Akvarium med aluminium botten?

#1 - 17 december 2011 12:29
Tjenare!

Fick ett akvarium idag, tänkte kolla om någon vet vad det e för märke.

Sen är det aluminium botten tror ni det skall vara så original?

Mvh/ Fredrik
#2 - 17 december 2011 12:34
Det där ser mer ut som rostfritt stål än aluminium tycker jag. Det ligger väl en glasskiva ovanpå botten? Eller är det bara glas på sidorna och stål på bottnen?
#3 - 17 december 2011 12:41
Ja, stål kan det ju även vara...
Nej det ligger ingen skiva på bottnen vilket jag trodde det gjorde först.
#4 - 17 december 2011 12:52
Hmm, ja det kanske ska vara så då. Troligtvis påverkar väl inte stålet akvariekemin i sötvatten. Jag kan bara mest om saltvatten dock och hade jag haft karet hade jag köpt en glasskiva och limmat ned i botten på karet för att avskilja stålet från vattnet helt.

Bra med stålbotten dock, där lär du inte behöva oroa dig om du behöver frigolit under stora stenar även om du har grävande fiskar :-)

Gissar på att karet är ganska tugnt?
#5 - 17 december 2011 13:01
Sökte lite på Google verkar som det har tillverkats akvarium med rostfri botten... Ja det va ganska tungt, allt stål är en del inte olika delar som det brukar vara.
#6 - 17 december 2011 14:40
Du kan ju också lacka botten. Är det bra rostfritt material så funkar det nog i sötvatten men det skadar inte att gardera sig. Glöm saltvatten med oskyddat stål.
#7 - 17 december 2011 15:23
Jag har ett nästan exakt likadant kar här hemma som jag haft igång i 2 år utan problem :)
Så jag skulle vilja påstå att du inte behöver oroa dig för botten :)
#8 - 17 december 2011 16:05
Det ser ut som rostfritt. Det borde inte vara några problem. Jag hade en del sådana på 70 talet och det funkade.

Annons