Algätare i 220L kongoflodsbiotop?

#1 - 20 juli 2007 18:59
Ska starta upp ett 220L kar med fjärilsfiskar, kongotetror och knorrisar, Det är tänkt att vara en biotop inspirerad av kongofloden, knorrisarna hör ju inte direkt hemma där men jag kan inte låta bli dem.
Jag behöver något som äter alger och trivs i PH 6-6.5 och 23-28c som funkar med nämnda fiskar, och jag vill Helst inte göra några fler avhopp från afrika-temat.

Tips, någon?

Tillägg: Hur skulle ctenopomas göra sig i den fiskuppsättningen?
#2 - 20 juli 2007 22:17
kankse något skaldjur?
#3 - 20 juli 2007 22:25
Mjaa.. knorrisarna lär smaska i sig räkor och PHt kommer att vara lite för lågt för att det ska funka med snäckor i längden : /
#4 - 20 juli 2007 22:27
Om inte någon har tipps på en algätande räka som är något större än amano/caridinas?
#5 - 21 juli 2007 00:31
det är alltid kneppigt med att få ihop biotoppar,bättre med fisksoppa :D
men jag förstår dig,hoppas du får något svar skulle vara intressan att veta. ;)

har faktitskt snurrat runt lite på nättet men jag fan inget i huvudtaget tyvärr.
#6 - 21 juli 2007 11:08
Nae, jag har letat som en galning men hittar Inget afrikanskt som äter alger : /
Fisksoppa är inte lika kul
#7 - 21 juli 2007 11:29
Öronräv skrev:
Nae, jag har letat som en galning men hittar Inget afrikanskt som äter alger : /

Fisksoppa är inte lika kul

det finns ju några ciklider från afrika som gillar alger tex,Natalciklid som är grymt fredlig :D
#8 - 21 juli 2007 11:29
En Atya gabonensis kanske? Gabonräkan är ju förvisso en filterräka men dom ger sig ut nattetid och sopar marken.
#9 - 21 juli 2007 12:51
inte afrika förvisso men zebrasnäckor är förjävliga på att äta alger!!!

/Hans
#10 - 21 juli 2007 14:13
Jimmyas: Natalciklider blir nog lite väl stora, och de ger sig väl på växterna också?

RR: Jag har funderat lite på en gabon som städare, men jag behöver något som går på algerna litet mer aktivt också utöver den

Batta: PHt kommer att ligga på 6.0-6.5, funkar inte med snäckor i längden : /

Jag börjar bli litet irriterad på Afrika, det är som att leta efter en nål i en ciklidstack -.-
#11 - 21 juli 2007 15:37
Öronräv skrev:
Jimmyas: Natalciklider blir nog lite väl stora, och de ger sig väl på växterna också?

Jag börjar bli litet irriterad på Afrika, det är som att leta efter en nål i en ciklidstack -.-

jo det blir dom nog i längden,jo det kan dom göra fast dom jag har inte gjort det än :)
försökte bara tänka i nya banor :confused:det måste väl finnas någon afrikans ciklid som tycker om att beta alger som natalcikliderna gör, kanske...?

kan du inte starta ett sydamerkansk biotop istället så kan jag ge dig många olika alt.:p
(hoppas du har bra tålamod) ;)
#12 - 21 juli 2007 18:16
Mjo, fast de allra flesta afrikanska cikliderna trivs väl inte så bra i surt vatten?

Nej, det är fjärilsfiskarna och kongotetrorna jag utgår från, fast beslutad om att ha sådana och efterlikna deras miljö. Den påminner ju iof mycket om SA så om jag inte hittar någon het afrikan snart så får jag väl nöja mig med något därifrån : /
Guest
#13 - 22 juli 2007 17:04
Du har ju Chiloglanis arterna fast iofs de är rätt svåra att få tag på..

Annons