Jag älskar att alla tar för givet att jag gör alla fel man kan göra, bara för att jag inte nämner allt man kan tänkas göra runt om... Det är INTE det akvarium jag har köpt, som fiskarna är i nu (jag tyckte att jag var ganska tydlig "köpte ett litet 8-kantigt kar" och "Det tilltänkta akvariet är en liten 20 liters-låda"). Det 8-kantiga akvariet står på "provfyllning" fortfarande i gamla duschen. De malarna jag har köpt ligger i ett annat 20-litersakvarium som jag har startat med grus och växter och nu var dags att ta nästa steg - fiskar. Dock har jag valt att ha detta akvarium utan pump eller doppvärmare, då det kommer att bebos av en kampfisk så småningom. Som jag förstått det är en labyrintfisk och vill ha stillastående vatten. Jag kommer/gör alltså istället att göra täta vattenbyten på varje/varannan dag.
Jag har provat hålla i alla fall ytan i gång med en luftpump, som tyvärr visade sig inte vara tillräckligt stark längre för att blåsa ens bubblor ur slangen... Därför kikade jag efter andra alternativ och jag provade den pumpen jag fick med. Eftersom den fungerar, så undrar jag om jag kan använda mig av den istället.
Pumpen är algig, men fungerar som sagt. Jag har synat sladden som är hel så när som på en liten liten reva på mitten av sladden, som inte går genom plasten. Den är även algig vid sladdens "fäste" på pumpen. Hur gör man bäst rent där? Filtermaterialet är använt men inte överdrivet skitigt.
Något mer du vill veta?
Nog för att jag är nybörjare på akvarier, men jag vet hur man läser på... Jag har ett 105liters kar som jag satt igång efter konstens alla regler. Allting växer utmärkt, inte minsta lilla fisk har dött, inga alger. Dock kunde jag inte hitta något specifikt om just denna fråga.