alg - städare i 20-liters?

#1 - 20 oktober 2006 20:00
Jag har funderingar på att låta mitt lilla 20-liters bli ett permanent akvarium.
Just nu för min Kampfisk, men han kommer kanske skifta plats med platy-yngel om de klarar sig..
Om inte annat kan det ju vara bra att ha ett "karantänakvarium" fix & färdigt..
Någon invånare som käkar alger borde ju iallafall hålla igång bakteriefloran.

Men det blir så mycket bruna alger i det - och det snabbt!!! I mina andra akvarium har jag inte alls de problemen - där har jag diverse algätare.
Lysröret i detta lilla akvarium är även ganska starkt...
Slarvar INTE med vattenbyten, och tar bort de alger jag ser.

Har ni några tips? Gärna med bilder!
Finns det några fler alternativ att välja på än räkor?
Sådär ljumt intresserad av dem...
#2 - 20 oktober 2006 20:14
varför inte en snäcka?? jag har själv en "tigersnäcka" i mitt 20l minns ja inte fel ska väl dom äta en del alger?? ja har då inga i mitt kar i alla fall ;)
#3 - 20 oktober 2006 20:21
Jag har 2 st i ett 54 l och dom är väldigt effektiva, problemet med dom är väl om jag fattat saken rätt att dom tydligen äter enbart alger och svälter ihjäl om det blir för lite med alger.
#4 - 20 oktober 2006 23:14
Några ottosar (o.affinis t.ex?) borde kunna hålla det rent, och de simmar ju omkring så fint också....
#5 - 20 oktober 2006 23:17
1-2 ampullaria annars kanske, de äter allt så de svälter inte ihjäl om algerna sinar?
#6 - 21 oktober 2006 07:49
Nitra98 skrev:
1-2 ampullaria annars kanske, de äter allt så de svälter inte ihjäl om algerna sinar?

tummen skrev:
Några ottosar (o.affinis t.ex?) borde kunna hålla det rent, och de simmar ju omkring så fint också....

- Vad är detta för filurer :confused: *okunnig*;)
Det vore ju roligt om det var något "vackert", eftersom OM jag ska ha det igång endast kommer låta algätare gå i det...ottosar = fisk??

Har inte riktigt bestämt mig än..
#7 - 21 oktober 2006 07:55
Otocinclus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php Fats de är tydligen väldigt känsliga och kan vara svåra att få att äta.

Ampullaria (äpplesnäcka) : http://www.applesnail.net/ De är väldigt lätta och tacksamma.
Bilagor:
#8 - 21 oktober 2006 09:33
I min 20-litare har jag äpplesnäckor (och numera platyyngel) De blir 5cm i diameter och är jättefint gula. Man får dock se till att det är tillräckligt med kalk i vattnet så de inte får skador på skalen. De äter allt ikl död fisk.
#9 - 21 oktober 2006 11:37
Healena skrev:
Jag har funderingar på att låta mitt lilla 20-liters bli ett permanent akvarium.

Just nu för min Kampfisk, men han kommer kanske skifta plats med platy-yngel om de klarar sig..

Om inte annat kan det ju vara bra att ha ett "karantänakvarium" fix & färdigt..

Någon invånare som käkar alger borde ju iallafall hålla igång bakteriefloran.

Men det blir så mycket bruna alger i det - och det snabbt!!! I mina andra akvarium har jag inte alls de problemen - där har jag diverse algätare.

Lysröret i detta lilla akvarium är även ganska starkt...

Slarvar INTE med vattenbyten, och tar bort de alger jag ser.

Har ni några tips? Gärna med bilder!

Finns det några fler alternativ att välja på än räkor?

Sådär ljumt intresserad av dem...

Om de bruna algerna sitter på rutorna så är det kiselalger och botas med lite mera ljus.

Själv har jag nu 2 st 20-liters och 1 st 15-liters som permanenta akvarier, och jag har vanliga små akvariesniglar (sådana som ofta följer växter) i dessa, fungerar utmärkt bra! Sniglarna städar i akvariet samt äter alger. Posthornsnäcka är en sort som har gott rykte!

/Matsvin.
#10 - 21 oktober 2006 11:39
i min yngelburk har jag sniglar av en atr jag inte ens brytt mig om att kolla upp. de är ca 2cm/diameter. de tar alger som tusan, och de äter även vattenpest, som jag har gott av i burken.
#11 - 21 oktober 2006 18:56
Jag är inte så jättesugen på sniglar heller...[:o]

- Finns det inget fiskliknande litet någonting, som klarar sig i ett litet akvarium???
#12 - 21 oktober 2006 19:06
Kanske du tycker räkor är roligare? Ingen fisk, men... :)
#13 - 21 oktober 2006 19:29
Healena skrev:
Jag är inte så jättesugen på sniglar heller...[:o]

- Finns det inget fiskliknande litet någonting, som klarar sig i ett litet akvarium???
en liten antisisters mal dem växer med tiden men inte i den utsträckningen så dem tar skada i ditt lilla 20 liters.När dem blir större får man givetvis ta den där ifrån dem äter bara brunalger.:)
#14 - 22 oktober 2006 10:00
stene skrev:
en liten antisisters mal dem växer med tiden men inte i den utsträckningen så dem tar skada i ditt lilla 20 liters.När dem blir större får man givetvis ta den där ifrån dem äter bara brunalger.:)

Det låter intressant :)
Finns det någon bild på den lille rackaren, och lite fakta?
Har ju fler akvarium att flytta den till om den växer ur...
#15 - 26 oktober 2006 18:32
Det blidde en liiiiten ancistrus iallafall - h*n får heta Rune :)
När han vuxit till sig får han flytta upp sig.

Just nu håller Nemo och han på att bekanta sig...
M.a.o Nemo visar att "här bestämmer jag" och spärrar upp sig/jagar den lille stackaren.[B)]
Han lugnar nog ner sig snart - brukar gärna hålla på så i början med nykomlingar!

Rune lär bli välgödd - jag har aldrig sett på maken till algexplotion i ett akvarium! BARA bruna alger!

Annons