2 veckor. Är det för lite? Mvh Simon.
#43 - 11 februari 2010 06:23
Hade varit roligt med lite svar! Gärna både vad ni tycker och svar på frågorna...

Mvh Simon
#44 - 11 februari 2010 06:52
Simon--B skrev:
Hade varit roligt med lite svar! Gärna både vad ni tycker och svar på frågorna...

Mvh Simon

Jag kan inte se några bilder, då måste man tydligen logga in på bilddagboken :(

Hälsningar
Jennifer
#45 - 11 februari 2010 16:07
jenmad skrev:
Jag kan inte se några bilder, då måste man tydligen logga in på bilddagboken :(

Hälsningar

Jennifer

Det ska fungera om du söker på zoopet uppe i sökhörnet. Då kommer du direkt dit bilderna är!
#46 - 11 februari 2010 17:13
Simon--B skrev:
Det ska fungera om du söker på zoopet uppe i sökhörnet. Då kommer du direkt dit bilderna är!

Okay, nu kom jag lite längre. Men inga bilder, det kanske beror på att jag kör på lååååångsaaaamt mobilt bredband. Har haft problem med bilddagboken förr så jag är inte förvånad :( Bli guldmedlem och lägg in bilder direkt vetja! ;)

Hälsningar
Jennifer

Annons