Akvarium för allmänheten

#1 - 14 februari 2005 16:55
Hejsan

Jag undrar om det är någon som känner till några akvarium för allmänheten? Då menar jag sådana stora som Danmarks akvariumet, el Öresunds akvariet. Jag har kollat rundor men hittar inte några sådana stora i Sverige? Det kan ju vara ett trevligt utflyktsresmål att titta in i gigantiska akvarium.

Isf vilka rekommenderar ni som besöksvärda? Både inom Sverige och Danmark!
#2 - 14 februari 2005 16:58
Universeum i Göteborg och Naturhistoriska museet i Malmö är två bra!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 februari 2005 18:45
Du kan ju börja med att kolla Zoopetavdelningen "Offentliga akvarium" där finns en del inlagda och det kommer att fyllas på med fler efterhand.
#4 - 14 februari 2005 18:54
[QUOTE=Kjell Fohrman]Du kan ju börja med att kolla Zoopetavdelningen "Offentliga akvarium" där finns en del inlagda och det kommer att fyllas på med fler efterhand.[/QUOTE]
Problemet just nu är väl att det är uppenbart för de flesta att den sektionen knappast är välfylld... Bara Tropikcenter, Halmstad; Universeum, Göteborg och Aquaria Vattenmuseum, Stockholm i Sverige och två internationella akvarier.
Så jag tycker att frågan är väl värd att ställas och jag är också intresserad eftersom jag har en vecka i Skanör i sommar... :)
#5 - 14 februari 2005 19:21
några sådana där jättestora finns det nog inte i sverige *själv bor jag på vattenmuseum*
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 14 februari 2005 19:26
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Kjell Fohrman]Du kan ju börja med att kolla Zoopetavdelningen "Offentliga akvarium" där finns en del inlagda och det kommer att fyllas på med fler efterhand.[/QUOTE]
Problemet just nu är väl att det är uppenbart för de flesta att den sektionen knappast är välfylld... Bara Tropikcenter, Halmstad; Universeum, Göteborg och Aquaria Vattenmuseum, Stockholm i Sverige och två internationella akvarier.
Så jag tycker att frågan är väl värd att ställas och jag är också intresserad eftersom jag har en vecka i Skanör i sommar... :)[/QUOTE]
Det är självklart uppenbart att den inte är välfylld så här i början - därför skrev jag "Du kan ju börja med" - sedan räknade jag med att fler skulle fylla på.
Jag fyllde i alla fall på med 3 i Sverige du fyllde på med 0 så det är väl uppenbart vem av oss som hade mest att tillföra i denna fråga i alla fall ;)
Det var också en tråd tråd i forumet om Tropikariet i Kolmården för en tid sedan.
#7 - 14 februari 2005 20:31
Du stingslige Kjell,
Du är ibland värre bitsk än min familjs förste tax och det säjer inte lite det...
Ibland har jag funderat att bli medlem bara så att du slipper hålla på att gnaga på.
Och sedan kan man ju undra varför du försöker dölja dina aggressioner med en del smilies. Inte riktigt så nice egentligen eller skall jag uttrycka det på det här viset... :confused: :D :mad: :( ;) [:-38]
Vill du verkligen mena att jag som inte ens får bidra med ett enda dagboksinlägg får skriva recensioner om offentliga akvarier i den tunna delen av zoopet - vi kan stoppa där för tillfället men jag är faktiskt mer intresserad av bra offentliga akvarier i området liksom den som startade tråden och jag är ju relativt nyinflyttad här i södra Sverige.
Och jag tycker dock att det är en skam att akvariet på skansen inte är infört på zoopet än - men det kanske bero på att det är svårt att hitta dit från göteborg men det ligger nog ganska nära Aquaria kan jag tipsa om och en verklig föregångare på området offentliga akvarier. :)
Universeum tycker jag faktiskt bara en av många upprepningar på temat om offentliga akvarier. Då är Lysekil betydligt intressantare på västkusten. Och av de akvarier jag besökt räknar jag fortfarande Shedd som min favorit. London däremot ytterligare en upprepning av temat men betydligt bättre än Universeum om någon nu vore intresserad av min uppfattning. :eek:
Happy valentine's day, Kjell
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 14 februari 2005 21:36
Tyvärr finns det inte ekonomiska möjligheter för mig att åka runt och bedömma offentliga akvarier utan det får bli när jag har tid och ändå är på plats så att säga.
Har väl under årens lopp säkert besökt mer än 50 offentliga akvarier världen runt men tyvärr antingen inte fotat alls eller så har fotona förlagts under årens lopp. Mina favoritakvarium är Nauticaa som ligger i nordvästra Frankrike och Singapores akvarium.

Att det blev Aquaria istället för Skansen berodde på att de jag vid tillfället besökte Stockholm ihop med ville besöka Aquaria och då blev det så.
Kolmården är på gång (Christian har varit där men har inte hunnit skriva ihop något än). Lysekil hade jag "betat" av nu i mars (Göteborgs Akvarieförening) men då är jag "tyvärr" på semester så det blir det inget av med det, men det blir säkert ett ZoopetklubbVäst möte där framöver så det kommer säkert.
Jag har självklart varit där ett par gånger tidigare men är kanske inte lika begeistrad som du men det kanske har blivit bättre än när jag var där sist.

Apropå min stingslighet gentemot dig så tror jag inte faktiskt inte ens att den blir mindre om du skulle bli Gold-medlem (OBS ingen smiley denna gång).

Ser självklart gärna också att det kommer in tips om andra Offentliga akvarier i Sverige men jag tror inte att det finns fler än de som nämnts i denna tråd. Tidigare fanns det ett i Blekinge och ett på Öland men jag tror inte de finns kvar och det är nog inget att sörja över.
Lite akvarier finsn det också på Ölands Djurpark - men det är inget speciellt.
Så utöver de tre som idag finns på Zoopets offentliga akvarie-avdelning så finns det det i Malmö (se ovan), Kolmården, Skansen och Lysekil. Räknar med att alla dessa kommer att komma in på Zoopet under året - eventuellt också sjöfartsmuseet i Göteborg om de kommer igång igen.

Var ligger Shedd någonstans?
#9 - 15 februari 2005 05:14
Shedd finns i Chicago med bland annat delfiner från Stilla Havet, Belugavalar (stora vita bjässar), och med en ny fenomenal korallrevsdel med inspiration från Filippinerna (Sharks on Shedd).
http://www.sheddaquarium.org/ :)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 15 februari 2005 06:42
[QUOTE=erikthur]Shedd finns i Chicago med bland annat delfiner från Stilla Havet, Belugavalar (stora vita bjässar), och med en ny fenomenal korallrevsdel med inspiration från Filippinerna (Sharks on Shedd).
http://www.sheddaquarium.org/ :)[/QUOTE]
OK - tack för tipset men tyvärr har man ju inte vägarna förbi så ofta. Var dock i Chicago för en ciklidkonferens (+ att vi fångade lite darters) för ca. 10 år sen - men akvariet missade jag om det nu ens fanns då.
#11 - 15 februari 2005 07:50
Har jag missat nåt, eller kan inte Zoopet-medlemmar, Gold eller inte, bidra med reserapporter/recensioner etc av offentliga akvarium? Det skulle ju öka mervärdet nåt enormt om den möjligheten fanns, det trodde jag var självklart att det skulle vara så. Finns ju som sagt inte en chans att Zoopet-admins kan resa runt i världen för att spana in alla de offentliga akvarium som finns. Det är många akvarister som reser runt i världen som skulle kunna hjälpa till med detta.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 15 februari 2005 08:03
[QUOTE=Hasse H]Har jag missat nåt, eller kan inte Zoopet-medlemmar, Gold eller inte, bidra med reserapporter/recensioner etc av offentliga akvarium? Det skulle ju öka mervärdet nåt enormt om den möjligheten fanns, det trodde jag var självklart att det skulle vara så. Finns ju som sagt inte en chans att Zoopet-admins kan resa runt i världen för att spana in alla de offentliga akvarium som finns. Det är många akvarister som reser runt i världen som skulle kunna hjälpa till med detta.[/QUOTE]

Så här står det i texten -
"Om du har besökt ett offentligt akvarie som inte finns med på vår lista så tar vi gärna emot en kortare artikel. Oerhört viktigt är att artiklen innehåller gott om foton av hög kvalitet."
Det finns alltså inget förbud mot att även icke Gold att skicka in artiklar. Dock är det oerhört viktigt att det handlar om personer som är kända och inte på något sätt är anonyma eftersom vi inte vill riskera att vi får in "snodda" foton.
Förutom många bra foton (bl.a. min.1000 pixlar) så vill vi i "recensionen" ha en akvaristisk bedömning av anläggningen.
#13 - 15 februari 2005 08:11
Ok, sorry, jag måste vara blind idag.
#14 - 15 februari 2005 08:11
[QUOTE=erikthur]Du stingslige Kjell,
Och jag tycker dock att det är en skam att akvariet på skansen inte är infört på zoopet än - men det kanske bero på att det är svårt att hitta dit från göteborg men det ligger nog ganska nära Aquaria kan jag tipsa om och en verklig föregångare på området offentliga akvarier. :)
[/QUOTE]

Det ligger måhända nära aquaria men har du varit där.. det finns inte mycket att se där för en akvarist, apor, sköldpaddor och krokodiler, ormar och spindlar, råttor och grodor... men särskilt mycket fiskar brukar man inte se. Visst.. de har en stor och fin saltvattenstank och kanske tre mindre i väggen, men de är inte värda besväret att åka dit att titta på egentligen. Jag bor i stockholm och har sett det här stället många gånger, och jag skulle inte tycka det är något att åka till för att se på fiskar. de har inget ovanligt som du inte kan se på vilket annat akvarium som helst.
#15 - 15 februari 2005 09:42
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=erikthur]Shedd finns i Chicago med bland annat delfiner från Stilla Havet, Belugavalar (stora vita bjässar), och med en ny fenomenal korallrevsdel med inspiration från Filippinerna (Sharks on Shedd).
OK - tack för tipset men tyvärr har man ju inte vägarna förbi så ofta. Var dock i Chicago för en ciklidkonferens (+ att vi fångade lite darters) för ca. 10 år sen - men akvariet missade jag om det nu ens fanns då.[/QUOTE]
Jag var på Shedd förra året i juni och har ett hundratal bilder av varierande kvalitet liggandes på burken. Jag får väl försöka skriva ihop några rader också. Problemet är ju att jag inte vet vad många av bilderna är för arter, men det kanske inte gör något? (min bild här till vänster kommer från Shedd faktiskt)
#16 - 15 februari 2005 09:49
Lite trist att det ska vara bilder o artiklar osv. Jag var på Bergens akvarium (Norge) för några år sedan, och det var imponerande. Men jag har inga bilder att skicka in, för att inte tala om "artikel"! Kan man inte bara lägg in en link, så folk kan kolla om man nu ska ut o semestra?

Här är linken, förresten.
http://www.norway.com/directories/d_company.asp?lang=47&id=350&h=1&ac=p
#17 - 15 februari 2005 10:02
[QUOTE=Kjell Fohrman]
OK - tack för tipset men tyvärr har man ju inte vägarna förbi så ofta. Var dock i Chicago för en ciklidkonferens (+ att vi fångade lite darters) för ca. 10 år sen - men akvariet missade jag om det nu ens fanns då.[/QUOTE]
John G Shedd dog 1926 men hann innan dess donera 3 miljoner dollar för byggandet av akvariet. Så akvariet har funnits där ett bra tag. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 15 februari 2005 10:06
[QUOTE=heeke][QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=erikthur]Shedd finns i Chicago med bland annat delfiner från Stilla Havet, Belugavalar (stora vita bjässar), och med en ny fenomenal korallrevsdel med inspiration från Filippinerna (Sharks on Shedd).
Jag var på Shedd förra året i juni och har ett hundratal bilder av varierande kvalitet liggandes på burken. Jag får väl försöka skriva ihop några rader också. Problemet är ju att jag inte vet vad många av bilderna är för arter, men det kanske inte gör något? (min bild här till vänster kommer från Shedd faktiskt)[/QUOTE]

OK, låter bra - ser fram emot en artikel. Du ser ju hur lång den skall vara och ungefär vad den skall innehålla för info (mycket kan man hitta på deras hemsidor) om du kollar på de övriga "recensionerna". Artnamn är inte nödvändigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 15 februari 2005 10:09
[QUOTE=mohlin]Lite trist att det ska vara bilder o artiklar osv. Jag var på Bergens akvarium (Norge) för några år sedan, och det var imponerande. Men jag har inga bilder att skicka in, för att inte tala om "artikel"! Kan man inte bara lägg in en link, så folk kan kolla om man nu ska ut o semestra?

Här är linken, förresten.
http://www.norway.com/directories/d_company.asp?lang=47&id=350&h=1&ac=p[/QUOTE]
Det brukar ju dyka upp sådana trådar när sdet börjar närma sig semestern och då kan det ju vara lämpligt att tipsa där - eller varför inte uppdatera denna länk då.
Däremot har jag inte funderat över att lägga in länkar i Zoopets artiklelavdelning om det var det du funderade över.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 15 februari 2005 10:11
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Kjell Fohrman]
John G Shedd dog 1926 men hann innan dess donera 3 miljoner dollar för byggandet av akvariet. Så akvariet har funnits där ett bra tag. :)[/QUOTE]
Lite märkligt att inte de akvarister som jag bodde hos tipsade mig - de släpade ju runt mig på allt annat av akvaristiskt intresse - men det är väl så att man ofta blir hemmablind.
#21 - 15 februari 2005 10:16
Det finns ju en Länkguide här på Zoopet. Skulle det inte kunna skapas en ny rubrik "Offentliga akvarium" där?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 15 februari 2005 10:20
[QUOTE=Hasse H]Det finns ju en Länkguide här på Zoopet. Skulle det inte kunna skapas en ny rubrik "Offentliga akvarium" där?[/QUOTE]

Tanken är god - men jag kanske istället tänker om och också lägger in en länkavdelning på "Offentliga akvarier".
Det fanns tidigare en hemsida (på engelska eller om det nu var på tyska) där massor av Zoos och akvarier var inlagda men den finns tyvärr inte längre.
#23 - 16 februari 2005 20:15
Satt just och kollade på Mythbusters på Discovery. De gjorde ett besök på Steinhart Aquarium i Kalifornien.
Om jag inte missuppfattade saken helt så hade de bland annat ca. 2 MILJONER olika sorters ålar där, iofs både levande och "uppstoppade" (eller det kanske heter "nedstoppade":D ) i glasburk.

Någon som har varit där??
#24 - 16 februari 2005 20:24
[QUOTE=erikthur]Shedd finns i Chicago med bland annat delfiner från Stilla Havet, Belugavalar (stora vita bjässar), och med en ny fenomenal korallrevsdel med inspiration från Filippinerna (Sharks on Shedd).
Det kommer ett stort reportage från Shedd i nästa nummer av Ciklidbladet (nr 2/2005).
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 18 maj 2005 08:14
Och jag tycker dock att det är en skam att akvariet på skansen inte är infört på zoopet än - men det kanske bero på att det är svårt att hitta dit från göteborg men det ligger nog ganska nära Aquaria kan jag tipsa om och en verklig föregångare på området offentliga akvarier.

Nåväl nu finns i alla fall akvarierna på Skansen och Kolmården med på listan så vi behöver inte längre skämmas så mycket;).
I nästa vecka skall jag besöka Singapores akvarium. Sedan räknar jag väl med att besöka ytterligare 3-4 akvarier under sommarens lopp.

Annons