Ålder på kampfisk

#1 - 30 januari 2006 00:08
Undrar hur gamla kampfiskar blir, har köpt en hane idag. Undrar också om fenorna växer ut igen om dom blivit bitna av andra fiskar. Sista frågan för denna gång. Hade tänkt ha cherryräkor i akvariet, men fick svar på en annan tråd att dom äter nog kampfisken upp. Kan han verkligen få i sig en räka om den är vuxen dvs 2 cm, eller gäller det bara när dom är små och deras eventuella barn? En större räka typ amano lämnar han väl ifred?[8)]
#2 - 30 januari 2006 02:29
Hejsan.
Jag tror att kampfiskar blir ca 2-3 år men jag kan ha fel. Vad det gäller avbitna fenor så växer de ut ganska snabbt om fisken får lite lugn och ro. Jag har haft både räkor och kampfiskar men aldrig tillsammans så det kan jag inte svara på.
#3 - 30 januari 2006 07:41
Enligt http://www.fischaltersliste.de/ så ska det finnas bettor som blivit 4 år, men det kanske är mer ovanligt. ;)
#4 - 30 januari 2006 10:37
Mina kampfiskar har låtit bli mina amanoräkor så det ska inte vara något problem. Däremot har de jagat varenda guppyyngel de fått korn på. :p

2 år gamla kan de bli vilket är vad jag har läst. :)

Avbitna fenor har jag haft otur med, fick avliva en hane för att han fick fenröta som inte försvann trots medicinering. Men om de klarar sig från fenröta eller reagerar positivt på medicinering så ska fenorna växa ut igen.:cool:

Lycka till!
#5 - 2 februari 2006 20:01
2-3 år om de mår bra.

Annons