Akvarium i uterum?

#1 - 16 juni 2009 16:49
Är det möjligt att ha ett akvarium i ett uterum som blir ganska varmt på sommaren? På vintern bör det väl fungera bra med doppvärmare antar jag.
Vilka fiskar skulle tåla en så hög temperatur? Det hade ju vart bra om dom hade överlevt under 1 vecka i ett stängt och soligt uterum. Akvariet kan dock stå i skuggan, men det lär ändå blir ganska varmt. Kan man fixa någon kylanläggning?
Själv kikade jag lite på fiskar, tror ni att Svärdbärare, guramis och Ancistrus skulle vara lämpliga att ha i ett sånt akvarium om temperaturen inte blir för hög? Hur hög temperatur är max i ett akvarium med dom fiskarna?
#2 - 16 juni 2009 16:51
Smärtgränsen ligger nog runt 30 ungefär skulle jag tro.
#3 - 16 juni 2009 17:25
många av dom tropiska, subtropiska syd/ost asiatiska fiskarna tål ju hög temperatur över +30c.

har själv haft makropod, praktbotia, kampfisk, kardinalfisk över 30c dock inte så högt som 35c.

Makropod, Paradisfisk - tål ju väldigt låga temperaturer och dessutom väldigt höga. har själv haft dom i ett akvarium på vintern som har neråt 5c 15c på vintern. samma erfarenhet har jag av Kardinalfisk, Praktbarb att den tål väldigt lågt och högt. så det hade kanske funkat och blir det inte alltför kallt så behöver du nog ingen doppvärmare heller.
#4 - 17 juni 2009 15:35
Tackar för tipsen! Makropod ska absolut kikas på, verkar ju vara en möjlighet. Är Mosaikgurami känsligare för höga temperaturer än vad Makropoden är tror ni?
Bilagor:
#5 - 17 juni 2009 16:02
Makropod tål att vara där i utan doppvärmare om det inte blir för kallt, mosaikgurami är känsligar för kyla men tål likaså som makropod hög värme. sen är det ju inte bra att det alltid är för varmt.
#6 - 17 juni 2009 16:17
jag tittade / funderade lite på detta för ett tag sedan.
den höga tempen kan man lösa med fisk som tål hur
mycket som helst, eller med kylaggregat för flera tusen pesos.

det som det stupade på här, är svängningarna i temp.

under ett dygn kan det lätt sjunka ner till 10 grader i rummet på natten
och sedan sticka iväg till kanske 38 grader om jag inte har dörrarna öppna.

vilket skulle kräva ett kar med riktigt stor vattenvolym, som inte påverkas
direkt av dessa svängningar.

tror nämligen inte att det är många fiskar som gillar att det svänger så mycket
på så kort tid.

men...hade jag heft pesos till en kylare, så hade det stått ett par kar
i mitt uterum......

.
#7 - 17 juni 2009 16:50
jo det är väl det jag var lite orolig för. Så om man inte har en kylare så är det ingen fisk som kommer överleva en längre tid i det akvariumet?
Vad finns det för fisk som klarar 38gr?
#8 - 17 juni 2009 18:40
jag hade provat med makropod, mina ha klarat rejäla temperatur svängar (både inne och ute). sedan blir det väl lite ''lugnar'' i vattnet än i ''luften''. vattnet håller väl i sig själv en jämnare temp.
#9 - 18 juni 2009 16:49
går det inte lägga en kylslinga ihop med ett ytterfliter under grunden eller liknande där det är svalare eller åtminstonne skugga
#10 - 18 juni 2009 18:01
Mitten av 80-talet tänkte åtminstone jag inte riktigt hela vägen fram - alla fiskarna dog och det doftade ruttet en dag. Man tror att man kommer ihåg att vädra o.s.v. men erfarenheten visade på något annat. Det blir väldigt varmt i dessa rum,ofta varmare än vad man tror. Speciellt i ett söderläge utan skyddande lövverk från något träd.

Tänk på att bakterie- och algtillväxten är betydligt större i ett uterum p.g.a. värmen. just värmen och ljuset är dina motståndare

Lycka till

Mvh

Annons