Algätare som är duktig på alger?

#1 - 1 februari 2011 14:19
Finns det nån sorts mal/algätare som är väldigt duktig på att äta alger? speciellt på glaset och växterna utan att göra stora hål i dem?

Akvariet är på 240 l kanske kan vara bra att veta.

Sedan min ancistrus fick flytta ut (bråkade med vändmalen) så har algerna börjat få övertaget.
#2 - 1 februari 2011 14:32
Siamesik algätare? :P
#3 - 1 februari 2011 14:38
skulle väl inte säga att siameser tar något direkt på glaset.
Kungar däremot på stenar etc!
#4 - 1 februari 2011 14:39
Växterna är dom duktiga på också :)
#5 - 1 februari 2011 14:42
Otocinclus?
#6 - 1 februari 2011 15:25
icehacker skrev:
Siamesik algätare? :P

Men blir inte dem rätt argsinta när de växt till sig lite?
#7 - 1 februari 2011 15:25
Whizzer skrev:
Otocinclus?

Personliga erfarenheter?
#8 - 1 februari 2011 17:54
Vet bara att jag fick det tipset när jag frågade om effektiva algätare. Skaffade ett par stycken, men karet var inte tillräckligt "algigt" så de hade lixom inget att äta o dog. Ialf försvann dom.
Rätt så känsliga oxå om jag inte minns fel, men ska vara riktigt effektiva algätare. O så är de ju söta oxå [:o]
#9 - 1 februari 2011 19:21
Whizzer skrev:
Otocinclus?
hmm har sett lite olika om dem att de inte tar grönfoder som zuchine och blomkål än mindre algtabletter.... så skall det vara 60L per firre och minst 4 för att de skulle trivas... Dom är inte känsliga utan kräsna... har väldigt specifika krav! Och mycket alger skall det vara eftersom de äter rent på några timmar...
#10 - 1 februari 2011 19:31
022helpek skrev:
så skall det vara 60L per firre och minst 4 för att de skulle trivas... .

60 l/firre? Var har du fått det ifrån?
#11 - 1 februari 2011 19:41
Miliimli skrev:
60 l/firre? Var har du fått det ifrån?
Står i flera artbeskrivningar från USA och Sydamerika, motiveras med att de måste ha tillgång till mycket alger för de är svåra att få att äta något annat...
Stämmer oxå med rekomendationen från akvarielagret att ungefär 8 är lagom till mitt 480L kar men först när karet stått ett halvår för att det skall finnas alger som mat. De är små men kräver mycket algyta
#12 - 1 februari 2011 20:13
gickan_87 skrev:

mina är jätte snälla, även de lite större. dom vill vara i en grupp.
#13 - 2 februari 2011 02:41
vanlig algätare (Gyrinocheilus aymonieri) E ju klassisk och asbra på både brunalger o gröna.
Sen tar ju siamesiska algätare (Crossocheilus siamensis) tofsalger o sånt med.
Amanoräkor tar också tofsalger mm .
Annars e det ju Ancistrus men dom kan käka hål i mjukare blad. på typ hygrophila o Echinodorus
#14 - 9 februari 2011 11:55
gickan_87 skrev:
Personliga erfarenheter?

Har några sådana själv och dom är väldigt effektiva, men som de flesta andra så blir dom lite mindre effektiva när dom blir större.
Bör hållas i grupp för annars kan dom som sagt vara lite jä**iga mot andra fiskar, men inget som jag personligen drabbats nämnvärt av.
#15 - 12 februari 2011 10:56
Jag kör 2 st Gibbi och 1 st L187 i mitt stora akvarium och har absolut inga probs med alger där... kanske lite på mina växter men inte överdrivet.
#16 - 12 februari 2011 11:45
gickan_87 skrev:

Siameser anses vara snällare än den kinesiska sorten vad jag förstått - har haft siameser i ett tidigare liv och de var inte speciellt aggressiva..
#17 - 12 februari 2011 12:17
Siamesiska algätare är inte alls aggressiva som vanliga kinesisk algätare. Det jag har haft problem med dem (vanlig algätare, kinesisk) är att de ofta suger sig fast på fiskar när de vuxit till sig. Jagar nästan allt och alla med.
#18 - 12 februari 2011 14:56
Har kört med otocinclus i mitt 80 liters ett tag nu. Har 5-6 stycken och det har funkat bra. Har haft dem i 4 månader nu. 2 stycken dog tämligen snabbt. Vet egentligen inte varför. Kompletterade med 2 till. Mitt kar har väldigt mycket växter samt rötter och eklöv. De "surfar" ofta omkring på eklöven och äter.

Ger dem även gurka en gång i veckan. Låter den ligga i ett par dagar och det är först andra dagen när den mjuknat lite som de verkligen äter på den.
#19 - 11 mars 2011 13:47
guldalgätare och Siamesik algätare
#20 - 12 mars 2011 06:58
har svårt å hålla med om dom där siamesiska algätarna, tycker inte de minskar alls på alg nivån i mitt akvarium.
å dom skulle ju ta toffs alger läste jag, men hos mig äre fullt me toffs alger :S så vette tusan om ja gör något fel eller om ja bara lyckades få 5st jäkligt lata siameser.

giibbicepsen ja hade däremot, den tömde rubbet. dock blir den ju stor.
#21 - 12 mars 2011 07:16
MrH skrev:
har svårt å hålla med om dom där siamesiska algätarna, tycker inte de minskar alls på alg nivån i mitt akvarium.

å dom skulle ju ta toffs alger läste jag, men hos mig äre fullt me toffs alger :S så vette tusan om ja gör något fel eller om ja bara lyckades få 5st jäkligt lata siameser.

giibbicepsen ja hade däremot, den tömde rubbet. dock blir den ju stor.

Det som du säger med siamesiska algätaren har jag med märkt i några fall att de inte vill riktigt rensa bort tofsalger, men efter en tid så har man börjat se lite skillnad. Hur länge har du haft dina?
#22 - 12 mars 2011 19:41
tjaaa, har ju förvisso bara haft dom 1månad å lite mer kanske.
så dom har väl inte riktigt kommit igång än kan tänkas.
sen äre ju möjligt att ja måste ha nåra fler. har 5st nu i ett 375L.
#23 - 13 mars 2011 16:18
siameserna är enligt mina erfarenheter tyvärr väldigt aggressiva när de blir lite större. både när de är i grupp och ensamma.
de städar bra på växterna, men exempelvis alger på rutorna tar de inte.

Annons