Hur är Åleds röda mygg om man jämrör med fina fisken?
Antar att Åleds har bättre kvallite:) Men hur är det med allergierna, är det lika stor risk? Eller minskar den ju bättre kvallite det är på fodret?
/Hans
Malinitzi skrev:Har använt röda mygglarver då jag skött min dotters akvarium. Inga problem hittills vad jag sett (jag är allergiker och reagerar på det mesta). Min zoohandlare berättade att det förr hämtades röda mygglarver nära industrier med smutsigt utsläpp. Därav misstänksamheten mot de röda mygglarverna, men att det numer inte var samma risk med dem. Köpte i alla fall svarta och vita men vet inte hur stor risken är med de röda idag.
Malinitzi skrev:Ja, det står ju på förpackningen att man ska vara noga med att tvätta händerna efteråt???? Tror inte det är luftburen smitta.
fryst brukar inte rekommenderas eftersom det skada fisken tarmsystem... och sen är det viktigt att skölja ordentligt för att få bort det ofta dåliga vattnet dem är infrusna i!Kjell Fohrman skrev:Man kan lägga i det fryst
Kjell Fohrman skrev:Det som har väl utvecklat allergi mot röda mygg kan ofta sedan inte vistas i ett rum där det finns röda mygglarver.
battalionP skrev:Men kan man utveckla allergi om man inte tar i dom??
Är räkmix bättre än artemia att använda som basföda tillsammans med flingor?
åheim skrev:jag gav dem också mygglarverna frysta i början och det var inte helt ovanligt att en och annan fisk svullnade upp om buken och oftast dog, läste sen en anvisning om vikten av att tina fodret först och efter det upphörde dessa problem! fisken har en kort mag och tarmkanal och därför hinner inte fodret bli varmt innan det når tarmen och den kan då bli nedkyld och kan leda till flagellatangrepp i tarmen...
Kjell Fohrman skrev:Beror ju lite på vilken arter som skall matas. Men rent allmänt så är det ju en mix av olika foder och innehåller därmed mer näringsämnen