Blev lite nyfiken efter att ha läst ett inlägg i en annan tråd.
Går det att hålla igång ett akvarium utan något filter ? Och om ja, hur bär man sig åt då? Hur ska akvariet se ut, och hur ska man göra för att det ska funka ?
Spongeduck skrev:Blev lite nyfiken efter att ha läst ett inlägg i en annan tråd.
Går det att hålla igång ett akvarium utan något filter ?
Spongeduck skrev:
Och om ja, hur bär man sig åt då? Hur ska akvariet se ut, och hur ska man göra för att det ska funka ?
Nubi skrev:Ta en titt på Södermalms akvariaffär http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm
Han har lowteck kar.
Ason skrev:Jag har tittat runt i en massa akvarieaffärer både i Göteborg och Stockholm de senaste månaderna. I veckan kom jag till Södermalms akvarieaffär för första gången, efter att ha läst om den på nätet. Det jag slogs av var hur oerhört lugna och harmoniska alla akvarierna och dess innevånare var, utan hårdpumpande saluakvariumscirkulation. Vad jag förstod fanns där inga pumpar eller filter.
En av de viktiga komponeneterna där tror jag var det bottenmaterial som Jan använder, ett minilecakulslikande material som heter Aquaclay. Det ger en stor och fördelaktig yta nere i bottnen för tillväxt av nedbrytningsbakterier, och att låta dem verka i sin egen takt.
Andra viktiga komponenter torde vara lagom mängd växter och djur - samt inte minst kunnig och noggrann skötsel.
Södermalms akvarieaffär var en riktig ahaupplevelse för mig!
Bengt
Spongeduck skrev:Jag ska läsa på lite nu om low-tech. Jag tfunderar lite nämligen starta ett litet akvarium i mitt grupprum i skolan eftersom det verkade ganska intressant.
Vad skulle ni säga är gränsen för minimumvolym på ett low-tech kar?
Kan man man göda med pmdd i ett low-tech, eller ska man låta bli att tillföra ämnen i vattnet?
Vilka fiskar och andra djur skulle passa i ett low-tech ? Fiskar som tål en del borde det vara, men några tips?