Akvarium som rumsavdelare, utan bakgrund

#1 - 24 juli 2007 08:56
I in lägenhet sitter köket ihop med vardagsrummsytan, jag tänkte ställa upp ett akvarium 250-300L mellan soffan och matbordet. För att se från båda hållen så kan de ju inte sitta nån bakgrund på det. så jag behöver förslag på fiskar jag skulle kunna ha i det.
#2 - 26 juli 2007 05:31
Det beror helt på vilken inriktning du vill ha på karet. Många kör med Malawi i sådana kar, men om det är ett intresse eller om de är mindre stressbenägna vet jag inte.
Annars är det inte fel med ett stim tetror, en grupp snygga skalarer, ett gäng Corydoras och några L-malar. Men det är min typ av fisk och det finns så mycket mer arter;)!
#3 - 26 juli 2007 11:06
Jag hade ett 2 m Sydamerikakar uppställt så. Jag planterade höga växter i kortändarna och hade stora rötter i mitten, på så sätt kunde fiskarna gömma sig bra. Har en bild som tydligt visar det, eftersom inga fiskar syns på bilden :p

Kolla här får du se
#4 - 26 juli 2007 11:50
fint kar Nancy:)
#5 - 26 juli 2007 11:57
Jepp fredd... tyvärr blev jag av med det i en skillsmässa... men jag har ett rätt snyggt 480 l i stället:D
#6 - 26 juli 2007 12:07
Tant Nancy skrev:
Jag hade ett 2 m Sydamerikakar uppställt så. Jag planterade höga växter i kortändarna och hade stora rötter i mitten, på så sätt kunde fiskarna gömma sig bra. Har en bild som tydligt visar det, eftersom inga fiskar syns på bilden :p

Kolla här får du se

Ja, det var verkligen snyggt.
#7 - 26 juli 2007 12:30
Härja skrev:
I in lägenhet sitter köket ihop med vardagsrummsytan, jag tänkte ställa upp ett akvarium 250-300L mellan soffan och matbordet. För att se från båda hållen så kan de ju inte sitta nån bakgrund på det. så jag behöver förslag på fiskar jag skulle kunna ha i det.
Det går att göra hur du vill bara att använda fantasin så som Tant Nansy har gjort är ett av dina altenativ du kan gå efter, man kan köra Malawi med stenar i mitten istället är ett altenativ:)
#8 - 26 juli 2007 12:46
Har man ingen bakgrund är det viktigt att göra som Tant Nancy (snyggt kar Nacy!) och skapa en "bakgrund" i mitten av akvariet med hjälp av stenar, rötter och växter för att fiskarna ska kunna känna sig trygga.

Saxat från djurskyddslagen:

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

Fom 1/9 gäller detta även för privatpersoner.
#9 - 26 juli 2007 12:53
Tack batski! Tyvärr är ju lagen i vanlig ordning helknäpp! Det räcker ju alltså att ena kortänden är täckt... vilket är för lite för att fiskarna ska må bra! Så förhoppningsvis är akvaristerna smarare än de som skrev lagarna och erbjuder mera skydd än så...
#10 - 26 juli 2007 13:25
Håller med om att det skulle vara helknäppt att tro att det skulle räcka med en av kortsidorna. Tänkte inte ens tanken ;)
#11 - 26 juli 2007 14:58
Jodu batski, här har Storsjöyran pågått i 6 dagar nu... så hjärnan är i fin form å klarar att räkna ut det mesta :p
#12 - 26 juli 2007 15:14
Låter fint :)
#13 - 26 juli 2007 15:40
Jag har samma sorts akvarie hemma hos mig.
Idag kom mina Golden i. 7 stycken.
Innan dess så har jag Ancistrus mal och Fläckig Pansarmal.

Vissa har sagt att Malawiciklider kommer gömma sig när det inte finns en bakgrund. Men än så länge, efter 2 timmar, så kan jag bara säga att mina Golden simmar runt och undersöker hela akvariet. Utan att bry sig om min familj eller den öppna konstruktionen.

Bifogar en bild från starten så att du ser hur mitt ser ut.
Jag har valt att bygga mycket med sten på kortsidorna och i mitten så att fisken kan hitta gömställen om den vill.
#14 - 17 augusti 2009 09:43
Broderbrem skrev:
Jag har samma sorts akvarie hemma hos mig.

Idag kom mina Golden i. 7 stycken.

Innan dess så har jag Ancistrus mal och Fläckig Pansarmal.

Vissa har sagt att Malawiciklider kommer gömma sig när det inte finns en bakgrund. Men än så länge, efter 2 timmar, så kan jag bara säga att mina Golden simmar runt och undersöker hela akvariet. Utan att bry sig om min familj eller den öppna konstruktionen.

Bifogar en bild från starten så att du ser hur mitt ser ut.

Jag har valt att bygga mycket med sten på kortsidorna och i mitten så att fisken kan hitta gömställen om den vill.

SKITSNYGGT!

Hur ser det ut idag? Nyfiken!

//Stosse
#15 - 17 augusti 2009 10:46
Instämmer, vill gärna ha "idagbild"

Annons