akvarium, stort eller litet?

#1 - 9 juli 2004 20:47
Hej hej.

Jag har nu ett 60-liters akvarium med 8 guppys (7 honor, 1 hane), några platy samt 10 yngel i en yngelkasse. Jag har haft lite problem med mina guppysar. De magrar och blir slöa och dör sedan. Men det är bara vissa som drabbas. De andra är hur pigga som helst. Akvariumet har bara stått i ca 3 veckor, är det någon som vet vad det beror på?

Jag undrar om jag borde ta fram ett större akvarium. Jag tycker alltid att mina guppys dör om jag har dem i ett stort akvarium och de slutar yngla. Akvariumet är på 160 liter. Men kan det vara så att det är vattnet i det större akvariumet, att det vattnet har för mycket klor i sig? Jag funderar på att ställa 160-litrerts med vatten i två veckor när jag är på semester. Borde jag ha växter i då? ska lyset vara på? en pump?

Jag är väldigt tacksam om någon orkar svara på detta
Emma
#2 - 9 juli 2004 21:04
kom på att det var en till sak jag tänkte fråga. Äter ancistrus yngel?
#3 - 9 juli 2004 21:20
Det är inte mer klor per liter vatten i ett större akvarium än i ett mindre. Det är väl vatten från samma källa?

En pump är bra att ha igång som håller vattnet i rörelse om du skall starta 160-litarn med vatten innan du åker på semester.
#4 - 9 juli 2004 21:43
Men med 60-litrets brukar jag ju spara vatten till efter att jag gjort rent. Det var mer så jag menade. Är det någon som kan svara på det andra?
#5 - 10 juli 2004 09:43
Hur gör du när du gör rent ditt akvarium?

Om ditt akvarium bara har varit igång 3 veckor så har du väl inte redan "gjort rent" det?

Vi kanske är guppydöden på spåren!
#6 - 10 juli 2004 15:59
Jag fyllde inte ända upp när jag startade akvariét, så har jag fyllt på ett par liter i veckan. Jag har inte gjort något annat än så länge.

Annons