Albinopansarmal - rom!

#1 - 16 mars 2008 08:30
Hej! Behöver hjälp tack,

Mina albinopansarmalar har lagt massor av rom. Jag vet inte hur jag ska göra för att få det att bli ungar!! Någon som vet och vill hjälpa mig???!!!

Har lagt några av dem i ett yngelkar och massor är kvar i stora tanken (375L). behöver de komma åt romen eller är det bättre att ha dem skyddade?

Vill så gärna ha ungar :D

/Linda
#2 - 16 mars 2008 09:30
linda.n skrev:
Hej! Behöver hjälp tack,

Mina albinopansarmalar har lagt massor av rom. Jag vet inte hur jag ska göra för att få det att bli ungar!! Någon som vet och vill hjälpa mig???!!!

Har lagt några av dem i ett yngelkar och massor är kvar i stora tanken (375L). behöver de komma åt romen eller är det bättre att ha dem skyddade?

Vill så gärna ha ungar :D

/Linda

Se till att det är bra cirkulation på rommen annars möglar den. Själv har jag inte lyckats få rommen att kläckas ännu.. Mina lägger rom efter varje vattenbyte nästan..:p
#3 - 16 mars 2008 09:52
Tack för svaret!
Så de lägger lätt rom men det är svårt att få kläckning?! Dessvärre åker vi bort några dagar just nu :( men hur får man fart på cirkulationen, mer än den som redan är?? Man ska alltså ha romen skyddad från föräldrarna och andra fiskar?

Det är första gången jag ser det här :)
#4 - 16 mars 2008 10:08
Du bör ta ut övriga fiskar från karet och även föräldrarna då de käkar upp rom och kläckta yngel annars.
Skit i leken denna gången och gör ett allvarligt försök när du kommer hem istället. De är ganska lättlekta och har de väl börjat leka så dröjer det inte så länge innan de gör det igen vid rätt betingelser.

Annons