akvarium och hemmabio

#1 - 21 februari 2006 06:54
Hej Hallå!

Jag och gubben tänkte slå våra hobbies ihop nu när vi ska renovera våran gillestuga. Jag vill sätta ner mitt 450 liters juvelakvarie och han vill sätta upp en hemmabio med allt var det innebär. Suroundhögtalare, projektor och duk. Nu till min fråga.... Klarar akvariet av att man dundrar igång en film lite då och då eller finns det risk för att det spricker? Kanske fiskarna dör av bullerskador? Jag har ett gäng godmodiga Frontosor. Nu tittar vi ju inte på film hela dagarna utan det blir väl ett par filmer i veckan.

Finns det någon annan där ute som har erfarenhet?
#2 - 21 februari 2006 07:04
akvariet i sej tål ljudvågorna rätt bra bara det är uppställt rätt så inte glaset "ligger i spän"

kan ju sätta på nån bra låt typ zztop rough boy och ha mycke bas och sakta höja och se om fiskarna reagerar.
finns dom som inte kan spela för fullt pga fiskarna reagerar negativt.
själv kan jag dra på rätt ordentligt utan att fiskarna reagerar

kan ju också söka då liknande frågor ställts tidigare.
#3 - 21 februari 2006 07:22
Intressant fråga, kan ljud och vibrationer stressa fiskarna.
Om, kan de vänja sig?
Mina Koi reagerar negativt på ljud och vibrationer inne/ute i dammen.
#4 - 21 februari 2006 07:43
mina gummiålar får spader varje gång jag tittar på film.eller stampar i golvet så störda kan dom nog bli
#5 - 21 februari 2006 16:12
det märks inte på mina fiskar jag kan spela hur högt jag vill.
#6 - 21 februari 2006 16:15
de beror på hur högt man spelar.. ja har hållt på lite med billjud, o när ja mätte så spela ja 152 DB o till slut så sprack både fram och bakrutan :)
men dom nivåerna lär man ju inte komma upp i med ett billjud i alla fall
#7 - 21 februari 2006 17:27
hemmabio har oftast inte samma djupa bas som bilstereo har.
#8 - 21 februari 2006 18:06
[quote=Raven]hemmabio har oftast inte samma djupa bas som bilstereo har.[/quote]

beror allt väldigt mycke på vad för basar och slutsteg man har i bilen och hur många ohm man spelar i. mitt bioljud som ja har inne spelar nog lägre frekvenser än många andra bilhögtalare
#9 - 21 februari 2006 20:54
I en bil är ljudet instängt det problemet finns inte med akvarier.
#10 - 21 februari 2006 21:22
Hmmm....

Min akvariehandlare skrämde upp mig lite när han nämnde att det akvarium som han hade hjälpt till att sätta upp på ett "disko" här i stan gick sönder i silikonfogarna ett par gånger. Det berodde på vibrationerna från cervin vega högtalarna som gick hela kvällarna och som var placerade intill akvariet. De fick skippa akvariegrejen tack vare det.

Nu trodde han då inte att det skulle vara ett bekymmer i mitt fall. :D
#11 - 21 februari 2006 23:13
tack vare? Var det bra eller?
#12 - 21 februari 2006 23:25
djur hör fan inte hemma på ett diskotek... punkt slut
#13 - 21 februari 2006 23:28
[quote=Kockfrallan]djur hör fan inte hemma på ett diskotek... punkt slut[/quote]

det där var snällt uttryckt :/

nu är det förvisso 15år sen ja va inne på disko senast men vill minnas att dom har rätt ordentliga högtalare och spelar rätt högt och då blir ju effekten därefter.

franked, kan ju försöka möblera så akvariet är på ena sidan rummet och bashögtalaren på motsatt sida.
#14 - 21 februari 2006 23:59
Rent generellt så är det så att toner som fördärvar akvarier också fördärvar människors hörsel. Redan vid 85-90dB är risken för bestående hörselskador stor om man konstant utsätts för de nivåerna. Över 100dB kan vara skadligt även vid korta ljudstötar, och smällar uppåt 130dB kan orsaka livslång! tinnitus, dvs konstans högfrekvent tjut i öronen, även när man vill sova. Efter ungefär en vecka är man slutkörd eftersom man inte kan sova, och då har man kanske 60 år kvar att leva...

Jag har efter att ha arbetat 8 år på stålverket en nedsatt hörsel. Det är precis hopplöst att höra vad människor säger i grupper, jag blir alltid utanför eller tjurig därför att jag vill höra, men inte får. När min fru ropar något så tolkar jag det alldeles för ofta fel, med stora missförstånd som följd. Det är inte roligt alls.

Dimensionera därför era hemmabioanläggningar så att ni och fiskarna mår bra på sikt. Det är nice att inte skruva upp på max, och det är coolt att ha hörseln kvar.
#15 - 22 februari 2006 11:48
[QUOTE=swetrot]Det är nice att inte skruva upp på max, och det är coolt att ha hörseln kvar.[/QUOTE]

Inte att förglömma. Silikonfogar som håller är oxå coolt! (och nice)
#16 - 22 februari 2006 19:34
[quote=Danei]tack vare? Var det bra eller?[/quote]
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min dåliga svenska.

Jo jag har tänkt att sätta akvariet bakom duken med ett tungt draperi som skymmer när vi ska se på film. Högtalarna kommer att stå på andra sidan rummet runt soffgruppen. (Det är ett ganska avlångt rum.) Jag har erfarenhet av läckande fogar för inte så länge sedan. Det var inte kul. Det var ett 540 liters ramakvarie som började läcka efter 6 månader. Det är därför vi renoverar källaren och det är därför jag bytt till mig ett juvelkar. Jag har ett sådant i vardagsrummet som är kanon. I det går det diskus. Jag misstänker att spricker akvariet i källaren så får jag nog lägga ner min hobby för husfridens skull. Den delas som sagt inte riktigt av resten av familjen.
#17 - 22 februari 2006 19:42
[quote=swetrot]Rent generellt så är det så att toner som fördärvar akvarier också fördärvar människors hörsel. Redan vid 85-90dB är risken för bestående hörselskador stor om man konstant utsätts för de nivåerna. Över 100dB kan vara skadligt även vid korta ljudstötar, och smällar uppåt 130dB kan orsaka livslång! tinnitus, dvs konstans högfrekvent tjut i öronen, även när man vill sova. Efter ungefär en vecka är man slutkörd eftersom man inte kan sova, och då har man kanske 60 år kvar att leva...

Jag har efter att ha arbetat 8 år på stålverket en nedsatt hörsel. Det är precis hopplöst att höra vad människor säger i grupper, jag blir alltid utanför eller tjurig därför att jag vill höra, men inte får. När min fru ropar något så tolkar jag det alldeles för ofta fel, med stora missförstånd som följd. Det är inte roligt alls.

Dimensionera därför era hemmabioanläggningar så att ni och fiskarna mår bra på sikt. Det är nice att inte skruva upp på max, och det är coolt att ha hörseln kvar.[/quote]

stämmer bra. ooch över 145DB så kan hjärtrytmen rubbas. när ja tävlade i billjud får man inte sitta i bilen när man spelar.
men ja har testat o sitta i 150DB o de känns allt i hjärtat :)
#18 - 22 februari 2006 19:52
Oj det är en massa snack om decibel. Hur många decibel kommer man upp till om man exempelvis tittar på Rädda menige Ryan eller Världarnas krig och samtidigt vill ha lite känsla i bröstet. Då menar jag inte så att det skär i öronen. Men lite tryck i bröstet är häftigt när man ser på film.
#19 - 22 februari 2006 19:54
[quote=franked]Oj det är en massa snack om decibel. Hur många decibel kommer man upp till om man exempelvis tittar på Rädda menige Ryan eller Världarnas krig och samtidigt vill ha lite känsla i bröstet. Då menar jag inte så att det skär i öronen. Men lite tryck i bröstet är häftigt när man ser på film.[/quote]

under 100db i alla fall så ja tror du kan va ganska lugn. och ljudet sprider ut sig i ett rum så de blir inte sånt tryck om du nu inte köper värstinggrejer o har ett väldigt litet rum.

själv körde ja med PA anläggning ett tag med 2st 15" basar. fast det kanske inte är de du har tänkt dig :D
#20 - 22 februari 2006 20:01
Jag tänkte köpa Logitech z-5500. Det ska visst vara mycket bra ljud för lite pengar. Säger de som vet... :D
#21 - 22 februari 2006 20:02
[quote=franked]Jag tänkte köpa Logitech z-5500. Det ska visst vara mycket bra ljud för lite pengar. Säger de som vet... :D[/quote]

har du en länk till där dom säljer den så man kan få se va de e för nåt?
#23 - 22 februari 2006 20:14
menar du att du ska ha de till datorn?? det är data högtalare nämligen.
ja har sånt fast snäppet värre, dom är bra men inte värda pengarna.. ja betalade nästan 4000kr för mina
#24 - 22 februari 2006 20:18
Nej jag ska ha dem till hemmabion. Jag ifrågasatte samma sak själv när jag fick tipset. Det är ett par stycken på jobbet som har hört dem tillsammans med en projektor och de var mycket bra säger de. Jag satsar hellre extra pengar på en bra projektor till att börja med så kan man ju alltid byta upp sig med högtalarna senare om de inte skulle hålla måtten. Men än så länge så har jag nog inte råd med något mer. Det blir dyrt nog ändå.
#25 - 22 februari 2006 20:21
z-5500 är inga datahögtalare utan är för att kopplas till valfri utrustningmed koaxial och/eller optisk utgång som ex: dvd-spelare.
datorhögtalare är nåt helt annat.

z-5500 har en sub på 188w rms hela paketet ligger på 505w eller 1010w max.
#26 - 22 februari 2006 20:24
ok. ja köpte mitt från en databutik i alla fall och ja har kopplat de ttill datorn , fast mitt va ju ännu värre än detta men de funkar kanonbra
#27 - 22 februari 2006 20:30
Kan ju bara säga att jag knappt vågat spela musik överhuvudtaget sedan akvariet kom in...
Är rädd för att mina 15" cervin vega strokers ska knäcka alltihop.

Nu kanske grannarna blir nöjda ett tag iaf! :)
#28 - 22 februari 2006 20:32
[quote=Roulie]Kan ju bara säga att jag knappt vågat spela musik överhuvudtaget sedan akvariet kom in...
Är rädd för att mina 15" cervin vega strokers ska knäcka alltihop.

Nu kanske grannarna blir nöjda ett tag iaf! :)[/quote]

så går de när man ska ha bilbasar innomhus :D tycker om dom basarna mycke

Annons