Algätare tillsammans med ciklider?

#1 - 17 februari 2010 11:09
Vilken algätande fisk kan man ha tillsammans med ciklider?
Behöver man ha det eller fixar någon av cikliderna det själva?

Skall gå från "vanlig sällskapsfisk" till ciklider nästa vecka, därför undrar jag.

Har nu Ottocinclusar som algätare, kan man ha dem med cikliderna eller blir de mat då?
#2 - 17 februari 2010 17:32
För det första måste man veta hur stort akvarium du har.
Sen måste man veta vilka ciklider du tänker på.
Det är det du mådte hjälpa oss med innan vi kan hjälpa dig. [:o]
#3 - 17 februari 2010 19:28
pikachu skrev:
För det första måste man veta hur stort akvarium du har.

Sen måste man veta vilka ciklider du tänker på.

Det är det du mådte hjälpa oss med innan vi kan hjälpa dig. [:o]

540 Liter, Malawiciklider.
Bla, Delfinciklider, Fjärilsciklider, samt 2 som jag bara vet latinska namnen på Metriaclima estherae, Pseudotropheus crabro sedan skall jag ha 1 sort till men har inte bestämt vilken.
#4 - 18 februari 2010 10:57
Har du tänkt att ha sydamerikanska Fjärilsciklider med malawi??? :confused::eek:

I alla fall ihop med malawi ska du inte ha ottosar för de kommer garanterat bli mat. men du kan ha ancistusar eftersom de brukar kunna ge igen.
akvavirum
#5 - 22 februari 2010 06:36
Fjärilarna lär väl inte klara sig i sammanhanget? Kanske bäst att ta "jämnstora" fiskar och läsa på om deras beteende så de går ihop.
Sen bör man kanske kolla så de kräver samma PH? Delfiniklid vill ju gärna ha runt 7,5-8,5 och fjärilarna ligger på 5,5-6,5. Kolla vad du har för PH hemma innan du köper fiskarna också - utifall att.

Zoopet har ju kalasbra sökfunktion där du under sökguide kan välja vattenvärde, fiskgrupper, ursprung, storlek mm så sållras "likvärdiga" fram - som man kan utå ifrån :-)
#6 - 22 februari 2010 08:11
Fjärilar

akvavirum skrev:
Fjärilarna lär väl inte klara sig i sammanhanget? Kanske bäst att ta "jämnstora" fiskar och läsa på om deras beteende så de går ihop.

Sen bör man kanske kolla så de kräver samma PH? Delfiniklid vill ju gärna ha runt 7,5-8,5 och fjärilarna ligger på 5,5-6,5. Kolla vad du har för PH hemma innan du köper fiskarna också - utifall att.

Zoopet har ju kalasbra sökfunktion där du under sökguide kan välja vattenvärde, fiskgrupper, ursprung, storlek mm så sållras "likvärdiga" fram - som man kan utå ifrån :-)

Enligt vad jag läst så borde Fjärilscikliderna klara sig med De Malavisar som jag valt då de borde vara av den fredliga typen allihopa. Men efter att ha hört efter med lite "Malawifolk" Så har jag beslutat att skippa Fjärilen.

Ancistusar, ok. Är det en mal? Hittar inte i "fisksortimentet" här på zoopet någon Ancistus...
#7 - 22 februari 2010 08:20
Ancistrus ranunculus

Ancistrus sp. Sådana får det bli... =)
#8 - 22 februari 2010 12:46
Jag tycker du gör rätt som skiter i fjärilarna.

En fredlig malawi är som en halvtufft till tuff sydamerikan.
#9 - 26 februari 2010 08:32
Nu är fisken på plats :)
6st Golden
6st Demasoni
4st Rödzebra
3st White lips
1st Ancistrus sp. (Stor maffig hane :))

Vill ha några Kameleont-ciklider också, men det får bli när plånboken medger det:)

Annons