ålder på pump!?

#1 - 11 mars 2005 20:19
dett är jag mest intresserad av, onyttigt vetande. I min lilla akvarielåda jag fick med mitt begangnade akvarium låg en hel hög med maskiner... jag lade särskilt märke till en massa gamla pumpar... jag har sökt ihgenom detta efter ett tillverkningsår.. men jag kan inget hitta... de är sött mattgröna och funkar så länge jag inte sänker ner dem helt i vatten...

de låg i oöppnade förpackningar och de två jag är intresserad av är av märket "sicce" den ena heter "typ/33" litet mindre, inget filter, bara pump, kul grönröd låda, funkar under vattnet och skönt drag i den... sedan är det 2 F/42, funkar inte helt under vattnet, pumpar 6l/minuten står det. de är försedda med serienummer och garanti utan ifyllt datum. den andra har ett ej ifyllt registeringsbevis som ska skickas till "gibbon zoo, box 55112 ödegärdet 40053 göteborg" och så telefonnummer dit..

tyckte de båda var roliga... nån som har nån aning om tillverkning?
#2 - 11 mars 2005 21:42
sicce é italienskt,,

men bilder är roliga..... *pik*
#3 - 11 mars 2005 21:46
mm.. jag fixar det i morgon.. har orginalförpackning och allt ju *ler* men nu klagar min mamma att de vill ha detta rum...
#4 - 12 mars 2005 10:17
#5 - 12 mars 2005 10:34
Hejsan, känner igen dom pumparna. Köpte 2 såna 1983 på Herkules Zoo i Gbg till mitt 375l malawikar. Jag hade dom anslutna till ett stort bottenfilter som var populärt då.
Hade korta rör på undersidan o "byggt" in pumparna i stenrösen. Så ngn gång på 80-talet gissar jag att dom är köpta. Pumpen till höger på bilden var det som jag hade.
#6 - 12 mars 2005 11:40
oki *ler snett* äldre än mig då *ler roat* och ändå är de aldrig andvända.. har inte lyckats få den stora att funka helt nedsänkt i vatten än...
#7 - 12 mars 2005 13:11
hmm, jag såg sådana nånstans .. kommer inte ihåg exakt vart....

om du "skruvar" på dom pinnarna där så skall du kunna öppna den stora...

men vet inte om den kanske är för ovangång.....
#8 - 12 mars 2005 13:15
nej.. skruvarna på ovansidan drar man ut, då kommer sugkopparna ut från sidorna och trycks fast sedan drar man in den igen.. så ska de sitta extra bra eller nått sånt..
#9 - 12 mars 2005 13:37
Jag minns oxo att undertill satt det en "röradapter" så att man kunde ansluta olika tjocklekar på rören. E den med i kartongen tro? , jag minns inte om man fick köpa den separat.
#10 - 13 mars 2005 09:12
hmm,.. ne.. npn sån hittar jag inte... vet dock inte helt hur den ser ut.. jaja... jag har fått reda påå ett ungefärligt datum iaf

Annons