Algätare i Malawikar

#1 - 10 oktober 2009 15:05
Eftersom ingen svarade på min förra tråd anggående vilka Malawis som "funkar" ihop så tänkte jag ställa en ny fråga. Om man ska ha en algätare i ett Malawikar, finns det någon särskild som är bäst lämpad?
#2 - 10 oktober 2009 15:10
Det finns en hel del malar att välja mellan, tror det nämnts ancistrus ganska ofta. Själv har jag en pleco med mina rödzebror och lombardoier.
#3 - 10 oktober 2009 15:33
uncleban skrev:
Det finns en hel del malar att välja mellan, tror det nämnts ancistrus ganska ofta. Själv har jag en pleco med mina rödzebror och lombardoier.

Ok då ska jag införskaffa det när jag drar igång min burk. Bara 3v kvar, håller på att renovera hemma...

Har du kolla på vilka Malawis som går bra ihop? Ska dra igång ett 330L kar.
#4 - 10 oktober 2009 22:36
inte för små malar (åtminstone inte till mbunas)

Ja ancistrus går bra, har själv haft dessa tillsammans med mbunas, men bättre är helt klart att välja lite större och mer stryktåliga loricariider (sugmalar) tex, olika pleco-varianter, flera arter från hypostomus-gruppen är tex att rekomendera. Kontenan är helt enkelt att malarna måste vara relativt stryktåliga och inte för små. Skall du ha mbunas i malawitanken är det lämpligt att välja loricarider som blir minst 15-20cm.
Lycka till med tanken!
#5 - 13 oktober 2009 06:15
Hojje skrev:
Ok då ska jag införskaffa det när jag drar igång min burk. Bara 3v kvar, håller på att renovera hemma...

Har du kolla på vilka Malawis som går bra ihop? Ska dra igång ett 330L kar.

De flesta Malwai går rätt bra ihop men undvik att ha flera arter som ligger väldigt nära varrandra som t.e.x flera arter av Pseudotropheus och försök att undvika att ha flera lång eller tvärrandiga arter då hanar som bägge är randiga åt samma håll kan bli rätt osams.

Jag gillar t.e.x kombon med Golden (Labidochromis Caeruleus), Demasoni (Pseudotropheus Demasoni) och Rödzebra (Metriaclima Esthrae) då dessa funkar fint ihop i färger och i alla fall hos oss funkat bra ihop. Demasoni är dock en liten tuffing så skaffa flera för det finns risk att några blir dödade av sina egna i början.
#6 - 13 oktober 2009 18:29
De flesta Malwai går rätt bra ihop men undvik att ha flera arter som ligger väldigt nära varrandra som t.e.x flera arter av Pseudotropheus och försök att undvika att ha flera lång eller tvärrandiga arter då hanar som bägge är randiga åt samma håll kan bli rätt osams.

Jag gillar t.e.x kombon med Golden (Labidochromis Caeruleus), Demasoni (Pseudotropheus Demasoni) och Rödzebra (Metriaclima Esthrae) då dessa funkar fint ihop i färger och i alla fall hos oss funkat bra ihop. Demasoni är dock en liten tuffing så skaffa flera för det finns risk att några blir dödade av sina egna i början.

Tack för alla bra tips. Jag lägger upp bilder på karet så fort det är igång:).
#7 - 18 oktober 2009 17:01
jag var på jakt efter malar till mitt malawi kar och tänkte på ancistrus så jag åkte till en akvarieaffär och skulle köpa. Men de ancistrus som fanns där var endast 3cm stora och affärsbiträdet rekommenderade mig att inte köpa dom till ett malawikar med fullvuxna malawis.
Istället föreslog han Gibbiceps. Så jag köpte 2st exemplar och hittils har det fungerat utmärkt. =)

Annons