Akvarium på Hjul? (För Sköldpadda)

#1 - 3 juli 2012 18:30
Hejsan, har funderat på om man skulle kunna bygga nån typ av låda och ha hjul under till mitt 300 liters ramakvarium jag köpt till min sköldpadda. Hade varit smidigt när man ska städa :) fastän jag inte kommer har det fullt med vatten är det segt att springa fram och tillbaka med hinkar! Smidigare knuffa iväg det till toa o pumpa ut det direkt i badkaret

Finns det någon här som testat det?

Hittade olika hjul på jula som klarar från 150-300 kg. 4 såna och det borde klara vikten?
#2 - 3 juli 2012 20:45
varför inte bara en lång slang som räcker från akvariet till badrummet? eller köket me för den delen?

att ha att akvarium på ett rörligt underlag är aldrig en bra ide!
#3 - 3 juli 2012 21:16
Låter farligt, även om du hittar hjul som håller. bör nog inte byggas för högt då tyngdpunkten hamnar högt upp.
#4 - 3 juli 2012 21:18
spannar har jag inte sprungit med sen 90 talet. ne köp en vanlig trädgårdsslang o sen sköter hävert effekten tömmingen. köp en vanlig gardena-koppling. ( sån man har till trädgårdsslangar) o koppla på kranen o sen fyll upp. klart!
#5 - 3 juli 2012 23:13
Samma här, bar hinkar i 2 månader eller så. Köpte slang med kopplingar och har aldrig ångrat mig sen dess :D
#6 - 4 juli 2012 17:13
Hur tömmer ni då? Jag har en sån här http://www.pwss.se/product.php?productid=666&cat=57&page=1 o hink. Vattenslang får jag ta köpa då, 100 liter vatten eller vad det blir orkar man ju inte springa med.
#7 - 4 juli 2012 17:33
Har fått salmonella en gång redan av Paddan så vill ju ogärna slanga ut vattnet med munmetoden eller hur man ska säga xD
#8 - 4 juli 2012 17:41
jo fast du har väll några meter till badrummet från akvariet?
du hinner knappast få i dig vatten då det tar en stund för vattnet att rinna dom metrarna.
ja har ungefär 3-4meter slang när ja tömmer mitt akvarium å det tar flera sekunder innan vattnet kommer ut.
ja suger i typ 2 sekunder å sen rinner de av sig självt.

å vill du inte suga igång självtrycket så kan du köpa en liten pump, typ denna http://www.pwss.se/product.php?productid=4491&cat=288&page=1 å sätt den på den änden av slangen som är akvariet, lägg andra änden av slangen i golvbrunnen i badrummet, sätt i strömsladden till pumpen, vänta tills den pumpat ur önskad mängd vatten. dra ur strömsladden å lyft ur pumpen ur akvariet. klart.
då behöver du inte oroa dig för att få vatten i munnen.
#9 - 4 juli 2012 17:49
ahh tack se om det finns i djuraffären!

jag har väll 10-15 meter till både badrum o kök var därför jag ville kunna knuffa iväg det ^^
#10 - 4 juli 2012 18:04
då föreslår jag nog att du gör som jag beskrev med en pump istället.
de kommer antagligen gå både smidigare å snabbare :)
Christer5
#11 - 4 juli 2012 19:24
Varför stöka till det med en pump när du har10 meter slang så kan du omöjligt få i dig vatten.

När du har fyllt akvariet med nytt vatten via slangen, som då har rent vatten,blås i slangen så att det vatten som finns kvar i slangen åker ut.

Lätt som en plätt och gjort på nolltid:)
#12 - 4 juli 2012 19:48
Jag har också en sån hävert som du har, den passar faktiskt till vanliga trädgårdsslangar så du bara trycker in den i trädgårdsslangen vid akvariet och sen andra änden vid en golvbrunn eller nån lägre punkt. Sen är det bara att pumpa igång det så töms det :)
#13 - 4 juli 2012 19:48
Billigt och bekvämt :D
#14 - 4 juli 2012 19:49
Kan tillägga att jag har ca 15m slang innan jag kommer till badrummet och det funkar. Går lite långsammare ju längre slang jag har märkte jag :/
#15 - 5 juli 2012 08:09
Den Där skrev:
Har fått salmonella en gång redan av Paddan så vill ju ogärna slanga ut vattnet med munmetoden eller hur man ska säga xD
När du ska tömma ut vatten med en lång vattenslang till badrummet så gör du följande:

1. koppla på slangen på kranen och fyll slangen med vatten, stäng sedan av vattnet.

2. lägg sedan ner slangen i akvariet och sätt fast den med en limklämma och se till att ha ett insugsskydd på slangen så ingen fisk kan åka in eller fastna vid insuget.

3. koppla sedan bort slangen från kranen och lägg den den vid golvbrunnen, det vatten som är i slangen börjar rinna ut och startar då häverteffekten, du behöver alltså inte använda munnen;) Kör i vind:)
#16 - 5 juli 2012 09:40
Den Där skrev:
ahh tack se om det finns i djuraffären!

jag har väll 10-15 meter till både badrum o kök var därför jag ville kunna knuffa iväg det ^^

man behöver inte suga som en dåre. jag har väl med en 10 meter slang eller så. jag suger till i typ en sekund. sen känner man hur det liksom blåser luft ur slangen. då vet man att vattnet är på väg. man behöver bara få vattnet att gå över kanten på karet sen sköter det sig själv. jag har inte fått en kallsup sen jag slangade ner i spannar. då är ju slangen så kort.
#17 - 5 juli 2012 13:33
Hmm får testa åheims metod, annars blir det pump =P bara tanken på att Paddans avföring gått igenom slangen tidigare o sedan ha munnen emot.... Hua xD
#18 - 5 juli 2012 16:20
Åheims metod funkar utmärkt! Fast jag börjar med att lägga i slangen i akvariet, säkrar den, går tillbaks till badrummet, sätter på den på kranen. Sätter på vattnet, räknar till femton pilsner- jag har tio meter slang- tar av slangen från kranen och häverteffekten sköter resten. Har aldrig sugit i slangen och kommer aldrig göra det heller....
#19 - 5 juli 2012 16:59
Mumin skrev:
Åheims metod funkar utmärkt! Fast jag börjar med att lägga i slangen i akvariet, säkrar den, går tillbaks till badrummet, sätter på den på kranen. Sätter på vattnet, räknar till femton pilsner- jag har tio meter slang- tar av slangen från kranen och häverteffekten sköter resten. Har aldrig sugit i slangen och kommer aldrig göra det heller....
Anledningen till att jag inte sätter slangen direkt i karet är pga att det ligger gammalt vatten kvar i slangen samt att vattenslangar ofta är antimögelbehandlade, det vattnet vill jag inte ha i mitt kar:(
#20 - 5 juli 2012 18:27
hannesc skrev:
man behöver inte suga som en dåre. jag har väl med en 10 meter slang eller så. jag suger till i typ en sekund. sen känner man hur det liksom blåser luft ur slangen. då vet man att vattnet är på väg. man behöver bara få vattnet att gå över kanten på karet sen sköter det sig själv. jag har inte fått en kallsup sen jag slangade ner i spannar. då är ju slangen så kort.

Håller med!! Svårare än så är det inte. Pump känns en smula överdrivet. Jag gör så med mina tre kar, när ja tömt 1:a är det bara flytta slangen till nästa lyfta lite på slangen så kommer häverteffekten igång igen...hur smidigt som helst.

/Mats
#21 - 5 juli 2012 22:08
Mumin skrev:

Samma här! Bortsett från att jag har sugit i slangar många gånger, och gör det fortfarande när jag slamsuger botten. Fast jag har klarat mig från salmonella som tur är.
#22 - 6 juli 2012 20:16
Som sagt passar de flesta hävertar till vanliga trädgårdsslangar om man inte vill suga på slangen. Då får man också suga upp diverse bajs och annat från botten enkelt också :)
#23 - 7 juli 2012 17:16
åheim skrev:
Anledningen till att jag inte sätter slangen direkt i karet är pga att det ligger gammalt vatten kvar i slangen samt att vattenslangar ofta är antimögelbehandlade, det vattnet vill jag inte ha i mitt kar:(

Jag blåser alltid ut allt vatten ur min slang innan jag rullar ihop den.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#24 - 7 juli 2012 19:32
hannesc skrev:
Jag blåser alltid ut allt vatten ur min slang innan jag rullar ihop den.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Jag sköljer och fyller slangen för att få igång hävert när jag sen kopplar bort slangen från kranen och lägger vid golvbrunnen. Nån föreslog att spola upp slangen efter att den satts i akvariet och sen koppla bort från kranen men då kommer det som legat i slangen sen senast att spolas ner i karet, dumt! Jag vekar på att du får din slang helt vattenfri och torr och ren hannec så att det är lämpligt att inte skölj den först. Jag tycker man ska va noga med såna här grejer. Vad kan möjligen vara besvärligt med att skölja ur den innan användning?
Christer5
#25 - 7 juli 2012 19:37
Även jag blåser ut vattnet ur slangen när allt är klart och hävdar fortfarande att det lättaste sätt är att suga i slangen för att få hävert verkan,då slangen är så lång är det omöjligt att få vatten i munnen.

Slangen töms på allt gammalt stående vatten när man tömmer karet och är sedan ren för att användas för återfyllning.

Lätt som en Plätt !
#26 - 7 juli 2012 20:16
Jo visst det är ju inga problem om man kan tänka sig att suga på slangen så att säga, trådskaparen (inkl. mig) vill inte stoppa slangen i munnen och då funkar min lösning smidigare än att använda cirkpump.
#27 - 9 juli 2012 04:22
edit: såg att ngn annan skrivit liknande.
Christer5
#28 - 9 juli 2012 09:14
Det är flera bra förslag här nu det är bara att använda det som passar bäst !

Annons