Akvarium utomhus en dag?! Frysning?

#1 - 15 oktober 2009 18:26
Jag har just idag införskaffat ett 936 liters men jag kan inte idag få det inomhus. Det finns definivt risk för frost i natt.

Måste jag ta in karet? Det är tomt, så det är mest silikonet jag är beskymrad över.
#2 - 15 oktober 2009 18:33
Dre skrev:
Jag har just idag införskaffat ett 936 liters men jag kan inte idag få det inomhus. Det finns definivt risk för frost i natt.

Måste jag ta in karet? Det är tomt, så det är mest silikonet jag är beskymrad över.

Menar du att det är ett tomt akvarium eller att du har vatten och fisk i? :confused:
#3 - 15 oktober 2009 18:35
då silikon i akvarium är töj och krympbart med 20-25% beroende på tillverkare så skulle jag tro det klarar sig... en jag känner har förvarat sitt en vinter i kallförråd och det höll tätt när det åkte fram igen iaf :)
Bilagor:
#4 - 15 oktober 2009 18:36
hmm, är det helt nytt? jag skulle ta in det om jag var du, skulle inte våga ha det ute när det blir kallt, och att om de står ute och fryser så vet jag inte vad som skulle hända när man tar in så stora kalla glas ytor in i värmen, försök att få in det om du kan.

Grymt kul att du skaffat ett badkar :) ska bli kul att se hur det blir, du får lägga upp bilder sedan :D
#5 - 15 oktober 2009 18:40
det är begagnat men silikonet känns mjukt. Problemet är att det väger 150+ kilo och jag är lite ensam just nu?!?!

Det finns givetvis inget vatten i det och det har varit tort i några månader.

Vanligt silikon kan man använda utomhus, men jag vet inte vad som gäller för akvariesilikon
#6 - 15 oktober 2009 18:42
Om jag hade bott i närheten så hade jag hjälpt dig :) är det nå vatten kvar i det eller är det helt torrt?
#7 - 15 oktober 2009 18:44
om du e osäker att det håller så kanske du har en värmare av nåt slag hemma?? kupéfläkt eller dylikt? sätt den i karet på med täckglasen och sätt den på så låg värme som möjligt!? eller ring en kompis som kommer och hjälper dig ;)
#8 - 15 oktober 2009 18:46
Om akvariet är snustorrt så är det ingen fara för att det ska hända nåt med det.
Täck över karet med nåt så är det helt lugnt.

Först om där är vatten i det så blir det farligt om det fryser.
#9 - 15 oktober 2009 18:47
Dre skrev:
det är begagnat men silikonet känns mjukt. Problemet är att det väger 150+ kilo och jag är lite ensam just nu?!?!

Det finns givetvis inget vatten i det och det har varit tort i några månader.

Vanligt silikon kan man använda utomhus, men jag vet inte vad som gäller för akvariesilikon

Du menar inte att du e lite klen och inte orkar släpa på det ? :D
#10 - 15 oktober 2009 18:47
Just kidding lite ;)

Va e där för mått på karet med den volymen ?
#11 - 15 oktober 2009 18:51
drd skrev:
Du menar inte att du e lite klen och inte orkar släpa på det ? :D

Ha ha, ja men alla kan inte lyfta sina kar som du Drd :D
#12 - 15 oktober 2009 18:51
det är i princip samma sak som badrumssilikon dock med ättika som härdare och utan mögelmedel i. och det ska ju gå å silikona fönster med det så det ska hålla för utomhusbruk!
#13 - 15 oktober 2009 18:51
Jag är klen som en liten sk-t

Nåja det har de lite udda måtten 160x90x65
65 är höjden.

det är fullt med BTN moduler. Om jag hade haft minne i min kamera hade jag tagit ett kort och lagt upp.Jag köpte en casio kamera men glömde minnet.

Faktum är att jag såg att det fanns lite vatten (1 dl) bakom en av modulerna :confused: Hur i h gör jag! Det ska stå i mitt gamla garage som jag håller på att inreda till hobbyrum och ikväll ska jag lacka golvet sista gången och det tar 8 timmar för att det ska torka, annars hade jag kunnat rulla in hela släpvagnen i garaget.
#14 - 15 oktober 2009 18:52
Det är dock gått om luft i den modul som det finns gammalt vatten så jag tror inte det blir något tryck. Glaset är 12mm. Helglasat.
#15 - 15 oktober 2009 18:57
Det gick tydligen att ta 2 bilder, lite minne fanns allt:
#16 - 15 oktober 2009 19:01
Du behöver inte oroa dig ett dugg tror jag men när du tagit in det så låt det stå och få upp värmen innan du fyller det med vatten;)
#17 - 15 oktober 2009 19:04
OK!

Då kör jag på detta och går ut och målar istället!

Tack för att alla svarade!
#18 - 15 oktober 2009 19:04
åheim skrev:
Du behöver inte oroa dig ett dugg tror jag men när du tagit in det så låt det stå och få upp värmen innan du fyller det med vatten;)

Presis, har hört en hel del skräckhistorier :(
#19 - 15 oktober 2009 20:33
Grattis till ett fint kar annars! :D
#20 - 15 oktober 2009 20:58
tackar. 3000 spänn fick jag ge. Men i och med att pumparna var kassa (2 innerfilter??) så ska jag höra om de kan justera priset. Det ingick en foderautomat också, som kanske funkar.

Annons