Akvarium + Skyhög elräkning = sant?

#1 - 25 mars 2008 15:29
Sedan jag skaffade mitt akvarium i slutet av november har min elräkning blivitmycket dyrare.
Kan detta vara på grund av mitt lilla akvarium?
Jag bor i hyresrätt och får därmed beräknad elanvändning som man betalar för.

Det känns som om det borde finnas någon annan förklaring, men jag kan inte hitta någon annan. Då jag bor i Skåne har det heller inte varit bitande kyla precis som kan ha gjort att elräkningen stigit.

Jag är 19 år, och inte allt för insatt i elbolagsdjungeln, så anpassa gärna svaren efter det :p
#2 - 25 mars 2008 16:31
Har du ett relativt litet kar så drar det inte så mycket el och blir då heller inte så dyrt. Sedan att elpriset har gått upp kanske har en orsak, samt att det går mer el under vintern än under sommaren.
Jag vet heller inte om du har direktverkande el på elementen, och skulle så vara fallet har du mycket av elräkningen där;).
#3 - 25 mars 2008 17:35
Frulle skrev:
Sedan jag skaffade mitt akvarium i slutet av november har min elräkning blivitmycket dyrare.

Kan detta vara på grund av mitt lilla akvarium?

Jag bor i hyresrätt och får därmed beräknad elanvändning som man betalar för.

Det känns som om det borde finnas någon annan förklaring, men jag kan inte hitta någon annan. Då jag bor i Skåne har det heller inte varit bitande kyla precis som kan ha gjort att elräkningen stigit.

Jag är 19 år, och inte allt för insatt i elbolagsdjungeln, så anpassa gärna svaren efter det :p
Hur mycket är ditt lilla kar på då 3000L:Dkunde inte låta bli,det är nog som Anders skriver elpriset har gått upp och i regel har man Direktverkande i lägenheter eller vattenburen allt kostar mitt råd köp aldrig hus eller många kar då börjar det riktigt röra på sig i mätar skåpet;)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 mars 2008 17:45
Det finns ju rätt billiga instrument att köpa om man vill kolla elåtgången för ett akvarium eller liknande.
Men den kan man mäta hur mycket el som förbrukas. Dock bör man då också tänka på att en del av värmen från akvariet också går ut i rummet och därmed minskar värmekostnaden för lägenheten, som motvikt till det så förbrukar man ju också lite varmvatten när man byter vatten.
#5 - 25 mars 2008 21:53
Jag har också märkt att min elräkning är den dubbla idag i jämnförelse med innan jag skaffade mina 2 små kar.

MVH /Tobias
#6 - 25 mars 2008 23:35
Ganska lätt att räkna på ett ungefär vad ett akvarium kostar i elförbrukning per år:

akvarium: belysning + pump + doppvärmare

100 liter: 30 x 10h + 5 x 24h + 50 x 5h = 0.67 kwh x 365 = 244 kwh/år = ca 300 kr

300 liter 75 x 10h + 10 x 24h + 150 x 5h = 1,74 kwh = 635 kwh/år = ca 700 kr

600 liter 150 x 10h + 30 x 24h + 300 x 5h = 3,72 kwh = 1357 kwh/år = ca 1500 kr

1000 liter 300 x 10h + 50 x 24h + 500 x 5h = 6,7 kwh = 2445 kwh/år = ca 2700 kr
#7 - 26 mars 2008 00:33
jag har ett 500 liters kar och ett 100liters kar ,,både har varit igång i 4 månader snart och denna elräkningen är den lägsta någonsin under dom 6 månaderna som vi bott i lägenheten ...denna månaden har min dator varit avstängd hela tiden.... har totalt en elräkning på runt 200kr i månaden
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 26 mars 2008 07:50
androxe skrev:
Ganska lätt att räkna på ett ungefär vad ett akvarium kostar i elförbrukning per år:

akvarium: belysning + pump + doppvärmare

100 liter: 30 x 10h + 5 x 24h + 50 x 5h = 0.67 kwh x 365 = 244 kwh/år = ca 300 kr

300 liter 75 x 10h + 10 x 24h + 150 x 5h = 1,74 kwh = 635 kwh/år = ca 700 kr

600 liter 150 x 10h + 30 x 24h + 300 x 5h = 3,72 kwh = 1357 kwh/år = ca 1500 kr

1000 liter 300 x 10h + 50 x 24h + 500 x 5h = 6,7 kwh = 2445 kwh/år = ca 2700 kr

Tycker nog inte att det enkelt - du har inte alls hänsyn till att akvariet bidrar till uppvärmningen av rummet, samt att man förbrukar varmvatten vid vattenbyte.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 26 mars 2008 07:51
Jag har också märkt att min elräkning är den dubbla idag i jämnförelse med innan jag skaffade mina 2 små kar.

MVH /Tobias

Det beror nog snarare på förändrade elpriser än på akvarierna.
#10 - 26 mars 2008 08:42
Tycker nog inte att det enkelt - du har inte alls hänsyn till att akvariet bidrar till uppvärmningen av rummet, samt att man förbrukar varmvatten vid vattenbyte.

Om jag förstod det rätt bor killen i en hyreslägenhet. I dem hyreslägenheter jag har bott i betalar man inte för varmvatten separat utan det ingår i hyran. Uppvärmningen i samma hyreslägenheter har utan undantag varit fjärrvärme eller annan typ av centralvärme. Dvs kostnaden för uppvärmningen har även den varit inbakad i hyran. Om det är likadant för trådskaparen borde ju siffrorna som visar elförbrukningen ge en bra fingervisning om akvariet orsakar fördubblade elräkningar eller ej.

Mitt tips för att sänka elkostnaden är att byta elleverantör via denna sajt:
http://www.kundkraft.se/
Var tidigare medlem där (nu ingår elen i min avgift) och var supernöjd. Inget trassel eller massa av administration. Kundkraft håller reda på allt åt dig och du vet att du hela tiden får lägsta priset på el.
#11 - 26 mars 2008 09:22
Nu har jag varken mätt eller räknat så där ingåede, men däremot kollat elräkningen. När vi hade 112 liter, 540liter, utan akvarium, 5 x 54liter... Inte tycker jag att det är någon större skillnad i pris...förutom höjningen på själva timkostnaden från elbolagen.
#12 - 26 mars 2008 09:35
Om jag förstod det rätt bor killen i en hyreslägenhet. I dem hyreslägenheter jag har bott i betalar man inte för varmvatten separat utan det ingår i hyran.

Det är väldigt olika, i lägenheten vi bor i betalar vi både för el, kallvatten och varmvatten och det enda som ingår är värmen.
#13 - 26 mars 2008 10:06
ansjo skrev:
Det är väldigt olika, i lägenheten vi bor i betalar vi både för el, kallvatten och varmvatten och det enda som ingår är värmen.

Innan de konventerade till fjärrvärme så hade vi kallhyra i denna lägenhet - det vill säga det ingick endast kallvatten och vi betalade extra för el, värme och varmvatten (som ofta tog slut). Nu ingår "allt" förutom elen och vi har en betydligt billigare elräkning men fick istället en hyreshöjning på 1400 kr/mån (och mer ska det bli. :()...

Har också funderat på det där med akvarier och elkostander - fast jag har ju bara ett 240 liters (och ett 20 liters med endast belysning) så jag tror och hoppas att mina akvarier inte utgör en allt för stor del av elräkningen. ;)
#14 - 26 mars 2008 16:24
Sen dom var här och byte min elmätare till den nya digitala mätaren så har jag nästan fördubblat min elförbrukning mot föregående år[:(!][:(!]
#15 - 26 mars 2008 16:45
Deje-Nicke skrev:
Sen dom var här och byte min elmätare till den nya digitala mätaren så har jag nästan fördubblat min elförbrukning mot föregående år[:(!][:(!]
Men det har väl inte med din digitala mätare att göra då är det exakt den el du använder du betalar för,då har du betalat för lite el på din gammla mätare som du sen i din tur har fått betalt för i årskiftet.Dem flesta vill ha en digital mätare för att slippa betala för el man inte använder.
#16 - 26 mars 2008 16:57
Jag tycker i alla fall att det är värt pengarna även om det faktiskt kostar en hel del.
#17 - 26 mars 2008 20:10
stene skrev:
Men det har väl inte med din digitala mätare att göra då är det exakt den el du använder du betalar för,då har du betalat för lite el på din gammla mätare som du sen i din tur har fått betalt för i årskiftet.Dem flesta vill ha en digital mätare för att slippa betala för el man inte använder.

:confused::confused::confused:Läste själv av min gamla mätare en gång i månaden och fyllde i ställningen på fortums hemsida så jag betalade bara för den el jag använde.
Låg på ca 11000kw om året alltså 12 månader
Har gjort över med ca 10000 nu på drygt 6 månader med den digitala[:(!]
Värmer huset med ved[:(!]
#18 - 26 mars 2008 20:15
Krax skrev:
Jag tycker i alla fall att det är värt pengarna även om det faktiskt kostar en hel del.

Håller med fullständigt;)
#19 - 26 mars 2008 20:20
Deje-Nicke skrev:
:confused::confused::confused:Läste själv av min gamla mätare en gång i månaden och fyllde i ställningen på fortums hemsida så jag betalade bara för den el jag använde.

Som mig då eldar också med ved,ok då fyllde du i den faktiska mängden jag trodde det motsatta.Men den digitala så ska du ändå betala för den el du använder så jag förstår inte varför du betalar mer då får du väl kontakta bolaget och fråga dem då är det nåt som inte stämmer:)
#20 - 26 mars 2008 21:43
Om ni tittar här http://www.ostkraft.se/(sldhsi45l1fi1uzvimxnsp55)/v401_6/13280.html
så ser ni att el-priset på el-börsen nästan har fördubblats för januari och februari jämförd med samma månader året innan.

Som sagt, byta elbolag är effektivaste sättet att sänka kostnaden med bibehållen standard.
#21 - 26 mars 2008 22:01
Jag hade samma funderingar, då jag bor i ett eget hus som har en rätt hög energiförbrukning till att börja med, och fick lite ågren vid tanken på att det skulle vara ännu värre med akvarier (har skaffat tre på mindre än ett år:D).

Då jag läser av mätaren varje månad, och skriver ned varje månads förbrukning, satte jag mig och jämförde förbrukningen månad för månad två år tillbaka.
Efter att jag skaffat akvarium nr 2 var förbrukningen mindre i tre månader än föregående två år. Sedan gick det upp i samma förbrukning. Nu ligger det ibland över, ibland under. Inga hysteriska förändringar.

Men det är alltid klokt att kolla elpriser, helt enkelt för att de flesta bolagen har som främsta mål att skinna oss och berika sig själva. Personligen rekommenderar jag "GodEl", som jag bytte till i augusti efter att ha varit kunde hos E.on[:(!]:mad: i flera år
#22 - 26 mars 2008 22:02
Ber förresten om ursäkt om jag gjort otillåten reklam. Säg till i så fall så tar jag bort det.
#23 - 26 mars 2008 22:14
Vi borde komma på ett sätt att koppla vedpannan till akvariet då :D

Har någon bra tips på att spara energi så tar jag emot det med öppen famn:)

MVH /Tobias
#24 - 26 mars 2008 23:55
vattenburen doppvärmare och ångturbin på cirkulationspumpen..:D
#25 - 27 mars 2008 10:34
Deje-Nicke skrev:

Har du kontaktat elfirman?
Min granne hade samma problem efter bytte till digitala mätare.
Det var fel på mätarn. De byte ut till ny och allt kom till normala värden plus att grannen fick pengarna tillbaka.
#26 - 27 mars 2008 18:29
ska kontakta dom i morgon och höra vad dom säger
#27 - 27 mars 2008 18:43
jag skiter i doppvärmaren!! Mitt 540:kar håller ca 26-28 C" tack vare rumsvärmen plus mina fyra lysrör!!!
Elmarknaden är en djungel där fasta avgifter och moms på skatten späder på kostnaderna. I en lägenhet gör det tyvärr inga stora pengar på att byta!!!
#28 - 30 mars 2008 00:38

Detta är ju bara mellan tummen och pekfingret, dessutom tar ju dom där ut varandra. Sen är det ju många som har vatten/värme inkluderat i avgiften/hyran
#29 - 30 mars 2008 01:03
Har ganska, eller rättare sagt mycket bra koll på våran elförbrukning.

Bor i ett hus byggt år 2000, har legat på en årsförbrukning av el inklusive allt på ca 14 000 kilowatt timmar per år (jag vet att det är lågt ja). Efter jag skaffat ett akvarium på 180 liter 2005 så hände det inget särskilt med förbrukningen.

Efter det andra akvariet på 400 liter sommaren 2007 så steg förbrukningen med 500 kilowatt timmar per år.

Sen i februari så höjde jag temperaturen i bägge karen från ca 24-25 till 28 grader i 180 liters och till 29 grader i 400 liters och då steg helt plötsligt vår beräknade årsförbrukning upp till 16 000 kilowatt timmar per år!

Kan tillägga att vi normalt har en inomhustemperatur på 19 grader.

Siffrorna är inte riktigt helt beroende på akvarierna dock eftersom datorer och plasmatv gick mer än vanligt i februari. Ska bli intressant att läsa av mars siffrorna. Men de kommer inte heller att stämma riktigt eftersom det varit påsklov och sjukdomar under månaden.
#30 - 30 mars 2008 08:57
Detta jävla Fortum! [xx(]

Inte fattar man sig på deras skiträkningar heller..
Har försökt tyda dom varje gång..
Dom måste luras nånstans för det kan aldrig stämma tycker jag!

Nu senast en räkning på 4 sidor massa babbel om ny energiskatt och nya energipriser.. [:(!]

Jag har 6 akvarium
18L Cocoon.
39L med glödlampa på 25w i rampen
54L med doppvärmare, lysrör
100L samma som ovan
250L med dubbellysramp och doppvärmare
375 Samma som ovan

Dessutom innerfilter till alla akvarium..

Resultat på min elräkning. 3300 kr för en 2.a på 70 kvm i en Brf!
Helt sanslöst!

Annons