akvarium pirayor allt om dem

#1 - 21 maj 2009 22:37
Hej vill hjälpa folk med pirayor hoppas fler vill hjälpa alla som vill ha pirayor skriv era frågor och allt ni vet om pirayor alla nybörjare med pirayor och allt skriv har om ni undra nått jag eller andra kanske kan va till hands hoppas det blir bra ;) :p
#2 - 23 maj 2009 08:32
tror du typ 8 små pirayor (lite större än en femkrona) skulle gå bra med fengädda?
#3 - 23 maj 2009 08:48
tror du typ 8 små pirayor (lite större än en femkrona) skulle gå bra med fengädda?

ja allså om du köper dem små sen heru ner dem på engång för jag hade en gång med guppisar så dem levde så men se till och håll dem mätt
#4 - 23 maj 2009 10:22
Hört att dem skall vara rätt trista fiskar som mest står still och inte går att ha ihop med så många andra....
#5 - 23 maj 2009 11:52
Maackan skrev:
Hört att dem skall vara rätt trista fiskar som mest står still och inte går att ha ihop med så många andra....

stämmer då inte om dem har bra yta och dem är med flera så simma dem som fan för det är stimm fisk man kan ej ha dem sj då suger dem och med andra går om man göre från början med dem
#6 - 23 maj 2009 21:52
Hur många pirayor har du?, vilken storlek har du på ditt kar?, kan man mata dom med möss?
#7 - 24 maj 2009 01:23
Baf2 skrev:
Hur många pirayor har du?, vilken storlek har du på ditt kar?, kan man mata dom med möss?

jag har 10st och 550liter sen 740liter men har dem i 550 nu det räker du ränkar så har 1cm fisk 1liter vatten eller 1cm 2liter vatten så har dem sim yta och mina är mellan 10cm och 16cm och ja du ska kunna mata dem med möss men jag tipsa dej prova först med en aborra eller nått sånt för se hur dem är hur mångar ha du hur stort
#8 - 24 maj 2009 09:11
Jag har hört att det ska finnas ett litet tecken som ser ut som en punkt "." Är det något du hört talas om?
#9 - 24 maj 2009 10:51
DAHLBERG skrev:
Jag har hört att det ska finnas ett litet tecken som ser ut som en punkt "." Är det något du hört talas om?

vad för tecken på vad ?
#10 - 25 maj 2009 12:06
Han menar att du borde vara lite mer uppmärksam under svensklektionerna i skolan så att du vet när man ska punktuera. Det kan bli lite jobbigt att läsa annars. För övrigt kan jag själv tillägga att det blöder ur mina ögon när folk skriver "dem" istället för "de". Kan man inte skilja på när man ska använda subjektsformen eller objektsformen bör man använda talformen "dom". Då bara svider det i mina ögon.
Lycka till med dina pirayor.

p.s. Tycker nog att det är snudd på djurplågeri att mata med möss om de är levande. Jo jag vet det är jättehäftigt när man är tonåring.
#11 - 25 maj 2009 18:47
Beleg skrev:
Han menar att du borde vara lite mer uppmärksam under svensklektionerna i skolan så att du vet när man ska punktuera. Det kan bli lite jobbigt att läsa annars. För övrigt kan jag själv tillägga att det blöder ur mina ögon när folk skriver "dem" istället för "de". Kan man inte skilja på när man ska använda subjektsformen eller objektsformen bör man använda talformen "dom". Då bara svider det i mina ögon.

Lycka till med dina pirayor.

p.s. Tycker nog att det är snudd på djurplågeri att mata med möss om de är levande. Jo jag vet det är jättehäftigt när man är tonåring.

vad fan gör du har om du bara ska klaga inte mitt fel att jag är född med [COLOR=#2200cc]dyxelexi[/COLOR] eller ?
#12 - 25 maj 2009 20:14
pirayaa skrev:
vad fan gör du har om du bara ska klaga inte mitt fel att jag är född med [COLOR=#2200cc]dyxelexi[/COLOR] eller ?

Yttrandefrihet i Sverige. Det var inte meningen av varken mig eller Beleg att göra dig upprörd.
#13 - 25 maj 2009 21:03
DAHLBERG skrev:
Yttrandefrihet i Sverige. Det var inte meningen av varken mig eller Beleg att göra dig upprörd.

nej men tycker det är lite dålig stol att säga nått innan du vet vad dem har för problem
#14 - 25 maj 2009 21:12
pirayaa skrev:
nej men tycker det är lite dålig stol att säga nått innan du vet vad dem har för problem

Du menar att om jag skriver ett inlägg så måste jag först fråga alla som tidigare skrivit om de har läs- eller skrivsvårigheter, beklaga mig och sedan skriva mitt inlägg utifrån det?
Bilagor:
#15 - 25 maj 2009 21:31
DAHLBERG skrev:
Du menar att om jag skriver ett inlägg så måste jag först fråga alla som tidigare skrivit om de har läs- eller skrivsvårigheter, beklaga mig och sedan skriva mitt inlägg utifrån det?

ne men du sa att jag skulle vara uppmärksam under svenskan lät bara lite dum men det är fan inte det har dte har formute går ut på
#16 - 26 maj 2009 06:07
Om du verkligen har dyslexi så beklagar jag. Men det är verkligen skitsvårt att läsa det du skriver, utan kommatecken och punkter.
#17 - 26 maj 2009 06:12
Givetvis kan man inte klandra någon med dyslexi för att missköta stavning och meningsbyggnad, men nog bygger ett forum på begriplig kommunikation allright.
Det är svårt att få ett vettigt sammanhang ur en oordnat formulerad text.
#18 - 26 maj 2009 08:39
perfetto skrev:
Givetvis kan man inte klandra någon med dyslexi för att missköta stavning och meningsbyggnad, men nog bygger ett forum på begriplig kommunikation allright.

Det är svårt att få ett vettigt sammanhang ur en oordnat formulerad text.

no kan jag göra tecken men va fan. tycker det är bara drygt att göra det så. man kan ju en då läsa tycker jag men
#19 - 26 maj 2009 08:42
pirayaa skrev:
no kan jag göra tecken men va fan. tycker det är bara drygt att göra det så. man kan ju en då läsa tycker jag men

Det tycker jag också. Inga problem.
#20 - 26 maj 2009 09:30
pirayaa skrev:

Vtssi, dte grå bar att lsäa om mna baldnar bkotsärverna, braa ftörsa och heslt ssita bkotsaevn är rtät...

Men det skadar ändå inte om man försöker, annars är det mer attitydfel än dyslexi!

Kan man mata piraya med grillkorv eller fläskkotlett?
#21 - 26 maj 2009 09:49
Ouscazz skrev:
Vtssi, dte grå bar att lsäa om mna baldnar bkotsärverna, braa ftörsa och heslt ssita bkotsaevn är rtät...

Men det skadar ändå inte om man försöker, annars är det mer attitydfel än dyslexi!

Kan man mata piraya med grillkorv eller fläskkotlett?

jo då men det blir dyrt gå och fiska en abbare eller nått sånt ha dem levandes tills du kommer hem och släpp i dem fåru se nå kul
#22 - 26 maj 2009 10:20
pirayaa skrev:
jo då men det blir dyrt gå och fiska en abbare eller nått sånt ha dem levandes tills du kommer hem och släpp i dem fåru se nå kul

Skitkul att mata med levande fisk, om man är grottmänniska vill säga... För oss andra är det inget annat än barbariskt.

Jag hade pirayor i min ungdom, inget speciellt med dem mer än att de skitar ner akvariet något alldeles infernaliskt.
#23 - 26 maj 2009 12:02
Ouscazz skrev:
Skitkul att mata med levande fisk, om man är grottmänniska vill säga... För oss andra är det inget annat än barbariskt.

Jag hade pirayor i min ungdom, inget speciellt med dem mer än att de skitar ner akvariet något alldeles infernaliskt.

blir inte så skitigt om man håller efter byter kanske 50liter om dagen
#24 - 27 maj 2009 16:42
Jag tycker att det skitar ned mest beroende på hur man utfodrar dem. Kött luktar mer än torrfoder och fisk luktar mindre än t ex. nötkött. Levande foder tycker jag är en självklarhet, åtminstone när de är små, pga. deras omfattande kannibalism. Oftast är platys de bästa där pga. att de simmar snabbt och vissa smarta platys kan leva i år med pirayorna. Om inte pirayorna har något att jaga äter de upp varandra enligt deras naturliga instinkter, står f ö i de flesta böcker. I princip alla seriösa pirayauppfödare jag talat med använder sig av liknande metoder.

Däremot tycker jag att mata med levande foder i större form, när det egentligen inte fyller någon funktion, som med t ex. råttor, känns ganska onödigt.

Jag håller just på att importera mig 12 st pirayor av en lite mer sällsynt art i akvarier, pga. dess aggressivitet, arten: pygocentrus cariba. Jag undrar om någon har någon erfarenhet av denna. (För att förebygga tjafs om artnamnen pga. den ofrånkomliga röran: http://www.piranha-info.com/default.php?lang=en&id=page_1)
#25 - 27 maj 2009 17:54
pirayaa skrev:

Men tagga ner...
[off topic]Eftersom du inte verkade förstå vad Dahlberg menade så förtydligade jag lite. Det var inte min avsikt att göra dig upprörd. Men det är ibland jättesvårt att förstå när vissa inlägg är en enda jättelång mening. Jag får läsa den fyra fem gånger innan jag förstår ens den första delen. Forumet är väl till för ett utbyte mellan oss alla. Om vi nu inte förstår dig alltid så är ju det ett hinder för en givande dialog. Om du nu lider av dyslexi så är det klart inte så lätt för dig alla gånger. Men vetskapen om att du har dyslexi gör ju det inte på något sätt lättare för oss att förstå dig. Det är ju inte direkt så att vi kan göra något för att lättare förstå dig bara för att vi har den vetskapen. Bördan ligger tyvärr på dig.

När det gäller "de" och "dem" så gav jag ett tips att man byta ut båda mot talspråkets "dom" om man inte kan skilja dem åt. Detta gäller ju inte bara dig. Jag har varit lärare tidigare och långt mindre än hälften av dagens omyndiga kan använda "dem" korrekt. Jag tror knappast att en majoritet av sveriges yngre generation lider av dyslexi. Så oavsett varför man inte kan skilja på subjekt och objekt så finns det tre alternativ. Det allra bästa är naturligtvis att lära sig korrekt svenska. Annars kan man, om man inte orkar eller kan det, skriva talspråket. Man kan naturligtvis också skita i allt och fortsätta skriva fel. Man väljer så klart själv hur man vill framstå inför andra.

Oj, nu räcker det med off topic.
Ett sista tips till alla bara: Ät inte taggtråd till frukost. Man blir bara så grinig under dagen då...[/off topic]

Nu har jag själv aldrig haft pirayor men de verkar sakna något intressant beteende förutom en aggressiv jaktinstinkt. Rätta mig gärna om jag har fel.
Att ha pirayor bara för att det är häftigt att slänga ner levande djur så man får se dem slita det i stycken tycker jag är tragiskt. Är det samma sorts människor som har kamphundar och låter dem slita kaniner och grisar i stycken? Kan man inte slå på dumburken och titta på en grottmänniskosport som t. ex. ultimate fighting istället?
När de lockar med hajmatning på stora akvarier så är det ju inte med levande byte. Hur hade det sett ut?
#26 - 27 maj 2009 22:10
Wulff skrev:
Jag tycker att det skitar ned mest beroende på hur man utfodrar dem. Kött luktar mer än torrfoder och fisk luktar mindre än t ex. nötkött. Levande foder tycker jag är en självklarhet, åtminstone när de är små, pga. deras omfattande kannibalism. Oftast är platys de bästa där pga. att de simmar snabbt och vissa smarta platys kan leva i år med pirayorna. Om inte pirayorna har något att jaga äter de upp varandra enligt deras naturliga instinkter, står f ö i de flesta böcker. I princip alla seriösa pirayauppfödare jag talat med använder sig av liknande metoder.

Däremot tycker jag att mata med levande foder i större form, när det egentligen inte fyller någon funktion, som med t ex. råttor, känns ganska onödigt.

Jag håller just på att importera mig 12 st pirayor av en lite mer sällsynt art i akvarier, pga. dess aggressivitet, arten: pygocentrus caribe. Jag undrar om någon har någon erfarenhet av denna. (För att förebygga tjafs om artnamnen pga. den ofrånkomliga röran: http://www.piranha-info.com/default.php?lang=en&id=page_1)

jag har 10st pygocentrus caribe ;) så jag har väll liten erfarenhet av dem små kött ätande sakerna
#27 - 28 maj 2009 08:27
Rolig tråd, rolig trådskapare. "Jag har dyslexi, och tycker det är drygt att använda punkt"

Nej, det är inte alla som kan läsa. Möjligtvis de som inte heller är så bra på att skriva förstår vad du menar direkt. Andra normalt funtade får ofta läsa det två eller tre gånger. Jag tillhör skaran som fick läsa igenom alla dina inlägg två eller tre gånger innan jag ens kunde tyda vad du menade.
#28 - 28 maj 2009 09:22
Med risk för att starta upp en väldig off topic-diskussion tycker jag det är rätt lågt att börja med påhopp på någons läs- och skrivkunskaper. Jag tror personen gör sitt bästa för att göra sig förstådd eller tror ni verkligen att han med flit försöker göra sig svårförståelig? Nu ser det mest ut som påhopp på just den här personen eftersom man inte tycker om dennes åsikter. Särskilt med tanke på att det finns ett flertal andra forumanvändare (både nykomlingar och välkända profiler) som har svårt att skriva men jag aldrig någonsin sett något sådant påhopp på dem. Tycker ni inte om pirayaas åsikter så bemöt dem sakligt, det är väl ändå ett diskussionsforum vi använder? Klarar ni inte av att läsa eller förstå vad han skriver så kan ni antingen be honom klargöra vad han menar eller helt enkelt strunta i hans inlägg och gå till någon av de andra tusentals trådarna som finns på forumet.

Sorry för OT-inlägget men jag gillar verkligen inte mobbning. Återgå till att diskutera Pirayor ni som är intresserade av det.
#29 - 28 maj 2009 09:24
För en del år sedan hade jag en tonåring "på köpet" i ett förhållande. Grabben hade svår dyslexi i skolan och vid allt läxarbete, både skolan och föräldrarna hade gemensamt kommit fram till OCH accepterat detta faktum.

På kvällar och nätter spelades det avancerade rollspel över internet. I detta rollspel sköttes all konversation på engelska och det gick som en dans, både läsning och skrift, fingrarna gick som kolibrivingar på tangentbordet... Hmmmmm.......

Min starka övertygelse är att den starkt utbredda dyslexin bland ungdomar idag, i många - ja kanske till och med i de flesta fall - är ett attitydsfel. Man "pallar" helt enkelt inte göra rätt!!
Det är ju så jobbigt och meningslöst att koncentrera sig när det inte är kul...
#30 - 28 maj 2009 09:26
myslas skrev:
Jag tror personen gör sitt bästa för att göra sig förstådd eller tror ni verkligen att han med flit försöker göra sig svårförståelig?

pirayaa skrev:

Nuff said!
#31 - 28 maj 2009 12:39
Vad har läs- och skrivsvårigheter att göra med pirayor? Gör en ny tråd om det om det nu är så intressant! Jag trodde vi var här för att diskutera pirayor...

till pirayaa: Vad kul att du har pygocentrus cariba! Trodde bara att vi svenskar höll oss till pygocentrus nattereri. Svenska akvarister verkar dessutom oftast ha uppfattningen att det bara finns en art av piraya. Det finns ju tre sorters äkta pirayor (pygocentrus nattereri, pygocentrus cariba och pygocentrus piraya
källa:http://www.piranha-info.com/default.php?lang=en&id=page_1) och stora mängder fiskarter som folk ofta kallar pirayor iaf. Detta tycker jag är väldigt irriterande eftersom de ibland har en stor del olikheter sinsemellan. Ofta inte bara utseende utan också temperament och miljökrav. Så jag vill nu bara uppmana folk att klargöra vilken art av piraya som diskuteras (med korrekt artnamn såklart).

Nu kommer frågorna som du skapade tråden för :)

Hur stora är dina?
Hur gamla är dem?

Du har 10 st. Jag förutsätter att de lever i samma tank. Hur stor tank har du till dem, och fungerar det bra, dvs. simmar de och ser ut att trivas eller stressar de bara bakom pumpen?

Hur många har blivit offer för kannibalism?

Har du bilder på dem? Vore jättekul.

Var köpte du dina rackare?
#32 - 28 maj 2009 12:41
myslas skrev:
Med risk för att starta upp en väldig off topic-diskussion tycker jag det är rätt lågt att börja med påhopp på någons läs- och skrivkunskaper. Jag tror personen gör sitt bästa för att göra sig förstådd eller tror ni verkligen att han med flit försöker göra sig svårförståelig? Nu ser det mest ut som påhopp på just den här personen eftersom man inte tycker om dennes åsikter. Särskilt med tanke på att det finns ett flertal andra forumanvändare (både nykomlingar och välkända profiler) som har svårt att skriva men jag aldrig någonsin sett något sådant påhopp på dem. Tycker ni inte om pirayaas åsikter så bemöt dem sakligt, det är väl ändå ett diskussionsforum vi använder? Klarar ni inte av att läsa eller förstå vad han skriver så kan ni antingen be honom klargöra vad han menar eller helt enkelt strunta i hans inlägg och gå till någon av de andra tusentals trådarna som finns på forumet.

Sorry för OT-inlägget men jag gillar verkligen inte mobbning. Återgå till att diskutera Pirayor ni som är intresserade av det.

tack du är då en bra kille som fattar nått ;) stort plus till dej för det är inte mitt fel att jag har skriv problem
#33 - 28 maj 2009 12:46
Wulff skrev:
Vad har läs- och skrivsvårigheter att göra med pirayor? Gör en ny tråd om det om det nu är så intressant! Jag trodde vi var här för att diskutera pirayor...

till pirayaa: Vad kul att du har pygocentrus cariba! Trodde bara att vi svenskar höll oss till pygocentrus nattereri. Svenska akvarister verkar dessutom oftast ha uppfattningen att det bara finns en art av piraya. Det finns ju tre sorters äkta pirayor (pygocentrus nattereri, pygocentrus cariba och pygocentrus piraya

källa:http://www.piranha-info.com/default.php?lang=en&id=page_1) och stora mängder fiskarter som folk ofta kallar pirayor iaf. Detta tycker jag är väldigt irriterande eftersom de ibland har en stor del olikheter sinsemellan. Ofta inte bara utseende utan också temperament och miljökrav. Så jag vill nu bara uppmana folk att klargöra vilken art av piraya som diskuteras (med korrekt artnamn såklart).

Nu kommer frågorna som du skapade tråden för :)

Hur stora är dina?

Hur gamla är dem?

Du har 10 st. Jag förutsätter att de lever i samma tank. Hur stor tank har du till dem, och fungerar det bra, dvs. simmar de och ser ut att trivas eller stressar de bara bakom pumpen?

Hur många har blivit offer för kannibalism?

Har du bilder på dem? Vore jättekul.

Var köpte du dina rackare?

jag har 550liter just nu till dem dem är 10 till 11 cm.. och mina växter mår bra med dom.. dom simmar lungt och fint så jag tror nog dem trivs. jag hade 12st så levede bara 10 sen köpte jag en till för prova men gick fan bara med 10st så tror dem vill vara 10st ;) . jag har några bilder men vi kan ta bilderna över msn ;)
#34 - 28 maj 2009 14:36
pirayaa skrev:
jag har några bilder men vi kan ta bilderna över msn ;)

Varför inte lägga in bilderna här på tråden så de blir tillgängliga för alla?
#35 - 28 maj 2009 16:59
Instämmer, ska vi göra denna tråd bra så måste alla kunna ta del av allas erfarenheter. Att lägga till [EMAIL="knulla_alla_poliser@live.se"][COLOR=#0066cc]knulla_alla_poliser@live.se[/COLOR][/EMAIL] kändes ändå som att SÄPO skulle knacka på min dörr imorgon :). En del av mina frågor har heller inte fått svar än, men det kommer säkert. 10-11 cm låter ju lovande. Betyder detta att de har blivit av med de flesta småprickarna och bara har en stor svart prick kanske? Jag hoppas på det iaf. vore kul att se några lite äldre pygocentrus cariba i fångenskap. Det känns som sagt som att alla här bara har pygocentrus nattereri.

För övrigt kollade jag in pirayor bland zoopets artbeskrivningar. Man blev ju inte lite besviken när det bara fanns, just det, en art beskriven.
#36 - 28 maj 2009 18:55
Wulff skrev:
Instämmer, ska vi göra denna tråd bra så måste alla kunna ta del av allas erfarenheter. Att lägga till [EMAIL="knulla_alla_poliser@live.se"][COLOR=#0066cc]knulla_alla_poliser@live.se[/COLOR][/EMAIL] kändes ändå som att SÄPO skulle knacka på min dörr imorgon :). En del av mina frågor har heller inte fått svar än, men det kommer säkert. 10-11 cm låter ju lovande. Betyder detta att de har blivit av med de flesta småprickarna och bara har en stor svart prick kanske? Jag hoppas på det iaf. vore kul att se några lite äldre pygocentrus cariba i fångenskap. Det känns som sagt som att alla här bara har pygocentrus nattereri.

För övrigt kollade jag in pirayor bland zoopets artbeskrivningar. Man blev ju inte lite besviken när det bara fanns, just det, en art beskriven.

okej men alla pirayor tycker jag nästan se lika dan ut :P
#37 - 28 maj 2009 22:35
hur lägger jag in bilderna då :$
#38 - 29 maj 2009 12:48
http://imageshack.us/
Sen kan du länka bildadressen hit.
Guest
#40 - 29 maj 2009 16:08
Använd www.postimage.org ist.... Imageshack har så jävla många pop-ups...
#41 - 29 maj 2009 16:11
Narii skrev:
Använd www.postimage.org ist.... Imageshack har så jävla många pop-ups...

okej få göra det
#42 - 29 maj 2009 17:54
Fina fiskar, men varför känns bilderna väldigt osammanhängande ut? De känns googlade... Säger inte att de är det men.
#43 - 29 maj 2009 20:37
DAHLBERG skrev:
Fina fiskar, men varför känns bilderna väldigt osammanhängande ut? De känns googlade... Säger inte att de är det men.

lol kan ta när jag sitter brevid annars om du inte tro mej hahah :O
#44 - 29 maj 2009 21:42
Fan va fina fiskar!!
#45 - 29 maj 2009 23:10
Fan va fina fiskar!!

det är sant ;)
#46 - 30 maj 2009 12:11
Foto på hela akvariet så man ser hur det är inrett vore lite intressant. Någon strandsatt piraya vill man inte se som störande inslag.
#47 - 30 maj 2009 12:53
DAHLBERG skrev:

pirayaa skrev:

Hoppas att du vet att det är förbjudet att använda andras bilder som sina egna.

http://piranha.dee.cc/bunrui1.html
http://piranha.dee.cc/img/jiko/nattereri2.jpg
http://www.faunaflora.com.pl/archiwum/2007/listopad/listopad.php
Guest
#48 - 30 maj 2009 12:57
Japp måste hålla me guy och dahlberg.. Alla 3 bilderna har olika kvalité, och de ser ut som olika fiskar oxo.

Sen så har bild 1 inget grus.
Bild 2 har nån bladning av olika stensorter, och bild 3 har engelsk sjösten...
#49 - 30 maj 2009 12:59
Första bilden visar ju ett oinrett kar......

Ungefär som narii skriver!
#50 - 30 maj 2009 13:00
Guy Palm skrev:

http://piranha.dee.cc/bunrui1.html

http://piranha.dee.cc/img/jiko/nattereri2.jpg

Vad pinsamt det blev nu...... :D
Guest
#51 - 30 maj 2009 13:09
Guy Palm skrev:

Snygg eftersökning! :)

Jo det blev väl lite pinsamt...;)
Fattar inte poängen med att ljuga om sina fiskar och akvarie.
#52 - 30 maj 2009 13:12
Anettejt skrev:
Snygg eftersökning! :)

Jo det blev väl lite pinsamt...;)

Fattar inte poängen med att ljuga om sina fiskar och akvarie.

Ungdomlig dumhet, är ju hur lätt som helst att avslöja. Tur att han bara länkade till bilderna.
Guest
#53 - 30 maj 2009 13:12
pirayaa skrev:

Ja det ser jag fram emot!:d
Översätt gärna detta med: 日本で言われているイエローピラニアとは形状
Guest
#54 - 30 maj 2009 13:43
Guy Palm skrev:
Ungdomlig dumhet, är ju hur lätt som helst att avslöja. Tur att han bara länkade till bilderna.

Jaha ere de du försökt me mig i alla biltrådar?
#55 - 30 maj 2009 15:21
jaja få vänta tills jag få tag i en kamra igen så få jag väll sj hoppa ner i karet så ni ser att det är mitt kar :O så jävla drygt
Guest
#56 - 30 maj 2009 15:23
Vrf fortsätter du?
#57 - 30 maj 2009 19:40
Får ibland höra av min polare att jag är mytoman, men det här e ju nästan för bra. Snygg research av Guy palm. Hatten av.
Sen vet jag inte hur lämpligt det är att starta en tråd för att råda nybörjare med pirayor?
pirayaa skrev:
Hur många av dessa kan man ha i ett akvarium på 550L?

Kan man ha 10st?

Är det nå specielt ljus dom vill ha?

vad för växter finns det som man kan ha?

Jag kan förstå att man vill mycket och är entusiastisk men ibland blir det inte så bra... Kan ju bli förödande för en nybörjare om man lyder ett dåligt råd även om det är gett i all välmening.
#58 - 30 maj 2009 19:52
Oooops men inte helt oväntat
#59 - 30 maj 2009 20:06
pirayaa skrev:
jag har 10st pygocentrus caribe ;) så jag har väll liten erfarenhet av dem små kött ätande sakerna

pirayaa skrev:
jaja få vänta tills jag få tag i en kamra igen så få jag väll sj hoppa ner i karet så ni ser att det är mitt kar :O så jävla drygt

Hoppas att du fotograferar rätt art då ;)
Dina bilder visar Pygocentrus nattereri och du har Pygocentrus caribe enligt dig själv.
#60 - 30 maj 2009 20:48
pirayaa skrev:

Hur ska vi kunna veta att det är du på bilden pucko:confused:
Guest
#61 - 30 maj 2009 21:34
Hm, tror ja sätt en bild på honom. Men de lär nog inte komma nåra bilder.
Bilagor:
#62 - 30 maj 2009 21:39
Narii skrev:

Han kanske länkar upp en bild på Kjelle... :D
Guest
#63 - 30 maj 2009 22:26
Lr vrf inte på ett allmänt akvarium nånstans :p, som nån tidigare gjorde.
Bilagor:
#64 - 30 maj 2009 23:39
Beleg skrev:
Får ibland höra av min polare att jag är mytoman, men det här e ju nästan för bra. Snygg research av Guy palm. Hatten av.

Sen vet jag inte hur lämpligt det är att starta en tråd för att råda nybörjare med pirayor?

Jag kan förstå att man vill mycket och är entusiastisk men ibland blir det inte så bra... Kan ju bli förödande för en nybörjare om man lyder ett dåligt råd även om det är gett i all välmening.

va min systers kille som gjorde tråden jag var ej hemma eller nått och dem undrade för när jag hade 11st i så käka dem upp en
#65 - 30 maj 2009 23:40
Narii skrev:

jaja ni få tro vad ni vill
#66 - 31 maj 2009 09:40
" jag var ej hemma eller nått och dem undrade för när jag hade 11st i så käka dem upp en"

- Vad står det egentligen?
Du vet inte om du var hemma och vilka var "dem" som undrade vaddå ang. dina 11 fiskar som käkade upp en vaddå?

Kan du inte försöka skriva begripligt med punkter där du avser att en mening är slut åtminstone, så man har en chans att förstå dina inlägg. Svårt att besvara dem om man inte vet vad du menar/säger.
#67 - 31 maj 2009 19:07
perfetto skrev:
" jag var ej hemma eller nått och dem undrade för när jag hade 11st i så käka dem upp en"

- Vad står det egentligen?

Du vet inte om du var hemma och vilka var "dem" som undrade vaddå ang. dina 11 fiskar som käkade upp en vaddå?

Kan du inte försöka skriva begripligt med punkter där du avser att en mening är slut åtminstone, så man har en chans att förstå dina inlägg. Svårt att besvara dem om man inte vet vad du menar/säger.

Om du läser tidigare inlägg så ser du att han har dyslexi!!
#68 - 31 maj 2009 19:11
Hur kan det komma sig att alla mytomaner söker sig till zoopet?
#69 - 31 maj 2009 19:12
DAHLBERG skrev:

ja du fråga dej sj
#70 - 31 maj 2009 19:18
pirayaa skrev:
ja du fråga dej sj

Jag kan inte svaret så jag frågar på forumet.
#71 - 31 maj 2009 19:22
Grymt rolig tråd!
Garvade på varje sida...
Väntar med spänning på bilder, vilken fisk kan det vara?
Bilagor:
Guest
#72 - 31 maj 2009 20:50
DAHLBERG skrev:

Undrar jag med... Börjar tröttna asså.. Sist va de ju 50000l akvarium i lägenhet lr nåt.
#73 - 31 maj 2009 22:44
Narii skrev:
Undrar jag med... Börjar tröttna asså.. Sist va de ju 50000l akvarium i lägenhet lr nåt.

Tror jag vet vilken tråd du syftar på, jag saknar den...! ;):d
#74 - 1 juni 2009 06:22
Om du läser tidigare inlägg så ser du att han har dyslexi!!

- Det känns inte sant, det heller.
#75 - 1 juni 2009 08:23
perfetto skrev:
- Det känns inte sant, det heller.

haha väldigt komiskt! :D

Iafl även om man nu har stav-och skrivsvårigheter finns det många bra hjälpmedel på nätet, det är bara att googla! :)
#76 - 1 juni 2009 08:57
ok, alla fattade väl från början hur det låg till, men är detta nödvändigt? Tråden skapades för att ge svar om pirayor till folk som undrar saker, inte för att sparka på nån som redan ligger. Man kanske kan ana lite brist på kompisar och en önskan att bli accepterad? Alla ni som inte respekterar att några här vill prata fiskar, och inte människor, kan väl starta en egen tråd där ni hackar på de som inte lärt sig det sociala spelet? Typ som pirayor skulle ha gjort :D

Pirayaa lär nog, av föregående inlägg att döma, ha lärt sig sin läxa. Ni ser inte den minsta gnutta ånger i hans inlägg om systerns pojkvän eller vad det var?
#77 - 1 juni 2009 10:15
Nej, jag ser ingen ånger i någonting han skrivit hittills. Gör du det, Wullf?
Guest
#78 - 1 juni 2009 10:23
Nepp, tror nog att han fortsätter så fort han kommer på en ny topic.
#79 - 1 juni 2009 11:07
Narii skrev:
Vrf fortsätter du?

Trampdynor på knogarna...
#80 - 1 juni 2009 12:28
Ingen ånger? Kan ju hända att han är en sådan där, "jag-lär-mig-aldrig-mytoman" men jag bryr mig inte så mycket om det. Jag ville snacka pirayor på svenska för en gångs skull, har hållit på och snackat på amerikanska forum ett bra tag nu. jaja, jag antar att denna tråd är avlivad nu i vilket fall. Jag får väl starta en seriös nån gång. Kändes väl ändå lite halvkul med mytomaner som infekterar faktabaserade trådar...
Guest
#81 - 1 juni 2009 13:18
NIC skrev:
Tror jag vet vilken tråd du syftar på, jag saknar den...! ;):d

Nu när tråden endå är låst kan ja ju länka till den ;)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125832&highlight=5000l
#82 - 1 juni 2009 13:21
Kan du inte starta en tråd om "riktig" tråd om pirayor Wulff? Jag tycker iaf det skulle vara interessant.

OT, dyslexi handlar snarare om att man har problem att forma ord av bokstavskombinationer än meningsbyggnad så som punkt och komma. Jag är själv rätt kass på att skriva och har blivit testad för dyslexi när jag var yngre (misslyckades dock), så jag har i allmänhet stort överseende med dålig svenska och stavning.
Guest
#83 - 1 juni 2009 13:32
addo skrev:
Kan du inte starta en tråd om "riktig" tråd om pirayor Wulff? Jag tycker iaf det skulle vara interessant.

Håller med! Och så kan denna flyttas till OT eller låsas/raderas.
#84 - 1 juni 2009 15:08
Narii skrev:
Nu när tråden endå är låst kan ja ju länka till den ;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125832&highlight=5000l

Hahaha...det där var roligt.
#85 - 1 juni 2009 15:09
Guy Palm skrev:

Hur lyckas ni hitta de ursprungliga bilderna?
#86 - 14 juni 2009 09:23
Dem fiskarna på bilderna är Rödbukts Pirayor har själv haft sådana..
Grymt tråkiga fiskar men skoj när man är ung och dum och tycker de är roligt att mata fisk med guldfisk :D

Annons