Aldrig mer eheim!

#1 - 20 juli 2011 15:21
För ett tag sedan köpte jag ett Eheim 2213 från Tyskland. När jag startade upp filtret lät det så här:
" target="_blank">

Jag skickade tillbaka filterhuvudet till butiken i Tyskland, som skickade det till Eheim. Jag fick tillbaka det igen eftersom Eheim tyckte att det fungerade bra. Efter lite tjat fick jag ett nytt pumphuvud, men det låter också väldigt mycket. Inte lika mycket som det i filmen, men tillräckligt mycket att man stör sig på det. Att sova i samma rum är helt omöjligt.

Det är inte luft i filtret - det vet jag eftersom jag körde enbart pumphuvudena i en hink - och det är inte fel på några delar vad jag kan se. Allt ser helt ut.

Oljudet gäller alltså två olika filterhuvuden. Alla pratar ju om att Eheim är av bra kvalitet, så varför låter mina filterhuvuden som godståg?

Slutsats: Köp aldrig Eheim.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 juli 2011 15:27
Ja varför säg det.
Pumpen i videon låter i alla fall som om den suger luft.

Normalt sett är Ehemim bra pumpar men har man otur så.....
#3 - 20 juli 2011 15:28
Konstigt. Mitt filter läckte lite och sen råka jag knäcka en plast pigg på låset. De byta allt gratis. Jag fick stå för frakten. Skicka direkt till ehiem. Super service.

Sent from my X10i using Tapatalk
#4 - 20 juli 2011 15:30
Ja varför säg det.

Pumpen i videon låter i alla fall som om den suger luft.

Normalt sett är Ehemim bra pumpar men har man otur så.....

Det kanske man kan tro, men så är det inte. Jag har nämligen kört filtret helt under vatten i en stor hink och det lät precis likadant.

Enligt andra forum tillverkas pumparna nu i Kina. Det kan ju vara en förklaring...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 juli 2011 15:38
Wieder skrev:
Det kanske man kan tro, men så är det inte. Jag har nämligen kört filtret helt under vatten i en stor hink och det lät precis likadant.

Enligt andra forum tillverkas pumparna nu i Kina. Det kan ju vara en förklaring...

Dom tillverkas både i Kina och Tyskland. De pumpar som säljs i Tyskland är tillverkade i Tyskland.
För att filtret är "dränkt" så kan det väl finnas luftbubblor kvar i filtret ändå.

Men självklart vet jag inte varför just ditt filter låter.
#6 - 20 juli 2011 15:43
Jag har en eheim 2215 och den låter också mer än lovligt! de enda eheimprylar jag är nöjd med är min eheim 2048 med xtra filtermoduler och en liten eheim compact 300!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 juli 2011 15:53
Rent allmänt kan man väl säga att Eheim enligt min mening var betydligt bättre förr. Dvs på den tiden så man fick byta lager i dom vartannat år, då man var tvungen att plocka isär dom och smörja etc. etc. Då gick Ehemipumparna helt ljudlöst utan minsta problem i 10 år.

Dock det var på den gamla "goda tiden" då folk var beredda på att betala för kvalitet och inte bara tänkte på priset. Den tidens pumpar
hade dock inte längre någon marknad när billigare golvpumpar började introduceras och Eheim tvingades att göra sina pumpar enklare och billigare för att kunna konkurrera. Eheimpumparna är fortfarande bra och i snitt säkert bättre än de flesta andra märken - men de är definitivt inte så bra som förr och har man otur kan man säkert också få en "måndagspump" från Eheim
#8 - 20 juli 2011 15:57
2213 är inte det första generationens eheim från typ 70-talet?
#9 - 20 juli 2011 16:05
I eheims dyrare pumpar som tex universal modellerna inkl. min 2048 så är ju både axel och insidan av impellern keramisk och det borgar för riktigt lång drift och det gillar jag;) Många väljer tyvärr det billigaste men jag kan ärligt säga att VET jag att det är en bra produkt så spelar priset inte alls in för mig!! Men som sagt så kan man gå på pumpen fast man har betalat dyrt om man inte vet vad man köper, utan chansar och då svider det bra mycket mer!
#10 - 20 juli 2011 16:27
En annan grej: Pumpen skramlar väldigt mycket när man sätter i sladden i uttaget. Ska den göra det?
#11 - 20 juli 2011 16:52
Wieder skrev:
En annan grej: Pumpen skramlar väldigt mycket när man sätter i sladden i uttaget. Ska den göra det?
Jo men så är det med alla pumpar! Impellern ska liksom hitta läget på nåt vis...
På din pump så kan man höra att impellern ligger för högt eller för lågt i impellerhuset och slår då i hela tiden och då knackar det! Min teori om varför detta uppstår på vissa exemplar är att motorn inte sitter precis som den ska utan lite för lågt eller högt och den drar med sig impellern så att den går emot godset!

Har du provat att dra ur och sätta i sladden snabbt upprepade gånger, då kan man ofta hitta ett läge där pumpen är tystare
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 20 juli 2011 17:05
2213 är inte det första generationens eheim från typ 70-talet?

2213 är en modern pump. Här är ett foto på hur Eheim såg ut förr i tiden http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=1960-1970_18684_ehen
#13 - 20 juli 2011 18:14
2213 är en modern pump. Här är ett foto på hur Eheim såg ut förr i tiden http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=1960-1970_18684_ehen

Jag har 2st sådana som funkar fortfarande! Det var fart på dem, tyckte man på den tiden!
#14 - 20 juli 2011 18:25
Rent allmänt kan man väl säga att Eheim enligt min mening var betydligt bättre förr. Dvs på den tiden så man fick byta lager i dom vartannat år, då man var tvungen att plocka isär dom och smörja etc. etc. Då gick Ehemipumparna helt ljudlöst utan minsta problem i 10 år.

Dock det var på den gamla "goda tiden" då folk var beredda på att betala för kvalitet och inte bara tänkte på priset. Den tidens pumpar

hade dock inte längre någon marknad när billigare golvpumpar började introduceras och Eheim tvingades att göra sina pumpar enklare och billigare för att kunna konkurrera. Eheimpumparna är fortfarande bra och i snitt säkert bättre än de flesta andra märken - men de är definitivt inte så bra som förr och har man otur kan man säkert också få en "måndagspump" från Eheim

Ja du Kjell, är det inte snart dags att vi letar reda på en parkbänk där vi kan sitta och mata duvor, gnälla över ungdomen och babbla över hur allt var bättre förr?

Bortsett från det, du har rätt i att det var bättre kvalitet på pryttlarna förr. De goda nyheterna är ju i det sammanhanget att det i fast penningvärde är mycket som faktiskt blivit bra mycket billigare, det underlättar ju för den som vill starta med akvarium.
#15 - 20 juli 2011 20:31
Jag köpte en exakt likadan 2213 för någon vecka sedan som lät likadant. Jag mailade till dem om problemet och de sa att jag skulle skicka tillbaka pumpen till Tyskland igen. Portokostnaden skulle troligen bli lika dyr som reservdelarna, så jag fick dem att skicka en ny impeller och axel till mig istället kostnadsfritt, och efter bytet blev den helt tyst.
Så jag skulle nog prova att byta ut dessa delar även på din pump, katastrof att det ska behöva vara så på nya pumpar...!
#16 - 21 juli 2011 19:58
Kineserna har förstört allt :s De gör inte bara skräp längre så andra får sänka sin kvalité för att överleva...

Annons