Äldre pump - vågar jag använda den?

#1 - 27 maj 2009 13:12
Jag var på loppis i helgen och köpte ett litet 8-kantigt kar för en 50-lapp. Ett litet kap tyckte jag. Men jag fick även med en äldre pump till, som jag aldrig trodde skulle fungera. Men det gör den! Riktigt bra sprut i den dessutom :p

Men då är frågan... Vågar jag använda den? Måste jag göra rent den på något speciellt sätt innan jag sätter ner den i ett akvarium? Det tilltänkta akvariet är en liten 20 liters-låda som för tillfället inhyser två nya små malar. Känner att vattnet står lite väl stilla och vill få igång det lite...

Har som sagt provat pumpen i en hink, men det är alltså att stoppa ner den i akvariet som jag undrar över. Måste jag byta filtermattan även om det inte är just filtret jag är ute efter? Kanske jag till och med kan ta ut själva filtermattan så att malarna får ha kvar sin mat? :p
#2 - 27 maj 2009 15:10
Det känns som om du inte riktigt tar din egen fråga på allvar, alla el-produkter som man köper och då framför allt begagnade sådana bör synas extra noga, är sladdarna hårda, finns det sprickor osv.

Du har alltså sprungit iväg och köpt fisk och slängt i redan varför jag misstänker att ditt nästa inlägg kommer att vara "VARFÖR DÖR MINA FISKAR?????"'

Ta ett foto eller berätta vad akvariepumpen heter, filtermattan bör med stor sannolikhet bytas ut och om du är intresserad av att hålla djur så kan du börja med att läsa dom här länkarna!

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=70
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=71
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Malarna du köpt, är det ancistrus mal eller någon annan art och vad menade du med "Kanske jag till och med kan ta ut själva filtermattan så att malarna får ha kvar sin mat? :p"
#3 - 27 maj 2009 15:25
Jag älskar att alla tar för givet att jag gör alla fel man kan göra, bara för att jag inte nämner allt man kan tänkas göra runt om... Det är INTE det akvarium jag har köpt, som fiskarna är i nu (jag tyckte att jag var ganska tydlig "köpte ett litet 8-kantigt kar" och "Det tilltänkta akvariet är en liten 20 liters-låda"). Det 8-kantiga akvariet står på "provfyllning" fortfarande i gamla duschen. De malarna jag har köpt ligger i ett annat 20-litersakvarium som jag har startat med grus och växter och nu var dags att ta nästa steg - fiskar. Dock har jag valt att ha detta akvarium utan pump eller doppvärmare, då det kommer att bebos av en kampfisk så småningom. Som jag förstått det är en labyrintfisk och vill ha stillastående vatten. Jag kommer/gör alltså istället att göra täta vattenbyten på varje/varannan dag.

Jag har provat hålla i alla fall ytan i gång med en luftpump, som tyvärr visade sig inte vara tillräckligt stark längre för att blåsa ens bubblor ur slangen... Därför kikade jag efter andra alternativ och jag provade den pumpen jag fick med. Eftersom den fungerar, så undrar jag om jag kan använda mig av den istället.

Pumpen är algig, men fungerar som sagt. Jag har synat sladden som är hel så när som på en liten liten reva på mitten av sladden, som inte går genom plasten. Den är även algig vid sladdens "fäste" på pumpen. Hur gör man bäst rent där? Filtermaterialet är använt men inte överdrivet skitigt.

Något mer du vill veta?

Nog för att jag är nybörjare på akvarier, men jag vet hur man läser på... Jag har ett 105liters kar som jag satt igång efter konstens alla regler. Allting växer utmärkt, inte minsta lilla fisk har dött, inga alger. Dock kunde jag inte hitta något specifikt om just denna fråga.
#4 - 27 maj 2009 15:27
Anledningen till min sista kommentar, var att det inte är mycket algigt alls i karet, därför känns det lite dumt att rensa vattnet, när inte ens malarna får tillräckligt mycket mat än. ("stödmatar" med algtabletter) Men jag kanske tänker fel där?

Malarna är två stycken Otocinklus.
#5 - 27 maj 2009 15:30
Du har alltså sprungit iväg och köpt fisk och slängt i redan varför jag misstänker att ditt nästa inlägg kommer att vara "VARFÖR DÖR MINA FISKAR?????"'

Ärligt talat så tar jag rätt illa upp av denna kommentar... Nog för att jag är relativt ny här, men varför ha så förutfattade meningar att man inte ens läser ordentligt?
#6 - 27 maj 2009 15:34
Ytterligare kan tilläggas att detta lilla 20liters-akvarium har varit igång drygt en vecka med växter, sedan fyllde jag på med grus för en 5 dagar sedan eller så, och framförallt använt mig av vatten från det redan igångsatta 105liters-karet, med testade (bra) värden.

Har jag fortfarande "sprungit iväg och köpt fisk och slängt i redan"?
#7 - 27 maj 2009 15:37
Det var främst dessa två delar av dina inlägg jag reagerade på och jag ber om ursäkt om jag blev lite brysk!

"Det tilltänkta akvariet är en liten 20 liters-låda som för tillfället inhyser två nya små malar. Känner att vattnet står lite väl stilla och vill få igång det lite..."

"Måste jag byta filtermattan även om det inte är just filtret jag är ute efter? Kanske jag till och med kan ta ut själva filtermattan så att malarna får ha kvar sin mat? :p"

Du bör alltså antagligen byta ut filtermattan, hos ex Hornbach kan du köpa en 25mm tjock bit för runt 70:- mattan är stor som ett A3 och kan klippas till så den passar i ett innerfilter.

Du har helt rätt i att jag fick förutfattade meningar vilket var fel, problemet är att jag ser inte ditt akvarium, jag kan bara göra mig en bild av det utifrån vad du skriver varför vilket du säkert förstår det ligger stor vikt vid att beskriva sitt akvarium, problem osv så nogrant som möjligt.

Kan du ta ett foto på pumpen och lägga upp på ex en fotosite och länka hit så blir det ännu enklare!

Sen skrev du att du köpte den i helgen vilket om det var den senaste helgen blir en knapp och inte en dryg vecka! ;)
#8 - 27 maj 2009 15:38
Jag tror nog att det räcker med att du rengör filtermattan och själva pumpen/filterhuset väldigt noggrant. Om filtermattan ser riktigt mossig ut är det säkrast att byta ut den mot en ny.

Lycka till! :)
#9 - 27 maj 2009 15:40
Eftersom frågan inte rör själva akvariet, utan en gammal pump, så såg jag ingen anledning till att beskriva mina bakomliggande kunskaper om uppstart av akvarier...

Jag ska leta och se om jag hittar vilket märke det är på pumpen. Annars får jag leta upp batterier till kameran och ta ett kort.
#10 - 27 maj 2009 15:41
Rena 225 står det på pumpen.
#11 - 27 maj 2009 15:49
3W och 300l/t låter väl ok i ett 20 liters, Guldfisken sitter på några av de få reservdelar som finns kvar till detta filter..

Däremot ska du nog fundera på vad du vill hålla i ett så här litet akvarium, vi kör själv räkor och snäckor i våra minsta här hemma.
#12 - 27 maj 2009 16:05
Så även kampfisk är för litet för detta? Malarna vet jag inte om de är permantenta i det där lilla egentligen, de är mest för "igångsättningen" och för att hålla efter eventuella alger. Malarna får förmodligen hoppa i det stora akvariet annars :)

Lyckades ta en bild innan kameran dog.. Så inga detaljbilder blev det direkt... Ska ladda upp den.
#13 - 27 maj 2009 16:23
http://farm4.static.flickr.com/3606/3569929381_5a5a9a8213_b.jpg

Bild på pumpen. Dock bara framifrån, så jag vet inte riktigt vad den gör för nytta så :p
#14 - 27 maj 2009 16:50
Sen skrev du att du köpte den i helgen vilket om det var den senaste helgen blir en knapp och inte en dryg vecka! ;)

Åter igen kanske jag borde vara tydligare med att det 8-kantiga karet, och 20liters-lådan inte är samma akvarium. Det 8-kantiga står och provfylls i duschen. 20litersakvariet har stått med vatten i en dryg månad, men bara för att inhysa överblivna växter. Jag bytte allt vatten och sköljde växterna när jag bestämde mig för att ha en fisk i detta lilla också, vilket var mer än en vecka sedan. Det var fem dagar sedan jag lade i gruset, och då även planterade i nya växter.
#15 - 29 maj 2009 21:53
rena 225 brukar hålla länge, det största problemet jag haft med mina sådana är att de när de bekar igen blir överhettade och spricker, vilket leder till att man får stötar när man är nere och pillar i karet...

20 liter är väldans litet, tillocmed så litet att det är förbjudet att inhysa fisk i... men håll bra koll på dina otosar och sköt vattenbytena slaviskt så ska det nog gå bra så länge det är tilfälligt...
#16 - 29 maj 2009 22:20
20 liter är väldans litet, tillocmed så litet att det är förbjudet att inhysa fisk i...

Jag undrar fortfarande... Är det även för litet för kampfisk? Som jag ser överallt att folk har i små kar - därför att de trivs bäst så... Eller har jag uppfattat allt fel då? Ottosarna är jag inte säker på ska få bo kvar i det karet, ev får de flytta in i ett annat 105-liter så småningom.

Annons