Akvariums Kupa/skål ???

#1 - 9 augusti 2008 18:50
hej. jag har fått ett akvarium som är formad som en skål. jag har ingen aning om akvarium och vad för fisk man skall ha eller tillbehör man skall köpa...
jag undrar om guppy är en bra fisk att ha i skålen?
jag undrar också vad man skall ha för redskap och vilka så fiskarna skall trivas bäst.
Akvariumet står på skrivbordet och saknar lampa och allt...
#2 - 9 augusti 2008 19:08
hej. jag har fått ett akvarium som är formad som en skål. jag har ingen aning om akvarium och vad för fisk man skall ha eller tillbehör man skall köpa...

jag undrar om guppy är en bra fisk att ha i skålen?er

jag undrar också vad man skall ha för redskap och vilka så fiskarna skall trivas bäst.

Akvariumet står på skrivbordet och saknar lampa och allt...
Välkommen till Zoopet Värld här båda bor och lever folk för sina Akvarium:DSkämt och sidor,i din lilla skål så är det inte lämpligt att ha fisk alls i(Knappt värt att nämn frågan här:D)Men räkor kan du ha i jätte roliga varelser faktiskt som ynglar av sig lätt:)
#3 - 9 augusti 2008 19:11
Här är en liten länk du kan läsa,finns jätte mycket att läsa men här är grundreglerna
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84
#4 - 9 augusti 2008 19:19
okej. tackar!! men om det nu säljs akvarium som är skålformade så borde de ju gå och ha fisk i. jag vill inte ha nått orginelt och tycker att skålen/kupan är cool att ha på kontoret för att vara lite avslappnande. Men hur stor skall en ett akvariums skål vara för att man skall kunna ha fiskar i och få dom att trivas? guppy är ju en ganska liten fisk, har ju hört att folk har guldfiskar i akvariumen.
#5 - 9 augusti 2008 19:27
Här är en liten länk du kan läsa,finns jätte mycket att läsa men här är grundreglerna

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84

okej. tackar!! men om det nu säljs akvarium som är skålformade så borde de ju gå och ha fisk i. jag vill inte ha nått orginelt och tycker att skålen/kupan är cool att ha på kontoret för att vara lite avslappnande. Men hur stor skall en ett akvariums skål vara för att man skall kunna ha fiskar i och få dom att trivas? guppy är ju en ganska liten fisk, har ju hört att folk har guldfiskar i akvariumen.
#6 - 9 augusti 2008 19:34
Välkommen hit! Läs runt lite här på zoopet innan du tar några inköps-beslut. Alltför många djuraffärer säljer saker som tyvärr inte är lämpade för fiskarna... Generellt sett så är ett stort akvarium bättre när man är nybörjare, dessutom är det svårt med skålar då det sällan får plats de tekniska tillbehör som behövs samt att rengöring är krångligt. Läs under "mitt första akvarium" så får du många bra tips! Alla är vi nybörjare i början, men vänta du, snart är du fast i akvarieträsket! Muahahaa!!!;)
/Erika
#7 - 9 augusti 2008 19:40
Tamarind skrev:
Välkommen hit! Läs runt lite här på zoopet innan du tar några inköps-beslut. Alltför många djuraffärer säljer saker som tyvärr inte är lämpade för fiskarna... Generellt sett så är ett stort akvarium bättre när man är nybörjare, dessutom är det svårt med skålar då det sällan får plats de tekniska tillbehör som behövs samt att rengöring är krångligt. Läs under "mitt första akvarium" så får du många bra tips! Alla är vi nybörjare i början, men vänta du, snart är du fast i akvarieträsket! Muahahaa!!!;)

/Erika

hehe... okej tackar för tipsen, kanske man skall sattsa på ett lite större och kanske cylidriskt eller 8 kantingt skulle funka bättre och får mer plats i det för tekniska prylar. skulle de funka
#8 - 9 augusti 2008 19:50
Smaken är som baken, själv skaffade jag runda och 6-kantiga för några år sedan för att de såg tuffa ut, men nu har jag endast "traditionellt" formade, dvs rektangulära fyrkantiga. Jag tycker att de är lättast att "möblera", lättast att rengöra och lättast att se fiskarna i. Snyggare helt enkelt! Men egentligen är väl det enda som spelar roll hur stort det är... Tycker nog att 60 eller 100 liter är bra för ett första-akvarium, har du mindre så är det dels svårare att sköta (grovt förenklat; mycket svårt att få bra biologisk jämvikt, fiskar blir lättare sjuka mm), dels är det svårt att hitta fiskar som passar i ett så litet kar och då kan man ju lätt tröttna på sin nya hobby om man har 2 arter att välja mellan...
/Erika
#9 - 9 augusti 2008 19:59
guppy är ju en ganska liten fisk

Men de blir hemskt många på ett kick......:) De kallas inte miljonfisk för inte.:D
Skålen är nog som sagts tidigare mest lämpad till växter och räkor, och på kontoret skall väl detta kunna vara optimalt tycker jag, räkor är nog den invånare som behöver minst tillsyn, de äter alger om det inte finns nå´t annat till hands. (bra under semestrar och långhelger) Testa med WP-räkor eller Körsbärsräkor, de anses enklast. Sedan finns det ett fåtal "miniatyrfiskar" som SKULLE kunna passa i ett så litet kärl, men som nybörjare skall man nog undvika detta. Men man ser allt i akvariet bättre i ett "traditionellt" rektangulärt akvarium......så det skulle jag ha satsat på istället. Lycka till, läs på noga innan du startar ditt akvarium, oavsett modell....
#10 - 9 augusti 2008 20:11
En lägenhet på 8 kvadrat går ju faktiskt att bo i, men det är ju inte så roligt i längden.

//C
#11 - 9 augusti 2008 21:56
EEhh jag är också ganska ny i akvariernas underbar värld men man har ändå rätt till en åsikt( i alla fall på detta eminenta forum) .... Ett cylindriskt akvarium är heltklar ett bra sätt att skapa en avspänd atmosfär på ett kontor och det är ändå lite ovanligt men visst en skål med körsbärsräkor är inte helt fel heller. För man för väntar dig en i halvt ihjäl stressad guldfisk i en guldfisk skål.
Guest
#12 - 9 augusti 2008 22:29
Ere inte ett minimum på 45L nu?
#13 - 10 augusti 2008 11:32
jo, för fiskar är det det, det är därför körsbärsräkor skulle passa så bra, de är ju dessutom rejält röda, så det är snyggt också.
#14 - 11 augusti 2008 20:09
Felet med körsbärs räkor är att de ser så goda ut att man blir hungrig av titta på dom =)
#15 - 11 augusti 2008 20:15
Annars så kan du ha skålen när det är dax att bjuda på nykokta kräftor, med krossad is i botten och en stor knippe krondill på toppen blir det perfa i en sån stor skål.. Skål!
#16 - 11 augusti 2008 21:28
Eller så kan han ju ha artemia och ha i den?
Artemia säljs i usa som "Sea monkeys" och kanske är kul att ha som husdjur`?
Själv har jag dom som mat
#17 - 12 augusti 2008 06:24
Finns det några uppfattningar på hur stor skålen är ?

Det här med att skålar skulle vara olämpliga är ju helt relaterat
till storleken...........

en liten skål på 10 liter funkar dåligt med fisk.

en skål på 200 liter funkar alldeles utmärkt med fisk om man
bara ser till att det finns ett bra filter som kan syresätta vattnet.
(tänker på grannens skål....modell JÄTTESTOR)
#18 - 12 augusti 2008 06:41
Precis, så därför frågar vi: Hur stor är skålen? (I liter)
#19 - 12 augusti 2008 21:33
Baf2 skrev:

Alla har vi olika smak jag gillar vinbärs snäckor med vitlöks smör och en bauget och vitt vin vad äter och dricker du till artemian?? :D
#20 - 13 augusti 2008 09:48
Baf2 skrev:

Jag har en skål med sea monkeys och några saltvattenssnäckor. Sea monkeys är i princip vita och är inte så vackra att titta på men dom simmar oavbrutet och gör en massa krumbukter så det kan vara lite kul i alla fall.

Annons