Akvarium utomhus

#1 - 12 mars 2007 17:02
Har gått och tänkt på om jag skulle sätta upp ett Akvarium utomhus på trädäcket bakom huset där det inte är så mycket direkt solljus.I den skulle det gå två Shubunkin och två guldfiskar,vad jag skulle vilja ha hjälp med är följande.
1.Vilket underlag ska jag köra med Low-Tech variant med dammväxter eller med vanlig Engelsk sjösten utan växter.

2.Skall det täckas på tre sidor med frigolit,på grund av värme på sommaren så det kan vara dämpade mot värmen på sommaren.

3.Finns där någon algätande mal som klarar svenkt klimat utomhus.

3.På vintern vad ska man göra, isen kan jag hålla borta med hjälp av cirulationen av mina två pumpar men klarar sig glaset.Det är inte tänkt att vara nån slags värme alls på grund av att dem inte behöver det fiskarna men klarar glaset sig då,eller behöver jag sätta in det på vintern.

Sen hade jag tänkt mig att ovanför täckglasen sätta dit en fin bänkskiva som används som bord vid grillning nån fin blomma på kanske,som kvälls belysning två spottar i karet nån fräck färg kanske rätt så härlig vid grillning att sitta och titta på det på kvällen när ljuset är på någon som har erfarenhet av detta är jag tacksam för svar.:)
#2 - 12 mars 2007 18:14
Kom på nåt till som jag behöver hjälp med imman på glaset då man inte har värme på,man kanske måste ha värme ändå nån slags av underhålls värme typ 5till10 grader på vintern tänker jag främst på då och även frost på glaset vid minus grader.
#3 - 12 mars 2007 18:26
För övervintring av guldfisken behöver du värme i karet. I dammar klarar de sig tack vare att dammen är såpass djup att man behåller tillräcklig temperatur längst ner. I ett akvarium riskerar en isande kall vind och minusgrader att sänka temperaturen för lågt skulle jag tro.

I övrigt ett intressant projekt som låter väldigt lockande. ;)
#4 - 12 mars 2007 18:31
S_sund skrev:
För övervintring av guldfisken behöver du värme i karet. I dammar klarar de sig tack vare att dammen är såpass djup att man behåller tillräcklig temperatur längst ner. I ett akvarium riskerar en isande kall vind och minusgrader att sänka temperaturen för lågt skulle jag tro.

I övrigt ett intressant projekt som låter väldigt lockande. ;)
Men om man kör med frigolit på vintern på sidorna för att isolera det lite,men det går kanske inte ändå man måste ha lite värme i det
#5 - 12 mars 2007 18:44
Bra fråga, är ingen expert men risken är väl att om det blåser på den fjärde,oskyddade sidan så kommer det att kyla kraftigt?
#6 - 12 mars 2007 18:49
S_sund skrev:
Bra fråga, är ingen expert men risken är väl att om det blåser på den fjärde,oskyddade sidan så kommer det att kyla kraftigt?
Det går att ha värme i det men jag tänkte att snåla lite på strömmen:p du vet inget om underlaget i karet växter m.m jag har en massa växter i dammen på tomten men dem är så tråkiga tänkte mig nåt nytt om det finns tillgängligt att köpa:)
#7 - 12 mars 2007 18:55
stene skrev:
Det går att ha värme i det men jag tänkte att snåla lite på strömmen:p du vet inget om underlaget i karet växter m.m jag har en massa växter i dammen på tomten men dem är så tråkiga tänkte mig nåt nytt om det finns tillgängligt att köpa:)

Snåla är bra ibland! ;)

Ledsen Stene är absolut ingen expert på ämnet, baserar mina erfarenheter på min pappas dammbygge och övervintring av guldfiskar i damm (6 år och lika många vintrar :) )

Däremot inser jag ju att det finns potential här! Får ju inte plats med fler akvarium inne i huset men kan man börja sätta akvarium ute i trädgården så finns det ju 1000m2 ytterligare att tillgå! :D
#8 - 12 mars 2007 19:00
S_sund skrev:
Snåla är bra ibland! ;)

Ledsen Stene är absolut ingen expert på ämnet, baserar mina erfarenheter på min pappas dammbygge och övervintring av guldfiskar i damm (6 år och lika många vintrar :) )

Däremot inser jag ju att det finns potential här! Får ju inte plats med fler akvarium inne i huset men kan man börja sätta akvarium ute i trädgården så finns det ju 1000m2 ytterligare att tillgå! :D
Fick denna iden när vi var i semester i danmark i Esbjerg så fanns ett ute kar med koi,guldfisk m.m utomhus på vintern så j..kla fräckt var det ,massa akvarium har man en massa pumpar att tillgå så det blir inga problem:)
#10 - 12 mars 2007 20:32
Värme försvinner ju uppåt mycket så att ha frigolit uppepå akvariet oxå kanske hjälper till på vintern. Men något eller ett par små titthåll från läsidan så dom inte får panik när något stort och ev farligt tittar på dom när en frigolitvägg plötsligt tas bort. Visst är det tak på trädäcket förresten? Sen bor du ju långt söderut. Annorlunda om du bott långt upp i landet med kylan.
#11 - 13 mars 2007 05:12
eriahl skrev:
Värme försvinner ju uppåt mycket så att ha frigolit uppepå akvariet oxå kanske hjälper till på vintern. Men något eller ett par små titthåll från läsidan så dom inte får panik när något stort och ev farligt tittar på dom när en frigolitvägg plötsligt tas bort. Visst är det tak på trädäcket förresten? Sen bor du ju långt söderut. Annorlunda om du bott långt upp i landet med kylan.
Hade planer att ha frigolit på undersidan av bänkskivan,tak har jag inte på trädäcket för tillfälligt i dag har vi 12 plus grader så kallt har vi inte alltid i Skåne nästan aldrig i år nån månad.Så det går att ta in dem på vintern en kort period,vad jag gärna skulle vilja ha hjälp med är vilka växter i så fall i karet:) ,och alger men om karet inte står i direkt solljus så kanske det funkar
#12 - 13 mars 2007 06:36
Ska du vinterförvara dem eller ska du umgås med dem under vintern?
Fryser ytan kan glaset spricka.
Engelsk sjösten tycker jag är bäst då Guldfisken gillar att plocka med sten på botten.
Växter äter och river de sönder.
Du kan isolera med en "huv" gjort av frigolit under vintern.
Luftpump för att röra ytan och ett innerfilter med låg cirkulation som inte stör fiskarna när det är under 10 grader i vattnet.
#13 - 13 mars 2007 07:53
Du efterfrågade en algätande mal och det kan jag inte hjälpa dig med. Däremot kan jag tipsa om sandkryparen, Gobio gobio, en algätande karpfisk som även finns sällsynt i södra Sverige. Jag såg den i en av Umeås akvarieaffärer i höstas för dryga hundralappen.

Du kan läsa lite om den här: http://brackvattensakvariet.se/sidor/fisk/Gobio_gobio.htm
#14 - 13 mars 2007 08:16
Vi tömde vår damm i september när vi skulle ändra om lite i den o undertiden så hadde vi våra guldfiskar i 200 liters tunna som vi samlar regnvatten i .
Nu i Februari skulle jag ta lite vatten från tunnan o då såg jag ett litet guldfiskyngel som piggt simmade omkring som hadde klarat vintern
Nu har det ju visserligen varit en mild vinter men ändå :)
#15 - 13 mars 2007 11:26
Äter sandkryparen alger??
#16 - 13 mars 2007 11:52
Dammruda ska enligt uppgift vara duktig på att hålla efter alger. Denna uppgift avsåg dock dammar på golfbanor och liknade, odlaren undrade varför fjällkarp, spegelkarp och liknade ofta används när svenska arter som ruda och sutare är effektivare.

Både ruda och sutare är ju ganska stora fiskar. Vill minnas att den sk. dammrudan är en tusenbrödraform av vanlig ruda, men kan ha fel.. Det borde finnas uppgifter på "nätet" dock.
#17 - 13 mars 2007 12:10
Varför använder dom inte gräskarp. Men rudan klarar ju av rejäl kyla
#18 - 13 mars 2007 14:56
Fjällkarp, spegelkarp och gräskarp såklart :) missade den sista bara. Odlaren menade att våra svenska arter gör ett bättre jobb. Men förr fanns bara inga odlingar på sutare och ruda, därför blev det vanligt att köpa karp till dammar och med tiden har det blivit karp som gäller..
#19 - 13 mars 2007 15:03
Kramfors skrev:
Ska du vinterförvara dem eller ska du umgås med dem under vintern?

Fryser ytan kan glaset spricka.

Engelsk sjösten tycker jag är bäst då Guldfisken gillar att plocka med sten på botten.

Växter äter och river de sönder.

Du kan isolera med en "huv" gjort av frigolit under vintern.

Luftpump för att röra ytan och ett innerfilter med låg cirkulation som inte stör fiskarna när det är under 10 grader i vattnet.
Jag vill helst ha dem utomhus i karet på vintern också men om det inte går så får väl jag ta in dem,målet är att inte ytan ska frysa så där får väl med cirkulation har funkar med dammen på vintern inte alltid det är därför jag inte vågar chansa att ha dem i dammen på vintern.

Jag hade tänkt mig dammväxter i akvariumet lite grövre som jag har i dammen men dem är glada för att äta och sen är det bottenmaterialet om växterna trivs i sjösten och som nu i dammen har jag mer jordaktigt som det har blivit med åren.

Sen är det värmen som blir förmodligen det kan ju bli rena växthuset där inne,men där det ska stå är det bara lite kvällsol som är inte så skarp.När dem är ute i dammen så blir där också varmt, hoppas du kan svara på lite frågor Kramfors jag vet att du är en riktig Baddare på sådana frågor:D
#20 - 13 mars 2007 15:19
varför inte skaffa svensk sötvattenfisk till akvariumet?
#21 - 13 mars 2007 15:25
Vic skrev:
varför inte skaffa svensk sötvattenfisk till akvariumet?
Kan man säkert ha men det är färgerna som jag är ute efter och att det ska vara rogivande att titta på.Det svenska fisken:) har jag så många gånger fångat på krok att liksom inte är så spännande mer att titta på.
#22 - 13 mars 2007 15:39
Tycker du inte att både abborre och sarv är ganska så färggranna? Hade jag kunnat tänkt mej att ha, men smaken är ju bekant som baken. :)
#23 - 13 mars 2007 17:40
Jens A. skrev:
Tycker du inte att både abborre och sarv är ganska så färggranna? Hade jag kunnat tänkt mej att ha, men smaken är ju bekant som baken. :)
Ja precis smaken är som baken:)
#24 - 16 mars 2007 19:35
Var idag och kollade på några spottar som man kan ha i karet..239 kr stycket det var inte billigt det tänkte jag så jag får ta mig en funderande till.
#25 - 23 juli 2007 16:40
Jepp nu är det klart i alla fall mitt första utomhus akvarium det blev ett 225L som jag placerade mot husgaveln på trädäcket det är bara lite kvälls sol på det stället.Där går några guldfiskar tänkte mig först färggranna slöjdskärtar men dem måste man ta in på vintern så jag valde guldfiskar som jag kan slänga in dammen nu till vintern.

Jag täckte sidorna med frigolit mest fär värmen och solljus kör med blått ljus som jag tänder på kvällen när man sitter ute, kör med två pumpar i engelsksjö sten i byggt någon grotta av lite större natursten.Kommer lite bilder när det mörknar plus då är kameran laddad.
#26 - 23 juli 2007 19:10
Lite bilder:)Nu kan man sitta och äta ute och titta på akvarium också kan det bli bättre:D
#27 - 23 juli 2007 19:26
Ser riktigt häftigt ut:D Har du hört något mer från någon om hur det kommer gå i vinter med karet eller kör du på en chansning?:)
#28 - 23 juli 2007 19:41
Glenn skrev:
Ser riktigt häftigt ut:D Har du hört något mer från någon om hur det kommer gå i vinter med karet eller kör du på en chansning?:)
Ett helt halv år till dess för tillfälligt är det grilla och dricka pilsner som gäller på sommaren och då måste man ha något att titta på så det tar jag med ro den tiden den sorgen:D:Dom jag ska vara seriös så ska fiskarna i dammen till vintern och karet in i gäststugan men det hade säkert gått att ha det ute året om men det tänker man inte på nu precis nu är det sommar;)
#29 - 23 juli 2007 19:52
Jo det har du rätt i att man måste ha något att kolla på;) Men som sagt riktigt nice med en burk ute sådär. Önskar själv att man inte bodde i lägenhet så man kunde hitta på lite roliga projekt:(
#30 - 23 juli 2007 19:56
Glenn skrev:
Jo det har du rätt i att man måste ha något att kolla på;) Men som sagt riktigt nice med en burk ute sådär. Önskar själv att man inte bodde i lägenhet så man kunde hitta på lite roliga projekt:(
Glenn du får gifta dig och skaffa en massa barn:D:Doch stor bil skippa hunden det behövs inte du har fiskar;)
#31 - 23 juli 2007 21:02
Gifta sig och skaffa barn, är du tokig eller:confused::confused::confused:
#32 - 23 juli 2007 21:15
Glenn skrev:
Gifta sig och skaffa barn, är du tokig eller:confused::confused::confused:
Det kommer:)
#33 - 23 juli 2007 21:49
Nej det kan jag lova att det inte gör. Iaf inga barn för min del:p
#34 - 24 juli 2007 09:06
Fint med ett akvarium utomhus! Gillade det verkligen!

Glenn skrev:
Nej det kan jag lova att det inte gör. Iaf inga barn för min del:p
Hehe, min bror skulle aldrig ha barn... aldrig i livet! Nu e han 32 och de senaste månaderna har han helt plötsligt börjat längta... fast han måste ha en kvinna först... vore kanske bra... så säg aldrig aldrig...
#35 - 29 juli 2007 22:38
En damm fryser inte om den är tillräkligt djup för den får värme från backen. Ditt akvarium tillförs ingen värme så jag är ganska säker på att det kommer att hålla dygnsmedeltemperatur (eller veckomedel) och när den blir under noll fryser det.
#36 - 1 augusti 2007 14:33
Kul projekt:D, skall bli spännande i vinter och se hur det går.
#37 - 1 augusti 2007 16:08
Kul projekt:D, skall bli spännande i vinter och se hur det går.
Då åker fisken i dammen och karet sättes in väntan till det blir behagligare klimat efter som jag bor i Skåne så lär det inte dröja för länge.;)Men än så länge går det bra inga alger än så länge det har ändå stått ute ett tag men det kommer väl:(
Bilagor:
#38 - 1 augusti 2007 16:57
stene skrev:
Då åker fisken i dammen och karet sättes in väntan till det blir behagligare klimat efter som jag bor i Skåne så lär det inte dröja för länge.;)Men än så länge går det bra inga alger än så länge det har ändå stått ute ett tag men det kommer väl:(

Ja det är nog klokt att flytta fisken till vintern.
#39 - 1 augusti 2007 17:04
Kul projekt. Se till att hålla oss uppdaterade med hur det går!

Själv har jag en tunna med endlers guppy och näckrosor på balkongen. Nyss dök den första kullen ungar upp.
#40 - 1 augusti 2007 17:12
Ja det är nog klokt att flytta fisken till vintern.
Men det får jag se:pom det inte blir nån vinter i år igen så åker där i en doppvärmare på plats,men det får jag se det är långt till dess:)
#41 - 1 augusti 2007 17:17
stene skrev:
Men det får jag se:pom det inte blir nån vinter i år igen så åker där i en doppvärmare på plats,men det får jag se det är långt till dess:)

Vi får väl hoppas att vintern håller sig på avstånd då;)
#42 - 11 september 2007 18:41
Lite uppdatering fiskarna stormtrivs äter och mår bra,dem hade lite sällskap av 4 stycken Signal kräfter men det gör jag aldrig mer om trasiga fenor stressade fiskar blev till följd,detta visste jag sen innan att man inte kan blanda, men att dem bara skulle se fisken som föda i denna utsräckning visste jag inte dem var väl hungriga när jag fick dem nu hade jag dem bara i ett dygn men det räckte.Än håller karet 14 grader på kvällen men det har varit nere i 11 grader ändå här i Skåne vi fick en köldknepp på 1 grad på natten.

Sugen på att släppa i dem i dammen och låta där gå Kräfter istället i karet för dem var så jäkla roliga att titta på,men det är fisken också så det får väl tänkas på,där är nog några månader än som det kan beskådas innan den riktiga frosten kommer får man hoppas.
#43 - 11 september 2007 19:51
Du har inte nära till vatten så dom får för sig att traska dit. Kollat könen på dom? Kanske blir kräftpappa till vår/sommaren ev
#44 - 14 september 2007 18:05
eriahl skrev:
Du har inte nära till vatten så dom får för sig att traska dit. Kollat könen på dom? Kanske blir kräftpappa till vår/sommaren ev
Det är ett väl slutet kar;)Och nära till vatten har jag också men där i ska dem inte alls det blir att jag släpper dem i en damm på området:)
#45 - 14 september 2007 20:53
värmeväxlare?

går det inte att placera ytterfiltret inomhus och dra slangar/rör genom väggen, inomhusluften värmer.
frågan är hur efektivt det blir och så blir det kondens förstås.

bara en ide!
#46 - 15 september 2007 05:29
dunderhake skrev:
går det inte att placera ytterfiltret inomhus och dra slangar/rör genom väggen, inomhusluften värmer.

frågan är hur efektivt det blir och så blir det kondens förstås.

bara en ide!
Kanske hade funkat,men jag tror inte det hade varit tillräckligt:)
#47 - 20 september 2007 18:11
Nu har fiskarna lämnat karet dem hade kunnat varit där några månader till men nu simmar dem i dammen för att möra vintern.Allt detta för signalkräftan existens i karet dem är hur fräcka som helst så dem får gå där för tillfälligt och så har jag beslutat att sätta in karet med kräfterna också så dem klarar vintern.

Nästa år funderar jag om jag ska sätta ur mitt tomma 325L också på trådäcket sidan om det andra karet och där får så gå fisk i härlig blandning tycker jag.Sen om det ska gå Koi i har jag inte bestämt än så det kanske blir Guldfisk som går där,efter som jag har en sån dålig erfarenhet av koi som dör ela tiden.
#48 - 9 maj 2008 21:39
Liten uppdatering av det hela,hade lite små Guldfiskar i karet tills igår då dem åkte i dammen.
På Lördag ska det inskaffas några Signalkräftor som ska i karet istället,vad jag märkte förra året var att det går att ha fisk i året om,eftersom som det höll 8 plusgrader i Januari månad fast det höll ett par minus ute,det var väggen som höll Akvariumet varmt kom jag fram till.
Alger blev det inte alls knappt det vanliga förstås Kiselalger som var lätta att ta bort för hand eftersom karet står i skugga hela dagen så gjorde det susen tydligen.I år har jag försökt att köra med en Svensk Biotopisk Miljö nu för Kräftorna skull,att jag valde kräftor istället var att dem är så roligare att titta på än fiskarna som var där i:)
#49 - 9 maj 2008 22:18
Men tänk på att denna vintern var inte riktigt som andra, men det räcker kanske med värmen från huset ändå.
#50 - 9 maj 2008 22:21
Men tänk på att denna vintern var inte riktigt som andra, men det räcker kanske med värmen från huset ändå.
Då sätter jag bara igång en värmare i karet i värsta fall,men det är inte tänkt att det ska gå året om,det var mest att nu är det bevisat att det går att ha det igång året om i Skåne i alla fall.:)
#51 - 9 maj 2008 22:44
Skåne är underbart, längtar hem igen :)
Bilagor:
#52 - 10 maj 2008 03:50
Skåne är underbart, längtar hem igen :)
Det förstår jag:D om du har bor i Fjollträsk så förstår jag att du vill flytta hem.
#53 - 10 maj 2008 06:18
:D
Det där såg riktigt nice ut:D

Kanske blir en sådan lösning.
Vet dock inte vart jag ska placera det bara.
Har ju liksom sol runt om.
Kan det räcka med att bygga upp solskydd?
Tyvärr har jag ju ingen el framdragen utan har bara tidvis möjlighet att få solcellsenergi till 12volts batteriet.

Förövrigt så står mitt 197liters placerat på balkongen med kvällssol och det har funkat.
Hade 25grader igår kväll innan jag gick o la mig och 18grader nyss.
Så mina blåciklidsyngel klarade sig likaså mina nyckelhåls yngel.
Nu har jag bara cirka 30liter vatten i än så länge, så det är inte mycket till vattennivå tyvärr.

Det ska fyllas iallafall så småningom.
#54 - 10 maj 2008 06:21
Jo just det, har inte isolerat överhuvudtaget och akvariet är helglas samt det står på leca block.
Dock har jag vad jag tror en värmeficka i form av instängd varmluft från en uppock ner vänd balkonglåda precis i mitten av längden.
Funderade dock på att byta ut de där blåciklidsynglena mot guppy och mollys.
Ska även testa att ha ett ancistrus par i.

Har ingen cirkulation i över huvudtaget utan syre får de via ytan.

Annons