Jag är tillbaka i Hobbyn efter ett viss antal år och planerar att köpa akvstastabil 720L och börja om på nytt, har försökt kolla runt i nätet men hittar inte rätt information om vad dessa två fusion/ move har för skillander, dock så är det skillnad i pris.
så frågan är: vad har ni för erfarenhet av dessa, bra/dåliga vilken ska man välja och varför?
Hej!
Stod att läsa i beskrivningen att fusion är baserat på move men är ett lägre kar och därmed annan glastjocklek (tunnare) och är inte förborrat i botten..
Jaha, men då är det inte så stor skillnad mellan dessa två. Frågan är vad är fördelen/nackdelen med att det ska vara förborrat i botten, har ingen erfarenhet av detta utan generellt använt mig utav ytterfilter som vanligt.
Båda karen har samma mått = 720l och samma glastjocklek 12mm. Skillnaderna mellan karen är bl.a. utförande, mått och kvaliteten på bänken, Move är lite högre och är gjord i MDF. Fusion är således lite lägre och fömodligen gjord av spånskivor belagda med melamin. Utförandet på locken på karen skiljer sig också åt. Även profilen upptill runt om på karen skiljer sig åt i stil ev. också i kvalitet. Sen är det vad som redan nämnts bottengenomföringar och ventiler etc.
Vi har precis startat upp ett nytt Move 576. Valde att köra med ytterfilter istället för sump. Installationen av filter, utsug och returrör är mycket smidigt och snyggt. En närmast osynlig installation eftersom vi valde ytterfilter med intern värme.
Skillnaden är ganska stor mellan Move och Fusion. Move är betydligt mer påkostat, både bänk och akvarium. Det hela locket på Move är en alldeles fantastisk lösning, både praktisk och snygg. Locket på Fusion är delat, flimsigt och en ganska billig lösning. Du kommer inte att ångra de extra pengar du lägger på ett Move.
[QUOTE=Ouscazz;n2442034]Vi har precis startat upp ett nytt Move 576. Valde att köra med ytterfilter istället för sump. Installationen av filter, utsug och returrör är mycket smidigt och snyggt. En närmast osynlig installation eftersom vi valde ytterfilter med intern värme.
Skillnaden är ganska stor mellan Move och Fusion. Move är betydligt mer påkostat, både bänk och akvarium. Det hela locket på Move är en alldeles fantastisk lösning, både praktisk och snygg. Locket på Fusion är delat, flimsigt och en ganska billig lösning. Du kommer inte att ångra de extra pengar du lägger på ett Move.[/QUOTE]
Hej,
Tack för att du delar med dig kunskapen och informationen. Jag är inne på att köpa en av dessa har inte bestämt mig ännu men att köra med ytterfilter är något bättre, smidigare och enklare, föredrar att undvika sump.
Det går tyvärr inte att ladda upp bilder till forumet, vet ej varför.
[/QUOTE]
Om du har möjligheten att ladda upp i en annan site eller köra film på youtube och länka som admin hänvisar till, skulle det vara perfekt! Jag skulle uppskatta det ifall du har den möjligheten och tiden såklart.
[QUOTE=admin;n2442098]Du är inte Goldmedlem (och det går inte bli just nu). Men dra upp en bild på en annan site, eller kör en film på Youtube och länka?[/QUOTE]
Om du har möjligheten att ladda upp i en annan site eller köra film på youtube och länka som admin hänvisar till, skulle det vara perfekt! Jag skulle uppskatta det ifall du har den möjligheten och tiden såklart.[/QUOTE]
Finns videos på yt där du kan jämföra fusion och move och skapa dig en uppfattning om vad du vill ha!
Har försökt hitta såna i Youtube men tyvärr så hittar jag inget, om du hittar så länka gärna! :)[/QUOTE]
Om du har finanserna i ordning skulle jag rekommendera Move alla dagar i veckan. Skillnaden i upplevelse är större än man tror, speciellt möjligheten att installera nästan osynlig teknik. Och det hela locket är nästan värt hela mellanskillnaden. Locken på Fusion är en billig lösning som jag inte alls gillar.
Om du har finanserna i ordning skulle jag rekommendera Move alla dagar i veckan. Skillnaden i upplevelse är större än man tror, speciellt möjligheten att installera nästan osynlig teknik. Och det hela locket är nästan värt hela mellanskillnaden. Locken på Fusion är en billig lösning som jag inte alls gillar.
Det är rätt många som delar samma åsikt som dig när det gäller locken och tekniken. Jag vill gärna förstå om man kör Move, är det en nackdel att köra med sump nedanför eftersom man har just dessa hål färdiga i akvariumet?
När jag väl menar nackdel, menar att det kanske låter, tar för mycket plats, inte värt besvären mm.
[QUOTE=nikos33;n2442234]
När jag väl menar nackdel, menar att det kanske låter, tar för mycket plats, inte värt besvären mm.[/QUOTE]
Sump är optimalt, men lite meckigt innan man har det igång. Och det gäller att man vet vad man sysslar med när man bygger ett sumpsystem, många fällor att falla i. Om man inte vet bör man ta hjälp av någon med erfarenhet. Man kan få en enormt stor filtermassa med sump vilket gör systemet mer stabilt.
Jag har haft saltvattensystem med sump men valde ytterfilter till sötvatten för att det är enklare. Vi har ett Eheim 2180 vilket är helt perfekt eftersom Move 576 har tre hål borrade i botten. Två rör ut och ett in.
Move 720 har fyra hål i botten vilket gör att du kan köra två parallella filtersystem, en sump och ett ytterfilter, eller två ytterfilter.
Sump är optimalt, men lite meckigt innan man har det igång. Och det gäller att man vet vad man sysslar med när man bygger ett sumpsystem, många fällor att falla i. Om man inte vet bör man ta hjälp av någon med erfarenhet. Man kan få en enormt stor filtermassa med sump vilket gör systemet mer stabilt.
Jag har haft saltvattensystem med sump men valde ytterfilter till sötvatten för att det är enklare. Vi har ett Eheim 2180 vilket är helt perfekt eftersom Move 576 har tre hål borrade i botten. Två rör ut och ett in.
Move 720 har fyra hål i botten vilket gör att du kan köra två parallella filtersystem, en sump och ett ytterfilter, eller två ytterfilter.[/QUOTE]
Tack för informationen och kunskapen du delar med dig. Det är just det jag var inne på om man ska lägga ner sin tid att förstå och ha sump eller köra ytterfilter.
Hur är det med att koppla just ytterfiltern på dessa håll med tillbehören som följer med eller som möjligtvis köps, är det krånligt eller enkelt att installera och bara köra?
Jag har inte haft Eheim tidigare utan har haft fx6 men vart inte riktigt nöjd så det får bli en Eheim den här gången.
[QUOTE=nikos33;n2442243]
Hur är det med att koppla just ytterfiltern på dessa håll med tillbehören som följer med eller som möjligtvis köps, är det krånligt eller enkelt att installera och bara köra?
Jag har inte haft Eheim tidigare utan har haft fx6 men vart inte riktigt nöjd så det får bli en Eheim den här gången.[/QUOTE]
Det är väldigt enkelt att koppla in ett ytterfilter. Man beställer akvariet med genomföringar och kulventiler samt anslutningar i rätt dimension till de slangar man skall koppla in. Titta på Akvastabils hemsida så ser du alla tillbehör man kan använda.
En stor fördel med bottenborrat är att du bara ansluter filtret, öppnar kulventilerna så är filtret fyllt på nolltid, inget pumpande och strul.
Om du frågar mig så är Eheim det bästa filtret du kan ha. De är förvisso svindyra i inköp om man väljer att köpa nytt, men i längden är de värda pengarna.
Det är ju absolut ett alternativ. Men då skulle jag valt två ytterfilter med inbyggt förfilter.[/QUOTE]
Ja, jag håller med, något annat är inte tänkbart.
Fördelen med två är att man alltid har en back-up om ett filter skulle bråka. Plus att man kan bestycka dem med olika media för optimal biologisk och mekanisk filtrering.
Det är väldigt enkelt att koppla in ett ytterfilter. Man beställer akvariet med genomföringar och kulventiler samt anslutningar i rätt dimension till de slangar man skall koppla in. Titta på Akvastabils hemsida så ser du alla tillbehör man kan använda.
En stor fördel med bottenborrat är att du bara ansluter filtret, öppnar kulventilerna så är filtret fyllt på nolltid, inget pumpande och strul.
Om du frågar mig så är Eheim det bästa filtret du kan ha. De är förvisso svindyra i inköp om man väljer att köpa nytt, men i längden är de värda pengarna.
[/QUOTE]
Perfekt, låter som en bra förklaring till det.
Jag har kollat lite på Eheim, såklart sticker iväg i pris men gissar att de gör ett jävla bra jobb jämfört med andra. Fx6 som jag tidigare har haft tyckte inte den var rätt bra generellt, kunde lika gärna köra uter filter om man säger så.
Tack för att du delar med dig, planerar att beställa karet som nytt, fortfarande tveksam om det blir 576 eller 720 men det är under fundering. Hur är det med belysningen som man ska välja till, är det något specifik man ska välja och varför? , finns lika olika att välja är inte heller insatt på den delen.
[QUOTE=nikos33;n2442258]
Tack för att du delar med dig, planerar att beställa karet som nytt, fortfarande tveksam om det blir 576 eller 720 men det är under fundering. Hur är det med belysningen som man ska välja till, är det något specifik man ska välja och varför? , finns lika olika att välja är inte heller insatt på den delen.[/QUOTE]
Jag har haft 720 förr, och 540.
Move 576 har ett trevligt mått, 160cm. Man upplever det som en bra bit större än ett 540 trots att det bara skiljer 10cm. Men, ett 200cm 720 är ännu ett snäpp trevligare.
Vi har Akvastabils egen belysning, Lumax Plant, med en Sunrise LED controler. Plant ger ett naturligt ljus som påminner om dämpat solljus. Vi valde att köra med en enkel 123cm armatur och tycker att det räcker. Den ger ett naturligt ljus på full effekt, alldels perfekt för ett SA-kar. Vill man satsa hårt på växter kan det vara idé att ha två, eller tre, armaturer. Men, det växer faktiskt ganska bra även med en.
Tycker Eheim lever på gamla meriter. Att inte ha ett inbyggt förfilter t.ex. är en stor nackdel har jag insett.[/QUOTE]
Jag kan bara hålla med dig där, har enbart haft fx6 så är inte direkt förtjust i att köpa samma. Utan denna gång blir det Eheim för sedan utvärdera det, men generellt så säger många att Eheim är bättre men samtidigt dyrare också.
Jag har haft 720 förr, och 540.
Move 576 har ett trevligt mått, 160cm. Man upplever det som en bra bit större än ett 540 trots att det bara skiljer 10cm. Men, ett 200cm 720 är ännu ett snäpp trevligare.
Vi har Akvastabils egen belysning, Lumax Plant, med en Sunrise LED controler. Plant ger ett naturligt ljus som påminner om dämpat solljus. Vi valde att köra med en enkel 123cm armatur och tycker att det räcker. Den ger ett naturligt ljus på full effekt, alldels perfekt för ett SA-kar. Vill man satsa hårt på växter kan det vara idé att ha två, eller tre, armaturer. Men, det växer faktiskt ganska bra även med en.[/QUOTE]
Ja verkligen, tycker också 160cm gör skillnad känns större än vanliga akvarium som är 150cm. Jag ser att det ingår 2 st av Akvastabils egna belysning så det får bli att välja vilken som är lämpligast, karet ska ha bara fiskar så ingen direkt växtakvarium. Har planer att även beställa bakgrund från Aquadecor.
Får man fråga vart ifrån du köpte karet?
Jag pendlar mellan att beställa det från nätet eller via butik (Akvarielagret) så får se vad som är billigast och bäst när tiden är inne för beställa. Spontant känns som online är billigare men kan ha fel, fördelen är ju att de levererar hem, vet inte hur det är när det gäller butik.
[QUOTE=nikos33;n2442271]
Får man fråga vart ifrån du köpte karet?
[/QUOTE]
Vi köpte det av vår lokala handlare söder om Malmö. Det tog en knapp vecka från beställning till leverans och det kom levererat direkt till dörren från leverantören Eldorado i Danmark..
Ingenting ingår från Akvastabil, det är handlarna som sätter ihop egna paket med belysning och kopplingar/rör. Du får kolla runt och se vad de olika butikerna erbjuder. Det finns viss prutmån, men det är inte många procent. Jag vet att jag såg en handlare i Uppsala som hade bra pris, minns inte namnet på butiken men det går säkert att Googla. Vi fick iaf samma pris lokalt, med fri frakt.
Bakgrund valde vi BTN Slimline, för att den tar minst utrymme i anspråk i karet. 3D-bakrunder är väldigt snyggt, men stjäler stor volym i karet. Svårt också med bottenborrat.
Vi köpte det av vår lokala handlare söder om Malmö. Det tog en knapp vecka från beställning till leverans och det kom levererat direkt till dörren från leverantören Eldorado i Danmark..
Ingenting ingår från Akvastabil, det är handlarna som sätter ihop egna paket med belysning och kopplingar/rör. Du får kolla runt och se vad de olika butikerna erbjuder. Det finns viss prutmån, men det är inte många procent. Jag vet att jag såg en handlare i Uppsala som hade bra pris, minns inte namnet på butiken men det går säkert att Googla. Vi fick iaf samma pris lokalt, med fri frakt.
Bakgrund valde vi BTN Slimline, för att den tar minst utrymme i anspråk i karet. 3D-bakrunder är väldigt snyggt, men stjäler stor volym i karet. Svårt också med bottenborrat.
[/QUOTE]
Det är rätt smidigt ju med tanken på att det är en lokal handlare, vet inte hur allmänt leveranstider ser ut.
Jag har kollat lite generellt på nätet och de flesta erbjuder exakt samma sak, dvs karet, bänken, 2 st belysningar som man får välja samt färg på karet/bänken. Kan självklart ha missat någon sida som erbjuder mindre/mer.
Jag vart inne hos Akvarielagret och ställde lite frågor och generellt pris på just 720/576 Move men de kunde inte säga pris på rak arm utan vart tvungen att fixa en offert och det fanns inte tid för det när jag var där utan prioriterade andra kunder, så valde att avrunda och åka hem istället.
Ja bakgrunden gör rätt skillnad men det är som du säger, man förlorar en del volym i karet men kanske värt om det blir 720. Vill inte betala fantasi priser om man väljer att köpa karet från en lokal handlare som får uppdragen att montera ditt en bakgrund om det blir så, annars får man väl köpa/beställa och göra jobbet själv.
Tycker Åheim som har skickat länken på en butik där går liksom 720 för strax 22K vilket är rätt billigt jämfört med andra sidor.
[QUOTE=nikos33;n2442274]
Jag har kollat lite generellt på nätet och de flesta erbjuder exakt samma sak, dvs karet, bänken, 2 st belysningar som man får välja samt färg på karet/bänken. Kan självklart ha missat någon sida som erbjuder mindre/mer.
[/QUOTE]
Vissa, som Akvariumkungen har paketpris med rör och kopplingar, så det skiljer sig mellan handlarna. Akvastabil (Eldorado) har inga egna paketlösningar.
Länken du fick från Åheim är det bästa priset jag såg när vi köpte och vår lokala handlare matchade det priset. Men, om du inte har barn ihop med den lokala handlaren kan du lika gärna beställa på nätet. Ingen har dem på lager ändå så de skickas direkt från Eldorado i Danmark till köparen.
Kolla NOGA så att eventuell 3D-bakgrund passar med hålen som är borrade i botten. Alternativt skippa att använda hålen. Du måste ju ha rejäl cirkulation bakom bakrunden så då kan du lika gärna nyttja den som ett jättelikt internt filter.
För femton år sedan monterade jag en gigantisk Aquaterra Amazon 3D-bagrund i ett 720. Inga problem att göra det själv, bara man är noggrann med silikonet.
Vissa, som Akvariumkungen har paketpris med rör och kopplingar, så det skiljer sig mellan handlarna. Akvastabil (Eldorado) har inga egna paketlösningar.
Länken du fick från Åheim är det bästa priset jag såg när vi köpte och vår lokala handlare matchade det priset. Men, om du inte har barn ihop med den lokala handlaren kan du lika gärna beställa på nätet. Ingen har dem på lager ändå så de skickas direkt från Eldorado i Danmark till köparen.
Kolla NOGA så att eventuell 3D-bakgrund passar med hålen som är borrade i botten. Alternativt skippa att använda hålen. Du måste ju ha rejäl cirkulation bakom bakrunden så då kan du lika gärna nyttja den som ett jättelikt internt filter.
För femton år sedan monterade jag en gigantisk Aquaterra Amazon 3D-bagrund i ett 720. Inga problem att göra det själv, bara man är noggrann med silikonet.
Ja håller med dig, ska försöka utvärdera och kolla vad som passar mig bäst och vad som blir enklast. Jag vill gärna ha bakgrund dels för att det ger helt annan syn på hur karet ser ut och för att det är jävligt snyggt. Det skulle vara rätt bra att om vissa hade dessa kar hemma så man kan klämma och känna få liksom en bild men tyvärr så har ingen av butikerna dessa kar hemma utan det är som du ser att det är en lagervara.
Jag monterade en gång från Aquador men det var rätt länge sen antar att vissa saker har förändrats, får se om det blir aquador eller något annat. Jag ser också att Akvariekungen erbjuder dessa i deras sortiment.
[QUOTE=Ouscazz;n2442322]Endast ytterfilter, Eheim 2180 så det är mer än tillräckligt för 576L.
Belysning 2 x 38W 123cm Akvastabil Lumax Plant med sunriser.[/QUOTE]
skönt o ha just bara en som gör hela jobbet, hur har du löst det med de andra hålen som finns för ytterfilter, använt deras tillbehör för just stänga hålen eller finns de dubbla intag/uttag på på större än din, dvs 720 och uppåt. Hur känns det själv liksom med karet generellt, nöjd, bra, mindre bra en allmän bild.
skönt o ha just bara en som gör hela jobbet, hur har du löst det med de andra hålen som finns för ytterfilter, använt deras tillbehör för just stänga hålen eller finns de dubbla intag/uttag på på större än din, dvs 720 och uppåt. Hur känns det själv liksom med karet generellt, nöjd, bra, mindre bra en allmän bild.[/QUOTE]
Eheim 2080 och 2180 har tre slangar, två insug och ett utblås. Move 576 har tre hål i botten, jag har satt utsug i båda ändarna av karet och utblås i ena för maximal cirkulation.
Det följer med pluggar om man vill blockera ett eller flera av hålen.
Bara positivt att säga om akvariet, högsta klass på allt, och jag kan faktiskt inte hitta något negativt. Det skulle isf vara priset som är ganska högt, vi är uppe i ca 40.000:- allt inkluderat.
Karet är högt, så om man är kort i rocken kan det vara lite besvärligt att nå ned med händerna till botten. Man får isf använda en pall.
Eheim 2080 och 2180 har tre slangar, två insug och ett utblås. Move 576 har tre hål i botten, jag har satt utsug i båda ändarna av karet och utblås i ena för maximal cirkulation.
Det följer med pluggar om man vill blockera ett eller flera av hålen.
Bara positivt att säga om akvariet, högsta klass på allt, och jag kan faktiskt inte hitta något negativt. Det skulle isf vara priset som är ganska högt, vi är uppe i ca 40.000:- allt inkluderat.
Karet är högt, så om man är kort i rocken kan det vara lite besvärligt att nå ned med händerna till botten. Man får isf använda en pall.[/QUOTE]
Perfekt då vet man hur man ska lägga upp det med hålen i botten på karet. Den ser väldigt snygg ut har kollat lite runt på nätet generellt och läser bara gott om just akvastabil, sen att priset sticker iväg är väl en nackdel men man får gilla läget för man får mycket just för pengarna.
Gällande 720 så landar man just enbart för karet runt 22k, så man får hoppas att hitta resterande tillbehör som ytterfilter, sand, bakgrund på kampanj. Jag är inte direkt lång utan är 165, har haft en annan kar som var rätt hög Haquoss Infinity 153, Där var det rätt jobbigt haha.