Akvarium utan bakgrund?

#1 - 13 februari 2011 11:25
Har fått en förfrågan om att ställa ett akvarium i en restaurang i Göteborg där jag jobbar.
De vill att den skall stå som en avskiljare mellan två delar av restaurangen och att det inte skall vara någon bakgrund i akvariet så att det går att se igenom det.
Jag har fått lära mig att man inte skall ha det så men har på flera platser sett just detta upplägg.
Det jag isf skall ställa upp är ett 720L med malawi embuna.
Kan jag ställa upp det så och vad skall jag tänka på isf
#2 - 13 februari 2011 11:30
enligt djurskyddslagen så måste en sida vara insynsskyddad. men det vet man ju själv att det finna många kar som inte är det.

men om du har ett bra djup i karet så du kan bygga upp en ordentlig sten-konstelation i mitten så har fiskarna nån stans att gömma sig. men vet inte om det känns bra i en restaurang där det hela tiden kommer nytt folk etc. tänker mest då på att ingen sida är insynsskyddad.
#3 - 13 februari 2011 11:39
hannesc skrev:
enligt djurskyddslagen så måste en sida vara insynsskyddad. men det vet man ju själv att det finna många kar som inte är det.

men om du har ett bra djup i karet så du kan bygga upp en ordentlig sten-konstelation i mitten så har fiskarna nån stans att gömma sig. men vet inte om det känns bra i en restaurang där det hela tiden kommer nytt folk etc. tänker mest då på att ingen sida är insynsskyddad.

Fel inte en sida utan karet behöver inte vara täckt, karet skall vara så inrett att fiskarna kan finna platser fria från insyn - det betyder att ett fristående akvarium måste ha gömslen av sådan art att det inte går att se in i dem och ditt fisken kan söka skydd...
#4 - 13 februari 2011 12:06
tror vi båda har rätt faktiskt

13 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av fiskar

Allmänt om hållande av fiskar

1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks.

Allmänna råd till 13 kap. 1 §

Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art.

Konstruktion av akvarier

2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut.

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.
Bilagor:
#5 - 13 februari 2011 13:22
4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd. Precis det jag säger - om man ordnar insynsskyddade gömslen så behöver inte akvariet ha insynsskyddad sida... tro mig djurskyddslagen kan jag ... har jobbat med den i tio år ;)
#6 - 13 februari 2011 13:26
hannesc skrev:
men om du har ett bra djup i karet så du kan bygga upp en ordentlig sten-konstelation i mitten så har fiskarna nån stans att gömma sig.

Var det inte det Hannes menade då;)?
#7 - 13 februari 2011 13:49
sa ju att vi hade rätt båda två!

o det var ju det jag menade med att om han har ett bra djup i karet så man kan bygga en ordentlig inredning för fiskarna så de kan gömma sig. tänk en restaurang med massa folk på alla sidor om karet. väldigt stressande för fisken.
#8 - 13 februari 2011 14:34
hannesc skrev:
sa ju att vi hade rätt båda två!

o det var ju det jag menade med att om han har ett bra djup i karet så man kan bygga en ordentlig inredning för fiskarna så de kan gömma sig. tänk en restaurang med massa folk på alla sidor om karet. väldigt stressande för fisken.
hmm missade det -skyll på senildemensen... men även i ett ganska smalt akvarium går det att göra insynskyddade gömslen... ingång uppifrån tillexempel
#9 - 13 februari 2011 15:24
Ett stenrös med en "innegård" skulle kanske funka?
#10 - 13 februari 2011 15:56
kan ju om det ska stå med ena kortsidan mot en vägg klä den med bakgrund så har du ju en sida.
#11 - 13 februari 2011 18:13
J.Milton skrev:
Ett stenrös med en "innegård" skulle kanske funka?

yes och växter som planteras i buskar runt stenar är oxå bra... En växt framför ett hål är ett annat alternativ---

Annons