Alarmerande temp. i karet - tips!

#1 - 8 juni 2007 16:28
Jag vet inte hur det är i övriga landet men här i Götet är det Hotter than Kjell:D
Termometern i mitt kar mätte nästan 33° nu när jag kom hem på eftermiddagen. Solen ligger inte på direkt på karet men luften blir ändå otroligt varm - och sålunda akvarievattnet.
Jag har aldrig varit för snabba panikförändringar i vattentempen, men här krävdes åtgärder (har faktiskt inte haft liknande temperaturuppsving tidigare... vad jag vet...).
Jag ställde det ena av mina två ytterfilter i en plasthink. Sedan fyllde jag ett par plastpåsar med isbitar och placerade påsarna bredvid filtret i spannen så att ispåsarna och filtret fick kontakt. Nu några timmar senare har jag faktiskt fått ner tempen till 30° och solen har ytterligare ett par timmar kvar att bränna husfasaden.
Fördelen med att ha isen i plastpåsar är ju att man snabbt kan avlägsna eller fylla på "kylan".

Om det här tricket är bra/nyttigt vet jag jädrar i mej inte, men jag var tvungen att åtgärda problemet - och det tycks ju funka. Kanske är det dessutom ett gammalt beprövat sätt men jag hittade inte någon liknande åtgärd här på forumet.

Hoppas det kan vara till nytta för någon!:)
#2 - 8 juni 2007 16:57
Usch ja, jag har 30 grader i mitt lilla kar och vet inte hur jag ska göra när jag reser bort.. skulle vilja ge akvariet ett solskydd eller nåt, men luften är ju ändå så varm runt omkring! Å så värmer lampan på....
#3 - 8 juni 2007 17:26
Dra ner persiennerna om ni har några (det tycker blommorna också om). Annars häng upp någonting för fönstren. Om man som jag har lyckan att dessutom ha markis så är det ännu bättre. Det blir inte lika varmt inne om man lyckas hindra solstrålarna från att komma in.
#4 - 8 juni 2007 17:33
Vi har ruskigt varmt här i Örebro med omnejd också. Hittills har vi lycktas hålla tempen i schack med hjälp av en hink kallvatten varje dag (fyller upp det som dunstat bort), Öppna matningsluckor, Lampor av, persienner nere och att vädra på nätterna.
När vi gjort så har vi hittills lyckats hålla tempen runt 27 grader i akvariet och i rummet.
#5 - 8 juni 2007 18:39
Iskalla vattenbyten... suck. Var ett himla elände förra sommaren oxå. Jag vet någon som tipsade om petflaskor, infrysta med vatten som man ställde i karet.
#6 - 8 juni 2007 19:52
Jo, det finns många trix - jag har också lagt ner påsar med kallt vatten i karet o.s.v. Men det här tycks funka riktigt bra - jag är nu nere i strax under 30 och det är väl dags att ta bort ispåsarna för ikväll och natt. Kan man hålla en hyfsat jämn temp på detta vis är det kanske något att begrunda... hmm, jag kör iallafall på ett tag.
Sedan skall vi ju inte klaga, det är ju helt underbart att det börjar likna lite sommar - men i våra kar blir det tropiskt:)
#7 - 8 juni 2007 20:36
Åhh...

Det har jag inte haft en tanke på :eek:

Tack trådskaparen för påminnelsen.. Tempen är uppe i 28 grader i alla 3 karen nu på kvällen... Undra vad den var uppe i på dagen... Phu, hur ska man kunna åka till landet i sommar :confused: :confused:
#8 - 9 juni 2007 07:38
Har 27grader i mitt kar nu och räkorna gillar det inte alls! ska ta bort täckglaset och kanske sätta en fläkt som fläktar när jag är på jobbet..

tror ni att dom isboxarna eller vad dom heter som man har i kylboxar är bättre än petflaskor? tror att dom håller kylan längre...
#9 - 9 juni 2007 08:42
Min första sommar med räkor dog ALLIHOP p g a värmen. Bakteriehalten skjuter i farten blixtsnabbt och syrehalten sjunker om man inte kan byta vatten ofta. Så jag tror inte du kan lämna dem särskilt länge utan tillsyn (mina dog på en vecka).

Katharina skrev:
Det har jag inte haft en tanke på :eek:

Tack trådskaparen för påminnelsen.. Tempen är uppe i 28 grader i alla 3 karen nu på kvällen... Undra vad den var uppe i på dagen... Phu, hur ska man kunna åka till landet i sommar :confused: :confused:
#10 - 9 juni 2007 08:44
Jag provade det förra sommaren, men de tinade upp på bara någon timme. Jag tänker mig en sån där stor 1,5 liters PET borde "hålla" längre.... jag ska testa det iallafall. Återkommer med rapport ;) Jag ska iallafall gå och handla "riktiga" tempar idag - jag har bara såna där klistertempar utanpå... inte särskilt tillförlitliga tror jag.

patriksg skrev:
Har 27grader i mitt kar nu och räkorna gillar det inte alls! ska ta bort täckglaset och kanske sätta en fläkt som fläktar när jag är på jobbet..

tror ni att dom isboxarna eller vad dom heter som man har i kylboxar är bättre än petflaskor? tror att dom håller kylan längre...
#11 - 9 juni 2007 09:32
Jag ser att ni är inne på att lägga grejer inne i akvariet, och det är det som är grejen lite, tror jag.
Isklamparna och petflaskorna tinar upp alldeles för fort när de omges av varmare vatten. Man får en en snabb, rushig temp.nedgång, sedan är tempen på väg upp igen. Tricket med att lägga isen i en annan behållare (i mitt fall en spann) med filtret i mitten, är att det bildas ett litet kylvakum (tänk thermos eller kylväska) där mellan spannens väggar och filtret. Isen håller sig kallare längre. Genom att filtret sakta, via nedkylt vatten, sänker tempen i karet kan man hålla en längre tids temperatursänkning, till normala nivåer.

Har man dock inget ytterfilter som man på ett käckt sätt kan placera i någon form av behållre tror jag att man får tänka i andra banor...

Lycka till med tempen, alla!:)
#12 - 9 juni 2007 13:20
Ja precis, vi stackare som inte har ytterfilter måste hitta på nåt annat ;) Nu har jag 28 grader IGEN - tolv timmar efter förra vattenbytet :(
#13 - 9 juni 2007 13:42
jag har 28-29 grader i mina. ingen av mina fiskar mår bra.

isbitar låter smart.
#14 - 9 juni 2007 14:14
Jag kan bara säga så här; Solen steker redigt tufft här nu och det är nog en bit över 30° i luften i rummet. Ispåsarna ligger och avger kyla i spannen och det är strax under 30° i karet... der tycks bannemej funka!:)
#15 - 9 juni 2007 14:16
25 efter vattenbyte.... nu ligger flaskor i frysen iallafall.
#16 - 9 juni 2007 15:21
Nu åker fiskarna ner till 1 våningen :P blir en rolig lördag för mig hehe. tur att jag han åka till bolaget :D
har nu 26 i mitt kar.. hoppas att det blir bättre när jag flyttat dom.
önska mig lycka till!
#17 - 9 juni 2007 16:11
Lycka till :D
#18 - 9 juni 2007 17:56
Kollade tempen på mitt stora kar i eftermiddags innan vattenbytet och det låg på stadiga 29 grader som tempen är inställd på. Kör utan täckglas i det karet men i karen med lock på är det lite värre med. Jag har nu öppnat upp i dessa och hoppas att tempen sjunker lite under natten.
#19 - 9 juni 2007 17:57
Så nu är dom på nerevåningen!!!! tur att man bara har ett 50l kar än så länge!
tyvärr så tror jag inte att det gjorde så mycket nytta :( får se på dagen i morgon hur det är...
#20 - 9 juni 2007 19:53
undra hur bakterierna i ytterfiltret tar temp svängningen om man sätter ytter filtret på kylning. tror nog det kan vara ide att rengöra det innan man kör på detta? ev sätta in ett till yter filter bara för detta. syre nivån sjunker ju i tanken i och med att tempen går upp så det skulle kompensera lite för det med. ett litet minus med detta är att pumpen tyvär värmer lite.
#21 - 9 juni 2007 23:42
Det borde inte vara något problem. Temperaturen i ytter filtret sjunker inte speciellt fort, och vattnet som strömmar in hela tiden gör att tempen hålls stabil i filtret. Jag skulle tro att det kanske är så mycket som en halv grad kallare vatten i filtret, än i tanken.

Jag gör vattenbyten med kallt vatten för att ta ner tempen. när den passerar 28 grader. Då gör jag ett 50%'igt vattenbyte, och siktar på 24 grader som sluttemp. i ett 375 kar fungerar det bra, vattenmängden är så stor att temperatur sänkningen sker långsamt. Jag pumpar in det nya vattnet genom ett av filterna, och har inte sett några negativa effekter av det.
B!
#22 - 10 juni 2007 00:10
Holy.. holy... Jag har precis kommit in från en skön grannträff med vin och grill... och... har jävlarimej lite svårt för att läsa texten i inläggen...
Har förstått att det finns frågor kring om att bakterierna inte skulle palla ispåsar runt filterna. Det var någon här som svarade mycket bra ( Mr. B. skall läsa mer noggrannt imorgon)...
Så här; det är inga problem med bakteriebesättningen i filtret (jag anade att denna frågan skulle uppså, faktiskt...). Isbeläggningen i kanten, eller väggarna av filtret kan inte påverka bakterierna på grund av de sköljs av konstant varmt vatten, och isen sänker bara vattnet till normal temp. i filtret.
Med andra ord; vattnet får en naturlig temperatur och det enda som kan hända är att ett kallt område just där ispåsarna ligger an mot filterväggarna, möjligtvis gör att bakterierernas tillväxt hämmas, inte i resten av filtret.
Detta funkar faktiskt, jag har inte haft över 30° idag!
Och då har det varit; Way Much Hotter than Kjell!:D
#23 - 10 juni 2007 02:38
Mr B skrev:
Det borde inte vara något problem. Temperaturen i ytter filtret sjunker inte speciellt fort, och vattnet som strömmar in hela tiden gör att tempen hålls stabil i filtret. Jag skulle tro att det kanske är så mycket som en halv grad kallare vatten i filtret, än i tanken.

Jag gör vattenbyten med kallt vatten för att ta ner tempen. när den passerar 28 grader. Då gör jag ett 50%'igt vattenbyte, och siktar på 24 grader som sluttemp. i ett 375 kar fungerar det bra, vattenmängden är så stor att temperatur sänkningen sker långsamt. Jag pumpar in det nya vattnet genom ett av filterna, och har inte sett några negativa effekter av det.

B!

Vad har du för fiskar när du vill ha ner tempen så pass lågt som till 24grader?
#24 - 10 juni 2007 05:49
Bra tips!

Tar till mig alla tankar och tips här, var, precis som många andra, orolig för temperaturen, men det går ju att göra någonting. Flytta mitt akvarium är jag inte så sugen på, men kylklampar/isflaskor och annat är smarta tips. Lycka till alla ni andra!
#25 - 10 juni 2007 08:00
Danne_K skrev:
Vad har du för fiskar när du vill ha ner tempen så pass lågt som till 24grader?

Demasoni, Rödzebra, och Mari gold (blå gul)

Hade det inte varit för att temperaturen riskerar att rasa för fort om jag pressar ner den till 21 grader som slut temp, hade jag gjort det. Det är för att jag inte vill göra ett nytt vattenbyte dagen efter som jag pressar ner vattentempen så pass. Att 24 grader råkar vara en mer eller mindre ideal temp för malawi är bara en ren slump.
B!
#26 - 10 juni 2007 09:37
Jag bytte vatten igen igår och fick ner tempen två-tre grader. La i en fryst PETflaska och tog tid/temp. En timme så var flaskan tinad och hade samma temp som karet, som hade sjunkit ytterligare en grad (120 literskaret). För att hålla nere tempen med frysta flaskor skulle jag alltså behöva ett helt batteri av flarror i frysen - för de tar längre tid att frysa ner än tina upp. Jag la flaskan framför pumpen så att det svala vattnet skulle blanda sig med resten.

PS. Jag hade 28 grader från start, 25-26 som resultat. I sju olika burkar...
#27 - 10 juni 2007 10:42
Jo men nu ser jag att det blir lite bättre =) 24 grader har jag nu. kanske inte är lika varmt ute som igår men det är bättre.
sen har jag vänt på dygnet så det blir ljust kl 14:00 och mörkt kl 23:00 sen är det tänt ett tag på morgonen.
men jag tror att jag har lyckats nu :D mina räkor ser lite gladare ut.
#28 - 10 juni 2007 11:35
Mr B skrev:
Demasoni, Rödzebra, och Mari gold (blå gul)

Hade det inte varit för att temperaturen riskerar att rasa för fort om jag pressar ner den till 21 grader som slut temp, hade jag gjort det. Det är för att jag inte vill göra ett nytt vattenbyte dagen efter som jag pressar ner vattentempen så pass. Att 24 grader råkar vara en mer eller mindre ideal temp för malawi är bara en ren slump.

B!

du kan kan nog lugna ner dig med vatten bytena för att få ner tempen. att det är 28 grader i tanken för dessa fiskar är inget som helst problem förmodligen är det vamare i sjön under den varmaste tiden på året. så kanske till och med det är bra för fiskarna. Om man låter tempen gå upp lite på sommarn och ner på vintern får ju fiskarna en mer naturlig temp.
#29 - 10 juni 2007 13:35
Danne_K skrev:
du kan kan nog lugna ner dig med vatten bytena för att få ner tempen.

Det tråkiga är att tempen i lägenheten är på 35+, och stigande. Jag fortsätter med mina vattenbyten, för annars stabiliserar sig vattentempen på minst 35 grader. Vid det laget är det inte långt från ätlig fisksoppa. Att gå in senare med vattenbytet, skulle leda till att jag fick byta vatten i ettaper, för att få ner tempen till en nivå där jag inte mer, eller mindre genast behöver ett nytt.

Nä, jag fortsätter, definitivt.
B!
#30 - 10 juni 2007 15:04
En lite trevligare bi-effekt av värmen och alla små vattenbyten är dock att mina malar leker som små tossingar. Till och med min gamla trötte, ancistrus hane orkade lägga sig å vakta en hög med ägg :) (lite OT kanske men..)
#31 - 10 juni 2007 15:53
Orättvist falla....

Mamma Mia skrev:
Min första sommar med räkor dog ALLIHOP p g a värmen. Bakteriehalten skjuter i farten blixtsnabbt och syrehalten sjunker om man inte kan byta vatten ofta. Så jag tror inte du kan lämna dem särskilt länge utan tillsyn (mina dog på en vecka).

[COLOR=#0000ff]...ödets lotter. Har bara stängt av mina värmare och har fortfarande 25 g i karen. Men har en mycket sval våning, +40 grader i skuggan ute på altanen (alla väggar där blir stekheta, därav värmen där) och ca 28 grader inomhus, trots öppen altandörr. Men kanske får börja med is om hettan fortsätter![/COLOR]
#32 - 10 juni 2007 15:57
Ni som har temp-problem hur stora kar har ni?

Mina små svänger ju alltid mellan morgon och kväll, typ max 2grader från morgon till kväll (25-27). Jag har antagit att svängningarna berott på den lilla vattenvolymen. Min teori spricker ju nu...eller är det så att den stämmer ändå?

Litet akvarium = Svänger snabbt, men är stabilt med tanke på regelbundenheten i svängningarna.
Stort akvarium = Stabilare än ett litet, men sker en tempförändring så tar det längre tid att förändra den pga volymen.

Mitt tips är att stänga av doppisar om ni har såna. Tänd rampar senare än normalt, ljus från fönster ger mer ljus och värme än man tror sommartid. Kasta in ett batteri med vattenfyllda petflaskor i frysen, sänk ner de frysta i akvariet å byt ut dem "innan" isen i dom tinat.
#33 - 10 juni 2007 16:05
Metalmaid skrev:
Ni som har temp-problem hur stora kar har ni?

375L
#34 - 10 juni 2007 17:05
Mr B skrev:
Det tråkiga är att tempen i lägenheten är på 35+, och stigande. Jag fortsätter med mina vattenbyten, för annars stabiliserar sig vattentempen på minst 35 grader. Vid det laget är det inte långt från ätlig fisksoppa. Att gå in senare med vattenbytet, skulle leda till att jag fick byta vatten i ettaper, för att få ner tempen till en nivå där jag inte mer, eller mindre genast behöver ett nytt.

Nä, jag fortsätter, definitivt.

B!

Du skrev ju tidigare att den stiger till 28 och att du sen byter så du får ner den till 24. Och 28 grader är inga problem. Då är nog nästan temp växlingen sämre för dom än att de håller en jämn lite högre temp. 24 är ju nästan vinter temp för dom inte riktigt men ja du fattar.
#35 - 10 juni 2007 17:22
"kampen mot värmen"...

"jobbar" själv förebyggande.
Är det en varm dag(blir det en varm dag) tar jag av alla "luckor" även när tempen är 25.0 på morgonen.Drar ner persienena, fixar ett kraftigt korsdrag med hjälp av en fläkt o fyller på avdunstat vatten med kallvatten på kvällen.
är beredd att stänga av lyset i karet om tempen blir för hög.
har inte haft det varmare än max 26.0 i karet(Ute temp ca 27-28)
tur?vad vet jag...:)
mvh Danne
#36 - 10 juni 2007 20:32
Danne_K skrev:
Du skrev ju tidigare att den stiger till 28 och att du sen byter så du får ner den till 24. Och 28 grader är inga problem. Då är nog nästan temp växlingen sämre för dom än att de håller en jämn lite högre temp. 24 är ju nästan vinter temp för dom inte riktigt men ja du fattar.

Uh, jag ska kanske formulera mig mer tydligt, även om jag anser att det redan är tydligt nog. Jag harm just nu, kvällstid, 32 grader varmt i lägenheten. Dagtid, passerar temperaturen 35 grader. Mot slutet på sommaren har jag 40-45 grader dagtid, och någon grad lägre nattetid. Självklart stiger temperaturen i akvariet kontinuerligt tills den är något högre än rumstempen, eftersom belysning och pumpar dumpar sin energi i vattnet. Jag gör vattenbytet för att få ner tempen till godtagbar temperatur, så att jag ska slippa ta livet av alla fiskarna. Alternativet är att låta tempen bli högre, och göra en 4'a gradig sänkning då, för att slippa göra mer än ett vattenbyte dagligen. 4-5 grader är vad jag konstaterat är max för att fiskarna inte ska drabbas negativt av temperaturväxlingen, och när tempen passerar 28 grader står de vid ytan och flämtar. Därav har jag valt det temperatur intervallet.

Kan vi sluta förutsätta att jag är dum i huvudet, och i stället konstatera att jag för en gångs skull, vet vad jag gör?
B!
#37 - 10 juni 2007 21:00
Mr B skrev:
Uh, jag ska kanske formulera mig mer tydligt, även om jag anser att det redan är tydligt nog. Jag harm just nu, kvällstid, 32 grader varmt i lägenheten. Dagtid, passerar temperaturen 35 grader. Mot slutet på sommaren har jag 40-45 grader dagtid, och någon grad lägre nattetid. Självklart stiger temperaturen i akvariet kontinuerligt tills den är något högre än rumstempen, eftersom belysning och pumpar dumpar sin energi i vattnet. Jag gör vattenbytet för att få ner tempen till godtagbar temperatur, så att jag ska slippa ta livet av alla fiskarna. Alternativet är att låta tempen bli högre, och göra en 4'a gradig sänkning då, för att slippa göra mer än ett vattenbyte dagligen. 4-5 grader är vad jag konstaterat är max för att fiskarna inte ska drabbas negativt av temperaturväxlingen, och när tempen passerar 28 grader står de vid ytan och flämtar. Därav har jag valt det temperatur intervallet.

Kan vi sluta förutsätta att jag är dum i huvudet, och i stället konstatera att jag för en gångs skull, vet vad jag gör?

B!

Jag antar att vi får ta allt från början igen då. du skrev följande i ditt första inlägg

"Jag gör vattenbyten med kallt vatten för att ta ner tempen. när den passerar 28 grader. Då gör jag ett 50%'igt vattenbyte, och siktar på 24 grader som sluttemp. i ett 375 kar fungerar det bra, vattenmängden är så stor att temperatur sänkningen sker långsamt. Jag pumpar in det nya vattnet genom ett av filterna, och har inte sett några negativa effekter av det.
B!"

Det enda jag menade med mitt svar på det var att 28 grader är ingen fara för dina fiskar. tyckte att du gjorde onödigt mycket jobb för dig själv i och med att jag tyckte att det låter som att du kämpar med att hålla nere tempen runt 24-26 grader el något sånt. vilket jag tycker är onödigt arbete för dig och att det förmodligen inte är mer skadligt för fiskarna att gå i en temperatur på 28 grader än vad temp svängningen är. Var inget illa menat ville bara att du skulle slippa onödigt arbete. Ursäkta om du tog illa vid
#38 - 11 juni 2007 04:49
Metalmaid skrev:

Litet akvarium = Svänger snabbt, men är stabilt med tanke på regelbundenheten i svängningarna.

Stort akvarium = Stabilare än ett litet, men sker en tempförändring så tar det längre tid att förändra den pga volymen.

Ja det stämmer, vår 19liters blev väldigt fort varmt upp till 30 grader medan vår 250liters tar det långtid och oftast är den på 25grader.
#39 - 11 juni 2007 06:44
Har du täckglas på ditt akvarium? Om så är fallet, så skall det plockas bort.
#40 - 11 juni 2007 08:24
Ett tips till när det är varmt: mata inte mycket sparsamt eller inte alls!!
#41 - 11 juni 2007 10:02
Har en slang jag kan koppla på till cirkulationspumpen för att blanda luft i utblåset, det borde väl kunna öka på syrehalten i vattnet en aning? Tempen ligger på 28-30 grader som max i karet så här långt. Har svårt att få något vettigt korsdrag (läs ingen blåst ute) nattetid, vill ju inte gärna sova med ytterdörren öppen i ett loftgångshus. :( Så tempen håller sig runt 27 som minst på natten inne, hela kåken är ju uppvärmd efter dagssolen och tempsänkningen nattetid verkar inte göra mycket åt detta.
#42 - 11 juni 2007 10:37
Hur gör man om man är bortrest?
#43 - 11 juni 2007 11:17
Av med täckglas (ev lägg dit ett nät) det är väl nästan det ända man kan göra..

temperaturen kan hållas även under rumstempertur på detta vis..

Tänk bara på att avdunstningen betyder att mer vatten måste fyllas på.

Att byta vatten och leka med frusna petflaskor är enligt mig bara för extremfall....

Är inte hållbart i längden ändå.

Förresten finns det inte reflekterande folier för fönster, det är alltid bättre att reflectera bort ljuset innan det går in i rummet (typ persienn)

Men looken på huset blir ju där efter.......

Sedan skulle man ju kanske kull sätta en timer på köksfläkt eller annat utsug i huset / lägenheten och köra den relativt hårt nattetid. (tror jag är en jävligt bra ide egentligen) ska skälv lura på detta
#44 - 11 juni 2007 12:47
Xul skrev:
Sedan skulle man ju kanske kull sätta en timer på köksfläkt eller annat utsug i huset / lägenheten och köra den relativt hårt nattetid. (tror jag är en jävligt bra ide egentligen) ska skälv lura på detta

Jag har också tänkt på det fast köra fläkten dygnt runt när jag är bortrest så det bör inte vara något problem.
#45 - 11 juni 2007 13:01
Men jag tror inte att man skall vädra på dagen då temperaturen är högre än inne.......

Jag skall prova detta ( i min kökskåp sitter faktiskt fläkten installerad med stickkontakt, vet inte om detta är normalt ? Påslag kl 22h00 Frånslag 10h00... Är det bra kanske...
#46 - 11 juni 2007 13:38
tkr det är lite konstigt i mitt 160l har det gått från 24,5gr till 26gr, i mitt 112l från 24gr till 27gr utan värmare, i mitt 24l spott/ynkel kar har det gått från 26gr till 26gr, med andra ord samma men det är det enda karet som får lite sol, det får inte dom andra, tkr 24l borde ha mkt varmare pga solen och den mindre storleken, eller hur??
#47 - 11 juni 2007 13:44
Du kanske har mätt med olika tempar i karen? Prova att använda samma...
#48 - 11 juni 2007 13:54
Olika kar som råkar hamna i direkt solljus kanske uppvisar olika temp. beroende på vad som reflekterar ljus mer eller mindre mycket i karet. Bara för att ge ett exempel - svart eller vit sand i karet kanske genererar olika temp...?

En tanke bara!
#49 - 11 juni 2007 15:28
spott karet har inte så mkt grus/sand och den lilla som e där är till större delen vit/grå, kan det påverka att det är mkt växter i det ena karet??
#50 - 11 juni 2007 15:32
Kanske man kan vända på dygnet och ha lampan tänd om natten och släkt på dagen? Värmer mindre då?
#51 - 11 juni 2007 15:34
Jag flyttade mitt kar till nedre våningen där det är svalare och ställde timern på att tändas kl 16:00 och jag ligger på 24-25 grader nu. så jag tycker att det är en bra ide =) sen har jag tänt kl 06:00 till 07:00 för då matar jag dom innan jag åker till jobbet.
#52 - 11 juni 2007 16:06
Vi fick lite av en chock när vi mätte också, 28C i båda karen. Stackars räkor tänker jag mest. Fixade ihop kylning till båda karen med hjälp av lite plastdetaljer och gamla datorfläktar. Nu är det nästan-bra iaf.
Man får hoppas på att sommaren inte bjuder på chockvärme igen. Den får gärna ligga där på 20C konstant.

//C
#53 - 11 juni 2007 17:26
jag har placerat en bordsfläkt som blåser direkt på karet och tempen har sjunkit från 29 till 25 grader
#54 - 11 juni 2007 18:15
26 Gr C

Har jag som normal temp och nu när det är varmare så har jag plockat bort täckglasen och då håller det sig där..
När fiskarna flåsar vid 27 så har du för dålig ytcirkulation. (lite syre) Eftersom alla bakterier och annat levande som fisk använder mer syre vid hög temp och vattnet har sämre syremättnad.. Flåsa på mot ytan med pumparna och ta av täckglasen så det dunstnar (kylning) och syresätter bättre.
Kör mitt 420 med 12 timmar med fyra nya lysrör men riktiga krusningar på ytan och det håller en bra temp.
Mitt 120 har jag också riktig cirkulation på och där har jag inte ens plockat bort täckglasen än.. Rumstempen är på 32 på dan..
Lycka till och byt inte ijäl dig med vattenhinkarna ;)
Det är dessutom ett Malawikar med lekande Ahli och Hongi och Ancistrus...
#55 - 11 juni 2007 19:32
en smart ide kanske är att skaffa en luft pump med sånt smalt rör ner i karet som blåser in bubblor i karet, och ha igång den dagtid då det är som varmast?
#56 - 11 juni 2007 19:55
Wicked1, intressant tanke med en luftpump som blåser bubblor i vattnet. Vilken inverkan får en sådan installation, utveckla gärna tankegången.
#57 - 11 juni 2007 19:59
är det inte luftpump folk har när dom har en sån "bubbel ridå" i akvariet?
om något blåser in bubblor i akvariet så borde de väl bli mer syre i karet?eller är jag helt ute å cyklar:confused:
Bilagor:
#58 - 11 juni 2007 20:17
Det är vattenytans rörelse som avger syre i vattnet, inte själva bubblorna. Har man en rejäl bubbelridå blir det nog en viss rölese vid ytan som avger syre...
#59 - 11 juni 2007 20:19
oko, om det bara är för att det är snyggt känns det ganska meningslöst i mina ögon
#60 - 11 juni 2007 20:21
wicked1 skrev:
oko, om det bara är för att det är snyggt känns det ganska meningslöst i mina ögon

Right!!!:)
#61 - 11 juni 2007 20:23
hmm.. Du kan ju lägga en låång slinga av luftslangen igenom frysen, så kanske det hjälper lite ;)
#62 - 11 juni 2007 20:28
hehe knas för ja har alltid trott att det är för att ge akvariet mer syre haha :P
#63 - 11 juni 2007 20:39
Fixade ihop kylning till båda karen med hjälp av lite plastdetaljer och gamla datorfläktar. //C

Var också inne på det eftersom jag har lite datorgrejer som ligger och skräpar. Problemet är att jag inte är så superteknisk. Vad behöver jag, och hur gör jag?:confused:
#64 - 11 juni 2007 22:47
Det var ju det jag var inne på tidigare, har rejäl cirkulation (1000 l/tim), tyvärr sitter pumpen en bit ned så ytcirkulationen kan jag inte påverka (det åker ganska duktigt vid ytan i alla fall) men med luft direkt i utblåset borde det väl ge mer syre i vattnet än utan? Tänker inte plocka bort den heltäckande rampen, för rimligtvis borde det väl bli fräschare luft (läs mer syre) om man suger luft direkt utanför akvariet, istället för det som bara ligger emellan ramp och vattenyta?
#65 - 12 juni 2007 07:11
Pegrasus, har du möjlighet att öppna några luckor på, eller höja upp, din heltäckande ramp? Den enskilt viktigaste faktorn för att hålla temperaturen nere är att tillåta en kraftig avdunstning av vattnet. Man ökar avdunstningen väsentligt genom att låta en, eller flera, fläktar blåsa på vattenytan.

Som tidigare nämnts så kan man också växla belysningsintervall. Belysning på natten och släckt på dagen.
#66 - 12 juni 2007 09:23
Ytspänningen ska jobbas med och då är det effektivast att få rörelse på en så stor del av ytan som möjligt. Dessutom så ger det dubbel effekt både syresättning och avdunstning/kylning..
#67 - 12 juni 2007 10:50
Ett tips: fläktar funkar.
När jag hade kallvattenskar tog jag bort täckglaset och hade jag en rumsfläkt blåsande över ytan som enda kylning - det sänker temperaturen 4-5 grader, och det var tillräckligt.

Den som vill ha lite mer vattenskyddade grejor än en rumsfläkt upp-pallad vid akvariet men inte vill punga ut med >5000 kronor för ett kylaggregat, kan ju fundera på nåt sånt här:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=GRUPPE&c=AquarienLuefter&t=temgroup&start=1&dif=14&userid=lt77UEGyxuDsIrTI1EUyBePdZRhHRnem4zG&uhaupt=1&G_menu51=1&path1=Heizen+%26+K%FChlen&mpath1=51&path2=K%FChlventilatoren&mpath2=0
#68 - 12 juni 2007 11:53
Syrebristen går ju lätt att avhjälpa med en oxidator
#69 - 12 juni 2007 12:07
Ett litet tips. Ta bort täckglasen och rikta en fläkt mot ytan. Den ökade avdunstningen kommer att göra att tempen kan sjunka upp mot 2-3 grader under rumstemperatur. Akvariet "svettar" så att säga. Det är dock viktigt att vädra ut rummet för om den relativa fuktigheten stiger för mycket i rummet så funkar inte tricket.

MVH Lasse

Edit. Såg inte att Azur hade gett samma svar
#70 - 12 juni 2007 14:40
BengtO skrev:
Syrebristen går ju lätt att avhjälpa med en oxidator

Hur fungerar en oxdator?
#71 - 12 juni 2007 16:49
abbimicke skrev:
Hur fungerar en oxdator?

Väteperoxid + katalysator alstrar syre. Träffar en syre molekyl en organisk molekyl oxiderar den det, vilket hjälper nedbrytningen i akvariet. träffar den en annan syre molekyl, bildar den syrgas, och hjälper till med syre nivån i akvariet.
Det kommer säkert någon som kan ge en mer korrekt beskrivning, men det är det hela, i all enkelhet.
B!
#72 - 12 juni 2007 21:12
många bra tips för att bekämpa värmen i karet! Har en fråga, är inte säker på det men har för mig att ja läst i någon bok där det stod att för hastiga temperatur förändringar kan skapa spänningar i glaset vilket kan leda till att det spricker. Stämmer det verkligen? Ska bli till å testa att stoppa ytterfiltret i en hink med is imorn, väldigt god idé! tack :)
#73 - 12 juni 2007 21:19
många bra tips för att bekämpa värmen i karet! Har en fråga, är inte säker på det men har för mig att ja läst i någon bok där det stod att för hastiga temperatur förändringar kan skapa spänningar i glaset vilket kan leda till att det spricker. Stämmer det verkligen? Ska bli till å testa att stoppa ytterfiltret i en hink med is imorn, väldigt god idé! tack :)

Ja, tråden har tråcklat sig igenom en massa olika tips, det var änna meningen det!
Toppen!
Vill bara säga att jag körde mitt ispåsetrix med ena filtret ett par dagar nu när det var som varmast och tempen översteg inte 29-30° någon gång. Känns bra för kommande värmeböljor. Annars är de tips som andra postat väldigt bra också! Jag brukar stänga av ljuset då det krisar och det fungerar väldigt bra det med. Nu var det dock extrema temp. höjningar - något av det värsta jag varit med om faktiskt.
#74 - 13 juni 2007 04:32
Mr B skrev:
Väteperoxid + katalysator alstrar syre. Träffar en syre molekyl en organisk molekyl oxiderar den det, vilket hjälper nedbrytningen i akvariet. träffar den en annan syre molekyl, bildar den syrgas, och hjälper till med syre nivån i akvariet.

Det kommer säkert någon som kan ge en mer korrekt beskrivning, men det är det hela, i all enkelhet.

B!

Tack för svaret, undrar om oxdator är verkligen bra eftersom inte många här som nämnde om det eller rekommenderade det. Det skulle vara en jättebra lösning egentligen men kanske alledes för dyrt eller krånligt så att firrar dör lätt om man gör något minsta fel med det?
#75 - 13 juni 2007 07:02
För stor (för effektiv) katalysator ger för mycket syre, och kan ge upphov till frätskador på fiskarna. Jag har aldrig sett den effekten, men rent teoretiskt i alla fall.
Det är inte helt vanligt att man använder oxydator men det är inget fel med dem. De brukar inte behövas helt enkelt. En oxydator gör inget för tempen, utan hjälper enbart med syrebristen, som i alla fall bara är ett problem pga tempen. Det innebär att producerat syre vädras ur med en gång, eftersom vattnet inte klarar av att lösa det.
B!
#76 - 13 juni 2007 07:16
ponniehesten, det blir spänningar i glaset vid temperaturförändringar. Däremot så är nog inte tipsen som givits i tråden tillräckligt "aggressiva" för att få glaset att spricka. Det är absolut ingen fara för sprickor om du sänker temperaturen genom att ta bort täckglaset och installera fläktar (vilket är det mest effektiva sättet).

Rent teoretiskt kan det skapas alarmerande spänningar i glaset om man kastar i stora mängder is i karet, speciellt om isen ligger dikt an glaset.
#77 - 13 juni 2007 13:34
Bumpar denna tråden!

kan inte admin ändra ämnesrad från denna tråden till

"Har du hög temp. i karet - läs denna tråden först!"

Så kanske, kanske vi slipper en nystartad tråd varje dag
#78 - 13 juni 2007 21:48
Ok då vet jag! Nu har värmeböljan sjunkigt något vilket är skönt men nu vet jag iaf hur jag ska göra när det blir högsommar igen. förmodligen nästa vecka.. :p
#79 - 14 juni 2007 17:03
Hmm. jag tror nog att jag tog i lite för mycket :( hade 21 grader när jag kom hem. det var lite kallare idag här i Gbg och jag har vänt på dygnet och tagit bort en lampa. kanske ska ändra lite på dygnet :P
#80 - 14 juni 2007 18:59
Jag sitter och funderar på om man kan isolera karet med typ frigolit, så att den behåller sin egen temp. Sedan kan man ha en fläkt som blåser över öppningarna i täckglaset. Jag vet att isolering ju kan fungera både för att hålla värmen inne och ute. Om man får ner tempen på natten, sätter på lite frigolit innan man går till jobbet (när ingen vill titta på det ändå...) så kanske man kan hålla sig hyfsat stabil. Hmm...
När jag hade ett minde kar (45 L) tog jag ur lite akvarievatten, ca 10 L och kylde och hällde tillbaka, för att inte lägga till för mycket nytt vatten, men det är ju ganska jobbigt om karet är större.
Frysa petflaska låter ju smart om man kan lägga den vid utblåset. Fiskarna kan ju dra sig till de lägre temperaturområderna.
Lycka till i sommar!
#81 - 15 juni 2007 10:52
Spånar lite... en fläkt kyler ju inte utan flyttar varm luft från akvariet om den är varmare än rumstempen, och om rumstempen är högre än akvariet så hjälper fläkten till att värma akvarievattnet. Frigolit låter bra för att stabilisera/skydda sig mot värmetoppar, om tempen från början är rätt. Täckglas på och höj upp ljusrampen så att strålningsvärmen minskar. För långvarig sommarvärme är det nog isklampar/vattenbyten som gäller.

Annons