Akvarium som spricker

#1 - 31 mars 2010 19:10
Nu tycker jag att ja har läst rätt så mycket här på zoopet om akvarium som spricker! Börjar därför bli nojig. Hur stor är igentligen chansen att ett akvarium går sönder?? Vad för stora missar kan man göra så att ett går sönder?
#2 - 31 mars 2010 19:19
kan inte tänka mig det är nån större risk man ska oroa sig över. Jag har haft många kar under ca 25 års tid,alldrig något som spruckit-läckt något kanske men alldrig spricka. Då tror jag man mer ska bekymra sig över diskmaskiner, tvättmaskiner mm som kan orsaka översvämning- riskerna är små anser jag med akvarier om man inte kastar sten möjligtsvis:D du skriver du läst många det hänt för men det är ju massvis som har akvarier och vi skriver inte att de inte går sönder så tänk så, många många fler det inte hänt
#3 - 31 mars 2010 19:39
har haft akvarium i 12 år o bara haft en läcka o det var mitt eget fel då. annars ikke!!!
#4 - 31 mars 2010 20:30
Det är skönt att höra men jag trodde ändå att odsen var mycket mindre att ett akvarium skulle gå sönder, det är klart det finns mycket folk här på zoopet men jag har nog läst i allafall 10 olyckor sen jag blev medlem.
#5 - 31 mars 2010 20:36
Jag har haft akvarium i nästan 35 år och ikväll drabbade det mig för första gången, så den risken är inte så stor...
Tänk på hur många kar du läst om kontra hur många som skriver här på Zoopet, så jag tycker du ska sova gott i natt med:)!
#6 - 31 mars 2010 20:38
Jaa fast i snitt har folk flera akvarium säg att folket som cirkulerar här har 10 000 akvarium igång och du har läst om några få som går sönder :) Det finns ju några lätta saker man kan göra för att minska risken, väg in bra, sätt ned stenar längst ned, gärna med liggunderlag under och fyll sen på med gruset för grävande fiskar etc. Ha koll på silikonet så det ser reko ut.

Följ dom några få sakerna, skaffa dig en försäkring och njut av din hobby. Går något mot förmodan sönder så gör det, thats life, det är bara pengar (och fiskar i värsta fall), take a walk on the wild side :)
#7 - 31 mars 2010 20:39
ansjo, what happend?
#8 - 31 mars 2010 20:43
ansjo skrev:
Jag har haft akvarium i nästan 35 år och ikväll drabbade det mig för första gången, så den risken är inte så stor...

Tänk på hur många kar du läst om kontra hur många som skriver här på Zoopet, så jag tycker du ska sova gott i natt med:)!

läste just om din olycka! känner med dig!:(
jo ni har nog rätt, det är mycke folk här på zoopet:)
#9 - 1 april 2010 09:17
Har haft akvarium i över 10år och en gång (för ca 1,5år sedan) fick jag min först läcka. Det var ett 540L som jag hade haft igång i 3mån. När jag och sambon kom hem en kväll så var det sjöblöt både i sovrummet och i vardagsrummet där akvariet stod. ca 100L hade läckt ut och vet än i dag inte vars det läckte, men antagligen så hade silikonet släppt någon stans för det fanns ingen spricka.

Men lägenheten blev helrenoverad för parkettgolvet såg ut dom klippiga bergen, dagen efter =)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 1 april 2010 09:23
Har sagt det tididigare, men det förtjänar att upprepas.

Frågade en gång en skadereglerare på ett försäkringsbolag hur vanligt det var med skador pga akvarium. Han bara skrattade och sa att folk skulle bekymra sig om sina diskmaskiner istället. Chansen var oerhört mycket större att att dessa skulle ställa tuill med en vattenskada än ett akvarium.

Har själv för övrigt haft akvarium hemma (alltid många akvarier) i ca 35 år och aldrig råkat ut för någon vattenskada pga akvarium.
#11 - 1 april 2010 09:56
Hos mig har det bara hänt med gamla och med fuskbyggda akvarier. Glas blir skört med åldern och risken för sprickor ökar ju äldre de är. Är de då dåligt byggda med tunnt glas från början är risken avsevärt högre. Gamla kar av märken LLI har inte varit någon höjdare hos mig. Andra saker att titta på är om karen inte är vinkelräta så är risken för spricker mycket större. Aluminiumram är ett extra skydd, släpper siliconet helt i ett helglaskar rinner det ofta ut rätt mycket vatten snabbt. Men i alukar hålls de ihop och vattnet rinner ut långsammare.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 1 april 2010 10:04
endymion skrev:
Aluminiumram är ett extra skydd, släpper siliconet helt i ett helglaskar rinner det ofta ut rätt mycket vatten snabbt. Men i alukar hålls de ihop och vattnet rinner ut långsammare.

Hade ju en affär en gång med 300-400 akvarier och där sprack ett 540 aluminimumakvarium en gång. det tog mindre än 1 sekund innan ALLT vattnet var ute ur akvariet;)

Har annars idag bara helglasakvarier (gfrämst för att jag tycker dom är snyggare) men tycker annars att det är lättare att dölja en dålig limning om man har en ram. De fuskbyggen jag har upptäckt har alltid handlat om ramakvarier.
#13 - 1 april 2010 10:13
det är väl så att man tar åt sig av dom det har hänt för men man reagerar inte på hur många det faktiskt inte har hänt för.
hur är det med juwels akvarium då, jag har aldrig fattat vad det är.
Är det ett ramakvarium?
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 1 april 2010 10:24
sissi. skrev:
hur är det med juwels akvarium då, jag har aldrig fattat vad det är.

Är det ett ramakvarium?

Nej.
Det är väl oftast som så att ramakvarier oftast är svensktillverkade (förekommer även dansktillverkade) medan ramakvarier nästan inte alls förekommer i t.ex. Tyskland.

Går man 20 år tillbaka så var kanske 90% av alla akvarier som såldes i Sverige ramakvarier, men idag är det även här klart vanligare med helglas.

I Tyskland etc. har som sagt ramakvarier aldrig slagit igenom. De enda ramakvarier som jag överhuvudtaget har sett i Tyskland är en del Akva Stabil-akvarium (tillverkas i Danmark).

Dock skall sägas att det extremt sällan är problem med fabrikstillverkade akvarium - oavsett om det rör sig om ett ram- eller helglasakvarium.
#15 - 1 april 2010 10:30
Nej.

Det är väl oftast som så att ramakvarier oftast är svensktillverkade (förekommer även dansktillverkade) medan ramakvarier nästan inte alls förekommer i t.ex. Tyskland.

Går man 20 år tillbaka så var kanske 90% av alla akvarier som såldes i Sverige ramakvarier, men idag är det även här klart vanligare med helglas.

I Tyskland etc. har som sagt ramakvarier aldrig slagit igenom. De enda ramakvarier som jag överhuvudtaget har sett i Tyskland är en del Akva Stabil-akvarium (tillverkas i Danmark).

Dock skall sägas att det extremt sällan är problem med fabrikstillverkade akvarium - oavsett om det rör sig om ett ram- eller helglasakvarium.

Dags för lite dumma frågor igen:p men är juwel ett helglasakvarium då?
vad utmärker ett helglasakvarium?
#16 - 1 april 2010 10:32
Jepp, det är det.
Ett helglas har ingen nitad ram runtom karet, såsom alu-kar har. Jag har faktiskt aldrig hört talas om ett Juwel som spruckit, så det är nog ganska sällan som dessa kar går åt pipan...
#17 - 1 april 2010 10:35
sissi. skrev:

Finns inga dumma frågor-alla vet vi olika å kan olika om olika saker
"ingen är bra på allt-men alla är bra på något":)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 1 april 2010 10:48
sissi. skrev:

Jag svarade ju faktiskt på din fråga;)

Fast nu blev det en fråga till - men den har ju ansjo redan svarat på:D
#19 - 1 april 2010 11:00
ansjo skrev:
Jepp, det är det.

Ett helglas har ingen nitad ram runtom karet, såsom alu-kar har. Jag har faktiskt aldrig hört talas om ett Juwel som spruckit, så det är nog ganska sällan som dessa kar går åt pipan...

Det är ju skönt att höra, har faktiskt inte heller läst om så många juwel kar som går sönder *peppar peppar*
Hoppas allt går bra för dig anders!! som sagt du hade tur i oturen

Annons