akvarium med sköldpaddor och fiskar.

#1 - 9 februari 2009 07:57
Jaha ja då var det dags att dra igång med projektet då :P har fått tag på 2 små treköls sköldpaddor (Chinemys reevesii) på 5-6 år med akvarium på ca 80 L och diverse andra tillbehör.
förstår inte riktigt hur man lägger upp bilder här så de ska komma lite bilder sen när jag kommit på hur man gör + att jag har hämtat dom så jag kan ta några egna bilder :)

nästa del i projektet blir att skaffa fram ett litet akvarium elelr liknande för att odla fram lite vatten växter så sköldisarna får äta förska växter samt att ska ffa fram en mal och några små fiskar som kan va i det grunda akvariet som jag kommer att ha till en början...

uppdatering kommer ikväll eller imorgon :) :D
#2 - 9 februari 2009 14:02
Ska bli spännande att se vad som händer. Mina kusiner försökte ha rödörade vattensköldpaddor tillsammans med fiskar, men sköldpaddorna åt upp fiskarna rätt fort. Men jag har ingen erfarenhet av Reeves kärrsköldpadda som är det riktiga svenska namnet på Chinemys reevesii. Hur stora är dina sköldpaddor nu?

Om man inte är Goldmedlem får man lägga upp bilderna på något ställe och sedan länka dit. Ett bra ställe att lägga upp bilder på är tex www.pixbox.se.

Lycka till!
#3 - 9 februari 2009 14:50
paddorna är nu ca 1dm men blir antagligen inte mycket större...
dom är uppvuxna med pellets som mat vad jag har förstått så kan hända att dom inte bryr sig om fiskarna eller kanske rent av blir "rädda", läste på ett annat forum om någon annan vars sköldpadda vart rädd för hans fiskar...

har nyss vart iväg och införskaffat lysrörs armatur + värmelampa till dom små krabaterna (ca 1500:-) 3 ggr så dyrt som paddorna + akvariet :O xP

tack för tipset med bilder ;P åter kommer imorgon med bilder och lite mer info... men fiskarna kommer nog inte riktigt än kan hända att det tar ända fram till sommaren innan det blir något annat än bara paddor och malar i akvariet :P men som sagt återkommer :P
#4 - 9 februari 2009 18:37
Ska inte akvariet vara större?
#5 - 9 februari 2009 19:43
Med tanke på att dom är rätt så små, så är det väl "ok" med 80L, men jag skulle nog satsa på ett 150L akvarium för att kunna inreda det så det blir ultimat för paddorna.

Kan inte mycket om Chinemys reevesii, hur har du tänkt planera akvariet?
#6 - 10 februari 2009 08:22
Hej alle sammans nu har paddorna kommit på plats vattnet är i fylt och allt verkar fungera som det ska tänte ta mig friheten att ladda upp några bilder...
innan avhämtning
http://www.pixbox.se/pic_show_id26096261.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26096262.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26096263.html
efter av hämtning
http://www.pixbox.se/pic_show_id26096264.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26096265.html

så där ja då kan ni se liter hur dom hade det innan och hur jag fixade det lilla jag gjorde igår kväll (ingen större skiljnad mot tidigare...

som svar på frågan om inte akvariet skall vara större så kan jag säga som så att efter som tanken är att de ska komma lite fiskar och någon / några malar så är akvariet lite väl litet för tillfälet, men akvariet är iaf inte för litet för sköldisarna dom har ungefär duppet så djupt som deras skal är högt och ungefär dubbla arean av vad dom behöver enligt de lagar jag har sätt...
tänker är dock som följer att dom får bo i det akvariet dom har nu tills i början på sommaren tror jag då jag ska flytta (dom bor redan där jag ska flytta men huset jag ska bo i ska renoveras lite så dom bor på ett lite lugnare ställe) när jag flyttar till dom och allt är fördigt så ska jag ordna ett större akvarium åt dom ca 90*50*40/50 = 180-225L...

angående markus fråga om hur jag har tänkt att inreda så är tanken att dom ska få en ordetlig solplats med värmalampa över (redan fixat men inte uppriggat riktigt än) sen ska jag fixa fram ett lite mindre akvarium där jag kan odla fram lite växter t.ex. vatten pest som dom ska tycka är smackit vad jag har hört... fram tills dess så är tanken att dom får fri tillgång till sallad och sen lite pellets som komplement till salladen...
på fredag hade jag tänkt mig att jag skulle ta å fixa lite växter och eventuellt min första mal till akvariet då flickvännen ändå ska in till stan... (det är förresten tack vare henne och hennes föräldrar som jag kunde köpa paddorna för det är dom som hjälper mig med att ta hand om dom tills jag flyttat :D:D ni är under bara.. ett stort tack också till alla er här som hjälpt mig med tips och svar på frågor och framför allt till markus ;D)
#7 - 10 februari 2009 08:27
Låter riktigt bra, och jag tycker det ser alldeles tillräckligt ut för paddorna just nu.

Skit bra att du skaffar ett akvarium för att odla växter i till dom, köp ett begagnat akvarium, och lägg pengarna på Ljuskällan till akvariet så växterna får det bra. (Annars kanske dom inte smakar så gott)

Hoppas dina vill äta Vattenpest...mina gillar det inte...men däremot broccoli,vindruvor,och en växt som kallas Andmat.

Brukar även ge dom en alg tablett då och då.(sån man ger till malar med så lite protein som möjligt)

Skit snyggt tycker jag med ett så pass lågt med anvlångt akvarium..
#8 - 10 februari 2009 08:50
ja det är nog tillräckligt för dom men inte om man vill ha lite fiskar också så de kommer bli utbyggnad :P men dom kommer få ha det dom bor i nu som "extra" akvarium om man kanske vill storstäda det andra t.ex.

har redan ett akvarium som jag har haft gebriler i tidigare som jag hade tänkt kanske gick att odla växter i... ska bli kul å se vad prislappen på det hela hamnar på är uppe i drygt 1700:- nu :/..
har inte mitt "växt" akvarium där paddorna är just nu och kommer inte att ha de förens nästa helg kanske så ska köpa några olika växter på fredag och se vad dom gillar så ska de blir odlig av de dom gillar sen :P
ja det va ett kanon akvarium tycker jag också :D och dom har jätte mycket platts att röra sig på också :D dom är riktigt livliga små krabater :):)
Bilagor:
#9 - 10 februari 2009 08:54
Låter bra, nånstans finns det en lista på vad skölpaddor äter för vattenväxter...kommer inte ihåg URL nu...men Vattenpest,Andmat går bra..

Sallad är det sämsta av grönsaker/växter man kan ge, det innehåller nästan inga näringsämnen alls. Men det funkar att ge som tillskott..

Såna där bönor? Haricots? eller vad det nu heter vet jag att många ger. Man köper dom färska nuturligtvis...

Tomat gillar dom,ruccula har gått ner nångång..

Men får väl prova sig fram som sagt, men försök leta på det där infon om deras matvanor..kanske finns nån bok att låna...
#10 - 10 februari 2009 09:16
ja jag antar att det är med sköldpaddor som med människor smaken är som baken ^^
det jag har hittat om deras matvanor i det fria är, Chinemys Reevesii är allätare och äter i det vilda fisk, vattenlevande insekter, sniglar, grodor och vattenväxter. men dom äter tydligen mest insekter och fisk inte lika mycket grönt som t.ex. rödörade... tanken är ju den att dom inte ska behöva matas med grönsaker mer än någon gång ibland utan dom ska ha fri tillgång till vattenväxter sen när det blir större akvarium med fiskar också så kommer dom ju få äta fiskar om dom får tag på dom annars får dom nog pellets eller rå fisk om man köper det någon gång...
#11 - 10 februari 2009 09:17
Andez skrev:
ja jag antar att det är med sköldpaddor som med människor smaken är som baken ^^

det jag har hittat om deras matvanor i det fria är, Chinemys Reevesii är allätare och äter i det vilda fisk, vattenlevande insekter, sniglar, grodor och vattenväxter. men dom äter tydligen mest insekter och fisk inte lika mycket grönt som t.ex. rödörade... tanken är ju den att dom inte ska behöva matas med grönsaker mer än någon gång ibland utan dom ska ha fri tillgång till vattenväxter sen när det blir större akvarium med fiskar också så kommer dom ju få äta fiskar om dom får tag på dom annars får dom nog pellets eller rå fisk om man köper det någon gång...

Okej, låter bra, du har läst på! ;D

En grej som jag läste var att ju äldre det blir ju mer grönt ska det ha.. men det kanske inte gäller för just din sorts paddor?
#12 - 10 februari 2009 09:23
när dom är små så äter dom nästan bara kött ju äldre dom blir desto mer grönt ska dom ha men en rödörad ska ha mer grönt än en Chinemys Reevesii i samma ålder jag såg någon stans att den rödörad ska ha ungefär 25% "kött" och 75% vegetabilisk föda när den är fullvuxen så då kanske dessa små krabater ska ha ungefär 50/50 eller 40/60 men är inte helt hundra på hur förhållandet för dom ser ut men som sagt dom kommer ju kunna äta växter så mycket dom vill å sen kommer dom ju att få äta så mycket fisk som dom får tag i kommer bara ge dom mat var annan var 3:e dag sen i det nya akvariet tror jag...
#13 - 10 februari 2009 09:36
Andez skrev:
när dom är små så äter dom nästan bara kött ju äldre dom blir desto mer grönt ska dom ha men en rödörad ska ha mer grönt än en Chinemys Reevesii i samma ålder jag såg någon stans att den rödörad ska ha ungefär 25% "kött" och 75% vegetabilisk föda när den är fullvuxen så då kanske dessa små krabater ska ha ungefär 50/50 eller 40/60 men är inte helt hundra på hur förhållandet för dom ser ut men som sagt dom kommer ju kunna äta växter så mycket dom vill å sen kommer dom ju att få äta så mycket fisk som dom får tag i kommer bara ge dom mat var annan var 3:e dag sen i det nya akvariet tror jag...

Låter skit bra..försöker mata mina med så mycket grönt som möjligt, nu är ju jag bara "fosterpappa" till dessa, dom har blivit väldigt misskötta innan :/ Dom har typ fått kattmat i 10 år.

En sak som jag kanske inte tipsat om är att paddorna skiter ner ganska mycket, så försöka skaffa en tålig fisk sen när du väl gör det..såna som klarar lite skitigare vatten.

Eventuellt skulle det kunna funka med nån form av algätare typ siamensis eller nåt.

Får kika vidare på och självklart kan du prova vad du vill..
Skulle kunna tänka mig att guppy funkar också...och det är mums för paddorna.

Oh well, kanske nån med mer erfarhet och bättre ideér kikar in och lämnar nå bra tips!
#14 - 10 februari 2009 09:42
jag har inte tänkt så jätte mycket på det med fiskar men vad jag har hör så skitar paddorna ner mindre när det är fisk och mal i akvariet efter som de som skitar ner mest är deras slabbande med maten... jagh ar hört om dom som har guppys men även lite andra fiskar... men det fins en bra liten zoo affär i Strängnäs där jag tänket jag skulle prata med ägaren som verkar ha väldigt bra koll (hon hjälpte flickvännen med fiskar till deras akvarium och det blev suxe :D ska ta å fixa en bild på deras akvarium också)
de jag har funderat på hittils är dock någon form av mal som är lite större så den inte ses som mat, kanske några guppys och sen har flickvännen någon art som äter sniglar (otroligt effektiv och lite större) som om inte den går med paddorna så ska den få va i växt akvariet...

tänkte på en sak angående dina akvarium, har du en lysrörs aramtur som egentligen skall sitta i taket ovanför ditt akvarium?
#15 - 10 februari 2009 09:47
Andez skrev:
jag har inte tänkt så jätte mycket på det med fiskar men vad jag har hör så skitar paddorna ner mindre när det är fisk och mal i akvariet efter som de som skitar ner mest är deras slabbande med maten... jagh ar hört om dom som har guppys men även lite andra fiskar... men det fins en bra liten zoo affär i Strängnäs där jag tänket jag skulle prata med ägaren som verkar ha väldigt bra koll (hon hjälpte flickvännen med fiskar till deras akvarium och det blev suxe :D ska ta å fixa en bild på deras akvarium också)

de jag har funderat på hittils är dock någon form av mal som är lite större så den inte ses som mat, kanske några guppys och sen har flickvännen någon art som äter sniglar (otroligt effektiv och lite större) som om inte den går med paddorna så ska den få va i växt akvariet...

tänkte på en sak angående dina akvarium, har du en lysrörs aramtur som egentligen skall sitta i taket ovanför ditt akvarium?

Vilket av mina 7 akvarium? :D

80L är det inte många stora malar som vill leva i. Jag skulle rekomendera Ancistrus, vad har du för grus i akvariet?

Mina Stora sköldisar rör inte mina Zebrafiskar som simmar runt i akvariet...vare sig fisken eller paddorna bryr sig om varandra speciellt mycket...
Bilagor:
#16 - 10 februari 2009 09:53
jag läst vist bara lite fel stod bara att du köpt ett vanligt lysrör på coop :P.

jag vet inte vad det är för grus faktiskt tänkte aldrig på att råga de när jag hämtade dom...

ja vi får ju se läste på ett forum någon stans att sköldisarna inte alltid äter fisk om dom är uppvuxna på pellets som minna är...

men nu måste jag tyvär ta å palra mig iväg från internet å få lite matt i mig och lite vättigt gjort har ett projektarbete som ska va klart tills på måndag, ett prov nästa vecka och en matte kurs som jag måste läsa in...

men ha de så bra alla så åter kommer jag med mer info på fredag om jag kan hålla mig borta så länge.. ^^
#17 - 10 februari 2009 10:05
Kanske har nämnts i tråden tidigare (har inte läst), men såg att du matar paddorna uppepå landytan.
Tror inte det är så lämpligt. Mig veterligen så äter Chinemys reevesii i vattnet precis om de flesta (alla?) andra vattensköldpaddor.
#18 - 10 februari 2009 10:15
Ser bra ut och låter som om det kommer bli bättre!:D
#19 - 10 februari 2009 10:17
Japp vattensköldpaddor äter endast i vattnet..

Nu ska jag också iväg..ha en bra dag alla!
#20 - 10 februari 2009 14:04
jo jag är fullt medveten om att dom egentligen ska få maten i vattnet men jag bara la i lite åt dem igår kväll (blev lite sent)
#21 - 10 februari 2009 15:53
är det någon som har förslag på belysning till ett växt akvarium? måste man köpa en armatur till ett akvarium eller tror ni man kan lösa det på något annat sätt? t.ex. med en vanlig lampa eller ett kort vanligt lysrör?
och hur kinkit är det med pup i ett akvarium med enbart växter?
Bilagor:
#22 - 10 februari 2009 20:11
ännu en liten uppdatering såhär frammåt kvälningen kollade runt lite på http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/index.php?showforum=3 där jag fick se ett inlägg från djurskyddet mariefred som hade alldeles för mycket sköldpaddor och djurvän som man är så kan man ju inte stå ut med hur folk tar hand om sinna djur så jag skickade ett mejl och sitter nu och väntar på svar om 2 st små Reeves kärrsköldpadda som var ca 2-3 år och 8,5cm långa.. hoppas på att man kanske kan få dom 2 små stackarna att gåihop med minna 2 jag hämtade häromdagen :D vore grymt nice faktiskt dock får man nog skala upp projektet till i sommar då kommer få bli ett 2-400L akvarium som byggs då tror jag :D
men som sagt inget som är säkert men skulle vara mycket trevligt med ett tillskott på 2 st små rackare till (dom skulle ha avlivats men veterinären ville inte avliva dom efter som dom var fullt friska)
hoppas hoppas hoppas :D:D
Bilagor:
#23 - 10 februari 2009 20:17
Lycka till!:d
#24 - 10 februari 2009 20:22
tackar tackar :D de ska bli riktigt spännande att se vad dom säger... om jag duger som ny "pappa" ^^ hihi
#25 - 10 februari 2009 20:29
Det tror jag säkert!:D
#26 - 10 februari 2009 20:32
antar att det inte blir något svar inatt så kanske borde försöka sova håller nästan på att somna redan nu.... men uppdatering kommer imorgon jag lovar :)
#27 - 11 februari 2009 09:04
Alla var väl trötta igår!;) Längtar till uppdatering!:D
#28 - 11 februari 2009 09:19
ser bar ut, set bara till att båda kan vara uppe på land samtidigt. :)
#29 - 11 februari 2009 09:24
Med tanke på långa svansar som dom skrev borde det vara 2st hanar
#30 - 11 februari 2009 10:13
jo alla e väl trött nån gång iaf :P..
pratade med hon som har hand om dom vid halv 10 tiden idag... antagligen är mina 2 hanar och dom 2 som jag ska hämta i eftermiddag eller på fredag är också 2 hanar får se hur det funkar men jag är hopp full...
jag vet att det fins lite kvar att fixa men tanken är att det ska komma i någon/några stenar i karet samt någon form av låda med sand som dom kan få gräva och ha sig i samt att värmelampan ska sättas upp över landdelen ordentligt....
ska bli kul att få hem 2 stycken till projektet verkar ta lite fart nu :D
åter kommer när jag vet mer :D:D
#31 - 11 februari 2009 17:23
Så ja nu var dom två nya paddorna hämtade och än sålänge har det inte hänt något :). har även fixat ordentligt landområde med sand i 2 stycken bigpack burkar med en sten som ramp upp dom verkar trivas bra med ommöbleringen :D
ska dock hålla koll på dom nu under kvällen så det inte händer något...
ska bli kul sen när det blir större kar också med ännu mera plats och lite annat än bara paddorna :P... har för övrigt fixat så dom ska få lite vattenpest och andmat å se om det är populärare än saladen annars är den största hitten hittills morötter :) :P

bilder fins här http://www.pixbox.se/pic_show_id26116398.html
bara blädra bland mini bilderna på vänster sida :D
#32 - 11 februari 2009 17:47
Vad fina dom är!:D
#33 - 11 februari 2009 17:54
tackar tackar :D har glömt att lägga in namnen på dom dock... dem två större (och äldre) är Ronny och ragge och dom två nya som är lite mindre heter jack och will
#34 - 11 februari 2009 18:00
Jag känner av nån sorts liknelse med några serier!;)
#35 - 11 februari 2009 21:48
Växtakvarium.

Belysningen till växtakvriet är relativt viktig. Beroende på vilka växter du ska odla.

Jag rekomenderar nån form av lysramp. och även ett speciellt bottensubstrat som du har under sanden(dvs du ligger i det först i akvariet.)
Här kommer lite länkar på nått som kanske skulle kunna passa dig.

Det som man har under gruset: http://www.pwss.se/product.php?productid=3300&cat=869&page=1

Lysrörshållare : http://www.pwss.se/product.php?productid=2124&cat=879&page=1 (smidigt sätt att få upp belysning snabbt. räcker med 2st 15-18w T8 rör till denna. Köp reflektorer till så blir det ännu bättre)

Satsar du på dessa eller liknande grejer kommer du få ett bra växtkar att odla "sköldpaddsmat" i. Typ vattenpest,hornsäv,andmat och vad mer dom nu äter...

Hoppas du fick nån liten idé...

Godnatt!
#36 - 12 februari 2009 07:21
känner någon liknelse med en serie? :S

Tack markus :) pratade lite med en på en zoo affär igår ska få lite andmat och sen lite vattenpest så jag kan kolla om dom tycker om det. sen fick jag syn på ett litet akvarium med dubbelt lysrör för 450:- som jag skulle kunna tänka mig passar till växterna ganska litet och högt... hon sa att iaf andmaten växer som tusan bara det e bra belysning så funderar på om man kanske skulle ha någon form av "avspärrning" så den inte skymmer ljuset för dom andra växterna.... allternativet att köpa andmat och odla vatten pest och kanske något annat... för det verkade som att andmaten skulle vara jätte billigt för ingen gillade den typ....
#37 - 12 februari 2009 08:19
Vad bra om det är billigt!:d
#38 - 12 februari 2009 09:28
Andmat växer otroligt snabbt så den borde dom inte ta mycket för. Hos mig började det med något enstaka blad som kom med någon annan växt och nu måste jag rensa minst en gång i veckan.
#39 - 12 februari 2009 11:07
ja vi får se hur det blir, ska iaf inte lägga allt för mycket på växt akvariet...

jo jag har hört väldigtmycket berättat om andmaten så tror nog inte ens jag misslyckas med att odla den xP hehe :P...
fortfarande går allt bra med paddorna och morot är deras favorit mat, men dom verkar ganska sugna på att smaka på fingrarna ibland :P är det någon som vet om det gör ont att bli biten av en padda?
#40 - 12 februari 2009 12:02
Andez skrev:
ja vi får se hur det blir, ska iaf inte lägga allt för mycket på växt akvariet...

jo jag har hört väldigtmycket berättat om andmaten så tror nog inte ens jag misslyckas med att odla den xP hehe :P...

fortfarande går allt bra med paddorna och morot är deras favorit mat, men dom verkar ganska sugna på att smaka på fingrarna ibland :P är det någon som vet om det gör ont att bli biten av en padda?

Ja de kan nypas rätt rejält. Jag hade en rödörad när jag var liten, och en gång högg den min mamma i handen, där i skinnet mellan tummen och pekfingret. Skinnet följde med sköldpaddans mun och mamma fick plåstras om och få en stelkrampspruta. Med andra ord, var försiktig :d
#41 - 12 februari 2009 12:11
oki då vet jag för det verkar som den ena av dom lite äldre är lite sugen på att smaka på mitt finger :P dessa små rackare kanske inte är lika starka som en rödörad men ska försöka hålla fingrarna borta från munnen på dom :P...
va uppe hos dom nyss och märkte att dom två lite yngre är lite grönaktiga på skalet är det någon som har nån aning om vad det kan vara?
#42 - 12 februari 2009 12:20
hej! jag har en gulörad 20cm sköldpadda sen nån vecka som jag tog över från en som vanvårdade den,går jättebra ihop med malar,mollys,guppys,snäckor å tetror i mitt 270 lit kar,han har inte rört dom än iallafall men det klart,inte van vid "levande" utan bara pellets i 4.5 år. Men då den får mat tar jag över honom i en balja med vatten där den får äta å även "skita" av sig så vattnet är rent å klart i akvariet,zoobutiken tipsade om det,funkar kanon
#43 - 12 februari 2009 12:43
doppingen skrev:
hej! jag har en gulörad 20cm sköldpadda sen nån vecka som jag tog över från en som vanvårdade den,går jättebra ihop med malar,mollys,guppys,snäckor å tetror i mitt 270 lit kar,han har inte rört dom än iallafall men det klart,inte van vid "levande" utan bara pellets i 4.5 år. Men då den får mat tar jag över honom i en balja med vatten där den får äta å även "skita" av sig så vattnet är rent å klart i akvariet,zoobutiken tipsade om det,funkar kanon

miona två lite äldre är uppvuxna med pellets i 5-6 år så... jo jag vet men jag matar dom i vattnet och gör rent oftare efter som det är mer naturligt för paddorna att äta i vattnet....
#44 - 12 februari 2009 13:18
doppingen skrev:

Du menar Rödörad eller Gulbukad?
#45 - 12 februari 2009 15:19
Markus1984 skrev:
Du menar Rödörad eller Gulbukad?

nej! jag menar gulörad vattensköldpadda,finns en som heter det,finns att läsa om i faktatexter om man slår på nätet,även zoobutiker pratar om gulörad,rödörad å gulbukad
den gulörade heter Trachemys scripta troostii,lever bla i tenesseefloderna mm
#46 - 12 februari 2009 15:20
Andez skrev:
miona två lite äldre är uppvuxna med pellets i 5-6 år så... jo jag vet men jag matar dom i vattnet och gör rent oftare efter som det är mer naturligt för paddorna att äta i vattnet....

ja min äter åxo i vattnet fast inte i akvariet
#47 - 12 februari 2009 15:47
nu är det införskaffat 3 stycken zebra fiskar samt en mal som jag inte tänkte riktigt på vad det va för art... samt vattenpest någon sorts mossa samt en växt till som jag inte mins namnet på... fiskarna och malen klarar sig bra hittils ska bli spännande att se om dom överlever dagen/natten :)
nya bilder --->http://www.pixbox.se/pic_show_id26128342.html
#48 - 12 februari 2009 16:00
Det blev väl bra!:D
#49 - 12 februari 2009 19:07
Andez skrev:
va uppe hos dom nyss och märkte att dom två lite yngre är lite grönaktiga på skalet är det någon som har nån aning om vad det kan vara?

Tack för länken!
Det gröna på skalet är alger. Om du tar en tandborste och skrubbar lite försiktigt så kommer det nog att försvinna. Det är i alla fall viktigt att det inte blir kvar så att inte skalet tar skada (skalröta etc..).

/Gaby
#50 - 13 februari 2009 05:45
oki då ska jag setill att ta bort det lite senare idag... tänkte på en sak till hur är det man ska ta hand om deras klor? och hur mycket tid ska dom ha ljuset tänt? min taimer står på 8-21/22 så dom har ljus i 13-14h e det lagom?
#51 - 13 februari 2009 05:55
Klorna brukar inte behöva tas om hand.
Mina har tänt från 7-20.30 ungefär. Vet inte hur noga det är.
#52 - 13 februari 2009 07:13
men ni har väl uvb-lampa? måste de ha för skalets skull
#53 - 13 februari 2009 08:38
jag har dubbel lysrörs armatur en valing lampa och en uvb lampa sen har jag även en värmelampa över landdelen...

sen tänkte jag kolla hur känsliga sköldisar är för inalvel? tänkte vet att 2 av dom jag har är syskon dom andra 2 vet jag inte säkert.. kan hända att det är 4 killar men jag vet inte säkert fins tecken på att de ska va 4 hanar men samtidigt visar iaf 1 av dom tecken på att vara tjej också.. men blir väl bara att avakta och se om det blir små sköldisar eller inte....
#54 - 13 februari 2009 11:23
en liten uppdatering för idag. alla fiskarna lever och malen också paddorna bryr sig inte om dom så ska bli kul och se hur dom beter sig i ett stort akvarium med flera fiskar :)
gjorde också rent hos dom idag och möblerade om lite ska ändra en sak till innan dagen är slut... täckglaset ska bort och dit skal nu istället någon typ av nät så att det inte blir alldeles för fuktigt för dom... ska se till att fixa några fler bilder sen när det är klart :)
#55 - 17 februari 2009 16:13
blev ingen bild i fredags efter rengöringen. nu är det så att dom står i strängnäs hos flickvännen och jag pluggar i skövde så kommer inte kunna fixa bild förens på fredag kväll eller lördag... men har kommit på lite frågor.. är det någon som har förslag på växt akvarium? det viktiga vad jag har förstått är ljusrampen? sen behövs kanske inte doppvärmare eller filter om jag fattat rätt? kan det kanske vara bra att ha några fiskar i växtakvariet för att undvika t.ex. snäckor?

Edit:
har också funderat på om det är någon som har bra förslag på hur man löser "problemet" med landplats åt paddorna i ett nytt lite större akvarium? bigpack burkarna flyter ju inte så dom är inte ett alternativ längre om man inte kan bygga upp dom på något kanske?...
#56 - 18 februari 2009 13:40
någon som har ett bra förslag på vart man kan få inspiration till hur vattenmiljön är på det ställe där ens paddor/fiskar kommer ifrån? och hur laddelarna ser ut om man vill efter likna det naturliga miljöerna? hittar inget när jag försöker googla... :S
#57 - 18 februari 2009 13:50
jag har en stor bit korkbark jag klämt mellan bak-å framrutan ovanför vattenlinjen där ligger Skalman gärna,byggt som en ramp brevid av tegelsten som han klättrar upp på. Korkbarken köpte jag i zoobutiken, är ju inte vilken bark som helst, så har jag så länge, fick ju min lite hastigt av en som vanskötte den så hann inte planera fullt ut men det fixade jag till, han stortrivs bland alla småfiskar å malar än har han inte rört nån
#58 - 18 februari 2009 15:10
dem 4 jag har har inte rört zebrafiskarna eller malen jag har. dom har just nu 2 st bigpackburkar efter som jag tycker dom ska kunna gräva på land står ganska mycket om att just reever´s gillar att gräva så... men har en tanke på nu att kanske se om man kan "montera" ihop fler biggpackburkar och sedan ställa på typ "pelare" (tegelstenar eller liknande) så dom har som en "svävande" ö som dom kan gå upp till då har man maximal användning av vattnet också men får se om jag får fler förslag :) e ju ett tag kvar :P
#59 - 18 februari 2009 15:25
det var så jag tänkte åxo med barken ovanför att det blir vatten under att simma i åxo,har han i ett 270 lit kar men fler tips kommer väl från de som haft i flera år,de kunniga av erfarenhet
#60 - 18 februari 2009 15:32
jag vet inte exakt hur stort jag har tänkt mig men kanske ett ungefär 50kvadrat yta och ca 60-70 högt så det blir ca 300-350L tror det är mer än tillräckligt för minna 4 reever´s..
ja man kan ju hoppas på det men verkar inte vara allt för många sånna här mest bara fisk kunniga vad jag har märkt...
#61 - 18 februari 2009 19:00
#62 - 18 februari 2009 19:05
tack men tyvär ger inte dom sidorna dom svaren jag vill ha... dom är bra innan man köper en padda det står lite om hur dom lever och vart men står inte så mycket om typ vilka växter, fiskar och annat i milön som man kan använda för att göra en biotop...
#63 - 18 februari 2009 20:21
Du får väl kolla var de lever (står t ex här) och forska vidare själv om vilka växter och djur som finns på de ställena!;) Reeves finns ju bl a i Japan, och där finns en del arter introducerade (enligt Fishbase) som tydligen ska funka bra med sköldpaddor, t ex zebrafisk, guppy... Japan Blue-guppies kanske skulle passa bra?

Apropå sköldpaddor kan jag ju passa på att tipsa intresserade om Austin's Turtle Page, som innehåller massor av intressant, dock mest inriktat på amerikanska sköldpaddsarter. Ang. landdelar verkar i alla fall de flesta sköldpaddor i USA ligga på trädstammar i ute vattnet om man ska tro dessa bilder, och det hade nog kunnat bli snyggt om man kunde fixa något liknande (en ganska kort stam då, i ett rätt stort akvarium:D). Visserligen inte dina sköldpaddors hemvist, men lite inspiration kanske det kan ge?
#64 - 18 februari 2009 20:34
det är lättare sagt än gort att titta på just miljön står inte så mycket om mindre vatten drag men pratade lite med mamma på telefonen idag och hon föreslog att ta kontakt med exempelvis skansen akvariet så har mailat dom...
ska ta mig en titt på länkarna du gav mig ;)
mina verkar uppskatta att ligga på en rot dom också men dom vill kunna gräva också så som det är nu s¨har dom både rot och sand som land del...
#65 - 19 februari 2009 09:27
Andez skrev:
det är lättare sagt än gort att titta på just miljön står inte så mycket om mindre vatten drag men pratade lite med mamma på telefonen idag och hon föreslog att ta kontakt med exempelvis skansen akvariet så har mailat dom...

ska ta mig en titt på länkarna du gav mig ;)

mina verkar uppskatta att ligga på en rot dom också men dom vill kunna gräva också så som det är nu s¨har dom både rot och sand som land del...

Så här såg mitt gamla sköldpaddskar ut. Måtten 150*50*50 dvs ett 375l.
#66 - 19 februari 2009 14:10
ser riktigt nice ut :) men tror som sagt jag ska försöka få en landdel som det går att simma under...
#67 - 19 februari 2009 15:10
ja då är ju korkbark ypperlig,klämma mellan rutorna eller fästa på nåt vis,jag har så som Skalman ligger på samt simmar under
#68 - 19 februari 2009 15:25
jag ser "tyvär" inte det som en lösning då mina skall kunna gräva + att korkbarken i sånna fall måste fästas så att den inte vidrör vatten ytan... men har som sagt en idé om hur man kanske kan få några bigpack burkar att bli "en" å sen ha de som landdel.. annars har jag en "mycket" kompliserad idé som jag hade från början men har lagt ner mer eller mindre... fick också en annan ide nu när jag såg elice´s gamla kar ;P
#69 - 19 februari 2009 19:01
har börjat grubbla lite på de nya karet redan även fast det inte är dags än.. men funderar på vad som blir billigast att köpa ett begagnat eller att bygga ett eget har fått bra erbjudande på glas 400:- / kvadrat och akvariena jag räknat på idag ligger på 2,5-3,2 kvadrat glas + eventuellt lite till beroende på hur jag gör landdelen.. så det blir ca 1000-1300:- men då tilkommer priset för filter, samd m.m. frågan är om man faktiskt tjänar på att göra det själv? nån som har någe förslag eller egna erfarenhete.. fördelen jag kan se med ett egenbygge e ju att man får det precis som man vill men...
#70 - 23 februari 2009 17:13
Jag tycker nog att de burkar du har nu fungerar - i alla fall om hela djuret får plats i en sån. Minns inte riktigt vilken sand du hade, men det bästa är vanlig sandlådesand, alltså inte akvariesand (typ grus).
Och sen inget täckglas för att det ska bli bra ljus.
#71 - 23 februari 2009 19:45
anledningen at jag inte vill ha kvar det karet jag har nu är att det är så lågt att det knapt går att göra något i det... har just nu ett plastnät över istället för täckglas och tanken är att det ska få fortsätta vara nät över istället för täckglas.
#72 - 3 mars 2009 07:28
Hej.
nu har det gått ett tag sen sist och har fått mycket ider in och ut i huvudet... sköldpaddorna verkar trivas och blir mer och mer frammåt för varje vecka... de två små har börjat äta ordentligt och en av dom är helt galen i räkor ^^ har också blivit erbjuden att ta över en zoobutik sen när jag slutat skolan om jag vill och har råd....
men nu till den största frågan hur vet jag om det är killar eller tjejer? jag har läst att skalet är mörkare hos hanarna och att dom också ofta har helsvarta ögon... sen det att hanarna är lite bindre och har större svans, men inget av detta hjälper mig för dom två äldre som jag är mest intreserad av att veta könet på efter som dom snart blir könsmogna är den mindre ljus på skalet och har gula ögon (täcken på tjej) men har lika stor svans som den större och som sagt är den något mindre... den något större är nästan helt svart på skalet och har helsvarta ögon (tecken på att det är en kille) men som sagt något större än den andra och lika stor svans... nån som vet hur jag kan göra för att få reda på om det är killar eller tjejer?
#73 - 3 mars 2009 08:38
Jag är faktiskt inte bra på att könsbestämma. Men jag skulle nog gå på öppningen i svansen ändå.. Borde vara lika för alla sköldpaddor - är öppningen utanför ryggskölden så är det en hane, om den är lika långt ut som kanten på ryggskölden så är det en hona.
Vad är det för zoobutik?
#74 - 3 mars 2009 17:22
oki ska ta och kolla det nästa gång jag har en av dom inärheten ;P...
zoocity tror jag det är den heter men som sagt så var det bara en tanke så vi får se hur det blir men om vi tar över den så hoppas jag att alla här på forumet som bor inärheten komemr och handlar (A) ^^ hehe
#75 - 4 mars 2009 09:39
Najjs! Vår förenings vice ordförande känner Zoocitys nuvarande ägare mycket bra :)
Ni kommer att få det svårt med konkurrensen bara, om det blir så. Djurmagazinet som flyttade in vägg i vägg för ett tag sen...
Men jag kanske kan ha möjlighet att lägga ut lite reklam på föreningens hemsida t ex, om ni tar över :)
#76 - 4 mars 2009 15:43
jo jag vet att djurmagazinet är väg i väg men de ska nog klara sig.. men som sagt vi får se om det blir så... de va bara en idé... och om vi nu kommer ta över så kommer det ta ett tag efter som min tjej inte slutar skolan förens om ca 2 år så.....
#77 - 4 mars 2009 17:41
Ja, men vårt stöd får ni i alla fall om det skulle bli så :)
#78 - 4 mars 2009 17:48
Äsch, två år går snabbt! ;):D
#79 - 5 mars 2009 05:33
tack gaby :D
hehe ja du osis vi får väl se man kan ju hoppas iaf.... xP
#80 - 5 mars 2009 15:05
Låter ju kul att äga en affär!:d Klick! Så har två år gått!;)
#81 - 5 mars 2009 19:18
hehe ja som sagt vi får se...
men sitter å grublar lite igen på det där med biotop.. ser många med sydamerika biotop typ men fins det någon med erfarenhet av typ asien, kina eller japan biotop?
#82 - 5 mars 2009 20:33
:DKör Japan!:DÄlskar Japan!:D Världens finaste land!:DJapan alltså! ;)
#83 - 6 mars 2009 05:13
har alternativen japan, kina och korea för det är där paddorna fins i vanliga fall.. om du nu e så förtjust i japan så kanske du vet vad det fins för växter och fiskar i mindre sjöar och små lugna vattendra? ^^(A) hehe
#84 - 6 mars 2009 15:15
Tyvärr inte...:( Skulle gärna kunna det!
#85 - 6 mars 2009 15:30
oki för det är det som är det jobbiga vet inget om hur det ser ut i en lugn flod eller liten sjö i japan och vet inte hur jag ska få reda på det heller...
#86 - 7 mars 2009 08:54
Fösökte med google, gick inte så bra...:(
#87 - 7 mars 2009 09:28
nej jag vet men verkar inte vara någon som fattar de för alla hänvisar alltid till typ google eller sidor som man redan kollat på :/....
#88 - 7 mars 2009 09:31
Jo, brukar vara så. Ville själv veta så jag provade, men det funkade inte.:(
#89 - 7 mars 2009 10:22
ne :/.. men jag ska fasen lyckas på något sätt :) :P
#90 - 7 mars 2009 10:23
Jag tror på dig!:D
Bilagor:
#91 - 7 mars 2009 11:18
tackar tackar :)...
om jag lyckas hitta faktan koemr du också med ett japanprojekt sen då? :P hehe ^^
#92 - 7 mars 2009 13:41
Det skulle jag nog göra...:d Hoppas det iallafall!
#93 - 7 mars 2009 14:05
hehe oki ;P... då har jag ännu mer anledning att lyckas hitta det då :P... du får väl komma och kolla sen när det är klart om du är intresserad av något liknande :P ^^
#94 - 7 mars 2009 14:24
Det ska jag!:d
#95 - 7 mars 2009 15:05
oki :D...
har skickat iväg massa mail till diverse olika akvarium och zoo:n nu hoppas på att någon kan ge mig lite vättig information...
#96 - 14 mars 2009 11:08
Här kommer lite nya bilder frå imorse :) http://www.pixbox.se/alb_show_id1027163_page0.html

har fått svar på några av alla mail jag skickade iväg men ingen som kan hjälpa mig med mian biotop frågor :(
#97 - 14 mars 2009 12:50
Vad fina dom var! :d
#98 - 14 mars 2009 18:18
tackar tackar :) :P
#99 - 15 mars 2009 11:21
här komemr det en liten film också :)

" target="_blank">
#100 - 15 mars 2009 11:41
Vad fina dom var! :d
#101 - 28 juli 2009 18:08
nu har dett gått ett bra tag sen jag uppdaterade tråden sist så nu kanske det är dags att skriva lite. sköldisarna bor än så länge kvar i samma kar som tidigare men nu bor dom med 1 zebraciklid (2 har försvunnit och 1 har dött) samt 2 malar en mindre och en större.
Glaset till det nya har kommit och jag väntar bara på att det sista i huset där det nya karet ska stå blir klart så det går att börja sätta ihop det. borde vara klart innom en månad men återkommer väll med mer info när jag vet mer.
För övrigt så komemr akvariet att bestå av två delar 1 100*40 cm vatten del med ett djup på ca 23 cm samt en land del som är 40*40 cm och ca 25cm djup. dom kommer att få sälskap av några fler zebrasiklider och eventuelt några guppy.

//Andez
#102 - 2 augusti 2009 19:12
2 steg fram och 1 tillbaka då va det dags att bli sjuk så vi får se hur lång tid det tar innan man kan påbörja bygget med akvariet...
#103 - 1 september 2009 11:38
då va de på gång igen :) akvariet är limat och vattnet har börjat fyllas på hade tänkt mig att de ska börja hända saker på riktigt frammåt helgen då paddorna samt några fiskar får flytta in :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id29219168.html
#104 - 7 september 2009 04:18
då var akvariet klart, fylt, och fisken, malarna och sköldpaddorna har flyttat in. alla verkar trivas kanon :)...
ska lägga upp lite bilder idag tänkte jag och sen i eftermiddag införskaffa mig någon,några växter och lite mer fisk :)

Annons