Akvarium på planeringsstadiet

#1 - 12 augusti 2003 21:54
Hej!
Jag funderar på att köpa ett akvarium, typ 100-150 liter. Jag skulle gärna vilja ha lite tips på fiskar som kunde vara roliga att ha. Jag funderar på att försöka mig på något slags biotop-akvarium, eller är det dumt, (jag har ju aldrig haft akvarium förut)!? Jag gillar guramis, finns det flera ganska "lätta" fiskar som passar in i deras biotop? Kan man ha flera sorters guramis i samma akvarium?
Tar gärna emot även växt(och annan inredning)-tips :)
tack på förhand!

/Kattis
#2 - 12 augusti 2003 23:51
som första kar tror jag att det kan vara bra att köra "fisksoppa" för att lära sig mer om både fiskar och växter (man vill gärna ha massor av olika sorter i början) så att satsa på ett biotopkar kanske käns tråkigt om man inte skall/kan sväva ut lite bland fisk sorterna.
guramis biotop är ett kar nästan fullt med växter och ca 10-15cm vattens djup. det går bra att blanda guramis men vissa kan vara elaka mot varandra om dom är förnära släkt (framavlade sorter)
#3 - 13 augusti 2003 06:31
Det Spooler menar med fisksoppa är ett sällskapsakvarium. Jag tycker att du som nybörjare ska läsa en massa böcker innan du sätter i gång. Det ät för att kunna få det så bra som möjligt från början. Jag gjorde inte det och som tur var gick det bra men det kan gå illa. Inte förän jag läste i böcler så märkte jag att jag hade gjort lite "nybörjarfel". Nu har jag nästan läst de flesta böckerna om akvarium på biblioteket där jag bor.
#4 - 13 augusti 2003 13:18
ok... så om jag satsar på en "fisksoppa" istället.. har ni några tips på "lätta" fiskar som är fina och som inte alla har. Vore kul några lite speciella fiskar utöver de allra vanligaste. Vilka fiskar går bra ihop och hur många ska man ha (ungefär) av varje sort?
#5 - 13 augusti 2003 17:29
Å andra sidan - om man nu redan VET att man gillar en viss sorts fiskar är det ju inte fel att bygga sitt akvarium kring dem (temperatur, pH, inredning)! Försök att hitta en bok som heter "Biotopakvariet" av Larsen (ICA bokförlag) på biblioteket. Där finns både inredningstips och listor på vilka fiskar som passar i vilken biotop. /Cecilia

Annons