Åleds vs Fina fisken röda mygg?

#1 - 2 januari 2007 17:14
Hur är Åleds röda mygg om man jämrör med fina fisken?

Antar att Åleds har bättre kvallite:) Men hur är det med allergierna, är det lika stor risk? Eller minskar den ju bättre kvallite det är på fodret?

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 januari 2007 17:24
Eftersom jag inte använder röda myggen så kan jag inte uttala mig om kvalitén.
Vad gäller allergin så är det ju hemoglobinet som är den avgörande faktorn och då lär nog inte skillnaden vara så där jättestor. De som är utblandade med mest vatten (gärna 100%) lär vara de minst riskabla;)
#3 - 2 januari 2007 17:47
Nej det var så jag tänkte också, att kvaliten inte skulle spela någon roll..
Är nämligen väldigt tveksam till röda mygg men fick med mig gratisprov hem idag..

Kan passa på att fråga en annan matfråga när jag ändå håller på. köpte med mig lite räkmix hem. Tinar man det som allt annat (mygg, artemia) eller slänger man i det fryst? Har inte matat med det förut så är lite osäker;)

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 2 januari 2007 17:57
Man kan lägga i det fryst
#5 - 2 januari 2007 18:03
Va bra!
Tack för hjälpen kjell!

/Hans
#6 - 2 januari 2007 18:21
Har använt röda mygglarver då jag skött min dotters akvarium. Inga problem hittills vad jag sett (jag är allergiker och reagerar på det mesta). Min zoohandlare berättade att det förr hämtades röda mygglarver nära industrier med smutsigt utsläpp. Därav misstänksamheten mot de röda mygglarverna, men att det numer inte var samma risk med dem. Köpte i alla fall svarta och vita men vet inte hur stor risken är med de röda idag.
#7 - 2 januari 2007 18:27
Jo har hört lite historier om hur man bla odlar röda mygg i hönsskit....

Men hur är det, är det bara om man tar i dom man kan bli "smittad" eller kan det ske genom luften??

/Hans
#8 - 2 januari 2007 18:29
Ja, det står ju på förpackningen att man ska vara noga med att tvätta händerna efteråt???? Tror inte det är luftburen smitta.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 2 januari 2007 18:30
Malinitzi skrev:
Har använt röda mygglarver då jag skött min dotters akvarium. Inga problem hittills vad jag sett (jag är allergiker och reagerar på det mesta). Min zoohandlare berättade att det förr hämtades röda mygglarver nära industrier med smutsigt utsläpp. Därav misstänksamheten mot de röda mygglarverna, men att det numer inte var samma risk med dem. Köpte i alla fall svarta och vita men vet inte hur stor risken är med de röda idag.

Ungefär 1/3 utvecklar allergier. Som sagt så kan det vara skillnad på kvalitet och renhet beroende av var de hämtats. Detta har dock inget med allergirisken att göra vad gäller de röda - här är det hemoglobinet som har betydelse och detta finns där oavsett var det hämtats.
Vita och svarta är inte allergiframkallande
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 2 januari 2007 18:31
Malinitzi skrev:
Ja, det står ju på förpackningen att man ska vara noga med att tvätta händerna efteråt???? Tror inte det är luftburen smitta.

Det som har väl utvecklat allergi mot röda mygg kan ofta sedan inte vistas i ett rum där det finns röda mygglarver.
#11 - 2 januari 2007 19:07
Man kan lägga i det fryst
fryst brukar inte rekommenderas eftersom det skada fisken tarmsystem... och sen är det viktigt att skölja ordentligt för att få bort det ofta dåliga vattnet dem är infrusna i!
#12 - 2 januari 2007 19:18
Jag har en fisk som nästan tvärvägrar annat än röda mygg.
Håller biten i vatten och släpper när den börjar sjumka av sig själv.
Sedan tar hon över. Men om vattnet dom är infrösna i skulle vara dåligt så borde myggen ha absorberat en del av det dåliga. Och då bode det märkas på fisken. Och jag har inte märkt av att hon skulle må dåligt snarare tvärtom.
#13 - 2 januari 2007 19:21
Jag droppar alla sorterna i karen frusna räkmix som röda, svarta, mysis o artemia alla från åleds
#14 - 2 januari 2007 19:43
jag gav dem också mygglarverna frysta i början och det var inte helt ovanligt att en och annan fisk svullnade upp om buken och oftast dog, läste sen en anvisning om vikten av att tina fodret först och efter det upphörde dessa problem! fisken har en kort mag och tarmkanal och därför hinner inte fodret bli varmt innan det når tarmen och den kan då bli nedkyld och kan leda till flagellatangrepp i tarmen...
#15 - 2 januari 2007 20:07
Jag har diskus och har haft i några år och i början så körde jag med mygglarver men hade problem med sjukdomar till en en herre sa att det berodde nog på mygglarverna .Har slutat med det och inte haft någon sjukdom sedan dess:D
#16 - 2 januari 2007 20:13
Det som har väl utvecklat allergi mot röda mygg kan ofta sedan inte vistas i ett rum där det finns röda mygglarver.

Men kan man utveckla allergi om man inte tar i dom??

testade förövrigt att mata med lite räkmix och OJ va gott det var:) hur mycket ska man ge ungefär, svårt att veta eftersom det är klumpar till skillnad från artemia och mygg..
Är räkmix bättre än artemia att använda som basföda tillsammans med flingor?

När ni pratar om att tina före, menar ni tina i ett glas vatten eller lufttorka?

/Hans
#17 - 2 januari 2007 20:30
Mygglarver i is brukar jag lufttorka några minuter på diskbänken. Mina fiskar är ganska glupska och behöver inte nödvändigt få is i magen som kan ställa till problem.
#18 - 2 januari 2007 20:32
är det bättre att lufttorka? Jag brukar lägga dom i lite vatten ett par minuter..

/Hans
#19 - 2 januari 2007 20:34
själv använder jag en artemia sil och sköljer dem i!
#20 - 2 januari 2007 20:34
Glömde: Då jag har grodor och räkor (mycket saktfärdiga matsökare) använder jag en tesil ,den runda ,i två halvor som man kan öppna och stänga.
För ner den med mygglarver /även flingor/ och släpper av litet bland växter och rötter. Oftas hinner sengångarna med att få sig de bästa bitarna då innan värstingarna roffat åt sig det mesta. Vet att några frågat här på Zoopet hur man ska få sengångarna att hinna äta också.
#21 - 2 januari 2007 20:41
Hmm sil var ingen dum ide! Kan ju inte vara så svårt att konstruera en själv, lite lakan och tejp så ska nog det ordna sig;)

Men hur mycket räkmix ska jag ge? Och är det bättre att ge räkmix i stället för artemia som basföda tillsammans med flinog?

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 2 januari 2007 21:33
battalionP skrev:
Men kan man utveckla allergi om man inte tar i dom??

Jodå man kan men det är betydligt svårare - dock så är faktiskt just frystorkat ännu mer allergiframkallande just för att det så lätt dammar.

Är räkmix bättre än artemia att använda som basföda tillsammans med flingor?

Beror ju lite på vilken arter som skall matas. Men rent allmänt så är det ju en mix av olika foder och innehåller därmed mer näringsämnen
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 2 januari 2007 21:35
åheim skrev:
jag gav dem också mygglarverna frysta i början och det var inte helt ovanligt att en och annan fisk svullnade upp om buken och oftast dog, läste sen en anvisning om vikten av att tina fodret först och efter det upphörde dessa problem! fisken har en kort mag och tarmkanal och därför hinner inte fodret bli varmt innan det når tarmen och den kan då bli nedkyld och kan leda till flagellatangrepp i tarmen...

Jag håller nog inte riktigt med - jag har matat med fryst frysfoder i 30 år utan att råka ut för problem pga av att det varit fryst. De flesta matar nog med fodret fryst också
#24 - 2 januari 2007 22:34
Jag fattar inte varför man krånglar. Matar alltid med fryst bryter av en bit och i karet så gnetar fisken i sig.Har aldrig haft problem.:D

mvh erik l
#25 - 3 januari 2007 01:45
Har aldrig haft problem med sjuka fiskar pga fryst foder men däremot har de glupskaste fått allt och resten inget när jag matat med fryst.

Numera sköljer jag fodret i en finmaskig håv först - bort med äckliga ämnen och tinat foder till på köpet. Och dessutom mindre allergi.
#26 - 3 januari 2007 15:29
Jag matar mina dvärgklogrodor med åleds och ja har ej haft några problem
#27 - 3 januari 2007 18:04
Beror ju lite på vilken arter som skall matas. Men rent allmänt så är det ju en mix av olika foder och innehåller därmed mer näringsämnen

Jag ska mata scalarer, bolivianska fjärilar, tetror, lite malar, ampullaria och räkor..

Då blir det till att gå över från artemia till mix och ha artemia som lite godis då och då;)

Men hur mycket ska jag mata? Och ska jag smula sönder eller slänga i en hel bit?

/Hans

Annons