Mina malar har inte lagt någon rom på länge...har inte gjort några större förändringar i karet så jag funderar på hur länge de lägger rom innan de blir "för gamla"
Tja, 2,5 till tre månader mellan varje lek, men nu har de inte varit i farten på ungefär 11 månader. Jag har inte gjort några större ändringar utan bara några rötter till.
Ancistrus blir 15-20 år, och kan så vitt jag vet leka hela livet. Däremot är det normalt att de leker i "spurter", dvs 2-3 kullar och sen en paus på ett antal månader innan de pushar ut 2-3 kullar igen.
Jag hade ett gäng i mitt 720 liters som lekte regelbundet tills för ett år sen ungefär då dom slutade tvärt.
Kan inte minnas att jag gjorde nåt för att ändra deras situation i akvariet utan dom la helt av bara.
Nu för en och en halv dryg månad sen så la samma hane beslag på en annan grotta och släppte i en hona från ett annat kar och vips så tog det nån dag så var där ägg igen.
Jag flyttade dessa 2 till ett eget kar efteråt och nu är dom igång med 3:e kullen på 6-7 veckor.