De är köpta i Gävle, i en butik som får vara anonym här på forumet. En lustig liten butik. De har ofta lite för mycket fisk i sina akvarium, de vet inte så mycket om fiskarna, men slår gärna upp i böcker. Det som är både kul och tråkigt är att de då och då testar att ta hem nått de aldrig sett förr. Tyvärr kan det bli arrowana eller redtail yngel, men ibland hittar man nått nytt intressant där. När jag var där i lördags, så sa expediten (ägaren?) att de hade vildfångade guppy hemma. De fanns på kontoret, men jag fick komma in och titta. Det var vanliga Endlers. Nu hade de dessutom degraderas från viltfångat till andra generation. När jag sa att det inte hade fångats Endlers på många år, eftersom fångsstället inte finns kvar, så sa dom att det fanns visst en pöl kvar iallafall. Tja, inte vet jag, kanske hade jag fel, men personligen så tror jag att de blåljög. Hursomhelst så funderade jag på att köpa den sista hanen och några honor, men bestämde mig för att satsa på Alfaron istället. När jag gått därifrån kom jag på vad som borde varit den verkliga orsaken att avstå från endlerina. Det gick ju en vanlig slöjguppy tillsamans med dem.
Även om det här låter illa, så gillar jag den där affären, och dessutom är jag road av personalen där. Jag måste klämma in ytterligare en berättelse därifrån. När jag egentligen inte är intresserad av att köpa något och expediten kommer och frågar om jag behöver hjälp, så brukar jag fråga om de har levandefoder. Det är väl sådär en tio år sedan någon hade det hemma i de här trakterna, så jag blev förvånad när expediten sa
-ja, det har vi.
-Va? har ni det?
-Ja, röda mygglarver.
-Levande?
Ja, frysta.
lite försynt: -Om de är frysta, lever de då?...............
Per-Erik