Algblomning i akvariet!

#1 - 12 januari 2011 18:12
Hej! Jag har ett problem. Jag har algblomning i mitt akvarium.. Det bildas en grön och fet hinna på vatten. Någon som vet va detta är och vet hur jag ska bära mig åt för att bliv av med det. Kanske ska jag byta vatten lite oftare. Vad vet jag? :confused:

Tacksam med svar :)
#2 - 12 januari 2011 21:16
Först av allt hur ser ditt akvarium ut?
Hur stort, filter typ osv.
Hur länge har det varit i gång?
Hur mycket fisk har du?
Hur mycket växter?
Har du medicinerat och i så fall med vad?
Du kan försöka lyfta ut hinnan med tidningspapper som du försiktigt läger på ytan och sedan lika försiktigt tar bort. Upprepa det några gånger. Men det lär komma tillbaks om du inte fixar det underliggande problemen
#3 - 13 januari 2011 18:25
Hej. Jag har fixade detta problem igår. med att byta ut 1/2 ur karet. jag tror att det kan ha med att jag inte byter så jätte ofta. Jag ska börja med det i fortsättningen. Eller att det har med att jag matar för mycket eller något! Om detta problem upprepas igen så ska jag ta hjälp av dina råd :)

:)
#4 - 15 januari 2011 18:42
låter som cyano, kan vara svårt att bli av med om det nu är det. kommer det tillbaka så säg till.
och ja, i övrigt, gör vattenbyte en gång per vecka så du håller karet i balans:)
Bilagor:
#5 - 16 januari 2011 05:40
bossep skrev:
Du kan försöka lyfta ut hinnan med tidningspapper som du försiktigt läger på ytan och sedan lika försiktigt tar bort. Upprepa det några gånger. Men det lär komma tillbaks om du inte fixar det underliggande problemen

Är inte trycksvärta ganska giftigt ?
#6 - 16 januari 2011 06:00
Icecoffee skrev:
Är inte trycksvärta ganska giftigt ?

Inte den korta tiden pappret ligger på ytan. Jag brukar köra med hushållspapper som är lite smidigare att hantera, testa det istället om du är lite orolig:).
#7 - 16 januari 2011 09:35
ansjo skrev:
Inte den korta tiden pappret ligger på ytan. Jag brukar köra med hushållspapper som är lite smidigare att hantera, testa det istället om du är lite orolig:).

Trycksvärta har förr varit giftigt men är inte det längre med undantag för reklamblad. I dagstidningar har de ändrat innehåll i trycksvärtan där det förr innehöll bly. Folk som aquascapar har ju ett lager med tidningspapper och sedan plast i akvariet innan de fyller på med vatten och det vattnet är mycket längre i kontakt med tidningspappret. Det är också samma vatten som de några dagar senare släpper ner fisk i...

Annons