jo jag är fullt medveten om att dom kan bli gamla och att dom kräver mer rengöring av akvariet än enbart fiskar. har också hört att dom är en aning känsligare om miljön inte passar...
jag hade tänkt mig 1 eller 2 st Rödörad sköldisar som jag hört inte blir så jätte stora... men akvariet är nog mitt stora problem... funderar på att göra ett själv (flickvännens pappa känner nån glasmästare + att han har gjort akvarier tidigare) och har funderat på att göra ett 150 elelr 250 liters akvarium (0,5*1m botten och sen 0,5m högt eller 1*1 m botten och 0,5m högt) men vet inte om det låter som rimliga mått? :/
Min rödörade som jag tagit hand om är c:a 20-25cm över skalet. Den är 14 år gammal.
min gulbukade är 13 år gammal och 15-20cm över skalet..men mycket smidigare.
Angående akvarium som tror jag att ett långt och djup akvarium skulle vara bra. 120-140cm långt 50-60 djupt c:a 50 cm högt
Men såklart när du köper dom är dom små, jag vet inte exakt hur snabbt dom växer. Så du skulle ju kunna börja med ett mindre akvarium, om du senare kan uppgradera efter behov.
Som start akvarium för dina små skulle en kub fungera bra. 60x60x40(40 högt)
En land-del skulle jag då placera i mitten på akvariet. Land-delen skall vara lätttillgänglig för dom att komma upp på. dvs en ganska plan uppgång från flera håll.
Det skall även finnas en bit landdel som är helt torr.(så dom kan torka undersidan av skalet)
Vattendjupet ska vara 2ggr skalets längd på sköldisen.(ungefär, har hört lite olika om detta, men jag tycker denna information verkade relevant)
Växter vill dom gärna ha Vattenpest tycker dom är smaskigt, en väldigt lättodlad växt. Men du bör ha ett mindre akvarium för att odla dessa växter..(om du inte är "rik" och kan köpa en planta i veckan att ge dom (c:a pris 40kr per planta, eller ta 4 betala för 3)
Andmat finns det en annan flytväxt som verkligen uppskattas av sköldpaddorna, och är billig i vanliga zoo-butiker...folk brukar inte ens vilja ha andmat.
Temperatur är jag lite osäker på vad dom vill ha men nästan alla padd akvarium jag sett har doppvärmare..så dom vill säkerligen ha runt 22-25c.
Fiskar som kan passa ihop med dessa beroende nu på storlek av akvarie också.(Kommer krävas mer regelbundna vattenbyten då fiskarna oftast är känlisgare för vattenkvaliteten än paddorna)
Jag har märkt att mina 2 paddor gillar strömt vatten.
Nu fick du och jag lite mer kött på benen.
Dessa råd/tips har haf läst mig fram till och även viss erfarenhet har jag. (haft några vänner som haft paddor, samt mina egna iaktagelser från dom jag har nu)
Nu fick du
och jag lite mer kött på benen.
När du väl kommit igång tycker jag du ska starta detta som ett Projekt under projekt tråden.
Lycka till!
/Markus
/M