Akvarium i Spanien

#1 - 28 januari 2024 22:33
Har en annorlunda fråga. Jag ska flytta till Costa Blanca och ta med mitt 180L akvarium. Dock inte fiskarna. Kranvatten i Spanien är mycket mer klorerat än i Sverige så jag undrar om någon här har erfarenhet av akvariefiskar i Spanien? Då menar jag sötvattensakvarium. Tänker mig att man använder Aquasafe även där.
#2 - 29 januari 2024 06:14
Tipsar på att använda dricksvattnet istället för kranvattnet. Kommer ju i stora dunkar för en hyfsat billig peng. Annars har jag ingen direkt erfarenhet av landet.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 januari 2024 09:27
Jag bor halva året i Torrevieja som ligger på Costa Blanca kusten, men jag har inget akvarium där så jag har inte 100% koll. Där jag bor är dock kalkhalten mycket hög (vet dock inte om det är så på andra ställen utefter Costa blanca-kusten) så där är det väl ungefär som på Öland i Sverige. Det finns dock flera stora akvarieaffärer i Torrevieja så jag tycker du skall fråga i dessa vad vattenvärdena ligger på. Jag tror nog att kranvattnet funkar för de flesta fiskarter. Klor tillsätts i vattnet, men det är det ju inga större problem att bli av med. Det vore värre om man använde kloramin som man gör på en del ställen i Sverige.

Annons