Algätare ?

#1 - 17 januari 2007 15:20
Hej!

Skulle vilja ha någon bra algätare till i mitt akvarium.
Har idag i mitt 160l
Platys: 2 hanar 4 honor + 6 st 2 veckors yngel
Ancistrus 2 st på ca 2-3 cm

Har i framtiden tänkt skaffa ett par Kakaduor och några Kuhliålar (passar alla dessa ?)

Men är nu först intresserad av någon fisk som äter alger, gärna fler eller bredare sortiment än Ancistrusarna. Någon som har förslag?
#2 - 17 januari 2007 17:53
tjena...

det här är en mycket bra algätare...

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270

//jonatan
#3 - 17 januari 2007 18:19
Tack! Har tittat lite på den men funderar på om man kan hitta någon som ser trevligare ut :) Men gör jag inte det så lutar det åt den för den är ju ganska vanlig i affärena.
#4 - 18 januari 2007 06:22
Hur skulle det då va med den populära storstädaren Ancistrus sp. ? Själv tycker jag den är fantastiskt duktig på att städa karet. Om den ser trevlig ut är både en smak och bisak, viktigast tycker jag är att den håller baljan mycket ren ;)

Här en bild på en stilig långfenad:
http://www.akwafoto.pl/fotoreport/ostrava2004/ryby/ancistrus_sp_longfin5.jpg
#5 - 18 januari 2007 12:26
Min bästa algätare när det gäller rutor,stenar och allt annat som inte är växter är zebrasnäckor. Jag har två i mitt 190 literskar, och dom håller rent och fint. Till växterna har jag amanoräkor, men dom är nya så jag kan inte säga hur bra dom är än. Hade tidgare siamesisk algätare, men dom var bara bra i början, och tog inte allt. Dessutom blir dom stora (15 cm) och ska helst vara några stycken för att trivas
#6 - 18 januari 2007 12:54
En liten (5cm), bra algätare är LDA25 (Pitbull Pleco).

www.goc.se sök på LDA25!

/Hans
#7 - 18 januari 2007 18:30
De låter helt klart intressant både och! Ska se vad jag hittar imorgon!
#8 - 18 januari 2007 20:32
Problemet med just zebrasnäckor är väl att har man otur så får man tag i några som vägrar äta annat än alger... När algerna är slut så svälter dom ihjäl..
Rätta mig gärna om jag har fel;)

/Hans
#9 - 18 januari 2007 21:08
battalionP skrev:
Problemet med just zebrasnäckor är väl att har man otur så får man tag i några som vägrar äta annat än alger... När algerna är slut så svälter dom ihjäl..

Rätta mig gärna om jag har fel;)

/Hans

ok! Ska kolla vad jag hittar i Malmö i morgon! Lutar åt fisk först, men inte den Siamesiska algätaren, tycker den blir lite i största laget.
#10 - 19 januari 2007 14:39
Det blev 2 st LDA25 (Pitbull Pleco) som införskaffades idag!

Annons