illerfisken skrev:tror du typ 8 små pirayor (lite större än en femkrona) skulle gå bra med fengädda?
Maackan skrev:Hört att dem skall vara rätt trista fiskar som mest står still och inte går att ha ihop med så många andra....
Baf2 skrev:Hur många pirayor har du?, vilken storlek har du på ditt kar?, kan man mata dom med möss?
Beleg skrev:Han menar att du borde vara lite mer uppmärksam under svensklektionerna i skolan så att du vet när man ska punktuera. Det kan bli lite jobbigt att läsa annars. För övrigt kan jag själv tillägga att det blöder ur mina ögon när folk skriver "dem" istället för "de". Kan man inte skilja på när man ska använda subjektsformen eller objektsformen bör man använda talformen "dom". Då bara svider det i mina ögon.
Lycka till med dina pirayor.
p.s. Tycker nog att det är snudd på djurplågeri att mata med möss om de är levande. Jo jag vet det är jättehäftigt när man är tonåring.
pirayaa skrev:vad fan gör du har om du bara ska klaga inte mitt fel att jag är född med [COLOR=#2200cc]dyxelexi[/COLOR] eller ?
pirayaa skrev:nej men tycker det är lite dålig stol att säga nått innan du vet vad dem har för problem
DAHLBERG skrev:Du menar att om jag skriver ett inlägg så måste jag först fråga alla som tidigare skrivit om de har läs- eller skrivsvårigheter, beklaga mig och sedan skriva mitt inlägg utifrån det?
perfetto skrev:Givetvis kan man inte klandra någon med dyslexi för att missköta stavning och meningsbyggnad, men nog bygger ett forum på begriplig kommunikation allright.
Det är svårt att få ett vettigt sammanhang ur en oordnat formulerad text.
pirayaa skrev:no kan jag göra tecken men va fan. tycker det är bara drygt att göra det så. man kan ju en då läsa tycker jag men
pirayaa skrev:no kan jag göra tecken men va fan. tycker det är bara drygt att göra det så. man kan ju en då läsa tycker jag men
Ouscazz skrev:Vtssi, dte grå bar att lsäa om mna baldnar bkotsärverna, braa ftörsa och heslt ssita bkotsaevn är rtät...
Men det skadar ändå inte om man försöker, annars är det mer attitydfel än dyslexi!
Kan man mata piraya med grillkorv eller fläskkotlett?
pirayaa skrev:jo då men det blir dyrt gå och fiska en abbare eller nått sånt ha dem levandes tills du kommer hem och släpp i dem fåru se nå kul
Ouscazz skrev:Skitkul att mata med levande fisk, om man är grottmänniska vill säga... För oss andra är det inget annat än barbariskt.
Jag hade pirayor i min ungdom, inget speciellt med dem mer än att de skitar ner akvariet något alldeles infernaliskt.
pirayaa skrev:vad fan gör du har om du bara ska klaga inte mitt fel att jag är född med [COLOR=#2200cc]dyxelexi[/COLOR] eller ?
Wulff skrev:Jag tycker att det skitar ned mest beroende på hur man utfodrar dem. Kött luktar mer än torrfoder och fisk luktar mindre än t ex. nötkött. Levande foder tycker jag är en självklarhet, åtminstone när de är små, pga. deras omfattande kannibalism. Oftast är platys de bästa där pga. att de simmar snabbt och vissa smarta platys kan leva i år med pirayorna. Om inte pirayorna har något att jaga äter de upp varandra enligt deras naturliga instinkter, står f ö i de flesta böcker. I princip alla seriösa pirayauppfödare jag talat med använder sig av liknande metoder.
Däremot tycker jag att mata med levande foder i större form, när det egentligen inte fyller någon funktion, som med t ex. råttor, känns ganska onödigt.
Jag håller just på att importera mig 12 st pirayor av en lite mer sällsynt art i akvarier, pga. dess aggressivitet, arten: pygocentrus caribe. Jag undrar om någon har någon erfarenhet av denna. (För att förebygga tjafs om artnamnen pga. den ofrånkomliga röran: http://www.piranha-info.com/default.php?lang=en&id=page_1)
myslas skrev:Med risk för att starta upp en väldig off topic-diskussion tycker jag det är rätt lågt att börja med påhopp på någons läs- och skrivkunskaper. Jag tror personen gör sitt bästa för att göra sig förstådd eller tror ni verkligen att han med flit försöker göra sig svårförståelig? Nu ser det mest ut som påhopp på just den här personen eftersom man inte tycker om dennes åsikter. Särskilt med tanke på att det finns ett flertal andra forumanvändare (både nykomlingar och välkända profiler) som har svårt att skriva men jag aldrig någonsin sett något sådant påhopp på dem. Tycker ni inte om pirayaas åsikter så bemöt dem sakligt, det är väl ändå ett diskussionsforum vi använder? Klarar ni inte av att läsa eller förstå vad han skriver så kan ni antingen be honom klargöra vad han menar eller helt enkelt strunta i hans inlägg och gå till någon av de andra tusentals trådarna som finns på forumet.
Sorry för OT-inlägget men jag gillar verkligen inte mobbning. Återgå till att diskutera Pirayor ni som är intresserade av det.
Wulff skrev:Vad har läs- och skrivsvårigheter att göra med pirayor? Gör en ny tråd om det om det nu är så intressant! Jag trodde vi var här för att diskutera pirayor...
till pirayaa: Vad kul att du har pygocentrus cariba! Trodde bara att vi svenskar höll oss till pygocentrus nattereri. Svenska akvarister verkar dessutom oftast ha uppfattningen att det bara finns en art av piraya. Det finns ju tre sorters äkta pirayor (pygocentrus nattereri, pygocentrus cariba och pygocentrus piraya
källa:http://www.piranha-info.com/default.php?lang=en&id=page_1) och stora mängder fiskarter som folk ofta kallar pirayor iaf. Detta tycker jag är väldigt irriterande eftersom de ibland har en stor del olikheter sinsemellan. Ofta inte bara utseende utan också temperament och miljökrav. Så jag vill nu bara uppmana folk att klargöra vilken art av piraya som diskuteras (med korrekt artnamn såklart).
Nu kommer frågorna som du skapade tråden för :)
Hur stora är dina?
Hur gamla är dem?
Du har 10 st. Jag förutsätter att de lever i samma tank. Hur stor tank har du till dem, och fungerar det bra, dvs. simmar de och ser ut att trivas eller stressar de bara bakom pumpen?
Hur många har blivit offer för kannibalism?
Har du bilder på dem? Vore jättekul.
Var köpte du dina rackare?
Wulff skrev:Instämmer, ska vi göra denna tråd bra så måste alla kunna ta del av allas erfarenheter. Att lägga till [EMAIL="knulla_alla_poliser@live.se"][COLOR=#0066cc]knulla_alla_poliser@live.se[/COLOR][/EMAIL] kändes ändå som att SÄPO skulle knacka på min dörr imorgon :). En del av mina frågor har heller inte fått svar än, men det kommer säkert. 10-11 cm låter ju lovande. Betyder detta att de har blivit av med de flesta småprickarna och bara har en stor svart prick kanske? Jag hoppas på det iaf. vore kul att se några lite äldre pygocentrus cariba i fångenskap. Det känns som sagt som att alla här bara har pygocentrus nattereri.
För övrigt kollade jag in pirayor bland zoopets artbeskrivningar. Man blev ju inte lite besviken när det bara fanns, just det, en art beskriven.
Narii skrev:Använd www.postimage.org ist.... Imageshack har så jävla många pop-ups...
DAHLBERG skrev:Fina fiskar, men varför känns bilderna väldigt osammanhängande ut? De känns googlade... Säger inte att de är det men.
pirayaa skrev:lol kan ta när jag sitter brevid annars om du inte tro mej hahah :O
Guy Palm skrev:Hoppas att du vet att det är förbjudet att använda andras bilder som sina egna.
http://piranha.dee.cc/bunrui1.html
http://piranha.dee.cc/img/jiko/nattereri2.jpg
Guy Palm skrev:Hoppas att du vet att det är förbjudet att använda andras bilder som sina egna.
pirayaa skrev:lol kan ta när jag sitter brevid annars om du inte tro mej hahah :O
Guy Palm skrev:Ungdomlig dumhet, är ju hur lätt som helst att avslöja. Tur att han bara länkade till bilderna.
pirayaa skrev:
pirayaa skrev:jag har 10st pygocentrus caribe ;) så jag har väll liten erfarenhet av dem små kött ätande sakerna
pirayaa skrev:jaja få vänta tills jag få tag i en kamra igen så få jag väll sj hoppa ner i karet så ni ser att det är mitt kar :O så jävla drygt
Beleg skrev:Får ibland höra av min polare att jag är mytoman, men det här e ju nästan för bra. Snygg research av Guy palm. Hatten av.
Sen vet jag inte hur lämpligt det är att starta en tråd för att råda nybörjare med pirayor?
Jag kan förstå att man vill mycket och är entusiastisk men ibland blir det inte så bra... Kan ju bli förödande för en nybörjare om man lyder ett dåligt råd även om det är gett i all välmening.
perfetto skrev:" jag var ej hemma eller nått och dem undrade för när jag hade 11st i så käka dem upp en"
- Vad står det egentligen?
Du vet inte om du var hemma och vilka var "dem" som undrade vaddå ang. dina 11 fiskar som käkade upp en vaddå?
Kan du inte försöka skriva begripligt med punkter där du avser att en mening är slut åtminstone, så man har en chans att förstå dina inlägg. Svårt att besvara dem om man inte vet vad du menar/säger.
DAHLBERG skrev:Hur kan det komma sig att alla mytomaner söker sig till zoopet?
karlsson777 skrev:Om du läser tidigare inlägg så ser du att han har dyslexi!!
NIC skrev:Tror jag vet vilken tråd du syftar på, jag saknar den...! ;):d
addo skrev:Kan du inte starta en tråd om "riktig" tråd om pirayor Wulff? Jag tycker iaf det skulle vara interessant.
Narii skrev:Nu när tråden endå är låst kan ja ju länka till den ;)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125832&highlight=5000l
http://piranha.dee.cc/bunrui1.html
http://piranha.dee.cc/img/jiko/nattereri2.jpg
http://www.faunaflora.com.pl/archiwum/2007/listopad/listopad.php