Algätande kompis till kampfiskhane?

#1 - 20 december 2004 18:07
Hejsan,

Jag har en kampfiskhane i ett 20-literskar. Förra veckan skaffade jag tre stycken platys, efter råd i zooaffär, men de gav sig på kampfiskens fenor, och jag fick lämna tillbaka platysarna.

<b>Jag har nu börjat fundera på att skaffa mig en mal eller någon annan sort som käkar alger och matrester. Har ni något bra förslag på vad som passar med en kampfisk i ett så pass litet akvarium?</b>

Jag älskar min kampfisk över allt annat, så jag kan inte ha någon som ger sig på hans fenor. Jag kan INTE ta några chansningar. Jag gjorde det med platysarna, och där gick 75:- ner i sjön. Man får ju inte pengar tillbaka i zooaffären om man inte kan behålla dom. Så jag vill inte hålla på med turer fram och tillbaka till affären, där pengarna bara rullar iväg. Jag e arbetslös, så 75:- är en stor summa för mig om man inte e säker på att det fungerar.
#2 - 20 december 2004 20:47
Jag har exakt samma problem med platys som du har! Jag har dock inte lämnat tillbaka dom, utan kamphanen ser ut som en hona istället! ;)
Roligt att se att fler har sammma problem! (Kommer aldrig igen att rekommendera platys!)

Kan rekommendera Otocinclus.. Dom finns beskrivna här på zoopet, tror det finns två arter..
Dom är små, bara några cm stora (typ 5 cm!) men hemskt allerta. Om du "stödmatar" dom kan du säkert ha två stycken!
#3 - 20 december 2004 21:14
plyyp - Tack så mycket för ditt svar! Nä, jag kommer inte heller rekommendera platys. Det låter inte som om det är så ovanligt med tanke på att vi är flera med samma problem.
5 cm låter ju toppen. Små är precis vad jag vill ha :) Ska genast kolla in Otocinclus!
#4 - 20 december 2004 21:22
Har tittat nu på de tre olika Otocinclus som finns här på zoopet. Alla behöver ha relativt stark vattencirkulation. Vad tycker kampfisken om det? Han vill väl helst ha lungt vatten? För övrigt verkar sådana helt perfekt!
Det stod också att de gärna bildar stim. Är det en nödvändighet, eller fungerar de bra ensamma och i par också?
#5 - 20 december 2004 21:36
Jag har väl inte doktorerat i otocinclusarna men ett par stycken, borde väl räcka för att få stimkänslan? Jag har alltid haft rätt bra cirkulation i akvariet,, å kampfiskarna verkar inte må dåligt av det.. Å det har alltså "också" passat tidigare otocinclusar...

Ett annat alternativ kan ju vara några räkor!? Har aldrig själv haft några, tycker nog att dom är lite "för mycket". Så jag vet inte om dom är några höjdare på att rengöra glaset. Men växter etc vet jag att dom är bra på att rengöra!
Tror att dom kan vara enklare att ha än otocinclusarna. Inte för att otocinclusarna är svåra att ha, men käket i ett så pass litet akvarium kanske inte räcker??

Jag skulle nog pröva på att dra upp hastigheten lite på pumpen å köpa 2-3 st otocinclus samt lite mat till dom. (Malar kan man ju även mata med gurka osv.)
Funkar det inte så får man väl hitta på nåt annat!? Söta otocinclusar är väl inte så svåra att bli av med, hehe.
MVH David
#6 - 21 december 2004 00:43
I ett sådant litet kar så skulle jag inte rekomendera en ottos som trivs bäst i stim. Enligt min syn på saken så är det på tok för litet.

Om man har ett sådant litet kar som 20 liter så är det väldigt svårt att hålla flera fiskarter med en kampis då det är för trångt för att knö in massa skrymslen och har man massa växter som dom kan gömma sig i så är det inte mycket plats kvar att simma i. Platyn behöver mycket mer plats och enligt min erfarenhet så trivs kampisen bättre i ett något större kar.

Om du har ett större kar också mer än det du redan har så kan du kanske ha 2 ottosar där i någon månad eller i värsta fall 2 men sen bör dom någ komma till ett större kar. I affärena så är de ungdjur när du köper dom men de behöver plats sen för att växa och trivas.

Jag vet att jag svarar mer än du frågar, men kände att det var lättare att skriva mycket för att förklara vad jag anser.
#7 - 21 december 2004 00:54
Marie - det är jättebra att du svarar mer än jag frågar. Jag lär mig mer än gärna av andras kunskaper och erfarenheter.

Platys kommer jag aldrig skaffa igen. Jag har förstått att 20 liter inte fungerar för dom. Verkligen trist att de på djuraffären sa att det inte var några problem. Inte ens när jag lämnade tillbaka platysarna backade dom, utan höll fast vid att det SKA fungera fin fint. Ja ja... nog om platysarna.

Nej, jag har inget större kar. Jag har bara min kampfisk, inga andra fiskar. Så att köpa ngn sort som fungerar när dom är små, men sen måste flytta ut, är inte ett alternativ. Jag vill ha en art som fungerar hela tiden.

OK, så då verkar det som om Otocinclus inte fungerar.

Jag vill inte ha ett stim av fisk. Helst av allt vill jag bara ha en eller högst två ut över kampfisken. Jag vill ha nån som håller rent. Något annat förslag?

Räkor har nämnts. Vad är det för räkor i sånt fall? Hur många ska jag ha då?

Tack till alla som tar sig tid att svara.
#8 - 21 december 2004 01:04
Tyvärr så har jag aldrig haft räkor själv men jag vet att det diskuterats mycket här i forumet och de flesta har varit mycket nöjda med sina räkor.

Om du vill ha ett snabbare svar så kan jag rekomendera dig att söka här på forumet så får du säkert toppen svar. Din zooaffär kanske har räkor i lämplig storlek/art?
#9 - 21 december 2004 02:26
Räkorna som nämns är anamoräkor (dvs japanska räkor, Caridina japonica på latin se http://www.djurportalen.nu/artarkiv.php?go=info&id=196). De är mycket bättre än ottosar, eftersom ottosar är mycket känsliga för vattenkvaliten. Dvs 20 liter är på tok för lite för dem. Så en eller två anamoräkor skulle kanske fungera. De äter allt som ligger still på bottnen, dvs alger, mat osv. Dvs de fungerar som pansarmalar och algätare i ett. Sedan blir de inte så stora heller (4-5 cm har jag för mig).

När du har så lite vatten (20 liter är lite), så måste du byta mycket vatten. Jag skulle nog rekomendera ca 50% två-tre ggr i veckan. Det ÄR mycket svårare med mindre akvarium än större (runt 100l brukar vara optimalt nybörjarakvarium).

Om man är noga med vattenbytena, så fungerar en guldfiskskål, men man måste vara EXTREMT noggran att inte hoppa över några vattenbyten eller att mata för mycket. Vattnet blir LÄTT och FORT mycket dåligt när det är så litet...

Vill man ha kampfiskar ihop med andra fiskar måste man kolla att de inte har någon tendens till att bita på andra fiskars fenor. Sedan bör man se till att kampfiskarna inte attackerar de andra fiskarna. Så guppy brukar inte fungera till kampfiskar, de kan attackeras av kampfiskarna. Ottosar kan även attackera andra fiskar. Men Anamoräkor gör inte det, de är snälla mot fiskar.

Svagt av butiken att inte ta på sig felrekomendationen, och åtminstone ge dig ett tillgodokvitto.
#10 - 21 december 2004 02:55
Jackson - tack för ditt svar! Låter som om anamoräkor är det som skulle passa mig.

Jag har inte kampfisken i någon guldfiskskål, utan i ett rektangulärt akvarium. Skålar är värdelösa. Man ser ju fisken så dåligt då (utöver att de är olämpliga för firrarna själva). Täta vattenbyten gör jag, så klart.

Ja, jag vill ha stenkoll på att varken kampfisken eller den nya 'kompisen' blir attakerad av den andra. Guppy är inte ens att tänka på, eftersom de har sådana stora fenor. Men om nu dessa räkor inte attakerar, så låter det jättebra! Så länge de klarar sig bra i ett litet akvarium. Även de ska ju ha det bra.

Jo, mycket irriterande det zoobutiken gjorde. Jag kan ju säga att jag inte kommer att köpa fisk där igen.

OK! Så om ingen annan har något att invända så kommer jag att skaffa mig ett par anamoräkor nu då. :) Tack alla för hjälpen!
#11 - 21 december 2004 11:04
hur gick det? bilder? lever alla osv? [:-29]
#12 - 21 december 2004 12:07
Fråga zoonaffär
#13 - 21 december 2004 13:11
Servant - Har inte skaffat mig räkorna än, men visst kan jag fixa bilder när alla är på plats! :)

-FiskÄlskare- - Aldrig i livet att jag tänker fråga i zooaffären igen, eftersom de gav mig fel råd förra gången.
#14 - 22 december 2004 12:53
Spännande! Vill gärna också se hur det funkar med räkor i akvariet! Har som sagt heller aldrig haft några, kom ihåg att dom gärna hoppar! Så täckglas(/eller nåt annat) och stenar i hålen i hörnen verkar vara att rekommendera, enligt räk-diskussionerna här på zoopet...

Blev plötsligt sugen på att skaffa räkor..
Tyvärr var väl inte mina kunskaper tillräckliga kring otocinclus.. Sorry! Tur att du väntade och inte hann köpa några!

Vega, berätta gärna hur det gick med räkorna!

God Jul
David
#15 - 22 december 2004 16:45
plyyp - ah, bra att du berättade tipset med sten att täcka hålen med. Inge kul med torr räka på golvet heller.
Ingen fara på taket ang. otocinclus. Låter kul ändå, i framtiden :)

Jag ska absolut uppdatera ang. räkorna! Det ska bli riktigt spännande det här!

Gud jul till dig med!
#16 - 24 december 2004 09:29
fräckt med räkor.
om du köper dom, berätta om hur de rör sig, och om de är väldigt aktiva.
måste få veta allt. 0:

Annons