Akvarium i båt

#1 - 14 oktober 2007 23:23
Hej jag skulle vilja ha lite synpunkter på om det är möjligt att ha ett väggakvarium i båt eller närmare bestämmt skepp. Jag har ett segelskepp på ca: 20 m vikt 90 ton. Min fråga nu är om det kan gå att ha ett väggakvarium på ett skott mitt i båten. Det är inte tänkt att vara något stort bara ca: 50-60 liter och ca: 15- 18 cm djupt. Jag bor i båten året runt men seglar även en del på sommaren. Så min tanke är att akvariet skall vara gyroupphängt och inga stora stenar som kan fara runt. Det är ett kraftigt stålskott där akvariet skall sitta så det borde gå att få en stabil fastsättning. Hur kraftigt glas behöver jag med tanke på att båten ibland kränger och akvariet då följer med i denna rörelse. Och så en sista fråga, hur mår fiskarna om de känner att det rör på sig, kan de må dåligt och bli sjösjuka. Det sista kändes lite märkligt att fråga kan tänka mig att ingen annan frågat om fiskar kan bli sjösjuka.

Tacksam för svar och synpunkter:)
#2 - 15 oktober 2007 02:58
Intressant tanke, sjösjuka fiskar :D
Du får rapportera om de spyr ...
#3 - 15 oktober 2007 03:40
det e väll just upphängningen som e vicktig å lösa ,,,samt vattnet till vattenbyterna,,men en omöjlighet e det nog inte,,,

mvh \\ stefan
#4 - 15 oktober 2007 05:43
Kanonrolig/intressant fråga, jag väntar med spänning på svaren! Lycka till!
#5 - 15 oktober 2007 05:43
Det största problemet är nog inte att det ska gå sönder eller trilla ner, utan att det skvimpar över när det gungar.
Testa att fylla en plastback med vatten och gå om kring med den så förstår du vad jag menar.
Men det går ju naturligtvis att lösa det med.
#6 - 15 oktober 2007 06:34
Åker du mycket utomlands och så kanske det kan bli problem med vattenbyten och vattenvärden, om det är stor skillnad på vattenkvalitet i olika länder. Men även sånt går väl att lösa?

Rätt så tjockt glas, eller snarare, någon sorts ställning som håller glaset på plats och förhindrar vridningar eller spänningar... Det borde funka?

Finkornig sand och många enkla växter (bra belysning) är min första tanke. Om du tänkte fixa detta snart, glöm inte: så stor filtervolym som möjligt.

Det låter väldigt fint och intressant, hoppas det går bra. :)
#7 - 15 oktober 2007 07:21
Förklara gärna mer om gyroupphängningen :)
#8 - 15 oktober 2007 07:42
Om du har mycket luft i akvariet är det kanske mindre risk att det rinner ut, men då kan det bli det stora vågor. Om du har lite eller ingen luft i akvariet kommer inte vattnet att röra på sig och skölja runt sanden på bottnen lika mycket. Det borde minska vridningar och spänningar också om inte vattnet kan röra sig så mycket. Men kan du bygga det helt tätt? Ett helt tätt akvarium utan luft får syrebrist så då ska du säkert ha luftning där du pumpar in och släpper ut lite luft hela tiden.

Fiskar i naturen tål vågor (olika mycket för olika arter) så jag gissar att de inte blir sjösjuka. Kanske stressade om det är känsliga arter du vill ha.
#9 - 15 oktober 2007 07:43
Jag mistänker att det är en liknande konstruktion som denna han tänker sig:
http://www.watski.se/www/Files/prodImages/large/f661121-1.jpg
fast modell större då ;)
#10 - 15 oktober 2007 07:47
räkor blir ju "sjösjuka" i transportpåsar om de inte har någon växt eller liknande att hålla fast vid....
#11 - 15 oktober 2007 09:31
Tanken är väl att det skall finnas någon form av lock på akvariet som sluter tätt under de tillfällen jag seglar. All övrig tid så är det som vanligt. Måste på något vis ordna med syretillförsel de gånger jag seglar och akvariet slutes tätt. Det blir nog oxå ett ramakvarium uppbuggt av vinkeljärn så att det blir så stadigt som möjligt för glaset. Utanpå detta en snygg ram.
#12 - 15 oktober 2007 09:44
Kensa skrev:
räkor blir ju "sjösjuka" i transportpåsar om de inte har någon växt eller liknande att hålla fast vid....

Inte sjösjuka men utmattade, för räkor har väl ingen simblåsa som fiskar har. :confused:[:o] Eller är jag ute ocj cyklar? Fisk kan ju reglera sin flytkraft medan räkor sjunker?? Å då måste dom ju simma i transportpåsen om dom inte kan hålla i nåt..
Fisk borde med andra ord klara mer skak och skvalp än räkor tänker jag då...;)
#13 - 15 oktober 2007 09:52
sjöbusen skrev:
Tanken är väl att det skall finnas någon form av lock på akvariet som sluter tätt under de tillfällen jag seglar. All övrig tid så är det som vanligt. Måste på något vis ordna med syretillförsel de gånger jag seglar och akvariet slutes tätt. Det blir nog oxå ett ramakvarium uppbuggt av vinkeljärn så att det blir så stadigt som möjligt för glaset. Utanpå detta en snygg ram.

Jag har ett stabilt ramakvarium av rostfritt stål med botten i stål. Om du kan hitta någon som är grymt duktig på att löda i rostfritt så kan det bli mycket snyggt.

Du kan inte tänka dig en klassisk kulformad guldfiskskål modell större? Borde vara lättare att hänga upp i gyrå och mycket mindre skvalp inuti. Vattnet kan ju rulla runt i en sån.
#14 - 15 oktober 2007 18:37
sjöbusen skrev:

Om du fixar ett stadigt lock så sätt ett rör i mitten som sticker upp en bra bit så kan det skvalpa riktigt ordentligt innan nåt kommer ut ur röret och du har konstant syretillförsel, ju högre rör ju skvalptåligare, eller en slang som ligger ner till nån avrinningsbytta, lär ju inte tappa så mycket den vägen iaf då.
#15 - 15 oktober 2007 19:28
Ja Fuzzop jag har tänkt den tanken oxå med rör i mitten och kanske några dämpsarger högt upp oxå som dämpar vågbildningen i karet. Det kanske tillochmed går att ha karet helt fastsatt på detta vis. Det skulle i och för sig kännas mycket bättre att kunna skruva fast hela karet ordentligt.
#16 - 15 oktober 2007 19:35
Tar du ett rör/grov slang så i mitten.
Och sen en luftpump som ligger och blåser ner luft i baljan så får du hela tiden ny och fräsch luft inne i det slutna byttan oxå..
#17 - 15 oktober 2007 20:15
sjöbusen skrev:
Ja Fuzzop jag har tänkt den tanken oxå med rör i mitten och kanske några dämpsarger högt upp oxå som dämpar vågbildningen i karet. Det kanske tillochmed går att ha karet helt fastsatt på detta vis. Det skulle i och för sig kännas mycket bättre att kunna skruva fast hela karet ordentligt.

Jo då är det kanske en vettig ide, om du dessutom gör som Norpis föreslår kanske du kan ha lite makaroner eller liknande i röret som gör att det inte kan skvalpa upp så lätt :)
Dämpsarger låter i mina öron vettigt, kanske bara göra så att locket går ner en bit i karet och hamnar precis över vattenytan, typ sätta skumgummi på insidan av locket kanske?
#18 - 16 oktober 2007 10:00
Är akvariet litet så behöver man ju inte så mycket vatten för bytena. Det kanske räcker med att ta med några 25 liters dunkar, så behöver du inte hälla i något annat än svenskt vatten?
#19 - 16 oktober 2007 16:23
om båten gungar mycket motsvarar de vell en jordbävning för fiskarna(?) jag skulle nog ha panik ifall jag bodde så
#20 - 16 oktober 2007 18:08
Dannek skrev:
om båten gungar mycket motsvarar de vell en jordbävning för fiskarna(?) jag skulle nog ha panik ifall jag bodde så

Ibland blåser det i naturen där fiskarna egentligen bor och då går det vågor...

Annons