ansjo skrev:Jag har haft akvarium i nästan 35 år och ikväll drabbade det mig för första gången, så den risken är inte så stor...
Tänk på hur många kar du läst om kontra hur många som skriver här på Zoopet, så jag tycker du ska sova gott i natt med:)!
endymion skrev:Aluminiumram är ett extra skydd, släpper siliconet helt i ett helglaskar rinner det ofta ut rätt mycket vatten snabbt. Men i alukar hålls de ihop och vattnet rinner ut långsammare.
sissi. skrev:hur är det med juwels akvarium då, jag har aldrig fattat vad det är.
Är det ett ramakvarium?
Kjell Fohrman skrev:Nej.
Det är väl oftast som så att ramakvarier oftast är svensktillverkade (förekommer även dansktillverkade) medan ramakvarier nästan inte alls förekommer i t.ex. Tyskland.
Går man 20 år tillbaka så var kanske 90% av alla akvarier som såldes i Sverige ramakvarier, men idag är det även här klart vanligare med helglas.
I Tyskland etc. har som sagt ramakvarier aldrig slagit igenom. De enda ramakvarier som jag överhuvudtaget har sett i Tyskland är en del Akva Stabil-akvarium (tillverkas i Danmark).
Dock skall sägas att det extremt sällan är problem med fabrikstillverkade akvarium - oavsett om det rör sig om ett ram- eller helglasakvarium.
sissi. skrev:Dags för lite dumma frågor igen:p men är juwel ett helglasakvarium då?
vad utmärker ett helglasakvarium?
ansjo skrev:Jepp, det är det.
Ett helglas har ingen nitad ram runtom karet, såsom alu-kar har. Jag har faktiskt aldrig hört talas om ett Juwel som spruckit, så det är nog ganska sällan som dessa kar går åt pipan...