akvarium!! 80l

#1 - 6 januari 2007 15:20
Ska snart troligen starta upp ett nytt akvarium på 96 liter.
Finns säkert liknande ämnen och jag har läst runt lite.
Men dom som vill får ju gärna svara.

Jag skulle vilja ha tips på ciklider som jag skulle kunna i akvariet. Skulle gärna vara positivt om det finns sorter som även kan leka i denna volymen.
Antar att någon typ av dvärgciklid är att föredra, men vilken är bäst? Hur många?
Vad mer för fiskar kan jag ha i kombination. Tänkte mig ett par ciklider och ett par svärdbärare/ mollys och ett par malar. Vad tror ni om det?

Gärna fler intressanta tips!!

edit: 96 liter inte 80.

Mvh
#2 - 6 januari 2007 19:29
Tja. Och välkommen till zoopet!
Jag tror att fjärilsciklider skulle passa, tex 2 honor och 2hanar.
Dom går bra med molly, svärdbärare och andra levande födare.
Jag tror att en eller två ancistrusar skulle gå bra.
Tänk på att fjärilarna vill ha MKT finkornig sand.

Ett annat tips är att ha mycket växter och andra lysrör en dom dom sitter i lysramper orginal.
Mvh Daniel
#3 - 6 januari 2007 20:28
låter bra. Akvariet var lite större t.o.m. Ca: 96 liter.

Det är bara ett lysrör. Det som sitter i nu verkar vara ett vanligt rör.
#4 - 6 januari 2007 20:46
Hej!

Om du vill ha lek i ditt "lilla" akvarium så föreslår jag diverse snäcklekare från tanganyika-sjön. Speciellt Neolamprologus Multifasciatus. De är både roliga att titta på, med de är dessutom extremt lättlekta. Detta var min första ciklid och de lekte inom en 2 månader. Om du bara vill ha en art så skulle jag nog köpa mellan 7 och 10 exemplar. då kan du behålla eventuella yngel :)

N. Ocellatus är också en rolig snäcklekare om du víll ha fler arter.

Dessa fiskar går iofs inte ihop med svärdbärare eller mollys, men är enligt mig bra mkt roligare :D

Lycka till!
#5 - 7 januari 2007 10:05
Simpor skrev:
Hej!

Om du vill ha lek i ditt "lilla" akvarium så föreslår jag diverse snäcklekare från tanganyika-sjön. Speciellt Neolamprologus Multifasciatus. De är både roliga att titta på, med de är dessutom extremt lättlekta. Detta var min första ciklid och de lekte inom en 2 månader. Om du bara vill ha en art så skulle jag nog köpa mellan 7 och 10 exemplar. då kan du behålla eventuella yngel :)

N. Ocellatus är också en rolig snäcklekare om du víll ha fler arter.

Dessa fiskar går iofs inte ihop med svärdbärare eller mollys, men är enligt mig bra mkt roligare :D

Lycka till!

tack för tipsen!! Tar gärna emot fler.
Läste att fjärilscikliden kan vara ganska känsliga gällande vattenkvaliten.
Stämmer detta? Eller ja det stämmer väl, men hur känsliga egentligen?
Om man kan svara på en sådan fråga. Är det en dum ciklid att börja med?

Mvh
#6 - 7 januari 2007 10:21
Det här kanske kan vara en intressant sida: http://www.thekrib.com/Apisto/
#7 - 7 januari 2007 13:31
Nitra98 skrev:
Det här kanske kan vara en intressant sida: http://www.thekrib.com/Apisto/

tack läste lite där och har även läst lite på forumet. Men vad svårt det blir att bestämma sig nu.
Vissa har lyckats jättebra men någon art, medans någon annan har misslyckats totalt.

Jag stryker nog fjärliscikliden då den bildar par och jag vill nog ha en dvärgciklid som kan ha flera honor per hane. Typ regnbågscikliden. Så det blir lite fler ciklider i mitt akvarium.
#8 - 7 januari 2007 14:08
Harnello skrev:
Jag stryker nog fjärliscikliden då den bildar par och jag vill nog ha en dvärgciklid som kan ha flera honor per hane. Typ regnbågscikliden. Så det blir lite fler ciklider i mitt akvarium.

Då kan jag verkligen rekommendera kakaduaciklider, de vill ha flera honor per hanne och är dessutom lättlekta! :)
#9 - 7 januari 2007 17:44
tack för tipsen!!

Ska till Handlaren imorgon och troligen blir det en av dessa tre:
Snäcklekare, Regnbågsciklid eller Kakaduaciklid.
#10 - 8 januari 2007 16:35
Blev lite ändringar och här är nog min slutliga lista:

2 palettciklider
2 Malar
3 Levandefödare (mollys, platy eller svärdbärare)

Vad tror ni om det i ett 96 liters kar. 37x36x76 cm.

Jag hoppas det blir bra. Ska köpa Malarna och cikliderna på ons och levandefödarna troligen nästa vecka.

Inredde akvariet idag med grus och växter o.s.v.

Är det något mer man ska tänka på. Ska man ha salt i? Kan man isåfall ha vanligt matsalt (utan jod).

Något gödningsmedel eller liknande? Vilket foder bör man ha till ovannämda fiskar?

Mvh
#11 - 9 januari 2007 09:14
ingen som kan svara?
#12 - 9 januari 2007 11:08
Vad är det för malar du har tänkt dig? Om det är L-malar så tycker jag inte du ska ha mer än en i 96 liter. Om det är pansarmalar så bör du ha fler än 2 då de är stimfisk, i alla fall 5-6 stycken. :)
#13 - 9 januari 2007 11:40
jag vet inte riktigt vilken mal jag tänkt att ha. Ska kolla vad som finns imorgon.
Tänkte mest bara för renlighetens skull. Så den/dom kan äta lite alger.

Roligt vore det med någon mal som möjligen kan leka i mitt akvarium.
#14 - 9 januari 2007 11:49
vilken typ av renlighet?
L-malar är mer kända för att äta alger, medan pansarmalar är kända för att äta matrester på botten
#15 - 9 januari 2007 12:19
framförallt alger tror jag.

Ska ju ha palettciklider och dom ska ju tydligen äta bottenslam, så en algätare vore väl kanske bra då.
#16 - 9 januari 2007 17:36
Ottosiclusar (någon kan säkert hjälpa till med stavning) äter alger, är stimfiskar och ganska små.
#17 - 9 januari 2007 18:47
Ancistrus är den malen som är vanligast i handeln, dessutom lättlekt när den har grottor eller hålor i t ex rötter och ba vattenkvalite. Du kan ha 2 st i ett kar på 96l. Dom klarar sej även om det inte är toppskick på vattnet...
#18 - 10 januari 2007 16:52
nu har fiskarna varit i akvariet i ungefär två timmar. Tror dom verkar trivas. Paletterna åker om kring lite försiktigt och spanar. Malarna, ja dom gör som dom brukar göra.

Annons