Akvarium med revirer

#1 - 6 november 2003 06:53
Halloj
Är det någon som har tips på bästa sätt att få ciklider att trivas med varandra.
Hur skapar man bäst revirer i ett akvarium?
Växter rötter eller stenar....vad och hur?
#2 - 6 november 2003 06:57
jadu det beror ju HELT på vilka ciklider du har, det finns ju ingen manuaö som kan användas över hela släktet (tack och lov för det för isåfall kan vi gå över till guppys hela bunten)
#3 - 6 november 2003 07:22
Du kan skapa naturliga revirgränser genom att lägga ut stenrösen på strategiska ställen, men det är ingen garanti att det fungerar för det. Om du har fiskar som vill ha stora revir blir det värre.
#4 - 6 november 2003 08:45
Halloj
Jag har 1par fjärillciklider, 1par bolivianska FC och 1par palettciklider. Gurami vet jag ej om de är revirfiskar isf. finns det 1par dvärggurmi och en guldgurami oxå.
Paletterna håller mest till vid en halv kruka, men fjärillcikliderna är lite överallt. Den vanliga fjärillciklidhanen är på båda de bolivianska var de än befinner sig.
Om detta beror på att de inte hittat något revir eller om det helt enkelt finns något till dem vet jag inte.
De är mest vid framrutan och velar...
#5 - 6 november 2003 08:53
Med dom fiskarna kan du verkligen göra så som Bilbo säger, skapa naturliga revisgränser med sten rötter växter. Får du många platser där fiskarna kan hålla till utan att se varandra så har dom genast en bättre förutsättning för att skapa ett revir om du har ett högt akvarium kan du också jobba med olika nivåer när det gäller dvärgciklider vilket gör att du kan få in enu fler "revir platser"
#6 - 6 november 2003 14:20
olika nivåer med dvärgciklider? hur menar du då?
mina håller mest till vid bottnen...
#7 - 6 november 2003 14:22
tex. med hyllor. stora stenar. . överhäng etc. etc. . Jag har text en STOR rot i mitt akvarium och min agazzsii (eller hur de nu stavas) hona tog sitt revir uppe på roten.

Så har man fler nivåer så går det att ha fler revir utan att dom ska behöva få syn på varandra å det brukar ju va a och o i att hålla fler revir i en burk att dom kan få va "för sig själv" utan att behöva se andra artfränder.
#8 - 6 november 2003 14:24
ok..funderade på att göra lite hyllor med skiffer på en bakgrund.. plantera nån växt t.ex.
skulle altså nån dvärgciklid få för sig att ha det som revir om det va en grotta där?
kuligt.. då vet jag vad jag ska göra i mitt 2 meters 450 sen..hehe
två vånings hus för dvärgisar..hehe
#9 - 6 november 2003 14:28
Mycket intressant att man kan bygga flervåningsrevir år dvärgisar!
#10 - 6 november 2003 14:32
men det är väl som gugges säger.. så länge de inte ser varandra så bråkar de inte. får väl fixa lite yta utanför grottan bara så..
jag hade tre honor samtidigt, men de såg varandra..och slog ihjäl varandra.. mindre kul!
#11 - 6 november 2003 14:35
Jag är fortfarande lika förvånad över dina honors uppförande. Så har inte mina honor betett sig.
#12 - 6 november 2003 14:39
mina lekte..en fick yngel..sen va det kört..
jag har svartvatten, ph runt 6.6
alla ville vara ensamma med hannen och leka såg det ut som.
När sen en fick yngel så hade den tredje redan dött..den som va kvar utan yngel va avis eller nåt & började jaga och äta upp yngel för den andra honan..då slog hon ihjäl den..
sen dog den sista honan av skador hon fått av alla bråk..stort svampsår som inte ville läka =(
jaja, man lär sig av misstagen!
#13 - 6 november 2003 14:42
Det var en som lekte och fick yngel för mig med men jag såg inga fighter mellan honorna men jag hade bara 2 honor och gott om gömställen i ett 105l. Den honan som lekte gav upp sin grotta pga buffliga pansarmalar. Nu har jag bara en hona kvar med yngel.
#14 - 6 november 2003 20:00
Hur gör ni gömställen och grottor?
2 stenar och en ovanpå eller sten högar eller.....???
#15 - 6 november 2003 20:04
jag kör med kokosnötter... men antar att stenar eller vad som helst funkar..mina gräver nåt kopiöst när de leker.. bygger till ordentligt så det skall passa dem.. en la upp en 5 cm hög med grus utanför sin grotta en gång..hehe
#16 - 6 november 2003 20:27
Kokosnötter känns lite konstlat, är det snyggt?
Är inne på att bygga på ett "berg" med lavasten på ena sidan, men är lite orolig för ciklidernas revirer. Trixar med rötter och hittade stenar för att göra akvariumet trivsamt både för fiskarna och oss andra.
#17 - 6 november 2003 20:58
alla tycker ju olika, men jag tycker det är väldigt fint med kokosnöt i akvariet..typ samma färg som rötter ju =)

Annons