Akvarium på byrå?

#1 - 28 augusti 2008 19:29
Hoppas den här hamnar rätt nu och att någon kanske kan hjälpa mig...

Skulle vilja/behöva skaffa en byrå och alternativet är då att ha akvariet på den. Har spanat in byrån "Malm" från ikea. Personalen kunde dock inte säga att den håller för akvarium (vilket jag kan förstå om den inte är testad/framtagen för det).
Jag tycker den ser rätt stabil ut. Akvariet ifråga är 75 l.

Någon som har någon erfarenhet av om det skulle funka?
(eller har andra tips)
#2 - 28 augusti 2008 19:36
Fråga någon som väger mer än 75kg om de kan prova sitta och även hoppa lite på byrån ;)... Kanske behövs det lite mutor :p

Tror dock inte att det är några problem. Själv har vi ett 54L på en sketen Jyskbyrå :D
#3 - 28 augusti 2008 19:36
Jenny_E skrev:

Skulle vilja/behöva skaffa en byrå och alternativet är då att ha akvariet på den. Har spanat in byrån "Malm" från ikea. Personalen kunde dock inte säga att den håller för akvarium (vilket jag kan förstå om den inte är testad/framtagen för det).

(eller har andra tips)

ne det bör inte vara något problem så länge akvariet får plats på byrån har haft ett akvarium på en betydligt rangligare byrå en det där och det var större så det bör inte vara några problem glöm bara inte läffa en filt eller nöe under:D
#4 - 28 augusti 2008 19:36
Jenny_E skrev:

(eller har andra tips)

jag har ett vanligt litet soffbord från ikea som mitt 65 liter står på, är av märket LACK och det håller för det, även för mig! och mycket mer.. Så en byrå skulle nog inte vara några problem. Jag jobbar själv på ikea, och möblerna är tåligare än vad man tror!
#5 - 28 augusti 2008 19:38
Nina82 skrev:
Fråga någon som väger mer än 75kg om de kan prova sitta och även hoppa lite på byrån ;)... Kanske behövs det lite mutor :p

Tror dock inte att det är några problem. Själv har vi ett 54L på en sketen Jyskbyrå :D

HEHE nina håller en jysk byro så håller nog allt annat skulle jag tro. Har dåliga erfarenheter av jysk har en enda bra erfarenhet och det var min bokhylla.
#6 - 28 augusti 2008 19:42
jag har ett 63L på en sketen jyskbänk som knakar när man lägger lite extra tyngd :)
#7 - 28 augusti 2008 19:42
Låter ju bra i alla fall! Tack för svaren.
Ja, skulle som sagt tro att den håller men förstår att de inte kan garantera det. Vill dock inte lägga ut pengarna på den och den sen inte håller, student som jag är.

Men då kan det vara värt ett försök alltså =)

Frigolitskiva under måste väl räcka även där? Och självklart får akvariet plats, ja.
Bilagor:
#8 - 28 augusti 2008 19:44
Jenny_E skrev:
Låter ju bra i alla fall! Tack för svaren.

Ja, skulle som sagt tro att den håller men förstår att de inte kan garantera det. Vill dock inte lägga ut pengarna på den och den sen inte håller, student som jag är.

Men då kan det vara värt ett försök alltså =)

Frigolitskiva under måste väl räcka även där? Och självklart får akvariet plats, ja.

som jag skrev så jobbar jag på ikea! och du behöver nog inte oroa dig.
men lägg en frigolitskiva under så är det lugnt :)
#9 - 28 augusti 2008 19:52
Ikeas kundtjänst brukar annars vara väldigt bra på att tala om hur mycket tyngd en byrå eller bokhylla håller för, säger de att den exempelvis håller för 80 kg så håller den för över 100! Jag tror inte det blir några problem alls.
/Erika
#10 - 28 augusti 2008 20:56
Ser byrån vek/ranglig ut när du belastat den med karet kan du förstärka den med spikförband på insidan. Det jag vill säga är att du köper spikförband som du klipper såpas långa att de räcker från ena kortsidans fram kant runt rygg stycket till mot satt kort sida både upptill och ner till, förbandet fäster du med korta skruv, 2-3 st på var kortsida jämnt frödelat och någon skruv nära hörnena på rygg styket. Förbande bör palcerad så att den inte på verkar lådårnas funktion, Men jag tror inte du kommer att behöva förbanden. Lycka till med den nya byrån.
#11 - 28 augusti 2008 21:03
Varför inte leta efter en stadig byrå på t. ex. Små Smulor eller Myrorna?
Har ett par akvarier på gamla ek- och björk-byråer, funkar kanonfint.

Annons