Akvarium på altan

HazelCR
#1 - 26 april 2005 08:21
Jag leker med tanken att flytta ut ett 100-liters yngelakvaium till min altan. Det vore väll fint att ha lite fiskar som blickfång, när utemåltiderna tar fart igen?
(Några ancistrusar kan alltid få vara med om det blir en kraftig algtillväxt.
Mina leker iaf inte.)
Är det någon som har erfarenhet av sommarakvarium på altanen? Finns det några uppenbara problem som jag bör försöka undvika?

Anledningen till min fundering kom sig av att RUSTA säljer en 170 liters rund plastdamm. Jag var och titade på den , men inget inköp. Jag tror inte att fiskarna syns bra nog genom den plasten. Dessutom så torde det bli svårt att skrapa alger på insidan.
#2 - 26 april 2005 09:16
Varma dagar och kyliga nätter?

Borde nog gå att fixa genom att ha akvariet i skuggan och kanske timer på doppvärmare.
#3 - 26 april 2005 09:24
[QUOTE=peppito]Borde nog gå att fixa genom att ha akvariet i skuggan och kanske timer på doppvärmare.[/QUOTE]
Så gott som alla doppvärmare har termostat så en timer tillför inget.
#4 - 26 april 2005 09:26
[QUOTE=peppito]Varma dagar och kyliga nätter?

Borde nog gå att fixa genom att ha akvariet i skuggan och kanske timer på doppvärmare.[/QUOTE]Doppvärmare har oftast termostat så timer behövs nog inte. Har själv funderingar på att starta ett 300L över sommaren. Dels för att det är en rolig grej, dels för att testa om det är helt. Köpte det på loppis. Skulle det läcka så gör det ju inget.
#5 - 26 april 2005 09:28
i spanien går det utmärkt med kar utomhus:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/showthread.php?t=5018
#6 - 26 april 2005 12:38
Den dammen är jag också intresserad av, tänkte ha 2 slöjsjärtar i den.
#7 - 26 april 2005 12:56
Nanna: Tänk på att guldfiskar blir stora och gärna vill ha fler kompisar en 2.
#8 - 26 april 2005 13:19
jag vill ha en trekölssköldpadda... men min föräldrar tycker att jag är för ung!! orättvist! jag menar, jag vet hur jag ska mata dom (på ett ungefär), jag vet vart jag ska köpa dom, jag vet hur mycket det kommer att kosta, jag vet att jag kan ta hand om den!!!:(:(:(:(
#9 - 26 april 2005 13:29
HallÅ? Vad har det med detta å göra?!
#10 - 26 april 2005 14:56
Uppenbara problem med sommarakvarium på altanen..

Tänk på att grannskapets katter skulle kunna göra räder in på altanen,
har man otur så kan hägern hitta dit och då finns det inte en fisk kvar.

Grannen hade otur att hägern hittade hans damm och den fick sig ett skrovmål. Han hade fisk i dammen som kostat honom över 5000:-.

Han har numera ett nät över hela dammen.

/Tacchi
#11 - 26 april 2005 16:07
HazelCR: Ingen dum idé!
"Synd":rolleyes: att min egen balkong är i sydläge! Det blir nog en hyfsad algexplosion då, dessutom blir det nog alldeles för varmt vatten i direkt solljus under högsommaren.....
Men lycka till vetja!!
#12 - 26 april 2005 20:48
amano räkor äter alla möjliga alger har dock lite svårt att ta alger på rutorna
#13 - 26 april 2005 20:57
erfarenhet

jag hade ett 64 liters ute i fjol och tills ett par dagar sedan, befolkning : ancistrus, guppy och molly, växter: jättevallisneria, rak vallisneria.
utrst. doppv. 400w, ljus kvicksilver 125w(vintern) ytterfilter,

resultat: byter man vatten på sommaren och har många fisk, slipper man alger och växterna sprudlar av liv. MKT VARMT, kylde med frusna PET

på vintern,= inge vattenbyte é samma som döden på växterna och fiskarna minsar oxå i antal,...

summering, antagligen inget jag gör igen inte i full sol iaf.!,
#14 - 27 april 2005 16:11
[QUOTE=MagicFingers]jag hade ett 64 liters ute i fjol och tills ett par dagar sedan, befolkning : ancistrus, guppy och molly, växter: jättevallisneria, rak vallisneria. Utrst. doppv. 400w, ljus kvicksilver 125w(vintern) ytterfilter,[/QUOTE] Eh? Ute över hela vintern tills ett par dagar sedan? Har fattad det rätt? Vilken temperatur hade vatten? Nyfiken!

Hejhopp. ralp
#15 - 27 april 2005 20:27
med en 400w doppvärmare skulle de nog gå fint ralp.
men skulle bli dyrt också.
#16 - 27 april 2005 20:29
26C
inga problem, elen ingår i hyran :)
#17 - 27 april 2005 20:31
[QUOTE=MagicFingers]elen ingår i hyran :)[/QUOTE]

fuskis ;)
#18 - 27 april 2005 21:11
okej det här kanske inte riktigt har med frågan att göra men...

Vore inte den dammen fruktansvärt bra att odla ancistrus i? Tänkte på det med att simulera regnperiod och så...
HazelCR
#19 - 27 maj 2005 13:20
Jag köpte inte Rustas damm då jag var där och tittade efter att ha skrivit starten på denna tråd, däremot blev det ett spontanköp igår. Den kostade en 100-lapp mindre och lite lek måste man ju få tillåta sig.
Den svåra delen blir iaf av det ni skrivit är att få en vettig temperatur. Lite av det omvända problemet...det kan ju bli för varmt. Jag får hålla temperaturen under uppsikt till att börja med. Jag undrar t.ex om man verkligen behöver en doppvärmare.
Jag har ställt dammen, där det finns förhållandevis mycket skugga på min vinkelaltan.
Några Guppy och några fläckiga pansarmalar får vara först ut, tillsammans med fredsskallor. Ääh, några fler växter ska jag väl kunna ta från några andra akvarium.
Finns det fler zoopetare som redan är igång med den lilla dammen från Rusta?
#20 - 27 maj 2005 13:55
Spännade!!

Allt detta låter superspännande, kan du/ni inte skriva vidare hur det går. Är själv "med hus" (så att säga) så det skulle vara kul o prova, men kanske nästa sommar.

MVH Ann
#21 - 27 maj 2005 14:58
Akta er för skatorna bara. Dom är jäkligt nyfikna och sugna på käk, dessutom väldigt orädda och smarta.
Förra sommaren hoppade en ungskata in i mitt vardagsrum från altanen och stod och spanade på hur han/hon skulle komma åt mina Corydoras :eek:
HazelCR
#22 - 27 maj 2005 15:03
Då kanske man måste ha någonting som täcker. Jag hade mina funderingar på vanlig glad-pack, men en illvillig skata fixar nog det utan problem. Jag får fundera vidare. Tråkigt om det blir så därför att något öppet akvarium har jag inte inomhus.
Ett paraply, vad tror du om det?
#23 - 27 maj 2005 15:12
plexiglas skiva så komemr du undan problemet med eventuellt glassplitter om den skulle gå sönder.

doppvärmare är rekommenderat kan bli kallt om nätterna och då blir ju fiskarna förkylda ;)
#24 - 27 maj 2005 15:30
Plexiskiva låter bra, men man missar väl hela poängen med hur vackert det är med den öppna vattenspegeln. Sen kan det väl bli riktigt, riktigt varmt om man har en plexi- eller glasskiva som täckning.
Kompisens granne har problem med skator som hackar efter guldfisk i en damm. Men sen kan det väl vara så att det inte finns skator i området så det inte blir något problem? Vet man att man har skator i närheten kan man tänka sig att täcka med hönsnät över natten och då man är på jobbet kanske?
Jag spånar bara nu, har aldrig haft damm eller kar ute, men kom att tänka på dom här nyfikna ungskatorna som höll till runt mig. Medan den modiga var inne hos mig stod två fegare syskon utanför och hejade på ;)
#25 - 27 maj 2005 15:39
plexiglas med 3000 6mm hål som är helt eller delbart och lätt att ta bort lägga på kan funka.
#26 - 27 maj 2005 16:08
Kul att borra dom hålen... inte ;) Men det låter som en Ok idé.
HazelCR
#27 - 27 maj 2005 17:06
Ett vanligt sätt att göra livet besvärligt för fåglar är att spänna upp tunna trådar. det gillar de inte. Det görs ju t.ex. vid stolsryggen på utemöbler om man har problem med fågelskit. Även vid taknocken får att slippa skator, fiskmåsar mm, men då en kraftigare tråd.
Iden tilltalar mig inte, då är nog en nattäckning att föredra. Å skator finns det här, så problemet kommer nog.
#28 - 27 maj 2005 17:27
Kardinalfiskar verkar tåla vad som helst. Jag hade tio stycken i en stor kruka på uteplatsen förra sommaren, och de trivdes utmärkt trots att temperaturen varierade mellan 15 (eller ännu lägre) och 25 grader. Fåglarna lät bli dem - det enda som hände var att vår varghund drack ur deras kruka och gjorde vattnet rätt äckligt.
Nu är det snart dags för kardinalerna att flytta ut igen - nu till något större.
mvh Daniel
#29 - 30 maj 2005 16:37
Kardinalfisk ute?

[QUOTE=daniel60]Kardinalfiskar verkar tåla vad som helst. Jag hade tio stycken i en stor kruka på uteplatsen förra sommaren, och de trivdes utmärkt trots att temperaturen varierade mellan 15 (eller ännu lägre) och 25 grader. Fåglarna lät bli dem - det enda som hände var att vår varghund drack ur deras kruka och gjorde vattnet rätt äckligt.
Nu är det snart dags för kardinalerna att flytta ut igen - nu till något större.
mvh Daniel[/QUOTE]
Lite sent kanske ;) Men fick du yngel ute i krukan? Jag har aldrig haft kardinalfisk men dom ska väl vara väldigt tåliga och lättlekta?
#30 - 30 maj 2005 16:48
Nej, det blev inga yngel under sommaren. Och det har inte blivit några under vintern heller. Eller så har malarna i akvariet - Hara hara och Akysis prashadi - ätit upp alla ägg och yngel.
mvh Daniel
#31 - 30 maj 2005 16:58
Men det är en sort som ska kunna reproducera sig naturligt om det finns gömslen och inga andra firrar som äter rom/yngel?
#32 - 5 juni 2005 21:00
Det finns ju en risk att nåt packat miffo får för sig att slå sönder hela skiten...
Mr Pessimistisk har talat
#33 - 5 juni 2005 23:32
Det beror väl på hur man bor och var man ställer det om någon kommer åt det ;)
HazelCR
#34 - 10 juli 2005 14:24
RUSTA-dammen är på plats och iaf jag tycker att den förgyller tillvaron där. Jag var tveksam till att börja med och tänkte ta ett 100 liters istället.
Iaf så blir ljuset brytet pga den runda formen...spännade ibland. En vanlig blå Gurami kan se ut som Jätteguramin t.ex. På den första bilden på min zoon, så tror man att det ljusa stenen har en tvilling så är det inte. Stenen kommer från Kreta. Sanden från Rullsand, Uppland. Växterna som sticker upp ovan vattnet från Kolbäcksån i Västmanland. Alrötter från Testeboån i Gästrikland. Sedan är det lite vanliga akvarieväxter förutom Fredsskallan. Fisk? Jo, sådan finns också ...ett gäng Black Molly, Blå Gurami, Mosaikgurami samt Scalare, alltså inget yngelakvarium som jag tänkte först.
Det är kul att kunna se fiskarna från ovan också...att annat perspektiv än det vanliga.
Dammen gör jag inget mer med i år, möjligtvis fler vanliga växter runt omkring.
Är du nyfiken på hur det ser så gå till min zoon, tre bilder finns där. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=316566
#35 - 12 juli 2005 20:28
angående rusta-dammen?

hej finns den fortfarande kvar nån som vet???? tycker den är jätteläcker.

Annons